Litevské dráhy končí s prodejem jízdenek na pokladnách

Vlak společnosti LTG Link. Foto: LTG LinkVlak společnosti LTG Link. Foto: LTG Link

Důvodem je čím dál větší pokles prodejů přes osobní pokladny.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

V Estonsku už také dávno nejsou žádné pokladny na nádražích. Jízdenky prodává průvodčí ve vlaku nebo v každém vlaku je automat nebo online. Při nákupu online (a tuším i v automatu) má člověk výraznou slevu.

petrph

Jak to správně čtu, tak v Litvě je to úplně stejně jako u nás. I u nás lze koupit lístky digitálně (když člověk ten internet po ruce má), i nás jde někde koupit lístky v automatech, ale především, i nás lze koupit lístky u průvodčího bez přirážky, pokud v té nástupní stanici není otevřená pokladna..

Jarda

To stejné není. Litevců jsou tři miliony na území velikosti ČR

Osobák

Dobrý způsob, jak zajistit, že ti co vlakem jezdí jednou za delší dobu, nepojedou už vůbec.

Hoermalmeister

Proč, když si můžou koupit lístek ve vlaku?

Osobák

Bez přirážky kdekoli?

Cestovník Lakomý

No a to se vyplatí…
Např. PiDka z ze stanice Golčův Jeníkov město do Kolína stojí 40CZK. Poplatek za odbavení ve vlaku je taktéž 40CZK.
Pokud už v rychlíku sedím a do GJM dojedu např na VDV a dál jedu na PiD mám to za 200%.
Legrace je když mi papírovou PiDku průvodčí označuje propiskou a kleštičkama tak je to pracnější než vyjet ze strojku ale ZDARMA!!

JanM

A kdo mi prodá FIP jízdenku se slevou? Tohle neumí automaty ani internetový prodej ani v západní Evropě (Rakousko, Francie, Belgie…)

Ares

Tak je asi načase, aby to šlo online. Zrovna tohle je věc, která by šla snadno.

O D

To by musel byť daný litovský dopravca členom združenia FIP. Pokiaľ viem, sú len v OSŽD. 🙂

Osobák

Mě by zase zajímaly povinné mistenky k Interrailu. V dálkové dopravě v Itálii jsou povinné a eshop neumí vydat samostatně mistenky. Jít na pokladnu byla nutnost. Umí eshopy litevskýcg drah samostatně mistenky k IR?

Jaaa

Platí vůbec interrail v ČR krajských vlacích?

Osobák

Pro Čechy ne.

Jakub K

Letenky, které stojí x násobně více si každý kupujete on line, ale jízdenku do horní dolní si přeje spousta z vás kupovat jako v minulém století u pokladen. Nechápu.

Frantisek X

Třeba proto, že místní dopravu vykonávají lidé mnohem častěji a méně plánovaně, respektive tu dálkovou nevykonává taková část lidí jako tu místní.

Roman

Proto existují dlouhodobé jízdenky. Elektronické jízdenky po nákupu platí okamžitě, takže v tom také není problém.

Matfyzák

Pro cestujici, co jezdi jednou-dvakrat za tyden se dlouhode jizdenky skoro nikdy nevyplati

Roman

Tak si koupíte jednotlivou, nevím kde je problém.

JosBun

A to si představte, že se dokonce on line dá koupit i jednotlivý lístek na MHD… 🙂 Opravdu nechápu proč má být skoro všude u vlaku povídací okýnko s babkou .-)

Osobák

Každý je fanoušek veřejné dopravy a chce se učit ovládat aplikace pro každý kraj nebo zkoumat eshop každého kraje. Lidé z Plzenska určitě všichni vědí, co je to Iredo atd.

Matfyzák

I jakozto fanousek verejne dopravy jsem byl dost prekvapen, kdyz mi z automatu na jizdenky v Ostrave misto listku vyjela karticka bez specifikace, o jakou presne jizdenku se jedna

Václav

Jak můžete srovnávat létání letadlem, kdy většina lidí létá maximálně 1x za rok a cestu si nadlouho plánuje, s cestováním vlakem, což je pro mnoho lidí běžná věc.

Gunduľ neubiješ

A teď si představte, že v USA je to přesně naopak….

Osobák

Ano, víme že v USA je využití veřejné dopravy u kratších vzdálenosti naprosto tristní. A co jste nám tím chtěl říct? Že to celá eurasie dělá blbě?

Václav

Ani v USA není většina lidí tak bohatých, aby mohli létat vícekrát do roka.

Jaaa

Lidé, kteří chtějí platit jízdenky na pokladně hotově, si obvykle žádné letenky nekupují. Nejsou všichni jako vy, vaši známí a vaše rodina.

Jaaa

Tohle je diskriminační. Jak si koupím jízdenku, když mám hotovost?

Roman

Nikde nepíšou že nepříjemaji hotovost.

O D

Myslím, že naráža na internetový predaj. 🙂

Roman

Buď se naučí žít v 21 století nebo si za hotové koupi jízdenku v automatu nebo u průvodčího.

Samo

Tie automaty cash neberú. Ale vo vlaku to ide.

Jaaa

Pán rád všude trousí digitální stopu a cpaní peněz bankovním ústavům považuje za občanskou povinnost, nebo co.

Matfyzák

Ono kdyz si to clovek opravdu spocita, tak naklady na manipulaci s hotovosti jsou pro toho obchodnika casto vyssi nez tech par procent, co si nauctuje karetni spolecnost. Musi si totiz zaplatit cloveka, co bude s hotovosti manipulovat, pak to taky nekdo musi hlidat, odnest do banky atd.+ hotovost muze „nedopatrenim“ „zmizet“, s tim se taky musi pocitat

Nose Peak

Já bejt Velkým Bratrem, tak jdu HLAVNĚ po těch, co nechcou trousit digitální stopu 🙂

O D

No tak sa naučíš platiť elektronicky. 🙂

Jaaa

Tohle je podle vás kvalitní diskuse, jo?

Nose Peak

Požádáte o koupi svého zákonného zástupce…

Jaaa

Njn. Pak se divte, že tady není a nikdy nebude fungující demokracie.

Nose Peak

Evidentně nechcete platit elektronicky. Neuvažuji možnost, že to nezvládnete – internet evidentně máte a používáte. Potom je to ovšem Vaše volba a těžko můžete čekat, že se celý svět přizpůsobí Vašemu pohledu a na každém nádraží budou na tři směny sedět biletářky, co kdybyste šel náhodou kolem.

Pokud je to pro Vás nepřekonatelný problém, někoho si na ten nákup lístků najděte. Sousedovic děcka Vám ten lupen třeba za pár drobnejch koupí a vytisknou na tiskárně…

Co to má společného s fungující demokracií, netuším…

David

Zkuste nekoho ze sveho okoli, za bronzove pruty a nebo muslicky vam treba liste koupi.

Otakar

Byl jsem tam letos poprvé a říkal si jen – to bude zase divení, až nás po Polsku předstihne i Litva … Dávno to není postsovětská země, nebojí se do toho šlapat. Nevím, čím to je, možná se lépe po převratu zbavili žab na prameních …

Adam

V Pobaltských státech je obecně mnohem větší motivace se odprostit od vlivu Ruska a toho postsovětského smrádečku. Protože ví, že v tomhle jsou o dost více zranitelní (protože přímá hranice s Ruskem a Běloruskem a významná ruská menšina v těchto státech). Proto mnohem více šlapou do digitalizace, úspěšněji potírají korupci, hned po osamostatnění mířili směrem k NATO a EU, neměli problém s přijetím Eura, proto staví Rail Balticu, atd. atd. Pokud budou co nejvíce integrovaní se Západem a jejich přístup k mnoha oblastem života se bude co nejvíce odlišovat od Mordoru na východě, tak tím zmenšují šanci, že se to… Číst vice »

Osobák

Rail Baltica je vážně výhra. Teď ještě odpovězte otázku, proč u nich nemá osobní železnice stejné vyuziti jako u nás. U nás těmi vlaky lidé jezdí.

