Lidé s placením jízdenek podvádějí méně, než kraj čekal. Změna odbavení zredukovala zpoždění
Autobus PID v Mnichově Hradišti. Foto: Pražská integrovaná doprava

Středočeský kraj chce postupně zavést nástup všemi dveřmi na všech linkách.
vyjádření IDSK na podanou stížnost:
Na lince 383 možnost nástupu všemi dveřmi obecně platí. Nicméně řidič má právo usměrnit nástup cestujících pouze předními dveřmi a provést kontrolu jízdních dokladů. Jednání řidiče bylo zajisté odůvodněné a je v souladu se smluvními přepravními podmínkami PID.
Takže úplná fraška. Slavnostně zavedeme „nástup všemi dveřmi“ ale tak nějak když se řidiči zachce – a pak se budeme chlubit nízkým procentem černých pasažérů.
Tak nějak, pane Borecký?
A kolik z těch 876 jsou důchodci nebo studenti, co neměli patřičný doklad (občanku, index…), měl jsem pocit, že to jsou ti nejčastěji odchycení (aspoň jsem nikdy nic jiného neviděl, pokud revizor někoho odchytí (revizora vídám tak 2x do roka) je to právě tenhle případ). Jo ještě jsou tu špatně prodané lístky, nedávno, ale to byl vlak, odchytil průvodčí dva důchodce, co měli lístek z pokladny, ale na málo času, pani pokladní prý tohle nemusí vědět (a nemá třeba počítač, aby jí to řekl, když už teda němá nějakou tabulku, která by ji říkala, že postupice nejsou za 20, ale… Číst vice »
Tak třeba na lince 347 je nejkratší jízdní doba pro úsek Zličín-Chýně, nádraží od zprovoznění nástupu všemi dveřmi, 11 minut. To nezvládnu ani autem.
Takže tady nám nový systém moc nepomáhá, spoje jezdí naopak zpožděné.
Kolik to bylo dřív? A co dalšího se změnilo?
No včera jsem jel do Berouna linkou 384 ze Zličína a bohužel, i když byl autobus na zastávce 5 minut před odjezdem, stejně jsme odjeli se zpožděním 5 minut. Kolem busu se táhla dlouhá fronta lidí a všichni si kupovali jízdenku u řidiče. Nás, kteří nastoupili zadními dveřmi, bylo minimum. V té frontě byla většina lidí určitě do 50 let. Proč si pořád tolik lidí kupuje papírovou jízdenku a nevyužívá aplikace? To samé na železnici, vždycky nechápu ty fronty mladých lidí u pokladen, když existuje Můj vlak nebo regionální aplikace..
Ale zase jste mohl referovat o hezkém vytížení spoje:-)
Včera to bylo v JMK podobné.
Papírové jízdenky se snad stále dají koupit i v předprodeji (automatech) a označit ve vozidle i bez „aplikace“, v tom hlavní problém nebude; i když při neubývajících tarifních nástrahách se nedivím, že řidič je (domnělá) jistota. Ostatně nedávno jsem chtěl jet (s kartičkou P+0+B) jednu zastávku za Prahu, a „aplikace“ nabídla jen jízdenku za 30 korun, nešlo zadat kombinaci, musel bych si kartičku přehrát do telefonu, což z pár dobrých důvodu nechci. Tak jsem šel kilometr po silnici do kopce, neb na něm je zastávka v pásmu B pouze v protisměru. U řidiče by to bylo šlo za 20, ale… Číst vice »
V nastavenich aplikace muzete v nastavenich kuponu prepnout do rezimu „zadat predplacena pasma rucne“, pak ani nemusite byt prihlaseny svym uctem a aplikace bude nabizet jizdenky se zapoctenim prazske tramvajenky,
U řidiče se dá platit i kartou. A kdybyste neměl fóbii z aplikací, tak vám to samo spočítá i správnou jízdenku.
To mínus je za to vaše tvrzení o fobii: proč tím vnucujete všem, že si mají opatřit „chytrý MT“, který nepotřebují, protože na občasný telefonní hovor a výjimečnou SMS zprávu jim stačí klasický levný tlačítkový telefon za pár stovek? Podle vás by snad měli být všichni závislí jen na vlastnictví smartfonu nebo tabletu? A co ti, kdo veřejnou dopravou po území IDSK běžně vůbec nejezdí – proč by si měli nějakou nepotřebnou aplikací plevelit paměť MT?
V roce 2023 vlastnilo smartphone 82 % lidi, pocet lidi s daty tam neuvadi, ale tipuji ze vic jak pulka. Kdyby si pulka lidi koupila jizdenku v aplikaci tak by ten autobus z puvodniho prispevku nemel zpozdeni, nebo aspon ne takove. Nikdo nemluvi o nuceni, ale o ohleduplnosti k casu ostatnich. A dopravnich aplikaci mam v telefonu asi 10, vcetne svycarske, bavorske nebo 2 polskych, uloziste je tak levne ze aplikace ani nemazu.
https://csu.gov.cz/produkty/v-cesku-pouziva-chytre-telefony-jiz-82-osob
Ano … přičemž v minulosti byly se spolehlivostí, rychlostí a ochotou řidičů zkušenosti takové řekněme … všelijaké že. Včetně tvrzení že o tom nikdy neslyšeli, když už to mělo běžet plošně.
Ale možná se pletu a vše už funguje bezvadne.
Protože ne každý je šotouš. A popravdě mít mobil zaplevelený aplikacemi, které použiji jednou za čas…
PID lítačka fakt není aplikace pro šotouše. Ti lidé se zrovna na Zličíně jen tak nezhmotnili, určitě veřejnou dopravu v Praze a okolí drtivá většina z nich používá, takže touhle jednou aplikací nic nezaplevelí a budou ji používat často, kdyby si ji pořídili. Klidně si v těch frontách stůjte, ale ať teda ty busy přijíždějí na výchozí zastávku ještě dřív.
Třeba tím busem jeli na služebku (z/na školení) 😉 a při vyúčtování je mnohem jednodušší předložit tu papírovou jízdenku od řidiče, než si to pak někde tisknout z toho MT.
Nebo se sešli lidé jako já 😉 – já jezdím (busem či vlakem) nepravidelně – (pravidelné cesty VHD jsem nahradil IAD) – a nemám zájem studovat, kolik a jaký tarif kde stojí. Prostě přijdu na nádraží či k řidiči – chci tam a tam. A on/ona mi sdělí, co to stojí.
Lidi necestuji nacerno, kdo by cekal?
Kez by jeste ten tarif nemel doslova 136 stran, aby se v nem vyznal i nahodny turista a tak se vyhnul zbytecnym pokutam.
+ zavest tap to pay, ktery podle mista nastupu/vystupu nageneruje nejlepsi moznou cenu. V Londyne to funguje i ve vnejsich pasmech, tak proc to nemuzeme mit v Praze?
Protože kupóny pro Prahu musí stát 3650 Kč 😀
Bude apka snad. Uz ji testuji.
Apku už přeci mají, ale celá pointa je zjednodušit to ještě víc, aby stačila platební karta nebo ekvivalent v zařízení.
Ta appka je doslova jen zdigitalizovana papirova jizdenka,v podstate jedina moznost odbaveni je zakoupeni neorazene jizdenky, kterou pak cestujici musi manuale (nebo automaticky) „oznacit“. Vubec pritom nevyuzivaji vyhod, ktere prinasi moderni mobilni zarizeni.
„Jen, že to má i nevýhody.“ Ale jo, jako jedna z možností, proč ne. 🙂
to je fakt nejlepší řešení, případně ještě alternativa tohoto v aplikaci
Tak už si laskavě strčte někam tu výjimku a udělejte jednotný systém pro všechny linky v kraji
Proč se sakra chce zaměřovat na vlaky, tam přece jsou průvodčí.
Patrně chce, aby tam už nebyli…
Některé vlaky ve Středočeském kraji jezdí bez průvodčích a kraj by to snad rád rozšířil.
Je dobré si uvědomit, že lidem cestujícím denně se jízdy na černo nevyplatí. Během roku na revizora narazí několikrát. Mají tedy Lítačku. Také většina občasných cestujících nechce riskovat. Zbývající občasní cestující, kteří na černo jezdí jsou spíše v řádu nižších jednotek procent. Ti mají při vyšší četnosti černých jízd velkou pravděpodobnost, že budou přistiženi. V tu chvíli si snadno spočítají, že se jim vyplatí kupovat jízdenky.
Tohle se týká vnějších pásem. Tam rozhodně nenarazíte na revizora několikrát za rok.
Cestuju každodenně mezi Phou a MB a nenarazil jsem na revizory nikdy…
Přesně tak. Jezdím denně – Praha (letiště) a na revizora jsem naposledy narazil ještě před mnoha mnoha lety, ještě před integrací do PIDu.
Paradoxně se to už ale povedlo cca jednou za měsíc jezdící kamarádce.
IDSK jich nabralo hromadu. Ja je kolem letiste potkal. Ted jezdi pravidelne.
Revizory má IDSK teď nově. Dříve ovšem ve vnějších pásmech člověk opravdu nepotkal revizory několikrát za rok, ale tak jednou za deset let. Ve vnějších pásmech si cestující opravdu nekupovali jízdenku kvůli hrozbě, že je chytí revizor. A jak je napsáno níže v diskusi, někteří pravidelní cestující si kupovali jízdenku jen tak, aby prošli kolem řidiče – třeba z Prahy jeli jen na pražský kupon, ale „zapomněli“ vystoupit, nebo měli jízdenku jen na jedno pásmo, i když jeli dál.
Za svůj život jsem v buse ve Středočeském kraji, revizora nepotkal. Asi za tim nebude strach z revizoru.
Tak jednou do roka maximálně. Možná v těch s otevřenými dveřmi to bude víc. V metru tak třikrát do roka. Ve vlacích bez průvodčích jezdí poměrně často, tam se opravdu nevyplatí riskovat, ve vlacích s průvodčími je to stejně vzácný úkaz jako v autobusech (o to větší úlovek pro mě bylo červené razítko revizora na čtvrtletní jízdence, kterou viděl revizor jako první a orazítkoval jí místo průvodčího, ono i obyčejná jízdenka orazítkovaná revizorem je docela úlovek a co teprve čtvrtletní). Ostatní dopravou jezdím minimálně, tak těžko posoudím. Zase viděl jsem tramvaj plnou revizorů, asi se někam přemisťovali (nekontrolovali). Jinak s… Číst vice »
A jak to bude s linkami přes hranice kraje? Viz. z mého okolí 733.
Asi bude záležet na tom, jak se povede dohodnout s jinými kraji.
Tak ještě jestli těch 5% úniku nakonec bylo (popr. do jaké míry) pokryto pokutami… Teoreticky je možné, že je dokonce příjem i větší (pokuty + popr. konec “kamarádského odbavení”).
Tipuji, že to je především důsledek prvotního vyděšení způsobeného hlavně předstartovní kampaní IDSK o náboru nových revizorů a až se ten režim více zaběhne, tak nebude-li nabízena snadná možnost placení platební kartou u dalších dveří vozidla, černých pasažérů zase přibude, protože nebudou ani tím motivováni k zaplacení a cena jízdného po zdražení už není tak snadno zanedbatelná, aby nestálo za to minimálně při krátkých cestách zariskovat.
Jako v autobusech tohle chápu, ale zavádět tohle i ve vlacích? To fakt nemyslí vážně. Nejvíce miluji, když během hodinové jízdy jedním vlakem tě kontrolují celkem třeba třikrát. Nejdříve průvodčí, potom revizor a nakonec další průvodčí, páč během jedné cesty jednoho vlaku se vyměnily. Jestli si jako někdo myslí, že nonstop bude člověk jako ko*ot vyndavat jízdenku, na to fakt není nikdo zvědavý. Ve Skandinávii jsem zažil, že jsem nikomu jízdenku neukazoval, včetně jízdenky bylo zdarma i místo (i v příměstské dopravě) a jen šel průvodčí, který pohledem přes telefon koukal, zda sedí na tom místě někdo, nebo ne
Časem to v příměstské dopravě bude jinak. Budou tam platit jen jízdenky PID a kontrola průvodčími zřejmě nebude.
IDSK toto plánuje od 2029, aby se ve všech typech dopravy, v Praze a STČ, používalo jízdné PID/IDSK. A zase, je tu otázka mezikrajských linek, s jízdným IDOL, DÚK, apod. Jak tam budou revizoři kontrolovat jízdenky… když by nebyli průvodčí…
Podmínkou pro řádné fungování takového systému je ovšem i možnost zaplatit jízdné minimálně aspoň také (bankovní) platební kartou přímo ve vozidle.
Předpokládám, že je to součástí podmínek pro výběr dopravce.
Tak ja myslim, ze to narazi na to, ze bude problem sehnat zamestnance na pozice revizoru. To asi nebude prace, na kterou se stoji fronty.
Všechno je otázkou nabídky a poptávky. Když bude odměna dostatečně atraktivní, tak se na tu práci fronty stát budou.
Takhle to úplně nefunguje, u podobných profesí.
Ale jo, jen ta cena ještě neni dostatečně atraktivní.
Jak to tedy úplně funguje u podobných profesí?
Při vysokých platech sice možná velký zájem, ale i velká fluktuace, protože ne každý má „žaludek“ dělat takovou práci i za ten plat poctivě dál, když zjistí, co všechno to ve skutečnosti obnáší – a ležérní výkon takové práce je pro firmu (IDSK) kontraproduktivní.
Tohle by vysvětlilo případnou fluktuaci na začátku. Pak už by tam zůstali ti, kteří na to žaludek mají a vysoký plat by je nemotivoval jít jinam z finančního důvodu.
Věřte, že když bude odměna dost atraktivní, tak i na revizory se budou stát fronty.
Asi všechny vyděsila ta reportáž o té nebohé mamince s kočárkem,co jí zkásli 🙂
Ale vážně: ona ta kontrola řidičem motivuje k podvádění mnohem víc:
stačilo s čímkoli projít kolem řidiče nebo koupit nejlevnější lístek a zbytek cesty jste v suchu..takhle je člověk ve stresu celou cestu 😀
A on ten řidič je taky celkově potenciálně nejvíc chybující článek v celém řetězu..
Jediná chyba jste vy
On je to problém když přibylo cest, kde je potřeba kontrolovat i časovou platnost, nejen pásmovou.
Jen aby nevyráběli další výjimky z výjimek, ve snaze si na ty revizory vydělat. 🙂 Už takhle…, no nic.
Jestli správně chápu, tak kraj počítal s 15% neplaticu, a proto zřejmě od ledna zdražil jízdné.Polud je jich 5% měl by tomu zdražení adekvátně upravit.
Ne, nechápete.
Děkuji za obsáhlé vysvětlení.
Proč by lidé měli jezdit na černo? Předplatné jízdné je tak směšně levné, že se vyplatí spíš, než jednorázová pokuta.
Po Praze směšně levné je. Ale jakmile se vyjede mimo Prahu, už to tak levné není. Tam už to může svádět to risknout.
On by Vás ten smích na hranicích Středočeského kraje hned přešel.
Koupil byste si roční IDSK kupón, za cenu, přesahující 20000 Kč, jako je to teď?
By mne celkem zajímalo, kolik se těch kupónů na pásma 0+B+(1-13) prodalo? Kolik lidí potřebuje na denní dojíždění území od Karlových Varů po Jičín a od Pelhřimova po Litoměřice.
Já ho mám. Když jsem si spočítal, že k běžnému předplatnému za 16 tisíc jezdím týdně za 2×50 korun (jsou to jen 3 pásma přes předplatné, ale cesta mimo předplacenou oblast trvá přesně 61 minut, takže nestačí ani 40 natož 30) a rok má 50 týdnů, to je 5 tisíc, tak se mi to celkem za těch 23 tisíc (včetně prahy, jinak 20) vyplatí s tím, že můžu ject čímkoliv, co je zaintegrované. Kolik lidí to tak má ale netuším, ale podle mě se to vyplatí víc, než si každý den kupoavt jízdenky třeba za 80 korun (a když nastupuju,… Číst vice »
Záleží jak často ta pokuta udeří. Když vezmu 5 pásem, to stojí okolo 16 tisíc, to je 8 pokut (počítám 2000 pokuty). Jednotlivá jízdenka stojí 50 korun, za rok jede člověk zhruba 200x po 100 korunách (2×20) to je 20 tisíc, tedy 10 pokut. Takže pokud Vás revizor zkásne každé dva měsíce, pořád jste v plusu. Až se to trochu ustálí a někdo si to spočítá, tak třeba těch černochů bude víc. A třeba ne, pokud se jim podaří kontrolovat každého třeba co měsíc a ne dvakrát do roka. Nějakou pravomoc má taky řidič, i ten může kontrolovat jízdenky, i… Číst vice »
A skutečně ty dveře otvírají nebo si to tak nějak šolíchají aby se neřeklo?
