Loučení v Jindřichově Hradci. Zaměstnanci JHMD výzdobou zesměšňovali šéfa Čajánka
JHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jindřichohradecké místní dráhy musejí dneškem ukončit provoz, neboť jim vyprší osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy.
úzkokolejce by v současnosti pomohlo, kdyby se v celé věci začal angažovat Jihočeský kraj. I kdyby to měl převzít za tu symbolickou korunu, zainvestovat a v nějakém rozumném režimu provozovat. Vynaložené peníze by se vrátily. Je to jedno z turistických lákadel a pomáhá přinášet peníze, práci a příležitosti do této oblasti.
To si myslíte, že to JHMD prodá za korunu? To asi těžko 🤣🤣🤣
JHMD jsou v insolvenci, předložili reorganizační plán založený na zaplacení pohledávky Krajem Vysočina, který ji neuznává, hádají se tam akcionáři. Budou mít asi velký problém, aby jim soud reorganizaci schválil. Zapojení kraje by mohla být cesta jak udržet úzkokolejku při životě. Jak jednou skončí, už se bude obnovovat hodně těžko
Naopak. Pokud provoz před zimou skončí, je šance, že to někdo rozumný získá a obnoví turistické vlaky do Nové Bystřice přes léto.
Pokud o celé nekrachne, pořád trať zůstane v majetku pana Čajánka a pod jeho vlivem. Zájem koupit ze strany kraje není moc reálný, protože objednání autobusů bude výrazně levnější variantou a pro cestující i pohodlnější a rychlejší.
vstup kraje je myšlený spíš s celkovým dopadem na oblast novobystřicka, myšleno zaměstnanost, vysídlování venkova, příliv financí do oblasti, její rozvoj
Kraj by se měl angažovat, ale když platil tak proč nejezdí vlak na trati do Nové Bystřice? Pochopil bych, kdyby se nejezdilo z Kamenice do Obrataně. Poučení pro nové smlouvy je, musí tam být jasné sankce a přesně stanovená výše a při prokázání porušení ze strany dopravce, následující platba o tuto částku snížená. Kraj zaplatí 138 kaček a jezdí autobus za kolik? Hlavně, že JHMD chce za použití dopravní cesty peníze po kraji Vysočina, ale v kraji Jihočeském je to započteno, kterou nyní není možné použit. O tuto částku by se měly vrátit peníze kraji. Kdo rozhodl o současné podobě… Číst vice »
Nezbývá než doufat, že přičinliví spoluobčané nestihnou demontovat tratě do starého železa dříve, než se naše úřady rozhoupou…
Ach jo. Smutné.
z facebook JHMD… bude nadále zajišťovat dopravu dle závazku veřejné služby v plném rozsahu. Do okamžiku obnovení licence bude doprava zajišťována náhradní autobusovou dopravou. Tento čas společnost využije k opravě vozového parku a tratě, ke zlepšení komfortu cestujících. Jak dlouho jezdila M27 s rozbitým oknem? Nebyl závazek na vlak? S čeho bude realizovat opravy vozidel a tratě? Vozidla jsou v bídném stavu a najednou bude mít JHMD na opravy? Zaměstnanci (myslím strojvedoucí, opraváři, údržba tratí, pokladní) budou dělat zadarmo? Za M27 by kraje neměly doplácet ani haléř, to není vozidlo pro cestování. Je to na velkou debatu, tak v rychlosti.… Číst vice »
Oni jezdili i s rozflákaným oknem? To muselo být dost zoufalství…
mrkněte na facebook JHMD
Ve čtvrtek 18.8.2022 došlo v 16,4 km u Žďáru ke střetu vozu M27.003 🚉 se stromem 🌲snažíme se o co nejrychlejší opravu rozbitého předního okna a poškrabané bočnice 🤞
a srovnejte s foto na K-reportu dnes v sekci JHMD a Osoblažka.
Byli jsme tam před 2 lety na dovolené a z Kamenice jsme jezdili celý týden. Byl to pro vnuky skvělý zážitek. Velká škoda, že to takhle dopadlo
Trochu off-topic: nevíte někdo, jak dopadla rakouská Ybbstalbahn? Letmo jsem gůglil, ale nic moc čerstvého nenašel.
rakouská Ybbstalbahn je aktuálně krásnou snovou asfaltovou cyklostezkou, kvůli které se tam sjíždějí davy turistů z celé Evropy, pouze místní hospodářské spolky po krachu mnoha penzionů si zažádaly o studii Hledání turistických cílů….. (kdo chce rozporovat, nechť si zajde popovídat s místními….)