Samo

Tak hlavne v Pobaltí sú Rusáci považovaní za okupantov. U nás sa o nich dodnes učí ako o osloboditeľoch.

Osobák

Pobaltí má máslo na hlavě za jiné věci zase (obrovsky podil na holocaustu). Česko je od Ruska o značný kus dál, takže je přirozené, že ten strach z něj je tu menší.

ctenar

Jaky je pomer osobni zelecnicni dopravy v Litve oproti CR? Podle toho co jsem cetl tak par procent? A jen hlavakem v Praze projde rocne >6x vice cestujicich nez celou jejich siti… to se neda srovnavat, a i u nas je uz ted spousta stanicek bez pokladny.

Otakar

Litva má populaci „jen“ 2,8 milionu …

Osobák

On se ale neptá na počet cestující v absolutní hodnotě, ale na poměr. Švédů je stejně jako nás, jejich země je vedle Pobalti sakra roztahaná a lidé tam vlaky využívají ve velkém.

Daniel Jablonecký

A on to v článku někdo srovnává?

Václav

Ale, pokud cestujete z neobsazené stanice, tak to je u nás bez příplatku.

none

To by u nas neslo. Kazdy druhy by mel zrovna v dobe ukazovani listku vybity mobil, spatny kabel k powerbance, rozbity displej.. Ale jo, preju jim to 😀

Metro

Ono by to i fungovalo, kdyby opravdu všechny lístky šli koupit on-line, to nejde ani u nás typicky Iredo, Egronet nebo lístek do pohraničního bodu, ale jestli to Litva vyřešila, tak klobouk dolu.
Zrovna v tomto nezapomenu na diskuzi s jednou příjemnou dámou cca před 10 lety v Prešově, která mi odmítla prodat lístek do Horní Lidče gr s tím, že chce vidět jaký papírový lístek máme dál a on-line koupené SoNe ji nezajímá a nutila nás koupit si lístek podle předraženégo NRT.

Martin

Jelikož Litva nepouživá moc železničnich hraničních přechodů, tak neměla co vyřešit. A také tam nejsou různorodé krajské tarify.

Metro

Minimálně do Polska přechod pokud vím funguje, takže řešení mít musí. A jestli nejde ve Vilniusu nebo Kaunasu koupit jeden lístek, který platí zaroveň ve vlaku, linoovém autobusu a MHD, tak je to v 21.století pěkná ostuda.

Gunduľ neubiješ

Do Lotyšska taky. Jeli jsme tim letos. Ale po vyluce od Covid-u to spojení pro osobní vlaky otevřeli snad až teď v loňské zimě. A noční vlaky do Moskvy, které historicky jezdili že všech pobaltských zemí, tak po Covidu už neobnovili a hádám ani už nikdy neobnoví. A taky hodně rychle staví RailBaltica, třeba v Rize to je vidět všude u železničního prutahu i u nádraží.

Twix

Tu Rail Baltica v Lotyšsku právě staví ale jen mezi letištěm a centrem Rigy, jinde pokud vím vůbec.

Jirka z UL

To by taky ty on-line aplikace musely fungovat a ne jak ta od modrého dopravce 🤪.

Matfyzák

Zrovna ta od modreho dopravce je co se funkcnosti tyce jedna z nejlepsich. Uz treba tim, ze ma vsechny pozadovane informace, umi offline rezim (dokonce i moznost preferovat offline JR, pro pripad, ze na koridorove trati zase naskoci Ecko) a navic i na starsich zarizenich bezi plynule

v.sp

Teoreticky ano… ale v praxi před týdnem nešlo koupit jízdenku kartou, včera nešlo online hledání a nákup vůbec. Přitom eshop fungoval, takže to opravdu bylo jen aplikací.

