Londýn jako první na světě objednal doubledeckery na vodík

Nový dvoupodlažní autobus na vodík od společnost Wrightbus. Foto: WrightbusNový dvoupodlažní autobus na vodík od společnost Wrightbus. Foto: Wrightbus

Po ulicích Londýna začnou od příštího roku jezdit první dvoupodlažní autobusy na vodík. Dvacet kusů objednala městská společnost Transport for

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Standa

Moc jsme se toho nedozvedeli.
Autobus na vodík může znamenat elektrobus s palivovými vodíkovými články, nebo autobus se spalovacím motorem , jenž jako palivo používá vodík.
To první by byla poměrně zásadní technologická revoluce, to druhé je jen další alternativa k LPG, CNG.
Uskladnění vodíku v autobusu je ve formě kapalné ( nutná tepelně podchlazená nádrž a poměrně nákladná technologie ) nebo plynné v lahvích ( jak je vyřešeno dlouhodobé skladování a „sublimace“ atomů vodíku pres materiál nádoby)?
Téma by jisté sneslo podrobnější článek

DRABADURA

Samozřejmě, že se jedná o technologii palovových článků, kterou se snaží vší silou (penězi na takovéto propagační projekty) protlačit japonci (především Toyota), kteří nechtějí pochopit, že budoucnost dopravy a nejen dopravy patří bateriovým systémům a nikoli fosilním vodíkovým pohonům.
PS: V diskuzi níže se podle počtu mínusů ukazuje , kolik fosilních tupounů čte tento server.

Standa

Budoucnost elektrické dopravy fakt nepatří baterkám.
Naopak vodíkový palivový článek je řešením.
Pokud se tedy podaří levná výroba vodíku ve velkém a zvládnutí jeho transportu a uchovávání

asdf

Každý stát jde na tu „ekologii“ jinak. Musí se šikovně vymyslet na co se nasypou dotace z Bruselu. U nás Babiš vymyslel, že dotace z Bruselu jsou pro „nás (Babiše)“nejlepší a tak budeme patrně navěky jezdit na Babišovu řepku a cibuli dovážet z Nového Zélandu, jak se nyní děje.

Jiří Kocurek

Někteří jsou s tou „ekologií“ tak daleko, že by zakázali lidem jíst maso, aby bylo více zemědělské půdy. Maso jen pro krmení pejsánků a kočiček. A chov koní taky zakázat, aby bylo více zemědělské půdy. Takto uvolněná zemědělská půda se pak použije pro … výrobu biopaliv. Totiž motto je boj s hladomorem, ale to není podstatné.

Martin z Moravy

Co v Ostravě? Tam bude diesel nebo hybrid?

Válečník

CNG
…smradlavé diesly v Ostravě od roku 2020 celoplošně nebudou

DRABADURA

Vodíkový pohon nemá s ekologií nic společného, protože se vodík vyrábí z fosilních zdrojů a musí se nesmyslně draze kompresory stlačovat a skladovat.
Elektromobily JSOU bezemisní dopravní prostředky a jejich ekologičnost záleží jen a jen na jejich majiteli z jakého zdroje nabíjí.
Propagaci fosilních vodíkových autobusů jako čistých považuji za podvod na neznalou veřejnost.

JiP

Jenze to tim jak argumentujete je prave ovlivneno tim demagogickym honem EU za CO2 a lzi, ze ele ci H2 auto CO2 bezemisni. H2 autobus ve mezste vyznam ma, ale ne samozrejme v kontextu CO2. Autobusy na naftu pracujici v rezimu brzda plyn jsou v mestske zastavbe pekni smradosi a v nekterych mestech pusobilo velmi komicky, kdyz omezovali v dobe smogu jizdy autem, a pomeste jezdily karosy, ktere dokazaly ulici znepruhlednit. Pohon na H2 ma vyznam prottoze omezi produkci NOx, sazi a predevsim dramatickt klesne hlucnost, protoze se jendna v podstate o elektrobus.

DRABADURA

Jestli pravda je pro vás „demagogickym honem EU za CO2 a lzi, ze ele ci H2 auto CO2 bezemisni.“, tak to je mi vás líto. Můj příspěvek je fakt o daných pohonech, takže to prosím neokecávejte žvásty o EU apod. Vodíkový pohon není ekologický ve městě ani na pasece u lesa. Tak už to konečně POCHOPTE mamlase.

JiP

Osvetlete mi prosim, jak muze byt H2 bus CO2 bezemisni, kdyz se H2 vyrabi katalytickym rozkladem uhlovodiku z ropy. V kotextu emisi NOx a sazi v huste mestske zastavbe je H2 bus moznym resenim, protoze bus produkuje pouze vodni paru a ostatni emise se prisunou mimo zastavbu do chemickych provozu, kde dochazi k jejich cisteni a vysokym kominem rozptyleni na neskodnou uroven.

Kubrt

Vodík se taky dá vyrábět elektrolýzou vody a pokud je elektrická energie na tu elektrolýzu „CO2-zerro“, tak je takový i vodík.

JiP

A on se elektrolyticky dnes pro ucely mobility H2 nekde vyrabi nebo alespon planuje vyrabet?

Arimatejsky

V Neratovicích.

Jiří Kocurek

Jo, zatím je účinnost tohoto procesu asi 10 %. Když se to vynásobí účinností výroby elektřiny v elektrárně, tak účinnost spadne cca na 4 %. Což je zlé. Hodně zlé. Řetězec „plynová elektrárna > elektřina > elekrolytická stanice > vodík > nádrž autobusu > palivový článek > elektromotor > hnací řídel“ spotřebuje hrubým odhadem 10x víc zemního plynu než řetězec „plynová čerpací stanice > nádrž autobusu > spalovací motor > převodovka > hnací řídel“. Jistě, záleží to na elektrárně, třeba atomová e. toho CO2 vyprodukuje málo. Ale pak je výhodnější použít baterie, než do energetického řetězce vrazit cosi s účinností… Číst vice »

DRABADURA

Naprostej souhlas – propagovat vodíkový pohon jako šetrný k přírodě je jak píšete ekonomický i ekologický zločin.