Jediné co zůstává je krátký 3km městský úsek v Ybbsu, jinak nic.
překlep…ne v Ybbsu, ale ve Waihofenu a/Y.
Děkuji, inu taková cyklostezka, ta to umí nastartovat. Já jen, že bylo kdysi ve hře provozování alespoň ‚horské‘ části úzkokolejky, tak to už je tím pádem pořešený.
z Lunzu do km 5.0 je provoz cyklodrezín který je sem přesunut z Ruprechtshofenu (kde tím pádem je taky „vyřešeno“.
„Bergstrecke“ zatím funguje, nicméně vlaků stále ubývá, letos se jezdilo sporadicky cca 1x měsíčně víkend.
Autobusy…to bude zcela ji tě vyhledávaná turistická atrakce…
Spíš se ukáže, že o ten pravidelný provoz reálně nikdo nestojí. Bus do Bystřice a Kamenice už jezdí a o tenhle pomalejší spoj co bude muset kopírovat původní zastávky..škoda mluvit. A dál na Obrataň, kdo by se tam plahočil? Myslím si, že jediná šance jak udržet nějaký provoz, je prodej jako celku a vyprdnout se na pravidelný provoz. JHMD to měly dávno udělat a podržet jen pravidelný celoroční provoz parních vlaků. Jednou za týden? Ten je vidět narvaný až po střechu a za ty luxusní ceny co jsou stále ochotní lidi platit, to nemůže na jízdě prodělat. Taky bude zajímavé… Číst vice »
– O letních prázdninách tam parní vlak jezdil denně (5x týdně do Nové Bystřice, 2x týdně do Kamenice nad Lipou). – Naopak např. v posledním termínu 24. 9. 2022 byl parní vlak využit z méně než poloviny, přinejmenším co se mnou sledovaného směru z J. Hradce do N. Bystřice týkalo. Přestože počasí bylo – s ohledem na již začínající podzim – velmi pěkné. – Provoz pouze parních vlaků znamená nedostatečný počet spojů pro dosažení hranice stanovené pro nárok na příspěvek na údržbu tratě ze SFDI; z dostupných údajů se dá odvodit, že naopak právě proto byly na novobystřické trati před… Číst vice »
Halt se k trati musí přistupovat jako k turistické atrakci a né k dopravnímu prostředku. Zvlášt, když už tu dopravní funkci stejně dávno neplní. Stát se toho za korunu nezbavil, jen pro to aby do již soukromého sypal opět další dotace a vydržoval provoz o který není zájem, to si to rovnou mohl nechat. Turisté jasně ukazují, že zájem je přes léto o páru a já tipnu i přes zimu a podzim by se občasná jízda uživí, jen logicky né v takovém rozsahu jako v létě. A je jen na provozovateli, jaký finanční model zvolí, tak ať mu zbyde na… Číst vice »
Stát se toho za korunu zbavil v úplně jiné situaci (mj. tehdy unitární železnice).
Stejně jako se v obdobné době zbavil – i když tam z odlišného důvodu – tratí do Koutů nad Desnou/Sobotína či do Vrbna pod Pradědem.
V době dnešní neunitární železnice by to celé možná dopadlo jinak než před těmi 25 lety.
Ani osoblažská úzkokolejka („atrakce jak bejk“?) by si sama na sebe nevydělala.
Mmch. pravidelný provoz si objednávaly příslušné dva kraje. Ne stát.
Stát se toho cirkusu ochotně zbavil za stále stejné situace, jako je dnes-chtěl ušetřit na ztrátovém provozu. Jestli by měl zase sypat další a ještě vyšší dotační prachy než dnes, opakuji to jsme si tu komedii o prodeji mohli rovnou ušetřit. Mohli jsme nechat ve státní správě a ponechat si i možnost ovlivnit chod firmy. Takhle je to jen v rukou soukromníka, co si myslí, že státní prachy je nároková věc. Jedno jestli stát/kraj je to pořád stejný kabát, jen jiná kapsa ze které přesouváme jeden groš z jedné kapsy do druhé, pořád je to jen jeden groš, zázračně se… Číst vice »
třeba 706 RTO nebo ŠM11 na různých akcích docela táhnou 🙂
Ale to nejsou vozy, kterymi lze zajistit bezny denni provoz. A to z pohledu vozidel, ridicu, cestujicich.
A kolik autobusů potřebujou na zajištění NAD?
To zvládne jeden.
Pokud by byly autobusy ve stejném duchu a stáří, jako železniční vozidla, tj Škoda RO, RTO, pak by to byla pecka!!!
Vážení zaměstnanci JHMD,
děkujeme za váš profesionální přístup k nám, běžným cestujícím a fotičům i v poslední, pro vás nelehké době. Držte se. Snad to někdo odkoupí a my se budeme moci opět setkávat na téhle naší krásné úzkokolejce. Petr.
Doufám, že spojení se Zlínským hokejem je jen ve jméně osoby.
A nešlo by si vzít příklad třeba z rakouských úzkokolejek Zillertalbahn nebo Aachenseebahn? Ty fungují léta i s podporou Tyrolské vlády.
Hrušky a jablka.
Vždyť JHMD taky byly standardně financovány kraji Jihočeským a Vysočinou.
P. S. Achenseebahn taky má za sebou finanční problémy včetně zastavení provozu. Nemluvě o tom, že jde o ryze sezonní provoz mj. se zvláštním tarifem (O. K., na rozdíl od Zillertalbahn).
Proc vlastne nejezdily ty odstaveny hasisbedny? To vypada, ze nejely skoro roky… Nevi nekdo? Dik
Ta nejvíc olezlá (901) nejela už asi rok a byla určená na náhradní díly, ale ty zbylé dvě letos určitě ještě jezdily. Stříbrná 902 cca do března, červená 904 do půlky července. Zelená 903 z nich byla nejčerstvější po revizi a proto vydržela až do konce.
Nejlepší bude trat vyvlastnit a předat správě železnic. Dnes jen doplácíme na řádění klausovlády kdy hrozilo zrušení tratě třeba i do Harrachova. Nemyslím si že by měl být problém financovat alespoň turistický provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Jde to s turistickými linkami v ústeckém kraji, jde to s KŽC v Praze a středních Čechách.
Jeste jste zapomnel na Kalouska…
Vyvlastnění je možné jen za nahradu. To už to můžete i odkoupit
Dnes nehrozí rušení státních tratí? Aby z toho SŽ ještě neudělala kolostezku…
Tehdy za vlády ODS + ODA + KDU-ČSL (nezapomínejte na všechny její členy) byl úplně jiný způsob financování.
Mimochodem budiž ten způsob varováním pro ty, kteří by chtěli, aby regionální železniční doprava byla opětovně objednávána centrálně ministerstvem dopravy.
přes 30 let se chystám tímto vláčkem projet, dofám že se dožiju obnovy tratě
Kolik penez vydelaval normalni zamestnanec v takovehle dopravni firme? Vi nekdo?
Normální zaměstnanci byli hlavně fírové a ti si vydělali stejně jako na ostatních drahách. Velmi nadprůměrně byl ale placen třeba finanční riditel Frnoch, který kryl a podepisovat všechny ty prasarny a ještě přes svého zetě – advokáta, který jhmd zastupuje, tahal z JHMD další prachy. O platech Čajankovych synů, kteří se v JHMD angažují, asi nemá cenu psát.. stejně mi nikdo nevymluvi, že třeba core, který tu často psal příspěvky na obranu rozkrádání, není jeden z nich..
Přesně tak no… pan Čajánek tu firmu měl zřejmě na to, aby mu dělala velký byznys… což prostě dost dobře v téhle branži nejde. Takže díky jeho hamounství, chamtivosti a absenci smyslu pro realitu jsme asi z veřejných peněz přihráli pár milionů domů jeho široké rodině a jemu samému, případně známým, zatímco ostatní zaměstnanci jsou bez peněz… Docela by mě zajímalo, jaké měli platy a odměny ti jeho synové ve vedení, případně další členové top managementu, když firma byla podle slov majitele dlouhodobě ve ztrátě…
Statutáři ručí za dodržení péče řádného hospodáře veškerým svým majetkem. Pohnat je k zodpovědnosti bude úkol pro nového vlastníka JHMD.
To by muselo být napsáno na podnikající fyzickou osobu nebo na komanditní společnost. Jinak smůla….
Vůbec netušíte, o čem mluvíte, V. K. má pravdu. Zjevně si pletete obsah vztahu společnost – akcionář a společnost – statutár.
A nebo na VOS. Ale ano, s tou péčí řádného hospodáře to platí i pro sro. Akorát že ten pojem si každý diskutující vykládá podle svých dojmů 🙂
Nicméně pouhý podnikatelský neúspěch porušením tohoto rozhodně není.
Je odvádění milionů ze společnosti do rodiny podnikatelský neúspěch?
