Lítačka už je stabilní. Vývojáři přišli na to, proč klíčová aplikace věčně zamrzala

První vůz Škoda 52T během homologačních jízd v Praze. Foto: PIDPrvní vůz Škoda 52T během homologačních jízd v Praze. Foto: PID

Problémy se mohou vyskytovat ještě u starých verzí aplikace.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Komarek

Tak to chápu, že mi to vůbec nefungovalo, protože ji používám tak třikrát do roka, když jedu do oblasti její platnosti…

Honza V.

To jsou kutilové…

lodovicius

Na Androidu je poslední verze aplikace 4.6.5 ze dne 7. 5. 2025.

MartinS.

Tak to je úspěch. Ještě minulý týden tam byla březnová…

Filip Jirsák

Na Androidu i iOS uvolňují provozovatelé obchodů s aplikacemi aktualizace postupně, tvůrce aplikace nemá možnost to ovlivnit. A nějakou dobu trvá, než aktualizaci provozovatel obchodu vůbec schválí – i to může trvat několik dní.

Ben Kotmel

Zajímalo by mě spíše, jakou pokutu dodavatel od příspěvkové organizace ROPID dostal, kdo přišel o prémie či dokonce o místo. To, že aplikace několik měsíců na mnoha zařízeních nefunguje, přece není normální. Nepíšou se oslavné články, když se znovuzprovozní – dodavatel přece má smlouvu, dostává zaplaceno a měl by chyby o problémy řešit okamžitě.

Michy

Nikde není napsáno, že chybu neřešili okamžitě – jen, že jim na její přičinu trvalo dlouho přijít.

Honza Hobza

Nezlobte se na me, ale to prece objednatele nesmi zajimat. Mam smlouvu, platim za podporu a za SLA a chci funkcni aplikaci. Ze dodavatel 4 mesice hleda chybu je pruser.

Kamil

Ale nám to funguje, žádný problém jsme nezaznamenali. Zkuste restartovat telefon, …

Filip Jirsák

Pokud to chcete brát takhle, tak by objednatel musel prokázat chybu v aplikaci. Tedy přinést ten mobil, kde se chyba projevuje, a ukázat ji. Jenže nasimulovat tu chybu bylo pravděpodobně to nejtěžší, takže kdyby tohle objednatel uměl udělat, ta chyba by byla dávno opravená.

Lukáš

Naprosto oprávněná otázka. Ta bohorovnost – prostě to nefunguje, řešíme to – je fascinující.

Y.K.

Jenže ono to fungovalo (já osobně nezaznamenal jediný problém). Nefungovalo to jen na některých zařízeních a to je pak o dost těžší najít jádro problému, zejména na mobilních platformách.

Ben Kotmel

Fungovalo? Četl jste zoufalé komentáře uživatelů na Google Play? https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.dpp.praguepublictransport&hl=cs
Takhle by měla fungovat oficiální aplikace pro Prahu a PID, za kterou jsme zaplatili milióny korun?

N.N.

A požadovat zveřejnění interních personální informací?

Twix

Jasně, to je takové to typické české hledání viníků, ať padají hlavy, někdo přijde o místo nebo aspoň o prachy. Pak bude uživatel spokojen.

Jouda

Takže navrhujete co – klasickou „českou“ cestu problém vysedět? Ne, řešením je sebrat peníze manažerovi, který za to nese zodpovědnost. To on řádně nezkontroloval své podřízené, jestli mají vše správně a především otestované.

Petr S.

Já to chápu. Ale když se (s velkou nadsázkou řečeno) chyba projeví například pouze, když uživatel provede dvojklik k tomu kočka zmáčkne „ž“ a uživatel se u toho podrbe levou rukou za pravým uchem, tak můžu mit sebešpičkovější testery a přijdou na úplné… nic

Air Traveller

a ta informace vam bude k cemu?

Ben Kotmel

Přece abych viděl jak ROPID hospodaří se svěřenými (= našimi) prostředky. Jestli dodavateli platí a službu nedostává (resp. dodavateli platí a dodavatel říká „nefunguje to, ale pořád hledám), je něco špatně. Nebo Vám to nevadí? Podle Vás je v pořádku že PID Lítačka tolik měsíců fungovala v omezeném režimu a teď se napíše „sláva, tak to funguje“ a nic?

Radek

Vývoj Lítačky organizuje a platí Operátor ICT, ne ROPID.

Michal M

Bojovný důchodce ukořistí skalp a usne v ušáku.

Jirka

Jako programátor velmi dobře chápu jak toto může vzniknout. Chápu i to, že se to dostalo do produkce (ač by nemělo). Ale proč řešení trvalo tak dlouho je otázka.
Jasně, asi museli změnit způsob zpracování dat. Pravděpodobně udělat změny i na serveru, aby se dělaly rozdílové aktualizace (nebo nevím jak to vyřešili), ale u takové chyby, která musí mít nutně nejvyšší prioritu bych čekal rychlejší reakci…

Filip Jirsák

Z článku je zřejmé, že dlouho netrvalo řešení, ale zjištění příčiny problému. Což není tak neobvyklé – týká se to jen některých a zejména starších zařízení. A zřejmě se ten problém objevoval nejvíc tehdy, když někdo aplikaci nespouštěl moc často – což je přesný opak toho, co dělají vývojáři a testeři.

Martas

Samsung S23 (poslední 2 verze Androidu), bílá obrazovka při každém druhém spuštění. Vyhledávání spojů téměř nefungovalo. Paměť to dokonce vyžralo i když člověk chtěl přepnout aplikace po přepnutí multisaking menu, stačilo otevřít a chtít se zase vrátit do aplikace a bílá smrt. Proč se aplikace snaží vůbec načítat nějaká data o parkování, dokud nekliknu na položku Parkování? Spouštěl jsem ji skoro každé ráno. Dokonce se několikrát aplikace dostala do takového stavu, že ji bylo nuceně ukončit, nejen shodit přes zavřit vše v multiasking menu. Nefunkční byla téměř 3 měsíce, což mi přijde na hledání takové závažné chyby hodně.

Vojtech

S23 je skanzen… pro moje děti je zastaralá už i S25.

Filip Jirsák

Ta aplikace dostává nějaké aktualizace, které se aplikují na data, která už aplikace má. Asi byste nechtěl, aby v okamžiku, kdy kliknete na položku Parkování, aplikace teprve začala stahovat z internetu všechny aktualizace za půl roku, kdy jste na to klikl naposledy. Nebo aby si všechny ty aktualizace syslila v úložišti a začala je aplikovat teprve v okamžiku kliknutí na Parkování. Uživatelé očekávají, že bude aplikace reagovat rychle, ne že budou muset po každém kliknutí čekat.

Leinad

To se dá dělat vláknem na pozadí, bez zaseknutí UI.

Filip Jirsák

Já jsem nepsal o žádném zaseknutí UI. Psal jsem o tom, že když uživatel potřebuje pracovat s daty, a aplikace ta data v tu chvíli nemá, uživatel bude muset počkat, než aplikace ta data získá.
Představte si to třeba na offline datech jízdních řádů. Pokud bude mít aplikace jízdní řády s platností k 15. 5. a vy budete dnes chtít hledat v offline datech spojení, nepomůže vám žádné vlákno na pozadí – prostě budete muset počkat, než aplikace získá aktuální data, teprve pak budete moci hledat spojení.

Petr S.

Ano, ale na to nemusí stahovat data o parkování.

Petr S.

Ehm … proč by se měla aplikace aktualizovat ausgerechnet v momentě, kdy ji na něco potřebuju? Buď mám nastavené, že chci aktualizovat, až chci. nebo se aktualizuje automaticky a na to nepotřebuje být spuštěná. Naopak, když ji potřebuju, tak to, co NEpotřebuju, je to, aby stahovala aktualizace.

