Londýn od dnešního dne rozšířil mýto pro starší auta na celé město, vjezd vyjde na 350 korun
Vedení Londýna chce, aby auta tvořila jen kolem dvaceti procent cest po městě.
Majitelé benzínových aut vyrobených před rokem 2005 a dieselových roku výroby 2015 a starších musí od dnešního dne platit za vjezd do Londýna 12,50 liber (zhruba 350 Kč). Londýnská radnice od dnešního dne výrazně rozšířila platnost takzvaných nízkoemisních zón (ULEZ). Stalo se tak poté, co jejich platnost nedávno potvrdil soud.
Nové opatření má pomoci zlepšit ovzduší ve městě a přimět lidi více využívat veřejnou dopravu či se pohybovat pěšky či na kole. Podle vedení města nyní platí poplatek jen zhruba šest procent aut, v rozšiřovaných oblastech se bude týkat zhruba 15 % vozidel.
Londýnská radnice se dlouhodobě snaží prosadit zelenější způsoby dopravy, výrazně investuje do infrastruktury pro jízdu na kole či chůzi; naopak omezuje automobilovou dopravu. Vedení města chce, aby do roku 2040 jen 20 % cest po britské metropoli proběhlo v autě.
Zrušení poplatku příští rok?
Hranicí pro rozšíření bude vnitřní městský okruh označený jako A205 a A406. Radnice si od tohoto kroku slibuje úbytek starších vozidel a chce tím motivovat lidi k nákupu novějších vozů nebo k využívání veřejné dopravy, jízdního kola či chůze. Za nezaplacení poplatku bude pokuta 160 liber, provoz bude monitorovat více než 700 kamer. I nadále zůstane další poplatek za vjezd do užšího centra, takzvaný congestion charge. Ten stojí 15 liber na den bez ohledu na typ auta.
Součástí balíčku změn je i šrotovné, díky kterému mohou majitelé nevyhovujících aut dosáhnout na podporu nákupu nového auta. Kvůli velké kritice rozšíření poplatků radnice nakonec navýšila objem peněz, kterými bude dotovat pořízení nového vozu. Podle kritiků je celý systém nespravedlivý a zasáhne hlavně sociální slabší. Starosta Sadiq Khan tvrdí, že devět z deseti aut v Londýně už splňuje přísné emisní požadavky, ale kritici tento údaj zpochybňují.
Podle agentury Reuters byl odpor proti chystanému rozšíření ULEZ jedním z faktorů, proč Khanovi labouristé minulý měsíc neuspěli ve volbách v jedné z okrajových částí Londýna. Předseda labouristické strany Keir Starmer odmítl říct, zda opatření podpořil. Veřejně požádal Khana, aby se zamyslel nad tím, proč strana nezískala kýžené parlamentní křeslo v londýnském obvodu Uxbridge and South Ruislip. Konzervativní kandidátka na starostku Susan Hallová se zavázala, že pokud bude v květnu 2024 zvolena starostkou, rozšíření nízkoemisních zón zvrátí.