Inu, to se nám to hoduje když nám jiní půjčujou 🙂
Jinak je docela zarážející, že i když sám hejtman kraje Vysočina potvrdí, že nevýhodnou smlouvu uzavřel v roce 2009 „expert“ Šatava a z toho důvodu mají JHMD zkrachovat, zdejší borci budou pořád nadávat Čajánkovi na kterého ale nemají vůbec nic. A ještě zajímavější je, že tento server ty komentáře nechává bez povšimnutí, ale jak někdo napíše pravdu o Šatavovi, hned je oheň na střeše. Holt selektivní slepota 😀
Nejsem Čajánkův syn, Čajánek je mi volný, ale vím, co za šašky sedí na Kraji Vysočina. Vy tam sedíte taky?
Takto to je… Já to mám ?!
Jéé To je moje? A co to vlastně? Ach dráha .Jó to není vláček? Stačí se podívat na Žitavskou drážku Je super funkční 😆 Ano Vždy vítr fouká ze dvou směrů? 🧐 Nebo jen z jednoho směru Kam si ?
Tohle je lepší než výkřiky věštkyně Pýthie. (A informační přínos podobný.) 😀
Chtel jsem se podivat na nejake oficialni vyjadreni JHMD k celemu zastaveni provozu, ale web jim nefunguje a ani jinde jsem nic nenasel. Bylo by prosim mozne mne nekam nasmerovat? Diky
Nefunguje několik dní. Nejvíce oficiálních vyjádření JHMD je v poslední době v insolvenčním rejstříku.
Na jejich ksichtobooku je vyjádření, jediná stránka kde ještě nedávno komunikovali, asi nemusí platit za web, ale omezili si pod posledním vyjádřením komenty.
https://cs-cz.facebook.com/jhmd.cz/
Ať se toho ujme někdo, kdo tomu rozumí a úzkokolejky zachrání.🙏👍
Takový krásný mašinky…
A poskytnou mu „šotouši“ na to sbírku a budou pravidelně výrazně příspívat? V desítkách miliónů korun ročně?
U šrajtofle většinou všechno fandění končí.
Mně by jen zajímalo, zda-li už si někdo položil otázku, odkud ten pitomec z Jablonce vzal prachy na tu svou pohledávku, zda-li mu na to stačil výdělek. Kdo z vás na to má, přátelé, půjčit firmě přes 30 milionů a ještě si žít jak fanfarón.
Jeden konec na konci ledna 1997 jsem tu už zažil, dnes jsem tam raději už ani nešel, ale ta cedule byla velmi podobná.
Tak jen doufejme, stejně jako před těmi 25 lety, že to někdo zachrání bez toho pitomce.
Vida, zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli někdo neví, kdy byl ten první „konec“ – na fotkách je dobře vidět, že druhé datum na ceduli je přepsané. Takže ta cedule možná není jen podobná, ale dokonce tatáž.
Já myslím, že je to na jedné z těch fotek vylepených ve vlaku. Jestli dobře luštím, tak to bylo 15. ledna 1997 … bez záruky ovšem.
To by sedělo – následovala 5měsíční („jen“ takto dlouhá díky tomu, že opravu tratě zajistily JMHD) výluka novobystřické tratě kvůli špatnému stavu + od půlky června 1997 tam pak právě JHMD převzaly provoz.
Cedule je totožná, jen s přepsaným datem.
A on skutečně JHMD půjčil 30 mega, nebo je to nějaká vybájená částka á la „za své špičkové manažerské výkony prováděné od do mi náleží částka 30 mega“?
Já bych si tipnul že spíš nekolik mega z JHMD vyvedl než že by je velkoryse půjčoval. Lidi neplatí, údržbu prakticky neprovádí a stejně má ztrátu 160 mega
Pokud tu má někdo pochybnosti o tom, že se tam tunelovalo tak není nic jednoduššího, aby někdo, kdokoliv, ale třeba to udělá stát ( finanční úřad) dal podnět na PČR respektive v tomto případě na NOCZ o tom, že má pochybnosti jak se vedla firma, o tom kam kdy jak tekly finanční prostředky. V momentu kdyby se to překlopilo do trestně právní roviny by to nabralo úplně jiný směr ..do té doby nelze nic tvrdit, jen se domnívat. Sám jsem zvědavý jak tato kauza dopadne a zda se do toho vloží i trestně právní orgány a prozkoumají jestli se vše… Číst vice »
pardon překlik* NCOZ
Nemám slov, prostě škoda.. Nádherná trať. Je mi toho líto, že skončilo něco, co jsem měl rád. Smutné
Ano, myslím si, že je to unikát ! Z mého pohledu i tím, že se jede kus po normální a úzké trati zároveň :-)))
Velmi smutný příběh. Taky jsem se byl v pátek svézt a je mi líto zejména všech zaměstnanců, o které zřejmě panu majiteli jde až na posledním místě… nevěřím, že ze současných plateb od obou krajů, příspěvků od SFDI a tržeb z jízdného a dalších služeb nelze firmu v nějakém low-cost režimu uživit. Pokud na tom dlouhodobě byla firma tak špatně, nabízelo se včas omezit provoz pokladen, zavést vlaky bez průvodčích minimálně u samostatných motorových vozů, prodat nějaký majetek…
Neumí hospodařit. Vždyť problémy jsou tam od samého Čejenova kralování…
Já myslím, že poslední ekonomický hřeb byly hašišbedny, na které navzdory očekávání nedostali dotace, neboť nebyly splněny podmínky (myslím, že měly být nízkopodlažní nebo alespoň bezbariérové). Pak už se to jen vezlo.