Takže za poslední měsíc mám 0% úspěšnost.

Jaaa

Jj, Slováci to měli svého času nařízeno, naštěstí jsem v tu dobu zrovna měl koupenou nějakou jízdenku na léto nebo jinou celosíťovku (už nevím) a tak mi to ta nepříjemná teta prodala…

Petr Sládek

10 let, no to už se snad něco změnilo. Na jaře mi řidič autobusu v situaci kdy se mi nedařil načíst QR kód jízdenky v mobilu, dal otázku proč si raději nekoupím normální jízdenku. Dnes už v libereckém kraji jízdenku v mobilu nikdo nezpochybňuje. Je mi 64let a tuhle možnost využívám vždy kdy to jde.

Osobák

Jste frajer, že jste nikdy neprisel na autobus na poslední chvíli a vždy jste měl čas se s tou online jízdenkou babrat. Bohužel, neberte to jako urážku, ale u nás mladších není tolik zvykem chodit na vlak a bus 10 min dopredu, často ani nevím, zda spoj stihnu, takže na tohle čas nemám. Nedělám to ani u dálkových spojů, nepotřebuji nutně městečku, abych se s tím plánoval.

Roman

blbost, mnohé kraje omezují prodej lístků v pokladnách. Prakticky se dají koupit jenom v těch největších stanicích a nic takového se neděje.

Dusmor

Další kolečko salámu na cestě k velkému bratrovi a sociálnímu kreditu ukrojeno.
Platba v hotovosti zpoplatněna přirážkou.
Časem si už ani ten lístek na vlak bez prokázání své totožnosti nakoupíme.

Nose Peak

Módní kolekce “Alobal – Jaro 2025” bude velkej hit…

Pezos

Jurečka se chce hrabat v transakcích na účtech, eDoklady údajně omylem posílají citlivá data ven, šmírování toho, kdo se kdy kde ubytoval (eTurista)…. a to pouze za poslední 2 měsíce.

Nose Peak

Lid je pobouřen, že si někdo jezdí pro dávky meďourem. Prý. Všichni to vídaj dnes a denně. Prý. Tak holt bude Jurečka šmírovat účty. Aby se stát nepředal…a lid byl šťastný…

Pezos

Tak proto budou úředníci šmírovat, jestli chodí na nákupy do Globusu nebo do Kauflandu…

Nose Peak

“Ne my si to přejem, to lid to žádá. My s tím souhlasíme, s tím lidem.”

— Milouš Jakeš

Václav

Proč do toho taháte Jurečku. Jeho ministerstvo nemá s e doklady, ani s eturistou nic společného.

Nose Peak

S prokazováním majetkových poměrů žadatelů o cokoliv toho má Jurečka společnýho cellem dost…

JanM

Třeba ve Francii už i při nákupu v pokladně vyžadují jméno a datum narození.

Karl vB.

Pokud vše stabilně funguje tak jak má, tedy nejen za „pěkného počasí“, tak proč ne. Osobně bych se ale prodeje papírových jízdenek ve velkých městech úplně nevzdával a spojil bych to s těmi informacemi, nebo ostatními službami pro cestující. Pokud se vše vsadí pouze na jednu kartu a z jakéhokoliv důvodu dojde k výpadkům ve fungování aplikace (přetížení sítě, sw útok, nebo ztráta signálu), musí být k dispozici nějaký záložní „Plán B“. ČD, které mají více prodejních kanálů, řešily podobný problém asi před dvěma měsíci a uživatelé aplikace Můj vlak byli z pochopitelných důvodů nespokojeni. Díky tomu, že se nejednalo… Číst vice »

Otto

Plan “B” maji mit nachystany prave pro pripad vypadku aplikace tak, aby uzivatel nic nepoznal. Nemyslim si, ze spravnym planem “B” je nejaka dezurna na par vybranych stanicich. Takze pokud budou aplikace na urovni treba tech bankovnich, kdy jsem u sve banky za poslednich 10 let nezazil nejaky vypadek, tak to je podle me smysluplnejsi. A odvaha zemi typu Polska nebo pobaltskych statu (ktere byly jeste pred 30 lety soucasti SSSR, o to je ten vykon vice hodny obdivu) ke zmenam je duvodem, proc se jim za par let budeme divat na zada, pokud nebudeme mit odvahu se i my… Číst vice »

Karl vB.

Jaký byste navrhoval „Plán B“ v případě přetížení, nebo výpadku telekomunikační sítě, aby to koncový úživatel nepoznal?

HonzaK

A kdyz nepujdou ty site, tak na ty pokladne budou vydavat kartonove jizdenky?

Michal M

Jo, zapálíte petrolejku v čekárně i v pokladně, otevřete ternion a jedete.
Teda musí ještě přijet ten vlak, takže ve výchozí stanici musí být pohotovostní zásoba uhlí.

Vesper

Jízdenkový automat který bude umět vydat všechny typy jízdenek.

Vlastimil Kocurek

Klidně ať ty pokladny zůstanou, je to totiž přístup ve prospěch zákazníků (ne proti). Nedávno jsem potřeboval velice komplikovanou mezinárodní jízdenku, s různými slevami, místenkami, etc. Paní na pokladně to měla za dvě minuty, doma bych se v tom hrabal půl hodiny. A je dost velký počet hlavně starých lidí, kteří by tu jízdenku nedali sami dohromady vůbec.

Nose Peak

V Litvě důchodce vyhubili, anebo tam vypěstovali nějakej inteligentnější druh?

Jaaa

Mají seniortaxi zadarmo?

Twix

Spíš tam moc nepotřebují komplikované mezinárodní jízdenky s místenkami, resp. nic co by neuměl případně vydat i průvodčí.

Nose Peak

Jo. Komplikované mezinárodní jízdenky. To je ten scénář, na kterej je potřeba dimenzovat síť pokladen…

“ Kdybych napsala dopis a poslala ho tak, aby ho vybrali ze schránky v 19:59, došel by do Tararingapatamu v pátek před dvanáctou hodinou čtyřiapadesát minut, prosím vás?”

Twix

Jen odpovídám na ten komentář, nepíšu nic o tom jestli mají mít pokladny nebo ne.

Daniel Jablonecký

A proč si jezdíte takovou jízdenku kupovat do Litvy?

Anonym

To teda nevim, co mate za banku, ale kazda, se kterou mamzkusenosti, ma pravidelne planovane odstavky a obcas i neplanovane vypadky v radu hodin.

Ale nekdy to muze trvat i nekolik dni, viz par let zpatky Unicredit: https://www.penize.cz/internetbanking/327342-problemy-unicredit-bank-nefunkcni-online-bankovnictvi-a-tisice-klientu-bez-pristupu-k-uctu

Jan Tichavský

Bohužel i mě postihl výpadek nebo plánovaná odstávka bankovnictví ČSOB, která ho má jinak celkem dobré. Bohužel se občas stává, že ta odstávka či výpadek není jen v těch nejhlubších nočních hodinách, ale klidně celý den o víkendu. A pokud vám vypadne služba ověření/autorizace transakce, tak si kartou online nekoupíte vůbec nic. Ani tu jízdenku za pár korun. Offline naštěstí platby do limitu (500 korun nebo kolik to teď je) fungují, takže na místě by se dala jízdenka koupit. Jenže pro dálkové trasy, kde potřebuju mít rezervované místo předem, je to dost velký problém a musel jsem tehdy prosit známého,… Číst vice »

-mm

Jako plán B asi jedině prodej průvodčím, aby to bylo použitelné.
Jinak ve Finsku už tenhle systém funguje cca 5 let. Pokladny nejsou nikde, ani v Helsinkách. Z přepážky bývalých pokladen vydávali až do loňska hamburgery v Burger Kingu

Vesper

Ale automaty tam předpokládám stále jsou.

v.sp

Plán B: jezdit zadarmo. Bude to levnější, než kvůli tomu „co by kdyby“ platit celý rok pokladní.

Antonín

Byl jsem tam (Litva – Lotyšsko – Estonsko) už před 8 roky a jel tam s dost velkou obavou – přímo postsovětské země, 50 let ovládané sovětskými bolševiky, ale to co jsem zažil, byl šok – všude čisto – něco jako vajgl od cigarety na zemi jsem neviděl, a papírky a jiné svinstvo také nikde, nikde v obchodě jsem neobtěžoval, všude byla brána karta, i na záchodech, perfektní silnice, zastávky autobusů – všechny (i lesní) s koši, nástupišti a většinou se stříškou, ne jako u nás, kde jsou často v bahně, opravené snad všechny domy, mnohé co bolševici zbourali znovu… Číst vice »

Gunduľ neubiješ

Jezdíme tam od 2019 pravidelně, naposled v květnu letos Lotyšsko a Litva a velika spokojenost. Cisto, super lide, hezka priroda. Pristi rok opet, pro zmenu je v planu Estonsko a Finsko….

Karl vB.

Jaká tam je cenová úroveň?
Asi jako v Polsku, nebo dráž/ levněji?

mlokXCM

V Estonsku loni bylo o něco dráž než u nás.

Antonín

Zhruba jako u nás, Estonsko nejdražší Lotyšsko tehdy nejlevnější všechny mají Euro, tedy je to velmi jednoduché, ale když někam jedu, tak mě to vcelku nezajímá a nesrovnávám, buď na to mám, nebo ne.

Karl vB.

Ano. A abych věděl, jestli na to mám, tak se právě proto předtím zajímám, jaká je tam cenová úroveň.

Gunduľ neubiješ

Zhruba jak u nás. Něco dražší, něco levnější. Záleží jak vypadá Vaše typické dovolená….

xyz

Akorát těch vlaků přes hranice mezi sebou jezdí hrozně málo, jinde žádné.

A na části vnitrostátních tras v té které zemi taky.

A při nízkém počtu spojů je vlastně o to víc nerentabilní držet pokladny. I když O. K., zmiňovaný krok se týká stanic v těch největších městech, kde to s počtem spojů je lepší.

Osobák

Itálie i Rakousko se můžou jít zahrabat, co? Pobaltí je strčilo do kapsy. Teď jen, proč to ti turisté stále nevědí? Egypt to balí, Maledivy se dobrovolně potopily, Vietnam z minuty na minuty přestal zajímat a bohatší turisté naprosto zavřeli Kostariku.

Tohle je zajímavý jev… u clanku o polské dálnici se v diskuzi snaží skupina otuzilcu přesvědčovat, že teplý Jadran je přežitek, teď se zase dozvídáme, že Pobaltí je nejlepší cíl pro dovolenou. Jen mi prosím vysvětlete, proč když se otce zeptám, zda by v 70 raději někam do Litvy nebo do Francie, proč řekne pokaždé tu Francii.

Gunduľ neubiješ

Ve Francii jsem byl několikrát a určitě tam ještě několikrát pojedu. V Italii letos v unoru a loni v cervnu, ted planuji cestu do Říma, asi v listopadu, až bude méně teplo. Maledivy mě vůbec nelákají. Spis divocejsi mista jako Réunion nebo Komory. Ze Střední Ameriky jsem projel severní část a Kostarika bude určitě taky skvělá. Válení u moře a all inclusive obecně je pro mě noční můra. Na dovolenou s malo lidmi je v Evropě Pobaltí super. Jak jsem psal, na pristi rok mám v plánu Estonsko a Finsko, ideálně nějaké liduprázdné pobřeží. Vy máte jiné preference pro dovolenou,… Číst vice »

Osobák

Úžasné. Ještě se nám pochlubte vaším Hummerem, 5 vilami a soukromým tryskáčem. 😃

Gunduľ neubiješ

Zklamu Vás, pane, hmotné statky, kromě knih snad, nehromadím.

mlokXCM

To hodnocení je dost přehnané, řekl bych, a zcela určitě neplatí pro Lotyšsko.

Jan Tichavský

Já byl loni v Litvě i Lotyšsku a na mě i na spolucestující z Ukrajiny to teda působilo dost postsovětsky, s trochou té EU. Staré vysoké vlaky v okolí Rigy, které dnes nahrazují, taky dojem nepovzbudily. Na autobusáku stále jsou spoje přímo do Ruska a Běloruska, které jsem čekal, že je dávno zařízli. Všude je slyšet Ruština a dokonce místní obsluha na nás zkoušela hned Rusky, když nerozuměli anglicky a my zas neuměli tou jejich místní řečí. Nejhorší zážitek byl se řidičem místního vyhlášeného expresu Šiauliai – Riga, což byla dodávka místo očekávaného velkého busu, který měl vysloveně ruské manýry.… Číst vice »

Osobák

Moji ukrajinšťí přátelé neustále postuji fotky každý rok odněkud že Sicílie, Řecka, Anglie, Francie, Španělska…. nechapu, že je vůbec neláká to Pobalti.

Osobák

Divný, že se tam lidé od nás ve velkém nestěhují… asi to neumí docenit. Rusaci za humny, studené moře i řeky, minimální členitost krajiny, kulturní život o ničem, daleko do západní Evropy… To vše lidem asi vadí víc, než vajgly a bordel někde u hlaváku. A ti Pražáci by asi nechtěli žít tam, kde není metro.

k.m

Estonsko jsem byl jen Tallinn a tam to bylo čistý a upravený ,ale Lotyšsko ? Centrum Rigy (loňská zkušenost) ještě OK ,ale stačilo popojet vlakem do okrajových částí a všude bordel a rozpadlé domy ! A tak to bylo všude ,kam jsem zavítal – centra a památky Sigulda ,NP Kemeri a jiné upravené udržované ,ale jinak bordel ,opuštěné rozpadlé domy ..

Gunduľ neubiješ

Tak to je součást zkušeností a poznávání světa. Pokud všude čekáte petihvezdičkovy all inclusive resort za betonovou zdí, tak to v Pobaltí nehledejte. Já čekám autentickou zemi, místní jídlo, místní lidi, a mista, kde lze byt dlouho bez davů a tlup organizovaneho cestovniho ruchu a to jsem tam dostal vrchovatě.

Petr

Bylo by zajímavé, kdo je tam považován za zdravotně postiženého. Bohužel doposud není v EU jednotná norma. I tak blízké země jako Česko a Slovensko, mají například rozdílný pohled na diabetiky 1. typu na Slovensku ZTP a v Česku pouze osoba zdravotně znevýhodněná a to ještě ne automaticky.

Kamui

Omezuje diabetes nějak schopnosti orientace a pohybu? Pokud ne, není důvod k úlevám.

Petr

Aha, ZTP jsou úlevy. No většinou je to pomoc. Většina lidí s DM by ty „vúlevy“ klidně vyměnila za zdraví. Ostatně vyhláška 101/1995 Sb. je čtvrt století stigmatizovala na železnici.

Petr

Německo od roku 2010 také DM1 nárok na Schwer­behinderten­ausweis https://www.diabetes-news.de/wissen/diabetes-und-soziales/grad-der-behinderung

Vlastimil Kocurek

Tady je diskuse o pokladnách, vždyť zdravotnická témata zdopravy.cz neřeší. Jsem zmatený.

Petr

Viz text „Nákup jízdenek ve vlaku bude s poplatkem, od něho jsou osvobozeni senioři, děti nebo zdravotně postižení.“ Jde tedy o to jak velká skupina cestujících to je.

Petr

To samé je málo vypovídající pro počet cestujících označení kategorie dětí a seniorů. Bez věkové hranice neučíte co je a co není oprávněný cstující. Nakonec je klidně mořné, že většina cestujících, může zakoupit jízdenku ve vlaku za úplně stejných podmínek jako u pokladny.

Kamui

K tomu trendu rušení pokladen, v Česku je situace specifická, protože na rozdíl od většiny jiných zemí u nás byla téměř úplně přeskočena éra automatů (dnes jsou automaty snad už jen v motorácích se samoobslužným odbavením).

Nose Peak

V Čé eR je specifická hlavně nechuť k zavádění nových technologií. Doteď nechápu, jak je možný, že jsme se zbavili Edmondsonových jízdenek…

Frantík

Co je éra automatů? Ve Zlínském kraji se nějaké zase zavádějí.

Jan

Automaty na drobné, tzn. offline…

M19

Všude to jde, ale u nás ne. Klasická výmluva. Nic to nevypovídá o tom, zda je to vhodné či nikoli, jaké by to mělo dopady… 😉

Air Traveller

Pořád jsme se v pod článkem o Budějovicích nedozvěděli, kde jste si vykouzlil tvrzení, že ryanair říká letištím, kdo tam smí lítat.

ale k věci – no a co? Na rušení pokladen je něco tak úžasného, že to musíme mít za každou cenu taky?

M19

Ale copak? Číst zjevně neumíte, lhát ano, tak se snažíte ostrakitovat. Věcné argumenty nula. Asi silné trauma. Přeji brzké vyléčení z demagogie. 😉

Jak jste přišel na to, že to musíme mít taky? 😉

Air Traveller

Jak „přeskočena“? Automaty na lístky u nas byly běžné na konci osmdesátých let.

Michal M

Přičemž logika jejich rozmístění směrovala k odlehčení pokladen než k jejich nahrazení.

Luk

Běžné určitě ne. Byly na pár největších nádražích a ještě se tam daly koupit jen jízdenky do dost omezené vzdálenosti (50 nebo 80 km, jak kde).

jouda

V Praze hl.n. jsem ještě někdy kolem roku 1998/1999 kupoval i na pásmo do 140 km a dokonce i se slevou (cca 10 %) a bez fronty.

Ares

V ČR se nechce, to je naše specifikum.

Twix

Tak to v Pobaltí taky, pokud vím na železnici tam nikdy žádné automaty neměli. V Rize nemají automaty ani na jízdenky MHD, je potřeba to koupit u živého člověka v síti kiosků a potravin, případně využít aplikaci, ale jen s pobaltským telefonním číslem.

a8n

Minimálně na letišti automat mají.

Daniel Jablonecký

V Rize jsem si jízdenky na MHD v aplikaci kupoval s českým číslem bez problému.

Twix

Přes aplikaci Rigas Satiksme? Já to letos zkoušel a po spuštění musím zadat telefonní číslo, jinou než pobaltskou předvolbu to nebere.

Vlastimil Kocurek

No to snad nevadí, byla to doba primitivních automatů.

Ústečan

RegioJet má automaty ve stanicích na R23, ale věčně nefungují.

Osobák

Otázkou je, zda někomu ta absence automatu na zeleznici vadila. Ono je třeba říct i to Bé. U nás je pracovní síla o dost levnější než v Německu nebo Rakousku, takže se tu nahradit automaty pokladní a průvodci nevyplatilo. Jízdné bez slev je u nás pořád možná až 3x levnejsi než základní jízdné před 15 lety v Německu nebo Rakousku. A v té době jste chytrý telefon s velkou obrazovkou za 4k nepořídil.