Pavel

Nejhorší chyby – dělá to občas, na nedefinované skupině zařízení. BTW patřím do skupiny, které by to mělo zlobit (používám PID lítačku jen na parkování max. 1x měsíčně) a problémy nemám 🤣

Petr S.

V Praze je potřeba platit za parkování jen přes Lítačku?

Petr

Takovéhle chyby se blbě hledají, ale na druhou stranu programátor by měl mít představu o paměťových nárocích své apolikace (a pokud hrozí nedostatek paměti to nějak řešit). Nemám zkušenosti s programováním mobilních aplikací, jak moc jsou od takových věcí programátoři izolováni. Programuju na PC nebo embeeded. Zvlášť u těch embeeded bývá paměti vždy nedostatek a je potřeba na to myslet a s pamětí hospodařit. V PC je obvykle paměti dost, a to už musí být něco velkého, aby ji bylo nedostatek (o to překvapivější jsou právě pády aplikace na nedostatek paměti, v prostředí, kde je peměti obvykle dost se programátoři… Číst vice »

KrM

Mě PID Lítačka funguje stále a bez větších problémů. A kupón mám nahraný na jubilejní „prsaté“ kartičce, ale i jízdenky mimo Prahu mi v aplikaci fungují bezvadně.

jjj

Jojo funguje skvěle, otevřu a napíše chyba aktualizace offline databáze

vrjos

Pro kupon jsem zacal pouzivat ceskodrazni plastovou skrabku. Neni to davno, kdy jsem byl kontrolovan. Kupon se v aplikaci litacka zobrazil za 25 minut od zacatku pokusu o jeho nacteni.
Pochopitelne, revizor necekal. Stalo me to 50 Kc a cas nutny k vyrizeni pokuty.
Jedine co me ted stve, ze pri dopravni kontrole revizor uvidi me ceskodrážní jizdenky.

Filip Jirsák

Revizor žádné vaše jízdenky od ČD neuvidí. Ty jízdenky nejsou fyzicky nahrané na té kartě, karta je jenom identifikátor. Když vás kontroluje revizor PID, zjišťuje jaké kupony PID jsou svázané s daným identifikátorem. Na jízdenky ČD se neptá a neexistuje ani žádný důvod, proč by jízdenky ČD měly být synchronizované do systémů PID.

Tom

nechat revizora čekat ,žádný doklad nemám at si zavolá policii

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to jsem měl asi štěstí, protože mě to zamrzalo jen při vyhledávání spojení, konkrétně při výběru zastávek, ale QR se vždy zobrazovaly v pohodě.

Marian Kechlibar

To je celkem klasický problém u aplikací, které jsou závislé na aktualizacích online.

Vybavuji si z Hacker News příběh vývojářů, kteří kontrolovali aktualizaci svého SW každých pět minut, ale udělali chybu, a každých těch 5 minut celou tu aktualizaci (pořád tu samou) stáhli znova. Měla 250 MB a měli docela dost uživatelů na celé planetě.

Poměrně rychle vygenerovali 2 petabajty provozu, načež je vyhodil ISP.

panda

No načítání aplikace je stále pomalé, každý den ráno stejně. Radši otevřu idos, který šlape rychle i s reklamama.

Michal M

Na iOS to nevidím, spíš je problém že se POKAŽDÉ ověřuje platba (a pokud se nepovede, nedá to dostatečně patrnou chybovou hlášku).
Plus samozřejmě že jsou neschopní integrovat dvě jízdenky do jednoho kódu…
Autoři ten m-ticketing stále ještě moc nechápou, a to by dopravci ušetřili miliony, kdyby to fungovalo, jak má…

Zima

Také záleží jaký typ vyhledávání spojení používáte. „Pokročilé“ je o něco pomalejší z důvodu širšího množství možností na dopravu.

Byl bych pro, aby některé funkce přidali z pokročilého do klasického, jako například zobrazení přesných času odjezdu a příjezdu se zpožděním nebo jestli jede na spoji vozidlo s klimatizací.

Radek

Základní a pokročilé vyhledávání používá různé algoritmy, pokročilé je v testování a má do budoucna nahradit to zíkladní.