Co jsem po dlouhé době jel před necelým měsícem a těšil se že uvidím tuto novinku, viděl jsem akorát nálepky na autobuse a na zastávce a ridič na lince 383 tak v šest večer nechával nastupovat pěkne postaru i když někteří čekající mířili k zadním dveřím. Až někde v Mukařově začal otvírat všechno.
Na dotaz / stížnost přes formulář ROPID se nikdo neobtěžoval reagovat.
Počítá se asi s tím, že pokud to cestující uvidí že nástup všemi dveřmi je ale řidič to nedodrží, tak mu to připomene. A řidič se bude tento situacím snažit předejít 🙂
Jo. A nechá nechá se vyloučit z dopravy za to že je drzej a slovně napadl řiditele autobusu 🙂 Pokud teda tento vůbec umí česky. Od policajtů se případně dozví že je to plné právo řidiče a může si stěžovat u dopravce – a za dvě hodiny mu přece jede další. Možná teda 🙂
Tak ono by stačilo těmi předními také jen projít. Ale třeba ještě nedorazilo školení ke všem. Když to připomenutí bude v mezích slušnosti (oboustranně), proč ne. Nejsme stroje.
Spíš se leckde lidé hrnou jen k předním dveřím (ze zvyku nebo nevědomosti – hlavně turisté), takže pak řidič ty další ani neotvírá.
Tady to nebyli turisté a k zadním se hrnuli. To byl prostě záměr – otázka je zda z nedbalosti a lehkomyslnosti či zda je to s tichým souhlasem dopravce či ropidu.
Tohle je v kompetenci IDSK. A článek to taky správně pojmenovává. Nepleťte do toho Ropid a nějaký vymyšlený „tichý souhlas“.
Jo aha, takže ROPID nezajišťuje „Integrovaný systém MHD v Praze a veřejné dopravy ve Středních Čechách“ ?
To jsou mi novinky….
A jestli je to s tichým souhlasem IDSK tak to na věci něco mění?
Tady jde o financování. A ROPID skutečně nefinancuje linky PID ve Středočeském kraji. Ano, bylo by to krásné kdyby tomu tak bylo, Středočeši by ušetřili, ale bohužel tomu tak není.
A nebyla to snad Praha a ROPID která tento model odmítala? A proč, když to tedy skutečně nefinancuje?
https://zdopravy.cz/tlak-na-nastup-vsemi-dvermi-do-autobusu-pid-roste-prazsky-organizator-ceka-na-prezentaci-219340/
Počet otevíraných dveří už ale přece se zdrojem financování nesouvisí – to jste si nevšiml?
Já bych naopak pochopil ten „tichý souhlas“ (nebo dokonce motivaci) v tom smyslu, že řidič (který má přece stále právo kontrolovat jízdenky) v případě pouze malých jednotek počtu nastupujícícj cestujících otevře jen přední dveře a kontrolu provede, aniž by tím způsobit zpoždění spoje.
Ostatně, v automatické odpovědi přišlo
děkujeme za Vaše podání, které jsme přijali ke zpracování. Dle kapacitních možností a věcné příslušnosti se jím budou zabývat odpovědní zaměstnanci pražského či středočeského organizátora dopravy.
Samozřejmě. Podle územní (krajové) příslušnosti.
Navíc zadní má otevírat i tak kvůli výstupu.
Pokud se nikdo vystupovat nechystá (nedal znamení), tak k tomu není žádný takový důvod.
ROPID bohužel na podněty neodpovídá celkem běžně.
Na „pouhé“ podněty asi nemusí – podání by asi muselo být formulováno a označeno jako stížnost, ale i tak o způsobu vyřízení stejně rozhoduje příjemce podání – už dávno to nefunguje jako za bolševika, kdy se podání označené jako stížnost také skutečně za stížnost považovat a jako stížnost vyřídit muselo.
Z vlastní zkušenosti tvrdím, že když už řidiči z jakéhokoliv důvodu pouští cestující do busu pouze předními dveřmi, prokazovat se platnou jízdenkou jsem žádnému z nich nikdy nemusel. Stačilo říct, že platnou jízdenku mám.
tak tady se všichni museli prokazovat
Tak v tom případě držím palec, aby na váš podnět ROPID rychle reagoval.
Občas se opravdu nestačím divit, jak si lidé nastolená pravidla vysvětlují po svém..
Kontrolovat si to může řidič, ale ne že kvůli tomu bude zpoždění nebo to bude dělat excesivně.
Přesně tak – řidič má na kontrolu jízdenek kdykoli přece stále právo, jen ji teď už provádět nemusí.
Aha. Takže celá sláva s nástupem všemi dveřmi vlastně znamená, že to platí jen když ridič uzná za vhodné. No děkujeme za osvětlení. Pak jsou ovšem všechny ty nálepky a letáky poněkud … zavádející, že.
Asi si na to řidiči ještě nezvykli. Ale, co jsem vypozoroval na Čerňáku, tak, 367, nebo 353, otevírá standardně všechny dveře. I u předních se tvořívá kratší fronta,
Jak mohli být černí pasažéři už dříve, když všechno kontroloval řidič? To se protáhli po břiše, když řidič prodával jinému cestujícímu?
Koupili si jízdenku do prvního pásma a vystoupili až ve druhém? To jen, co mě tak napadá…
Nebo ukázali lítačku a vnější pásma ani nekupovali, i když do nich jeli.
Ani by mne nepřekvapilo, kdyby se po zavedení nástupu všemi dveřmi a razantním zvýšení počtu revizorů na jízdném vybralo víc, než dříve. Protože tohle fixlování s tím, že cestující měl kratší jízdenku, než kam doopravdy jel, bylo bez revizorů nepostižitelné. Pokud měl řidič výjimečně náladu to řešit (k čemuž ale neměl žádný důvod, jenom si tím přidělával starosti), to nejhorší, co se takovým cestujícím mohlo stát, bylo to, že je vysadil na poslední zastávce pásma, kam měli koupenou jízdenku. To při intervalu 30 minut, a když se vám to stane jednou za několik let, není nic hrozného. Takže ono to… Číst vice »
Na jízdném se sice jistě vybere víc, ale bude zajímavé se dovědět, zda ten přírůstek aspoň zaplatí náklady spojené s větším počtem zaměstnaných revizorů – pokud to tedy IDSK vůbec zveřejní.
Těch možností bylo, třeba přejet hranici pásem. Nebo i bez viny cestujícího, třeba nevzít si od řidiče jízdenku(při platbě v hotovosti, jízdenka třeba z kasy nevyjela a nebyla ve výkazu).
Spíš si jízdenku lidi od řidiče nevzali a na revizory na mezikrajských linkách (myšleno třeba STČ/LIB), můžete, zatím, zapomenout…
No a před integrací Kladenska do PIDu, to se dělo věcí…
Z mé zkušenosti v 99% případů řidič jízdenku nekontroluje. Stačí z dálky ukázat, že nějakou jízdenku máte a řidič neřeší jestli máte správné pásma, či vaše jízdenka není z minulého týdne. Takže kdo chtěl tak mohl jezdit na černo už dříve.
Před mnoha lety prý zabloudil revizor do nějaké té 33něco a vypuklo zděšení, kolik nachytal, přestože všichni prochází kolem ostražitého řidiče. To byla úvodní příhoda, k zavádění revizorů do příměstské dopravy asi před 10 lety. Jak se to dá provést, vám už tady napsali, prostě jedete jinam, než kam hlásíte řidičovi. Asi jako když člověk zvaný Švejk dojel Vindobonou namísto do Benešova až do Vídně a přehlédla ho i hraniční kontrola. Tento příběh se dodnes vypráví, přitom doby, kdy vindobona v Benešově přepřahala jsou už dávnou minulostí a v té době byly hraničné kontroly důkladné, o to větší to musel… Číst vice »