Autobusy Doprava ve městě

Litoměřice vybírají, kdo bude provozovat MHD dalších deset let

Autobusové nádraží v Litoměřicích. Foto: litomerice.cz
Autobusové nádraží v Litoměřicích. Foto: litomerice.cz

Cestující v litoměřické městské hromadné dopravě čeká možná od poloviny příštího roku změna, s jakým dopravcem budou jezdit.Radnice vypsala soutěž na provozovatele MHD na dalších deset let. Za provoz MHD mají za deset let zaplatit v Litoměřicích 146 milionů korun.

Podle zadávací dokumentace požaduje město nasazení celkem pěti autobusů, z toho čtyř středně velkých a jednoho malého. Dva autobusy musí být v době zahájení smlouvy nové. Rozhodovat při výběru přitom bude nejen cena, ale například i stáří nabízených vozidel či jejich vybavení, například klimatizací nebo pohon motoru. Alternativní pohony budou zvýhodněny, městu ale stačí, aby autobusy jezdily na naftu a plnily poslední emisní normy.

Dosavadním provozovatelem je TD Bus, někdejší Busline. Firma, s kterou má velké rozepře hlavně Ústecký kraj, zaznamenala během léta výpadky v provozu.

Výpadky způsobila jak transformace společnosti, tak personální nouze na celém dopravním trhu. Společnost na posledním jednání přislíbila operativní nápravu a zajištění dalšího autobusu a řidiče. Prázdninové výpadky by se proto už nyní neměly dle sdělení výkonného ředitele společnosti opakovat,“ řekl Jan Jakub, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství.

Nový dopravce by měl začít jezdit od poloviny příštího roku. Soutěže, v kterých zakázku obhajoval Busline, ale velmi často končí u antimonopolního úřadu a nemusí se tak stihnout dopravce vybrat. Podle Jakuba vedení města komunikuje i s dalšími firmami o možné spolupráci při řešení případné mimořádné situace.

Pokud nebude nový dopravce opětovně vybrán a nezahájí tak svou činnost do poloviny příštího roku dle nastavených podmínek soutěže, bude v poskytování MHD pokračovat stávající dopravce, který má s městem uzavřenou smlouvu až do konce roku 2019,“ dodal Jakub.

Město aktuálně platí 47 korun za kilometr, v soutěži požaduje cenu maximálně 50 korun.

Litoměřice jsou jedním z mála měst v zemi, kde je MHD zdarma. Bez jízdenek jezdí ve městě od května letošního roku. První statistiky přitom ukazují velký nárůst počtu cestujících: ještě v dubnu svezly autobusy 13 579 tisíc, v květnu už přes 23 tisíc a v červnu přes 24 tisíc.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Daniel Štekl
Host

Autobusy Karlovy vary

Milan
Host
Milan

No vida, tak podle skoro 100% nárůstu cestujících se ukazuje, že doprava zdarma celkem výrazně přispívá k využití veřejné dopravy na místo aut. Ačkoli možná bude pan Sůra tvrdit, že tito noví cestující předtím jezdili na kole nebo chodili pěšky.

Gejza
Host
Gejza

No jestli město velikosti Litoměřic platí za MHD 15M ročně, tak proč ne. Ale u Prahy by to bylo zvěrstvo.
Jinak nezapomeňte, že v květnu a červnu je ve městě více návštěvníků a spousta cest vznikne prostě tím, že je to zadarmo a nenahrazuje cesty jiných modů. A i to přesedlání z kola si dovedu představit – komu by se chtělo šlapat od Labe nahoru do Pokratic, když může jet busem zadara…

David
Host
David

Tak tohle je hodně odvážné tvrzení. Dle mého pohledu aut v Litoměřicích rozhodně neubylo. Navýšení počtu převezených cestujících vidím opravdu v tom, že 1. místo toho, abych šel pěšky, tak jedu autobusem a 2. k Mařce nejedu 1x za měsíc, ale když je to zadarmo, tak k ní jezdím 1x za týden.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll