Lidé s placením jízdenek podvádějí méně, než kraj čekal. Změna odbavení zredukovala zpoždění
Autobus PID v Mnichově Hradišti. Foto: Pražská integrovaná doprava

Středočeský kraj chce postupně zavést nástup všemi dveřmi na všech linkách.
Proč se sakra chce zaměřovat na vlaky, tam přece jsou průvodčí.
Je dobré si uvědomit, že lidem cestujícím denně se jízdy na černo nevyplatí. Během roku na revizora narazí několikrát. Mají tedy Lítačku. Také většina občasných cestujících nechce riskovat. Zbývající občasní cestující, kteří na černo jezdí jsou spíše v řádu nižších jednotek procent. Ti mají při vyšší četnosti černých jízd velkou pravděpodobnost, že budou přistiženi. V tu chvíli si snadno spočítají, že se jim vyplatí kupovat jízdenky.
Tohle se týká vnějších pásem. Tam rozhodně nenarazíte na revizora několikrát za rok.
A jak to bude s linkami přes hranice kraje? Viz. z mého okolí 733.
Asi bude záležet na tom, jak se povede dohodnout s jinými kraji.
Tak ještě jestli těch 5% úniku nakonec bylo (popr. do jaké míry) pokryto pokutami… Teoreticky je možné, že je dokonce příjem i větší (pokuty + popr. konec “kamarádského odbavení”).
Jako v autobusech tohle chápu, ale zavádět tohle i ve vlacích? To fakt nemyslí vážně. Nejvíce miluji, když během hodinové jízdy jedním vlakem tě kontrolují celkem třeba třikrát. Nejdříve průvodčí, potom revizor a nakonec další průvodčí, páč během jedné cesty jednoho vlaku se vyměnily. Jestli si jako někdo myslí, že nonstop bude člověk jako ko*ot vyndavat jízdenku, na to fakt není nikdo zvědavý. Ve Skandinávii jsem zažil, že jsem nikomu jízdenku neukazoval, včetně jízdenky bylo zdarma i místo (i v příměstské dopravě) a jen šel průvodčí, který pohledem přes telefon koukal, zda sedí na tom místě někdo, nebo ne
Časem to v příměstské dopravě bude jinak. Budou tam platit jen jízdenky PID a kontrola průvodčími zřejmě nebude.
Asi všechny vyděsila ta reportáž o té nebohé mamince s kočárkem,co jí zkásli 🙂
Ale vážně: ona ta kontrola řidičem motivuje k podvádění mnohem víc:
stačilo s čímkoli projít kolem řidiče nebo koupit nejlevnější lístek a zbytek cesty jste v suchu..takhle je člověk ve stresu celou cestu 😀
A on ten řidič je taky celkově potenciálně nejvíc chybující článek v celém řetězu..
Jestli správně chápu, tak kraj počítal s 15% neplaticu, a proto zřejmě od ledna zdražil jízdné.Polud je jich 5% měl by tomu zdražení adekvátně upravit.
Ne, nechápete.
Proč by lidé měli jezdit na černo? Předplatné jízdné je tak směšně levné, že se vyplatí spíš, než jednorázová pokuta.
Po Praze směšně levné je. Ale jakmile se vyjede mimo Prahu, už to tak levné není. Tam už to může svádět to risknout.
A skutečně ty dveře otvírají nebo si to tak nějak šolíchají aby se neřeklo?
Co jsem po dlouhé době jel před necelým měsícem a těšil se že uvidím tuto novinku, viděl jsem akorát nálepky na autobuse a na zastávce a ridič na lince 383 tak v šest večer nechával nastupovat pěkne postaru i když někteří čekající mířili k zadním dveřím. Až někde v Mukařově začal otvírat všechno.
Na dotaz / stížnost přes formulář ROPID se nikdo neobtěžoval reagovat.
Počítá se asi s tím, že pokud to cestující uvidí že nástup všemi dveřmi je ale řidič to nedodrží, tak mu to připomene. A řidič se bude tento situacím snažit předejít 🙂
Jo. A nechá nechá se vyloučit z dopravy za to že je drzej a slovně napadl řiditele autobusu 🙂 Pokud teda tento vůbec umí česky. Od policajtů se případně dozví že je to plné právo řidiče a může si stěžovat u dopravce – a za dvě hodiny mu přece jede další. Možná teda 🙂
Spíš se leckde lidé hrnou jen k předním dveřím (ze zvyku nebo nevědomosti – hlavně turisté), takže pak řidič ty další ani neotvírá.
Tady to nebyli turisté a k zadním se hrnuli. To byl prostě záměr – otázka je zda z nedbalosti a lehkomyslnosti či zda je to s tichým souhlasem dopravce či ropidu.
Tohle je v kompetenci IDSK. A článek to taky správně pojmenovává. Nepleťte do toho Ropid a nějaký vymyšlený „tichý souhlas“.
Jo aha, takže ROPID nezajišťuje „Integrovaný systém MHD v Praze a veřejné dopravy ve Středních Čechách“ ?
To jsou mi novinky….
A jestli je to s tichým souhlasem IDSK tak to na věci něco mění?
Ostatně, v automatické odpovědi přišlo
děkujeme za Vaše podání, které jsme přijali ke zpracování. Dle kapacitních možností a věcné příslušnosti se jím budou zabývat odpovědní zaměstnanci pražského či středočeského organizátora dopravy.
ROPID bohužel na podněty neodpovídá celkem běžně.
Z vlastní zkušenosti tvrdím, že když už řidiči z jakéhokoliv důvodu pouští cestující do busu pouze předními dveřmi, prokazovat se platnou jízdenkou jsem žádnému z nich nikdy nemusel. Stačilo říct, že platnou jízdenku mám.
tak tady se všichni museli prokazovat
Tak v tom případě držím palec, aby na váš podnět ROPID rychle reagoval.
Občas se opravdu nestačím divit, jak si lidé nastolená pravidla vysvětlují po svém..
Jak mohli být černí pasažéři už dříve, když všechno kontroloval řidič? To se protáhli po břiše, když řidič prodával jinému cestujícímu?
Koupili si jízdenku do prvního pásma a vystoupili až ve druhém? To jen, co mě tak napadá…
Nebo ukázali lítačku a vnější pásma ani nekupovali, i když do nich jeli.
Těch možností bylo, třeba přejet hranici pásem. Nebo i bez viny cestujícího, třeba nevzít si od řidiče jízdenku(při platbě v hotovosti, jízdenka třeba z kasy nevyjela a nebyla ve výkazu).