Lidé v Brně s chutí „pípají“, prodej papírových jízdenek klesl za měsíc o desetinu

Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMBValidátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB

V Brně se ujal nový systém placení za MHD. Prodeje papírových jízdenek klesají.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyhodnotil první měsíc fungování systému „Pípni a jeď“, díky kterému se dá platit jízdné ve vozidlech bezkontaktně kartou. Cestující si během prvního měsíce zakoupili bezkontaktně 205 tisíc jízdenek. Podle dat dopravního podniku tuto cestu volili namísto nákupu papírových jízdenek. Prodaných SMS jízdenek neubylo.

„Zájem o novou formu nákupu jízdenek předčil naše očekávání a jsme rádi, že si cestující na systém rychle zvykají. Podle prvních výsledků na systém přešli zejména uživatelé jednorázových papírových jízdenek prodávaných v jízdenkových automatech, trafikách a ostatních místech smluvních distributorů,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

V jízdenkových automatech a předprodejích eviduje podnik pokles prodejů papírových jízdenek o 10 procent. Podle Havránka nicméně stále platí, že podnik „v dohledné době“ papírové jízdenky nezruší. SMS jízdenek a jízdenek koupených přes mobilní aplikace neubylo.

Zhruba 90 procent lidí, kteří zvolili bezkontaktní platbu, využilo rychlý způsob nákupu jízdenky pouhým „pípnutím“ u validátoru při každém nástupu do vozu MHD, v případě zájmu o krátkou jízdenku i při výstupu. Takových jízdenek se za první měsíc prodalo přes 185 tisíc. Zbývajících 10 procent cestujících si zakoupilo konkrétní jízdenku volbou na validátoru (pro spolucestující, zlevněnou nebo vícezónovou pro cestování dále do regionu).

Podnik řeší i dotazy cestujících k systému, k nejčastějším patří prodleva mezi jízdou a stržením peněz z účtu. „Dopravní zúčtovací centrum sice provádí výpočet částky v noci, ale reálně banky odečet provádí v řádu několika dní, třeba i týdne. U karet Mastercard dochází v této prodlevě k blokaci 1 koruny,“ doplnil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) do systému investoval 65 milionů korun, zhruba třetinu kryje dotace. Podobný způsob placení funguje i ve většině vlaků a autobusů v Jihomoravském kraji. Jednoduchý bezkontaktní systém využívá už několik let Ostrava, která byla v tomto směru tuzemským průkopníkem. Dopravní podnik Ostrava už zrušil papírové jízdenky.

Tagy bezkontaktní platby v MHD DPMB
23 komentářů