Beztak proto jim vyskočily potřebné náklady na kilometr, které chtěli vytáhnout z krajů. A hle, Vysočina se šprajcla.
Já myslím že dotace nakonec byla, jen nějak krácená… třeba na 60 % nebo 80 %… protože dodnes i na/v těch vlacích jsou cedulky co to říkají. Ale ruku do ohně bych za to nedal.
Našel jsem i zdroj:
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4398096
V tom příspěvku na který odkazují jsou i další odkazy na RR jihozápad (?), kde se jasně píše, že žádali o tři dotace v celkové výši něco kolem 32 milionů. V součtu dostali pět, zbytek ne.
No a pak už se to rozjelo v nějaké klasické dluhové spirále…ono se to občas rozbije, díly na to nejsou, a když jsou, tak stojí raketu. Místo nich jezdí na provoz dražší TU s balmem, nafta navíc vyskočila nahoru. A tak dále, to je jedno s druhým…
Co bude s parními lokomotivami? Pokud půjde firma do konkurzu bude se dražit majetek ! Je to velká škoda, tak krásná trať. Třeba se najde někdo ze soukromé sféry kdo by trať koupil a provozoval to sám..
Pokud ta trat a provoz nebude ztratova a zavisla na dotacich, pak se nekdo najde. Nebo obcas jen kraj vysocina v ramci podpory cestovniho ruchu udela treba nejakou akci 2x 3x za rok
Prodeje po částech v konkurzu bychom se měli obávat vůbec nejvíc. V takovém případě by se mohlo snadno stát, že vozidla koupí zahraniční zájemce a vyveze je ven, koleje koupí majitel šroťáku a vytrhá je a zájemce z půlky Evropy by určitě zajímala i tiskárna lepenkových jízdenek.
Konkurz není až tak špatná věc. Je to ozdravný proces, který dá šanci někomu jinému bez Čajánka a očištěné od dluhů. První věc o kterou se insolvenční správce vždy pokouší je prodej závodu jako celku, takže pokud by se našel nějaký zájemce, mohl by to převzít celé. Rozprodej majetku přichází na řadu, až když nikdo takový není, neboť to je skoro vždy ekonomicky nevýhodné.
Co se týká rozprodání kolejnic do šrotu, tam se domnívám, že tomu brání veřejnoprávní předpisy – nutnost dráhu nejprve zrušit.
Otázkou ovšem je, zda to jako celek je životaschopné, byť i po očištění od velké části dluhů. Novobystřická větev je podle mě už mnoho let použitelná jen pro turistické účely, nedá se s ní téměř nikde počítat pro dopravní obslužnost. Obrataňskou moc neznám, prý je na tom z tohoto hlediska o něco líp, ale nepřekvapilo by mě, kdyby to byla spíš jen přání příznivců úzkokolejky než realita. S tím bude dřív nebo později souviset ochota krajů dotovat pravidelný celoroční provoz. A pro úspěšný turistický s patřičně vyšším jízdným, které by ho zaplatilo, zas bude potřeba investovat nemálo peněz do zřejmě… Číst vice »
Svým způsobem turistický provoz byl na jižní větvi už za Husáka, denně jenom červen – září, listopad – duben dokonce pouze jeden vlak v sobotu a jeden v neděli, v kladiva nic.
To máte naprostou pravdu, ale tehdy to bylo nedoceněním turistiky jako zdroje příjmů a neochotou investovat do štreky, kterou průmysl (nejlépe těžký) nepotřebuje. Dnes turistický ruch živí daleko více lidí, tudíž by ve stejné měsíce bylo žádoucí více spojů. ZDO je trošku jiná kategorie, tam mělo být jednání s kraji jinak nastaveno. Ale uvědomuji si, že odsud se mi to snadno kecá a po bitvě je každý generál, tudíž to nikdo neberte jako kritiku, ale pouze můj soukromý názor.