Lichtenštejnsko odmítlo v referendu lepší železnici napříč třemi zeměmi
Nádraží Schaan-Vaduz v Lichtenštejnsku. Foto: JoachimKohlerBremen / Wikimedia CommonsJoachimKohlerBremen
Obyvatelé knížectví odmítli dohodu, kterou schválil jejich parlament i vláda.
Bohužel klasické kombo:
– nechtějí platit spojení určené primárně dojíždějícím (a ještě k tomu cizincům) a pravděpodobně jim nedochází souvislost s ucpaností silnic, emisema atd.
– začarovaný kruh: mizerná infra > špatné/nefrekventované spojení > nízká popularita vlaku > neochota investovat
– NIMBY efekt: ať si dálkovou dopravu vedou nejlépe mimo území Lichtenštejnska
– boj o financování: proč investovat do švýcarsko-rakouského spojení a tratě pod správou OeBB, tzn. ať Švýcaři/Rakušané zvýší svůj podíl na investici
navíc spuštěním tohoto projektu by se staly 4 páteřní frekventované bus linky(č.11,12,13 a 14) jediného dominantního dopravce Lichtenštejnska/LIEmobil v oblasti Feldkirch – Buchs – Sargans s centrálním přestupním bodem v Schaanu, konkurence neschopné(jízdní doby, kapacity spojú, bez přestupu, rychlost, cestovní pohodlí aj.)….porovnání vývoje jízdních řádú žel. trati a bus dopravy v oblasti také mnohé napoví(čekoval sem 1992 /2011-2012/2020)
https://www.mobilitaet2030.li/application/files/4415/9907/3687/Vaterland_S-Bahn_Artikel.pdf tady najdete detailní výsledek hlasování….zajímavý sou ty věkový skupiny co nejvíc hlasovaly proti
Kde jste to sebral, píšou v mezititulku, že stáří a pohlaví nehrály žádnou roli.
vám se tam nezobrazujou ty grafy?
máte pravdu, měl jsem na mysli větu v textu, nikoliv graf, beru zpět.
Asi neumím dost dobře německy, ale v grafech vidím procenta a ne věk
Tak koukám, že nejsme vypatlaný národ sami. Tak aspoň něco.
Už tady byl argument že by si to svoje cestují našlo?
Potenciál!
Ono to zdvojkolejnění by mělo význam i pro dálkové vlaky (které dnes v Lichtenštejnsku ani nestaví). A ty už cestující mají.
V Lichtenštejnsku, kde každý vlastní buď Porsche, Ferrari nebo nějaké velké SUV opravdu nikdo veřejnou dopravu financovat nebude. V Lichtenštejnsku je také největší počet vlastníků letadel na obyvatele (vesměs zapsaných pod švýcarskou registrací).
a proč teda provozuje společnost Lichtenstein mobil několik autobusových linek: č. 11, 12, 13, 14 a 21(všechny ve 30 min taktu, 2 dokonce ve špičkách v 15min)?? a kam, že ty linky směřujou: Buchs, Feldkirch, Sargans aj…..to je ale překvapení 😀 😀 jasně, nikdo s tim přece nejezdí….Schaan bahnhof – Buchs bahnhof 15min takt….dost trapnej argument.
a co ty noční linkyN1,N2,N3,N4? a kam že to jedou? Buchs, Feldkirch….proč teda maj pravidelný bus linky do každý díry v Lichtensteinu? školní bus linky….kdo by financoval veřejnou dopravu, že?
počet linek 15, délka sítě 105km, cestujících za rok 5milionú, denní prúměr 14000
Tak možná 37% obyvatel by to užilo 😉
počet obyvatel země 38,700, počet cestujících v nejšpičkovějších dnech 35 000….na co potřebuje nějaká díra na trase 15min interval kloubových autobusú? ten měla(snad stále má) 90 000 Mladá Boleslav na 3 hlavních linkách MHD….nejfrekventovanější trasy jsou samozřejmě Schaan, bahnhof – Buchs, bahnhof a Schaan, bahnhof – Feldkirch bahnhof….že by švýcaři/rakušani jezdily za prací etc. do LIE? silně pochybuju, navíc jasná kopírka železniční tratě….takže to celý zřejmě bude asi jinak, a silná bus lobby….máte jiný vysvětlení?
Že se nechce cestující na posledních pár km přesedat do osobáku, který navíc nejezíd nikterak často, není nic překvapivého.
Buchs je dálková stanice s mnohem více spoji, než Schaan, takže je logické, že autobus jede až tam.
tak proč je na každej vlak v Nendelnu přestup na busy a z busú téměř hrana/hrana?
Mladá Boleslav má 38 tisíc obyvatel. Struktura osídlení je pro veřejnou dopravu dost nešťastná, stejně jako poloha historického centra s úřady, SŠ a jedinou VŠ. (Vyrostl a odmaturoval jsem tam.)
A ano, právě Švýcaři a Rakušané jezdí za prací do Lichtenštejnska, protože v dané zemi platí ještě mnohem lépe.
Vliv bus lobby tam být může. Ale spíš jde o to, že Lichtenštejnsko nechce platit za zdvoukolejnění tratě na svém území, když ta trať slouží více Švýcarům a Rakušanům.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mladá_Boleslav
dík za opravu tý Boleslavy, chybička se vloudila, sorry. A za jakou prací jezdí Šv/Rak do LIE? To Mi docela překvapilo, rád se nechám poučit.
Pokud by platila tato logika, potom by nemohli mít rozvinutou veřejnou dopravu ani ve Švýcarsku. Realita je taková, že čím bohatší země, tím levnější auta OPROTI HDP NA OSOBU. Nejvíce peněz do aut vráží bohatí lidé v rozvojových zemích.
Přímá demokracie v praxi. Tak ať si Rakušáci se Švýcarama natáhnou glajzy severním obchvatem mimo knížectví: https://mapy.cz/s/recotaruce
Pokud jde o zkvalitnění železničního spojení Švýcarska s Rakouskem, přimlouval bych se za dávno zapomenutý projekt Scuol – Landeck údolím Innu. (Pochopitekně na rozchodu 1000 mm.) Nevím, jestli sem ten odkaz umím dobře vložit:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=10.7085431&y=46.9337392&z=11&rm=9Y6Fdx4KaT9YgKdx4ZCR9YpFdx47fsij0xIBth9ZC.dxIP1O9ZPpdxImbX5N0xIwgAc00lpe100ht7180xJKqw
To je jako postavit trať Havlíčkův Brod – Trhový Štěpánov a tam to napojit na stávající trať. Plus překopat Pacifik na metrový rozchod, aby to bylo echt. Pro dálkovou dopravu totální nesmysl.
Tady někdo jednak nerozumí legraci a navíc ještě zkouší takový faul jako srovnávat Rhétskou dráhu s motorákem do Trhového Štěpánova – to vám doufám dají švýcarofilové pěkně sežrat.
Tak ono kdyby to pokračovalo do nějakého uzlu, hned význam stoupne, a naopak. Že to utnuli uprostřed, kde je jen větší obec, aby olej do Želivky přicházel pro jistotu jen ze silnic, je jiná věc.
Nemá to spojení naopak sloužit místní dopravě? Ovšem, rozdílné rozchody na trase, kde se chce jezdit skrz, jsou nesmysl. Lze řešit úpravou a doplněním normálního rozchodu.
Tak jsem se rozhlédl po internetu a ono to není až tak mrtvé jak jsem myslel:
https://www.gr.ch/DE/institutionen/verwaltung/bvfd/ds/projekte/nvv/Berichte%20NVV/Linienfuehrung%20Scuol%20Landeck.pdf
Spíš čistě na rakouském území jižní obchvat Feldkirchu, zrychlení by pak bylo možná ještě větší.
Referendum se konalo v neděli 30.8., účast byla přes 82 %. Hlasovalo se i o dalších dvou otázkách, možnosti dvojího občanství a „ženské kvóty“. I tyto návrhy byly zamítnuty.
dobře oni
tak to je velký zklamání: neb 30min takt s-bahnu Feldkirch – Busch – St. Margrethen, zkapacitnění jednokolejky o 5km druhý koleje, umožňující letmý křižování všech Railjetú, nebo-li zrychlení trasy Zurich – Wien, rekonstrukce stanice Nendeln etc. Neb toto je opravdu bizáááár 😀 😀 https://youtu.be/PrFjOrJpyNs doporučuju dívat se velmi pozorně.
Řekl bych, že problém je, že tu trať využívají spíš dojíždející, kteří tedy v knížectví hlasovat nemohou. Něco podobného jako kauza brněnského nádraží. Pro plošnou obsluhu FL se spíš asi hodí busy k ádraž Buchs. Předpokládám, že hlavním směrem výjedu Lichtenštejnců je Curych.
