Lodní servis a překladiště pro Temelín získaly souhlas krajského úřadu, okolí neovlivní

Vizualizace servisního střediska pro lodě v Týně nad Vltavou. Pramen: ŘVC/dokumentace EIAVizualizace servisního střediska pro lodě v Týně nad Vltavou. Pramen: ŘVC/dokumentace EIA

Předpokládané investiční náklady na servisní centrum včetně umožnění překladu velkých technologických celků pro Temelín činí zhruba 280 milionů korun.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Vyhozených 280 mil. Kč. Nesmyslnost závěrečné 60km dlouhé plavby do Orlíku bije do očí a to jsem velký fanda vodní dopravy jako takové. Asi to začne dávat smysl po zprovoznění průplavu ČB-Linz v roce 2484…

fous

A jak budou ty dodávky pro Temelín dostávat přes přehradu na Slapech?

Kubrt

Ta představa je taková, že daný díl dopluje někam pod Slapy lodí, tam se přeloží na auto, to ho převeze někam nad Orlík, odtud zase kousek lodí do Týna, a nakonec zase autem do elektrárny. Osobně si myslím, že je to účelovka, jen aby to vypadalo jako že je to potřebná stavba i pro JETE. Kdyby k takové přepravě po Labi/Vltavě fakt došlo, tak už ten druhý vodní kousek – a s ním spojené dvě překládky – nemají smysl a celé by se to uskutečnilo po souši. Ale třeba tomu nerozumím.

Jiří Kocurek

Snad jen to, že na přehradě se nemusí řešit zavazející lampy, kabely visící proklatě nízko stejně jako větve stromů (a protesty aktivistů, kteří by raději přestavěli uhelné elektrárny na dřevní štěpku… z dovozu)

Nakoec použít se to nemusí, ale lepší je tu možnost mít, než o ni přijít a pak ji potřebovat.

SYN

Tak samozřejmě že je dobré ít takovou možnost v záloze, ale je otázka za kolik… neboli, jestli na to půjde nějaká částka z „rozpočtu na Temelín“ tak potom to bude rozhazování peněz a člověk se pak může divit proč jsou ty jaderky tak drahé, když se na nich přiživí všechno od průplavu to taneční soubor…

M19

Jako pozdější případné rozšíření manipulačních ploch je účelovka? Jistě dá, stačí jen rozšířit všechny silnice na trase, zvednout mosty na MKÚ a zvýšit nosnoat současných mostů. Pak už žádný problém.

Kubrt

To si pak člověk říká, jak ten Temelín vlastně postavili, bez vodní cesty.
Co si vzpomínám, skoro všechno se tam vozilo po železnici, i za cenu komplikací typu vypnuté trakční vedení.

Jiří Kocurek

Strojní vybavení vozili z Plzně. To je jiný směr, jiná silnice a po vodě by to nešlo. Dnes se ale neví, kdo bude dodávat strojní vybavení.

M19

No, i tak povezou dost věcí po železnici, pokud dokáže být konkurenceschopná třeba zajištěním bezpečnosti přepravovaného nákladu. Tomu se prostě nesmí nic stát. Kvůli těm největším kusům není třeba zastavovat dopravu pro ostatní. A kdo by takovou výluku zaplatil?

Kubrt

Kdo by výluku zaplatil? Přepravce v ceně za přepravu? Kdo jiný by měl platit?

M19

A proč by to dělal, když jiný způsob vyjde levněji a nezpůsobí tolik omezení.

fous

Cena jakékoliv výluky, například pro dopravu reaktorové nádoby, je v rámci rozpočtu jaderné elektrárny naprosto zanedbatelná. A určitě by byla řádově nižší než stavba například plavební komory nebo zdviže na Slapech.

M19

A proto se bude případně překládat. V ramci rozpočtu vystavby snad, v rámci dodavatele dané části již ne. A těm co zbytečně omezíte, když existuje jiné řešení opravdu radost neuděláte. Pro většinu lidí není železnice to nejdůležitější na světě.

Jiří Kocurek

Štěrk, cement a výztuž do betonu se samozřejmě dá vozit vlakem bez problémů, trubky rovněž.

M19

Na to ale nepotřebujete omezovat dopravu. To je něco jiného a kvůli tomu se s tím nepočítá, ale kvůli reaktorové nádobě, turbině a podobným „drobným“ kouskům.

Prag

Jasně že je to účelovka, jako celé to „splavnění“ od Budějic do Prahy. EU je na to ochotná posílat dotace, tak se projektuje a odůvodňuje. Až tam povezou něco na Temelín, tak mě vzbuďte ..

zghk

EU nedává žádné peníze na vodní cesty v ČR již od roku 2014. Možná by bylo pro příště si o věci něco zjistit, než plácnu blbost.

Jan

Asi jim někdo prozradil, že ČR v podstatě žádné celoročně funkční vodní cesty nemá…

Alibaba

Asi tak, že na Slapech a Orlíku je plánováno lodní zdvihadlo.

M19

A to zvedne loď i s reaktorovou nádobou?

Jan

Výtah na Orlíku by neuvezl ani tu nádobu samotnou…

Alibaba

Tak o výtahu nikdo ani nepřemýšlí…

Alibaba

Tak mohlo by.
Kolik že váží reaktor? Jaký člun je k tomu potřeba?

Jiří Kocurek

Reaktorová nádoba pro JE Mochovce, uvádějí 216 tun: https://www.youtube.com/watch?v=IEW2TJ-04vo

M19

ČEZ udává 800 tun pro Temelín. Mochovce mají vykon jen 470 MW na reaktor. S Temelínem nesrovnatelné

M19

Vaha cca 800 tun, rozměry cca průměr 5 m, délka 12 m.

Alibaba

V tom případě tohle se tam nevejde.