Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje Trolejbusy Zprávy

Lidé v Brně s chutí „pípají“, prodej papírových jízdenek klesl za měsíc o desetinu

Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB
Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB
V Brně se ujal nový systém placení za MHD. Prodeje papírových jízdenek klesají.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyhodnotil první měsíc fungování systému „Pípni a jeď“, díky kterému se dá platit jízdné ve vozidlech bezkontaktně kartou. Cestující si během prvního měsíce zakoupili bezkontaktně 205 tisíc jízdenek. Podle dat dopravního podniku tuto cestu volili namísto nákupu papírových jízdenek. Prodaných SMS jízdenek neubylo.

„Zájem o novou formu nákupu jízdenek předčil naše očekávání a jsme rádi, že si cestující na systém rychle zvykají. Podle prvních výsledků na systém přešli zejména uživatelé jednorázových papírových jízdenek prodávaných v jízdenkových automatech, trafikách a ostatních místech smluvních distributorů,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

V jízdenkových automatech a předprodejích eviduje podnik pokles prodejů papírových jízdenek o 10 procent. Podle Havránka nicméně stále platí, že podnik „v dohledné době“ papírové jízdenky nezruší. SMS jízdenek a jízdenek koupených přes mobilní aplikace neubylo.

Zhruba 90 procent lidí, kteří zvolili bezkontaktní platbu, využilo rychlý způsob nákupu jízdenky pouhým „pípnutím“ u validátoru při každém nástupu do vozu MHD, v případě zájmu o krátkou jízdenku i při výstupu. Takových jízdenek se za první měsíc prodalo přes 185 tisíc. Zbývajících 10 procent cestujících si zakoupilo konkrétní jízdenku volbou na validátoru (pro spolucestující, zlevněnou nebo vícezónovou pro cestování dále do regionu).

Podnik řeší i dotazy cestujících k systému, k nejčastějším patří prodleva mezi jízdou a stržením peněz z účtu. „Dopravní zúčtovací centrum sice provádí výpočet částky v noci, ale reálně banky odečet provádí v řádu několika dní, třeba i týdne. U karet Mastercard dochází v této prodlevě k blokaci 1 koruny,“ doplnil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) do systému investoval 65 milionů korun, zhruba třetinu kryje dotace. Podobný způsob placení funguje i ve většině vlaků a autobusů v Jihomoravském kraji. Jednoduchý bezkontaktní systém využívá už několik let Ostrava, která byla v tomto směru tuzemským průkopníkem. Dopravní podnik Ostrava už zrušil papírové jízdenky.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr766

Jako na Brno dobrý. Ale je to docela pomalé, při nástupu více lidí s kartami to bude zdržovat, v případě pípání i na výstupy ještě víc. Velmi často to kartu nenačte (resp. vyhodí chybu) a je potřeba to opakovat. Vyúčtování na bankovním výpise je hlavně po víkendech nepřehledné, protože to sečte více dní dohromady. Pokud to chce člověk ověřit, musí se pak hlásit přímo na přehled jízdenek na brnoid. Takže dobrý, ale ještě se to dá vylepšit.

Robert

A že to funguje v Ostravě bez zdržování a pomalé to není. Je to super věc. A jestli mi to z účtu strhnou zítra nebo za týden je mi u zadku…

asddfsadfsa adsfasdf

V Ostravě to ze začátku taky bylo hrozně pomalé a chybové, ale pak to odladili.

Samo

Škoda že to je v rámci IDS JMK nejednotné a v regiobusoch a vlakoch sa odbavuje odlišne než u DPMB, takže ak používam tap&go a chcem ísť (trebars aj po meste) vlakom, tak si priplatím.

Ale pre toho čo cestuje len v MHD je to super 🙂

Jedine vlaky

Ne, nepřiplatíte. Stroje vlakové čety umí číst bankovní karty.

Domis

Nepřiplatíte, ale nesmíte používat „tap&go“, ale rovnou si ve validátor u koupit správnou jízdenku na všechny zóny, které potřebujete. Všechny validátory v Brně umí prodat kompletní sortiment jízdného pro celý kraj.

Eduard

Pokrok. Palec nahoru. Hlavně, aby teď nezrušili klasické papírové jízdenky.

Tomáš

I v DSZO bych to uvítal!

Jedine vlaky

Je to super věc, ze šaliny se koupím jízdenku třeba do Blanska, Břeclavi, Znojma atd. Jednoznačně chválím.

Karel Brno

Super, teď to ještě zavést do Olomouce…

Rajče

DPMO na tom pracuje. Zatím lze využít SMS jízdenky nebo aplikaci Sejf.

Robert

Ty SMS jízdenky mi tedy hlava nebere.

Ondřej

Já si rád kupuju SMS jízdenky v případě celodenních jízdenek. Konkrétně v Ostravě je SMS jízdenka 24 hodinová, tudíž můžu využít večer i ráno, zatímco kdybych pípal kartou , tak proběhne ve 3 ráno clearing, a nejde to na celodenní objet. A i když byly ještě papírové, tak jsem radši pořídil SMS, protože mobil mi přijde pohodlnější, než celý den hledat nějaký malý papírek někde v peněžence.

Robert

Tak v Brně jsou 24hodinové za všech okolností, navíc při koupi papírové v automatu nebo validátoru jsou o 9 Kč levnější. Jediné, kde by to snad dávalo nějaký smysl, jsou ty za dvacku, kde je o 5 minut delší platnost jak u klasických.

MildaIV

Pokud nejste na jednorázové návštěvě Brna, tak je výhodnější univerzální jízdenka. Cvaknete 3 pole a máte to na 45minut. Při ceně 156kč a 24polích to vychází na 19,50.

Petr766

Jenže univerzálka je nevýhodna při kratších jízdách.

Robert

Při kterých? Jestli jedu do 15 minut a koupím si lupeň za 20, nebo si označím 3 pole na univerzálce, čímž zaplatím 19,50, nevidím tu nevýhodnost. Bavíme se celou dobu o Brně a jeho MHD, ne o úsekovém jízdném v regionálkách.

Pepe

A proto je zruší jako první…

Dopravak

Pozor, v Ostravě je ta elektronická naprd, jak z epenezenky tak SMS, platí jen u DPO, zatímco když si (složité) seženete papírovou, můžete jet za stejnou cenu kterýmkoli dopravcem…..což by v IDS měl by být základ a ne vydrbavka s občanem….. Což zrovna když je člověk z oblasti kde jezdí víc dopravců, je víc než podstatné…..

babilon

Hlavně u dosavadních jízdenek ji člověk označil jednou a měl 24 hodin pokoj. U karty musí pípat při každém nástupu.

M19

Nemusí, nic vám nebrání koupit si ji rovnou i tak. Podrobosti zde: https://pipniajed.cz/#vicedni

Jonys

mě přijdou praktické, vím kterou potřebuji, mám předchystaný její text a na zastávce prostě odešlu a nastupuji… nemusím používat jízdenkové automaty, ťukat něco na displeje…

Robert

Když ti nevadí, že v řadě případů platíš víc a že musíš kupovat dopředu, abys měl jízdenku platnou už při nástupu. Mně tedy přijde jednodušší přiložit kartu a jít dál.