Londýnský Gatwick už nebude závislý na jedné dráze. Druhá ranvej má od vlády zelenou

Boeing 777 British Airways na letišti Gatwick. Foto: Gatwick AirportBoeing 777 British Airways na letišti Gatwick. Foto: Gatwick Airport

Úpravy severní dráhy zafinancuje soukromý sektor.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

V článku to není dostatečně zmíněno, ale nejde jen o posunutí dráhy o 12 metrů, ale i o vybudování nových výjezdů. V současné době se z delší dráhy musí sjet na kratší. V obrázku jsou nové výjezdy nakresleny bílou barvou. Porovnání s Prahou v roce 2024: Pasažéři: Gatwick: 43,242,000 Praha: 16,353,522 Pohyby: Gatwick: 265,358 Praha: 134,609 Z čísel je vidět, že paralelní dráha na Ruzyni zatím není potřeba. Větší poptávku dopravci často řeší nasazením většího letadla, takže ani nárůst počtu pasažérů nemusí mít vliv na kapacitu dráhového systému. A co se týče budoucnosti? Tak to je velká neznámá. V budoucnu… Číst vice »

Vít

Jenže problém není v součtu počtu cestujících nebo pohybů za rok, ale za hodinu, to je potřeba si uvědomit. Praha je sezónní a špičkové letiště, prostě nelze srovnat s Gatwickem ve stylu přímé úměry. Nejde vzít 43 milionů a 16 milionů a říct, že 16 je méně a proto Praha nic nepotřebuje. Při vaření také nemůžete někomu říct, proč to maso peče jen na 180 stupňů, když vy to pečete na 220, asi je potřeba se zajímat o recept, typ úpravy, druh masa. Ne říct 200 je víc než 180 a proto ty to máš blbě. Paralelní dráha je v… Číst vice »

Jirka

Tak tohle je každopádně signál pro všechny Nimby ze Suchdola, které říkají že jedna runway v Praze stačí, protože Gatwick s x násobně větším provozem má taky jednu.

Pájin

Uvádíte kapacitu nebo pohyby? Není to to samé.

Franta Chcípák

TAk, nedávno, když jsem tu namítl, že Gatwick s jednou dráhou zvládá téměř dvojnásobek provozu Ruzně, jsem byl poučen, že přece má dvě dráhy.

Y.K.

Hlavně Praha nemá nějaké uniformní číslo, ale velký rozdíl mezi sezónami.

Pájin

Taky je rozdíl jestli za hodinu máte na dráze 40 bulíků nebo 30 triplů. Počet cestujících pak hodí úplně jiná čísla. Něco podobného jsem pozoroval v Lisabonu. Tam wide body také zamávají se statistikou odbavených pax na jedné dráze.

PetrN

Jsou k tomu nějaké další informace co bude současně umožněno za pohyby letadel na paralelních drahách když dojde ke zvětšení osové vzdálenosti z cca 200m o +12m? Pro plný nezávislý provoz se požaduje >760m

Pavel P

Těch limitů na provoz v souvislosti se vzdáleností drah je povícero. Co jsem našel, tak pro nezávislé přístrojové přiblížení je limit 1035 m (3400 stop), pro nezávislé odlety je limit 760 m. Existuje ale i limit pro paralelní dráhy bez přístrojového přiblížení (respektive za dobré viditelnosti) a to je 210 m pro souběžné použití (a pravděpodobná motivace k posunutí dráhy). Na druhou stranu, už jen fakt, že mohou jednu dráhu vyhradit pro přistávání a nevytvářet mezery pro vzlety pomůže k nárůstu kapacity. Případně jde separaci přistávajících letadel omezit až na limity podle turbulencí, díky dvěma drahám přitom nemusí brát (takový)… Číst vice »

PetrN

Díky za objasnění, ten limit 210m jsem na první dobrou nenašel, ale moc jsem tomu hledání nedal 🙂

PavelH

Tak aspon ze to ked sa o tretej runway na Heathrow rozprava uz 20 rokov a furt nic.

Punkz

A druhá dráha v Praze gdy?

Lukáš F.

Na svatýho Nimby.

lvy

Druhá? Snad třetí ne? I když to je vlastně sporné.

Y.K.

Ano, spíše paralelní než druhá.