Autobusy Doprava ve městě

Litoměřice vybírají, kdo bude provozovat MHD dalších deset let

Autobusové nádraží v Litoměřicích. Foto: litomerice.cz
Autobusové nádraží v Litoměřicích. Foto: litomerice.cz

Cestující v litoměřické městské hromadné dopravě čeká možná od poloviny příštího roku změna, s jakým dopravcem budou jezdit.Radnice vypsala soutěž na provozovatele MHD na dalších deset let. Za provoz MHD mají za deset let zaplatit v Litoměřicích 146 milionů korun.

Podle zadávací dokumentace požaduje město nasazení celkem pěti autobusů, z toho čtyř středně velkých a jednoho malého. Dva autobusy musí být v době zahájení smlouvy nové. Rozhodovat při výběru přitom bude nejen cena, ale například i stáří nabízených vozidel či jejich vybavení, například klimatizací nebo pohon motoru. Alternativní pohony budou zvýhodněny, městu ale stačí, aby autobusy jezdily na naftu a plnily poslední emisní normy.

Dosavadním provozovatelem je TD Bus, někdejší Busline. Firma, s kterou má velké rozepře hlavně Ústecký kraj, zaznamenala během léta výpadky v provozu.

Výpadky způsobila jak transformace společnosti, tak personální nouze na celém dopravním trhu. Společnost na posledním jednání přislíbila operativní nápravu a zajištění dalšího autobusu a řidiče. Prázdninové výpadky by se proto už nyní neměly dle sdělení výkonného ředitele společnosti opakovat,“ řekl Jan Jakub, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství.

Nový dopravce by měl začít jezdit od poloviny příštího roku. Soutěže, v kterých zakázku obhajoval Busline, ale velmi často končí u antimonopolního úřadu a nemusí se tak stihnout dopravce vybrat. Podle Jakuba vedení města komunikuje i s dalšími firmami o možné spolupráci při řešení případné mimořádné situace.

Pokud nebude nový dopravce opětovně vybrán a nezahájí tak svou činnost do poloviny příštího roku dle nastavených podmínek soutěže, bude v poskytování MHD pokračovat stávající dopravce, který má s městem uzavřenou smlouvu až do konce roku 2019,“ dodal Jakub.

Město aktuálně platí 47 korun za kilometr, v soutěži požaduje cenu maximálně 50 korun.

Litoměřice jsou jedním z mála měst v zemi, kde je MHD zdarma. Bez jízdenek jezdí ve městě od května letošního roku. První statistiky přitom ukazují velký nárůst počtu cestujících: ještě v dubnu svezly autobusy 13 579 tisíc, v květnu už přes 23 tisíc a v červnu přes 24 tisíc.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No vida, tak podle skoro 100% nárůstu cestujících se ukazuje, že doprava zdarma celkem výrazně přispívá k využití veřejné dopravy na místo aut. Ačkoli možná bude pan Sůra tvrdit, že tito noví cestující předtím jezdili na kole nebo chodili pěšky.

    • To budu tvrdit, až uvidím data o počtu aut v ulicích Litoměřic. Ta nejsou. Hodnotit něco po čtyřech měsících provozu je poněkud odvážné.

      • Vždyť píšu, že podle Vás jízd aut neubylo, ale zřejmě v ulicích ubylo pěších a cyklistů, protože tito nyní využívají MHD zdarma:)

        • A čemu (a komu) vadí, když lidé šetří svůj čas tím, že se místo přesunů pěšky či na jízdním kole přesouvají MHD? K tomu účelu je přece MHD zřízena!

    • No jestli město velikosti Litoměřic platí za MHD 15M ročně, tak proč ne. Ale u Prahy by to bylo zvěrstvo.
      Jinak nezapomeňte, že v květnu a červnu je ve městě více návštěvníků a spousta cest vznikne prostě tím, že je to zadarmo a nenahrazuje cesty jiných modů. A i to přesedlání z kola si dovedu představit – komu by se chtělo šlapat od Labe nahoru do Pokratic, když může jet busem zadara…

    • Tak tohle je hodně odvážné tvrzení. Dle mého pohledu aut v Litoměřicích rozhodně neubylo. Navýšení počtu převezených cestujících vidím opravdu v tom, že 1. místo toho, abych šel pěšky, tak jedu autobusem a 2. k Mařce nejedu 1x za měsíc, ale když je to zadarmo, tak k ní jezdím 1x za týden.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora