Litevské dráhy končí s prodejem jízdenek na pokladnách
Vlak společnosti LTG Link. Foto: LTG Link
Důvodem je čím dál větší pokles prodejů přes osobní pokladny.
Důvodem je čím dál větší pokles prodejů přes osobní pokladny.
V Estonsku už také dávno nejsou žádné pokladny na nádražích. Jízdenky prodává průvodčí ve vlaku nebo v každém vlaku je automat nebo online. Při nákupu online (a tuším i v automatu) má člověk výraznou slevu.
Jak to správně čtu, tak v Litvě je to úplně stejně jako u nás. I u nás lze koupit lístky digitálně (když člověk ten internet po ruce má), i nás jde někde koupit lístky v automatech, ale především, i nás lze koupit lístky u průvodčího bez přirážky, pokud v té nástupní stanici není otevřená pokladna..
To stejné není. Litevců jsou tři miliony na území velikosti ČR
Dobrý způsob, jak zajistit, že ti co vlakem jezdí jednou za delší dobu, nepojedou už vůbec.
Proč, když si můžou koupit lístek ve vlaku?
Bez přirážky kdekoli?
No a to se vyplatí…
Např. PiDka z ze stanice Golčův Jeníkov město do Kolína stojí 40CZK. Poplatek za odbavení ve vlaku je taktéž 40CZK.
Pokud už v rychlíku sedím a do GJM dojedu např na VDV a dál jedu na PiD mám to za 200%.
Legrace je když mi papírovou PiDku průvodčí označuje propiskou a kleštičkama tak je to pracnější než vyjet ze strojku ale ZDARMA!!
A kdo mi prodá FIP jízdenku se slevou? Tohle neumí automaty ani internetový prodej ani v západní Evropě (Rakousko, Francie, Belgie…)
Tak je asi načase, aby to šlo online. Zrovna tohle je věc, která by šla snadno.
To by musel byť daný litovský dopravca členom združenia FIP. Pokiaľ viem, sú len v OSŽD. 🙂
Mě by zase zajímaly povinné mistenky k Interrailu. V dálkové dopravě v Itálii jsou povinné a eshop neumí vydat samostatně mistenky. Jít na pokladnu byla nutnost. Umí eshopy litevskýcg drah samostatně mistenky k IR?
Platí vůbec interrail v ČR krajských vlacích?
Pro Čechy ne.
Letenky, které stojí x násobně více si každý kupujete on line, ale jízdenku do horní dolní si přeje spousta z vás kupovat jako v minulém století u pokladen. Nechápu.
Třeba proto, že místní dopravu vykonávají lidé mnohem častěji a méně plánovaně, respektive tu dálkovou nevykonává taková část lidí jako tu místní.
Proto existují dlouhodobé jízdenky. Elektronické jízdenky po nákupu platí okamžitě, takže v tom také není problém.
Pro cestujici, co jezdi jednou-dvakrat za tyden se dlouhode jizdenky skoro nikdy nevyplati
Tak si koupíte jednotlivou, nevím kde je problém.
A to si představte, že se dokonce on line dá koupit i jednotlivý lístek na MHD… 🙂 Opravdu nechápu proč má být skoro všude u vlaku povídací okýnko s babkou .-)
Každý je fanoušek veřejné dopravy a chce se učit ovládat aplikace pro každý kraj nebo zkoumat eshop každého kraje. Lidé z Plzenska určitě všichni vědí, co je to Iredo atd.
I jakozto fanousek verejne dopravy jsem byl dost prekvapen, kdyz mi z automatu na jizdenky v Ostrave misto listku vyjela karticka bez specifikace, o jakou presne jizdenku se jedna
Jak můžete srovnávat létání letadlem, kdy většina lidí létá maximálně 1x za rok a cestu si nadlouho plánuje, s cestováním vlakem, což je pro mnoho lidí běžná věc.
A teď si představte, že v USA je to přesně naopak….
Ano, víme že v USA je využití veřejné dopravy u kratších vzdálenosti naprosto tristní. A co jste nám tím chtěl říct? Že to celá eurasie dělá blbě?
Ani v USA není většina lidí tak bohatých, aby mohli létat vícekrát do roka.
Lidé, kteří chtějí platit jízdenky na pokladně hotově, si obvykle žádné letenky nekupují. Nejsou všichni jako vy, vaši známí a vaše rodina.
Tohle je diskriminační. Jak si koupím jízdenku, když mám hotovost?
Nikde nepíšou že nepříjemaji hotovost.
Myslím, že naráža na internetový predaj. 🙂
Buď se naučí žít v 21 století nebo si za hotové koupi jízdenku v automatu nebo u průvodčího.
Tie automaty cash neberú. Ale vo vlaku to ide.
Pán rád všude trousí digitální stopu a cpaní peněz bankovním ústavům považuje za občanskou povinnost, nebo co.
Ono kdyz si to clovek opravdu spocita, tak naklady na manipulaci s hotovosti jsou pro toho obchodnika casto vyssi nez tech par procent, co si nauctuje karetni spolecnost. Musi si totiz zaplatit cloveka, co bude s hotovosti manipulovat, pak to taky nekdo musi hlidat, odnest do banky atd.+ hotovost muze „nedopatrenim“ „zmizet“, s tim se taky musi pocitat
Já bejt Velkým Bratrem, tak jdu HLAVNĚ po těch, co nechcou trousit digitální stopu 🙂
No tak sa naučíš platiť elektronicky. 🙂
Tohle je podle vás kvalitní diskuse, jo?
Požádáte o koupi svého zákonného zástupce…
Njn. Pak se divte, že tady není a nikdy nebude fungující demokracie.
Evidentně nechcete platit elektronicky. Neuvažuji možnost, že to nezvládnete – internet evidentně máte a používáte. Potom je to ovšem Vaše volba a těžko můžete čekat, že se celý svět přizpůsobí Vašemu pohledu a na každém nádraží budou na tři směny sedět biletářky, co kdybyste šel náhodou kolem.
Pokud je to pro Vás nepřekonatelný problém, někoho si na ten nákup lístků najděte. Sousedovic děcka Vám ten lupen třeba za pár drobnejch koupí a vytisknou na tiskárně…
Co to má společného s fungující demokracií, netuším…
Zkuste nekoho ze sveho okoli, za bronzove pruty a nebo muslicky vam treba liste koupi.
Byl jsem tam letos poprvé a říkal si jen – to bude zase divení, až nás po Polsku předstihne i Litva … Dávno to není postsovětská země, nebojí se do toho šlapat. Nevím, čím to je, možná se lépe po převratu zbavili žab na prameních …
V Pobaltských státech je obecně mnohem větší motivace se odprostit od vlivu Ruska a toho postsovětského smrádečku. Protože ví, že v tomhle jsou o dost více zranitelní (protože přímá hranice s Ruskem a Běloruskem a významná ruská menšina v těchto státech). Proto mnohem více šlapou do digitalizace, úspěšněji potírají korupci, hned po osamostatnění mířili směrem k NATO a EU, neměli problém s přijetím Eura, proto staví Rail Balticu, atd. atd. Pokud budou co nejvíce integrovaní se Západem a jejich přístup k mnoha oblastem života se bude co nejvíce odlišovat od Mordoru na východě, tak tím zmenšují šanci, že se to… Číst vice »
Rail Baltica je vážně výhra. Teď ještě odpovězte otázku, proč u nich nemá osobní železnice stejné vyuziti jako u nás. U nás těmi vlaky lidé jezdí.
Tak hlavne v Pobaltí sú Rusáci považovaní za okupantov. U nás sa o nich dodnes učí ako o osloboditeľoch.
Pobaltí má máslo na hlavě za jiné věci zase (obrovsky podil na holocaustu). Česko je od Ruska o značný kus dál, takže je přirozené, že ten strach z něj je tu menší.
Jaky je pomer osobni zelecnicni dopravy v Litve oproti CR? Podle toho co jsem cetl tak par procent? A jen hlavakem v Praze projde rocne >6x vice cestujicich nez celou jejich siti… to se neda srovnavat, a i u nas je uz ted spousta stanicek bez pokladny.
Litva má populaci „jen“ 2,8 milionu …
On se ale neptá na počet cestující v absolutní hodnotě, ale na poměr. Švédů je stejně jako nás, jejich země je vedle Pobalti sakra roztahaná a lidé tam vlaky využívají ve velkém.
A on to v článku někdo srovnává?
Ale, pokud cestujete z neobsazené stanice, tak to je u nás bez příplatku.
To by u nas neslo. Kazdy druhy by mel zrovna v dobe ukazovani listku vybity mobil, spatny kabel k powerbance, rozbity displej.. Ale jo, preju jim to 😀
Ono by to i fungovalo, kdyby opravdu všechny lístky šli koupit on-line, to nejde ani u nás typicky Iredo, Egronet nebo lístek do pohraničního bodu, ale jestli to Litva vyřešila, tak klobouk dolu.
Zrovna v tomto nezapomenu na diskuzi s jednou příjemnou dámou cca před 10 lety v Prešově, která mi odmítla prodat lístek do Horní Lidče gr s tím, že chce vidět jaký papírový lístek máme dál a on-line koupené SoNe ji nezajímá a nutila nás koupit si lístek podle předraženégo NRT.
Jelikož Litva nepouživá moc železničnich hraničních přechodů, tak neměla co vyřešit. A také tam nejsou různorodé krajské tarify.
Minimálně do Polska přechod pokud vím funguje, takže řešení mít musí. A jestli nejde ve Vilniusu nebo Kaunasu koupit jeden lístek, který platí zaroveň ve vlaku, linoovém autobusu a MHD, tak je to v 21.století pěkná ostuda.
Do Lotyšska taky. Jeli jsme tim letos. Ale po vyluce od Covid-u to spojení pro osobní vlaky otevřeli snad až teď v loňské zimě. A noční vlaky do Moskvy, které historicky jezdili že všech pobaltských zemí, tak po Covidu už neobnovili a hádám ani už nikdy neobnoví. A taky hodně rychle staví RailBaltica, třeba v Rize to je vidět všude u železničního prutahu i u nádraží.
Tu Rail Baltica v Lotyšsku právě staví ale jen mezi letištěm a centrem Rigy, jinde pokud vím vůbec.
To by taky ty on-line aplikace musely fungovat a ne jak ta od modrého dopravce 🤪.
Zrovna ta od modreho dopravce je co se funkcnosti tyce jedna z nejlepsich. Uz treba tim, ze ma vsechny pozadovane informace, umi offline rezim (dokonce i moznost preferovat offline JR, pro pripad, ze na koridorove trati zase naskoci Ecko) a navic i na starsich zarizenich bezi plynule
Teoreticky ano… ale v praxi před týdnem nešlo koupit jízdenku kartou, včera nešlo online hledání a nákup vůbec. Přitom eshop fungoval, takže to opravdu bylo jen aplikací.
Takže za poslední měsíc mám 0% úspěšnost.
Jj, Slováci to měli svého času nařízeno, naštěstí jsem v tu dobu zrovna měl koupenou nějakou jízdenku na léto nebo jinou celosíťovku (už nevím) a tak mi to ta nepříjemná teta prodala…
10 let, no to už se snad něco změnilo. Na jaře mi řidič autobusu v situaci kdy se mi nedařil načíst QR kód jízdenky v mobilu, dal otázku proč si raději nekoupím normální jízdenku. Dnes už v libereckém kraji jízdenku v mobilu nikdo nezpochybňuje. Je mi 64let a tuhle možnost využívám vždy kdy to jde.
Jste frajer, že jste nikdy neprisel na autobus na poslední chvíli a vždy jste měl čas se s tou online jízdenkou babrat. Bohužel, neberte to jako urážku, ale u nás mladších není tolik zvykem chodit na vlak a bus 10 min dopredu, často ani nevím, zda spoj stihnu, takže na tohle čas nemám. Nedělám to ani u dálkových spojů, nepotřebuji nutně městečku, abych se s tím plánoval.
blbost, mnohé kraje omezují prodej lístků v pokladnách. Prakticky se dají koupit jenom v těch největších stanicích a nic takového se neděje.
Další kolečko salámu na cestě k velkému bratrovi a sociálnímu kreditu ukrojeno.
Platba v hotovosti zpoplatněna přirážkou.
Časem si už ani ten lístek na vlak bez prokázání své totožnosti nakoupíme.
Módní kolekce “Alobal – Jaro 2025” bude velkej hit…
Jurečka se chce hrabat v transakcích na účtech, eDoklady údajně omylem posílají citlivá data ven, šmírování toho, kdo se kdy kde ubytoval (eTurista)…. a to pouze za poslední 2 měsíce.
Lid je pobouřen, že si někdo jezdí pro dávky meďourem. Prý. Všichni to vídaj dnes a denně. Prý. Tak holt bude Jurečka šmírovat účty. Aby se stát nepředal…a lid byl šťastný…
Tak proto budou úředníci šmírovat, jestli chodí na nákupy do Globusu nebo do Kauflandu…
“Ne my si to přejem, to lid to žádá. My s tím souhlasíme, s tím lidem.”
— Milouš Jakeš
Proč do toho taháte Jurečku. Jeho ministerstvo nemá s e doklady, ani s eturistou nic společného.
S prokazováním majetkových poměrů žadatelů o cokoliv toho má Jurečka společnýho cellem dost…
Třeba ve Francii už i při nákupu v pokladně vyžadují jméno a datum narození.
Pokud vše stabilně funguje tak jak má, tedy nejen za „pěkného počasí“, tak proč ne. Osobně bych se ale prodeje papírových jízdenek ve velkých městech úplně nevzdával a spojil bych to s těmi informacemi, nebo ostatními službami pro cestující. Pokud se vše vsadí pouze na jednu kartu a z jakéhokoliv důvodu dojde k výpadkům ve fungování aplikace (přetížení sítě, sw útok, nebo ztráta signálu), musí být k dispozici nějaký záložní „Plán B“. ČD, které mají více prodejních kanálů, řešily podobný problém asi před dvěma měsíci a uživatelé aplikace Můj vlak byli z pochopitelných důvodů nespokojeni. Díky tomu, že se nejednalo… Číst vice »
Plan “B” maji mit nachystany prave pro pripad vypadku aplikace tak, aby uzivatel nic nepoznal. Nemyslim si, ze spravnym planem “B” je nejaka dezurna na par vybranych stanicich. Takze pokud budou aplikace na urovni treba tech bankovnich, kdy jsem u sve banky za poslednich 10 let nezazil nejaky vypadek, tak to je podle me smysluplnejsi. A odvaha zemi typu Polska nebo pobaltskych statu (ktere byly jeste pred 30 lety soucasti SSSR, o to je ten vykon vice hodny obdivu) ke zmenam je duvodem, proc se jim za par let budeme divat na zada, pokud nebudeme mit odvahu se i my… Číst vice »
Jaký byste navrhoval „Plán B“ v případě přetížení, nebo výpadku telekomunikační sítě, aby to koncový úživatel nepoznal?
A kdyz nepujdou ty site, tak na ty pokladne budou vydavat kartonove jizdenky?
Jo, zapálíte petrolejku v čekárně i v pokladně, otevřete ternion a jedete.
Teda musí ještě přijet ten vlak, takže ve výchozí stanici musí být pohotovostní zásoba uhlí.
Jízdenkový automat který bude umět vydat všechny typy jízdenek.
Klidně ať ty pokladny zůstanou, je to totiž přístup ve prospěch zákazníků (ne proti). Nedávno jsem potřeboval velice komplikovanou mezinárodní jízdenku, s různými slevami, místenkami, etc. Paní na pokladně to měla za dvě minuty, doma bych se v tom hrabal půl hodiny. A je dost velký počet hlavně starých lidí, kteří by tu jízdenku nedali sami dohromady vůbec.
V Litvě důchodce vyhubili, anebo tam vypěstovali nějakej inteligentnější druh?
Mají seniortaxi zadarmo?
Spíš tam moc nepotřebují komplikované mezinárodní jízdenky s místenkami, resp. nic co by neuměl případně vydat i průvodčí.
Jo. Komplikované mezinárodní jízdenky. To je ten scénář, na kterej je potřeba dimenzovat síť pokladen…
“ Kdybych napsala dopis a poslala ho tak, aby ho vybrali ze schránky v 19:59, došel by do Tararingapatamu v pátek před dvanáctou hodinou čtyřiapadesát minut, prosím vás?”
Jen odpovídám na ten komentář, nepíšu nic o tom jestli mají mít pokladny nebo ne.
A proč si jezdíte takovou jízdenku kupovat do Litvy?
To teda nevim, co mate za banku, ale kazda, se kterou mamzkusenosti, ma pravidelne planovane odstavky a obcas i neplanovane vypadky v radu hodin.
Ale nekdy to muze trvat i nekolik dni, viz par let zpatky Unicredit: https://www.penize.cz/internetbanking/327342-problemy-unicredit-bank-nefunkcni-online-bankovnictvi-a-tisice-klientu-bez-pristupu-k-uctu
Bohužel i mě postihl výpadek nebo plánovaná odstávka bankovnictví ČSOB, která ho má jinak celkem dobré. Bohužel se občas stává, že ta odstávka či výpadek není jen v těch nejhlubších nočních hodinách, ale klidně celý den o víkendu. A pokud vám vypadne služba ověření/autorizace transakce, tak si kartou online nekoupíte vůbec nic. Ani tu jízdenku za pár korun. Offline naštěstí platby do limitu (500 korun nebo kolik to teď je) fungují, takže na místě by se dala jízdenka koupit. Jenže pro dálkové trasy, kde potřebuju mít rezervované místo předem, je to dost velký problém a musel jsem tehdy prosit známého,… Číst vice »
Jako plán B asi jedině prodej průvodčím, aby to bylo použitelné.
Jinak ve Finsku už tenhle systém funguje cca 5 let. Pokladny nejsou nikde, ani v Helsinkách. Z přepážky bývalých pokladen vydávali až do loňska hamburgery v Burger Kingu
Ale automaty tam předpokládám stále jsou.
Plán B: jezdit zadarmo. Bude to levnější, než kvůli tomu „co by kdyby“ platit celý rok pokladní.
Byl jsem tam (Litva – Lotyšsko – Estonsko) už před 8 roky a jel tam s dost velkou obavou – přímo postsovětské země, 50 let ovládané sovětskými bolševiky, ale to co jsem zažil, byl šok – všude čisto – něco jako vajgl od cigarety na zemi jsem neviděl, a papírky a jiné svinstvo také nikde, nikde v obchodě jsem neobtěžoval, všude byla brána karta, i na záchodech, perfektní silnice, zastávky autobusů – všechny (i lesní) s koši, nástupišti a většinou se stříškou, ne jako u nás, kde jsou často v bahně, opravené snad všechny domy, mnohé co bolševici zbourali znovu… Číst vice »
Jezdíme tam od 2019 pravidelně, naposled v květnu letos Lotyšsko a Litva a velika spokojenost. Cisto, super lide, hezka priroda. Pristi rok opet, pro zmenu je v planu Estonsko a Finsko….
Jaká tam je cenová úroveň?
Asi jako v Polsku, nebo dráž/ levněji?
V Estonsku loni bylo o něco dráž než u nás.
Zhruba jako u nás, Estonsko nejdražší Lotyšsko tehdy nejlevnější všechny mají Euro, tedy je to velmi jednoduché, ale když někam jedu, tak mě to vcelku nezajímá a nesrovnávám, buď na to mám, nebo ne.
Ano. A abych věděl, jestli na to mám, tak se právě proto předtím zajímám, jaká je tam cenová úroveň.
Zhruba jak u nás. Něco dražší, něco levnější. Záleží jak vypadá Vaše typické dovolená….
Akorát těch vlaků přes hranice mezi sebou jezdí hrozně málo, jinde žádné.
A na části vnitrostátních tras v té které zemi taky.
A při nízkém počtu spojů je vlastně o to víc nerentabilní držet pokladny. I když O. K., zmiňovaný krok se týká stanic v těch největších městech, kde to s počtem spojů je lepší.
Itálie i Rakousko se můžou jít zahrabat, co? Pobaltí je strčilo do kapsy. Teď jen, proč to ti turisté stále nevědí? Egypt to balí, Maledivy se dobrovolně potopily, Vietnam z minuty na minuty přestal zajímat a bohatší turisté naprosto zavřeli Kostariku.
Tohle je zajímavý jev… u clanku o polské dálnici se v diskuzi snaží skupina otuzilcu přesvědčovat, že teplý Jadran je přežitek, teď se zase dozvídáme, že Pobaltí je nejlepší cíl pro dovolenou. Jen mi prosím vysvětlete, proč když se otce zeptám, zda by v 70 raději někam do Litvy nebo do Francie, proč řekne pokaždé tu Francii.
Ve Francii jsem byl několikrát a určitě tam ještě několikrát pojedu. V Italii letos v unoru a loni v cervnu, ted planuji cestu do Říma, asi v listopadu, až bude méně teplo. Maledivy mě vůbec nelákají. Spis divocejsi mista jako Réunion nebo Komory. Ze Střední Ameriky jsem projel severní část a Kostarika bude určitě taky skvělá. Válení u moře a all inclusive obecně je pro mě noční můra. Na dovolenou s malo lidmi je v Evropě Pobaltí super. Jak jsem psal, na pristi rok mám v plánu Estonsko a Finsko, ideálně nějaké liduprázdné pobřeží. Vy máte jiné preference pro dovolenou,… Číst vice »
Úžasné. Ještě se nám pochlubte vaším Hummerem, 5 vilami a soukromým tryskáčem. 😃
Zklamu Vás, pane, hmotné statky, kromě knih snad, nehromadím.
To hodnocení je dost přehnané, řekl bych, a zcela určitě neplatí pro Lotyšsko.
Já byl loni v Litvě i Lotyšsku a na mě i na spolucestující z Ukrajiny to teda působilo dost postsovětsky, s trochou té EU. Staré vysoké vlaky v okolí Rigy, které dnes nahrazují, taky dojem nepovzbudily. Na autobusáku stále jsou spoje přímo do Ruska a Běloruska, které jsem čekal, že je dávno zařízli. Všude je slyšet Ruština a dokonce místní obsluha na nás zkoušela hned Rusky, když nerozuměli anglicky a my zas neuměli tou jejich místní řečí. Nejhorší zážitek byl se řidičem místního vyhlášeného expresu Šiauliai – Riga, což byla dodávka místo očekávaného velkého busu, který měl vysloveně ruské manýry.… Číst vice »
Moji ukrajinšťí přátelé neustále postuji fotky každý rok odněkud že Sicílie, Řecka, Anglie, Francie, Španělska…. nechapu, že je vůbec neláká to Pobalti.
Divný, že se tam lidé od nás ve velkém nestěhují… asi to neumí docenit. Rusaci za humny, studené moře i řeky, minimální členitost krajiny, kulturní život o ničem, daleko do západní Evropy… To vše lidem asi vadí víc, než vajgly a bordel někde u hlaváku. A ti Pražáci by asi nechtěli žít tam, kde není metro.
Estonsko jsem byl jen Tallinn a tam to bylo čistý a upravený ,ale Lotyšsko ? Centrum Rigy (loňská zkušenost) ještě OK ,ale stačilo popojet vlakem do okrajových částí a všude bordel a rozpadlé domy ! A tak to bylo všude ,kam jsem zavítal – centra a památky Sigulda ,NP Kemeri a jiné upravené udržované ,ale jinak bordel ,opuštěné rozpadlé domy ..
Tak to je součást zkušeností a poznávání světa. Pokud všude čekáte petihvezdičkovy all inclusive resort za betonovou zdí, tak to v Pobaltí nehledejte. Já čekám autentickou zemi, místní jídlo, místní lidi, a mista, kde lze byt dlouho bez davů a tlup organizovaneho cestovniho ruchu a to jsem tam dostal vrchovatě.
Bylo by zajímavé, kdo je tam považován za zdravotně postiženého. Bohužel doposud není v EU jednotná norma. I tak blízké země jako Česko a Slovensko, mají například rozdílný pohled na diabetiky 1. typu na Slovensku ZTP a v Česku pouze osoba zdravotně znevýhodněná a to ještě ne automaticky.
Omezuje diabetes nějak schopnosti orientace a pohybu? Pokud ne, není důvod k úlevám.
Aha, ZTP jsou úlevy. No většinou je to pomoc. Většina lidí s DM by ty „vúlevy“ klidně vyměnila za zdraví. Ostatně vyhláška 101/1995 Sb. je čtvrt století stigmatizovala na železnici.
Německo od roku 2010 také DM1 nárok na Schwerbehindertenausweis https://www.diabetes-news.de/wissen/diabetes-und-soziales/grad-der-behinderung
Tady je diskuse o pokladnách, vždyť zdravotnická témata zdopravy.cz neřeší. Jsem zmatený.
Viz text „Nákup jízdenek ve vlaku bude s poplatkem, od něho jsou osvobozeni senioři, děti nebo zdravotně postižení.“ Jde tedy o to jak velká skupina cestujících to je.
To samé je málo vypovídající pro počet cestujících označení kategorie dětí a seniorů. Bez věkové hranice neučíte co je a co není oprávněný cstující. Nakonec je klidně mořné, že většina cestujících, může zakoupit jízdenku ve vlaku za úplně stejných podmínek jako u pokladny.
K tomu trendu rušení pokladen, v Česku je situace specifická, protože na rozdíl od většiny jiných zemí u nás byla téměř úplně přeskočena éra automatů (dnes jsou automaty snad už jen v motorácích se samoobslužným odbavením).
V Čé eR je specifická hlavně nechuť k zavádění nových technologií. Doteď nechápu, jak je možný, že jsme se zbavili Edmondsonových jízdenek…
Co je éra automatů? Ve Zlínském kraji se nějaké zase zavádějí.
Automaty na drobné, tzn. offline…
Všude to jde, ale u nás ne. Klasická výmluva. Nic to nevypovídá o tom, zda je to vhodné či nikoli, jaké by to mělo dopady… 😉
Pořád jsme se v pod článkem o Budějovicích nedozvěděli, kde jste si vykouzlil tvrzení, že ryanair říká letištím, kdo tam smí lítat.
ale k věci – no a co? Na rušení pokladen je něco tak úžasného, že to musíme mít za každou cenu taky?
Ale copak? Číst zjevně neumíte, lhát ano, tak se snažíte ostrakitovat. Věcné argumenty nula. Asi silné trauma. Přeji brzké vyléčení z demagogie. 😉
Jak jste přišel na to, že to musíme mít taky? 😉
Jak „přeskočena“? Automaty na lístky u nas byly běžné na konci osmdesátých let.
Přičemž logika jejich rozmístění směrovala k odlehčení pokladen než k jejich nahrazení.
Běžné určitě ne. Byly na pár největších nádražích a ještě se tam daly koupit jen jízdenky do dost omezené vzdálenosti (50 nebo 80 km, jak kde).
V Praze hl.n. jsem ještě někdy kolem roku 1998/1999 kupoval i na pásmo do 140 km a dokonce i se slevou (cca 10 %) a bez fronty.
V ČR se nechce, to je naše specifikum.
Tak to v Pobaltí taky, pokud vím na železnici tam nikdy žádné automaty neměli. V Rize nemají automaty ani na jízdenky MHD, je potřeba to koupit u živého člověka v síti kiosků a potravin, případně využít aplikaci, ale jen s pobaltským telefonním číslem.
Minimálně na letišti automat mají.
V Rize jsem si jízdenky na MHD v aplikaci kupoval s českým číslem bez problému.
Přes aplikaci Rigas Satiksme? Já to letos zkoušel a po spuštění musím zadat telefonní číslo, jinou než pobaltskou předvolbu to nebere.
No to snad nevadí, byla to doba primitivních automatů.
RegioJet má automaty ve stanicích na R23, ale věčně nefungují.
Otázkou je, zda někomu ta absence automatu na zeleznici vadila. Ono je třeba říct i to Bé. U nás je pracovní síla o dost levnější než v Německu nebo Rakousku, takže se tu nahradit automaty pokladní a průvodci nevyplatilo. Jízdné bez slev je u nás pořád možná až 3x levnejsi než základní jízdné před 15 lety v Německu nebo Rakousku. A v té době jste chytrý telefon s velkou obrazovkou za 4k nepořídil.