Jirka

Jenže dotace, takže všechno ostatní jde stranou. Třeba ostravský dopravní podnik má úplně šílenou dotační politiku a je jedno jestli z eu, ze švýcarska, z města nebo odkud ještě – hlavně jak to sype. A je úplně jedno, že to nemá s ekologií nic společného, je jedno, že to lidem komplikuje dopravu a to jak vzdáleností tak časem, je jedno, že to nikdo nechce. Prostě jsou dotace, tak to bude a nazdar. A je tady vidět velmi sofistikovaná informační manipulace jak poleno.

Arimatejsky

Vodík je vedlejším produktem výroby chloru a rady dalších výrob, vaše argumenty by platily až při velkém zvýšení jeho spotřeby, což u městských autobusu nehrozí.

Marek Turnovec

A z toho katalytického štěpení jak moc je dalšího „bordelu“? Někde jsem našel, že snad i saze – což by asi moc fajn nebylo. Ale jen samotný fakt, že se ten vodík vyrábí z ropy (fosilního paliva, které se nedoplňuje, jen ho spotřebováváme) by ještě možná nemusel být takový problém. Lepší, když se z ropy vyrábí nějaké další látky, které už jsou pak celkem „čisté“, než aby se spálila. Ale v ropě je ještě také síra, se kterou se musí něco „stát“…

Jiří Kocurek

Že se ropa nedoplňuje není vůbec jisté. Co jisté je, že nějak vziknout musela. Oázkou je, zda tento proces stále ještě probíhá.
A co se původu ropy týká, tak dnes je již téměř jisté, že ropa může být i abiotického původu, neboť již dnes se ropa těží v takových místech, kde podle geologického záznamu život nikdy nebyl.
Dokonce se zjistilo, že při podmínkách (teplota a tlak, bez kyslíku), jaké panují hluboko v zemské kůře se voda s uhlíkem mění na … ropu.

Standa

Což je to samé jako u elektromobilů, jenž se prohlašuje za bez emisní.

Standa

Spalovací motory člověku škodí emisemi oxidů dusíku, mikrocastic, sazí a řady chemických sloučenin z benzinu /nafty.
Při spalování vodíku kromě CO2 žádné emise nevznikají.
CO2 je clověku neškodný plyn, který papají kytičky.
A je paradox, ze snahou o omezení emisi CO2 se zvyšují u spalovacich motoru emise jiných škodlivých látek. Protože obojí dohromady nejde. Buď mate nízké emise CO2, nebo tech ostatních škodlivin

Alibaba

Spalováním vodíku vzniká H2O…

Standa

Jenže klasický čistý elektromobil zdaleka není čistý, většina elektřiny se stále.vyrábí z uhlí, plynu a fosilních paliv, jádro je kvůli zeleným pomatencum na ústupu. Dokud bude elektromobil potřebovat baterie, je to v masovém měřítku nesmysl. Vodíkový elektromobil, tedy elektromobil s palivovými článkem jenž si elektřinu vyrábí přímo na palubě je jedním z mlžných řešení. A i pokud budete vodík primo pálit místo benzinu, emise vodíku jsou jaké? V obou případech ovšem narážíme na získávání vodíku, levná a efektivní technologie získávání vodíku ve velkém zatím není. Ovšem abych reagoval na předchozí moment, z pohledu emisí a externalit je vodíkový pohon oproti… Číst vice »

jize

Čte se to pěkně, ale má to háček. Čistý vodík (H2) zatím bezemisně vyrobit neumíme. Současná průmyslová výroba spočívá v tom, že se methan (CH4/CNG) rozloží při 1000°C na plynný vodík a uhlík. Možná v budoucnu bude na výrobu vodíku možné používat teplo z jaderného reaktoru 4. generace (teprve je ve výzkumu).

JiP

Vase argumentace je bohuzel vyvolana onou nesmyslnou zelenou mantrou a honbou EU za snizovani emisi CO2. Pokud se totiz pomine stale sporny vliv cloveka na globalni oteplovani, tak CO2 je naprosto neskodny plyn. Snizovani spotreby a emisi CO2 bohuzel vedlo, ze dnesni spalovaci motory motory produkuji saze a NOx, ktere uz jsou skutecne problematicke. Kdyby se dizkuze misto fanatickeho zeleneho nabozenstvi vedla na skutecne technickem zaklade, analyticky, tak se dospeje k tomu, ze vodikova ci elektroauta maji znacny vyznam v mestske zastavbe, protoze zcela zmizi emise sazi, NOx a s tim spojeny fotochemicky smog, drasticky klesne hlucnost dopravy. CO2 by… Číst vice »

JiP

Mohl bych znat argumenty pro ty -?

UBolt958

Až tohle bude číst Unucka, tak si z toho určitě cvrkne do trenek.

Petr plachta

Přesne – Ostrava to 2x soutěžila a dvakrát se nikdo nepřihlásil a najednou to v Londýně jde :0))

Válečník

Nyní potřetí jsou údajně přihlášeni dva uchazeči.
Soutěží se CNG nikoliv vodík ani nafta (do příštího roku bude ostravská MHD bez „smradlavých dízlů“)
…a ten šašek Unucka na kraji s tím snad nemá nic společného