Tak to je prostě podobný problém jako že dojíždějící nemůžou hlasovat (ani jinak spolurozhodovat) o modrých zónách v Praze. Holt ať se pro infrastrukturu pro dojížděče stará jejich stát!
Ale dojížděči platí daně v Lichtenštejnsku, spíš je to vzkaz, že je tam nechtěj.
Daň z přijmu tam dojížděči fakt asi neplatí. Maximalně DPH z toho co tam utratí za oběd.
Pokud pracujete v Lichtenštejnsku, pak tam i platíte daně z příjmu.
Dojíždějící mohou do Prahy dojet mnohdy i vlakem a nezatěžovat město. Jasně, že by to chtělo k těm vlakům i návaznou dopravu a nějaké to parkovišťátko pro opravdu velké díry. Tady je jev přesně opačný: „Chceme tu raději více aut než vlaků.“ Jejich věc. V Praze už je aut až až.
Proč ne, když to měnírna v Chuchli utáhne…
A proto se v Klánovicích u nádraží zavedou modré zóny
Proč by mělo Lichtenštejnsko zaplatit zhruba polovinu nákladů, když má trať slouži třem státům a navíc trať je majetkem rakouských drah?! Nemohlo referendum dopadnout jinak, než odmítnutím za těchto okolností.
Asi proto, že většina stavby by měla být na jejich území a Lichtenštejnsko mělo mít ze stavby největší prospěch (dnes tam o víkendu žádné vlaky nestaví, a ve všední den jen 18 spojů, to je méně, než kdejaká malá vesnice v ČR).
Ovšem problém je, že trať zdaleka neobsluhuje celé Lichtentějnsko a většina lidí s tím zřejmě nechce nic mít.
V článku je uvedeno, že trať bude prospěšná spíš pro dojížděče „řada lidí dojíždí do Lichtenštejnska za prací“. Podle mě pro občany Lichtentějnska je atraktivnější spíš osobní elektromobilita, než veřejná doprava vlakem.
No, to je odvazne tvrzeni,… Kazdopadne, je to jejich prani,…
A proc polovina nakladu, to je jasne, temer cela trat lezi prakticky na uzemi knizectvi,… Ve Svycarsku i rakousku je jen odbocka, v rakousku pomerne dlouha pres cele mesto,…
trať má 19km, v Lichtenštejnsku je 9km, 1km Schweiz, zbytek Rakousy….trochu se pletete
Ale klíčová práce je zdvojkolejnění Tissis-Nendeln. A tento úsek je ze 3/4 v Lichtenštejnsku.
viděl jste jak vypadá výhybna Nendeln? proti tomu je zastávka Schaan-Vaduz naprostej luxus(kdysi byla double track) https://youtu.be/PrFjOrJpyNs (todle je opravdu bizááár 😀 😀 ) co vy na to?
dívejte se pozorně od začátku do konce
Zajímavé video, jenže to zobrazuje mimořádnou situaci, kdy došlo k lomu kolejnice, jinak se tam křižuje normálně.
ta lichtenštejnská část by potřebovala komplet rekonstrukci, jak prase drbání….těch mimořádnejch situací tam už bylo povícero. Snad to švýcaři s rakušákama ještě ňák zmáknou.
Ještě do Lichtenštejnska malou atomovou elektrárnu. 🙂
Rakouské vlastnictví je historickým reliktem. V každém případě je to pro Lichtenštejnskou výhodnější, než kdyby si zakládali vlastní SŽDC.
Celé Lichtenštejnsko je historický relikt.
Není se moc čemu divit. Každý má auto, přestup do VHD pro něj bude komplikace a proč by to dělal, když nemusí.. a dávat za to ještě 60 mil. EUR.. je to smutné, ale holt taková je životní realita, silnější (a bohatší) vítězí, bez ohledu na cokoliv. Samozřejmě to fér není, ale zkrátka dá se takový výsledek čekat, když jsou do problém zapojeni opravdu úplně všichni.
Pokud ten bohatý chce mít volnější silnice a nechce mít za vsí viceproudou dálnici, tak má možnost zaplatit těm chudším železnici a zařídittak sobě volnou jízdu bez nové viceproudovky v krajině nebo městě.
Jenže většinou je to tak, že bohatý nemůže, protože mu to nepatří a o svých daních nerozhoduje. To by musel být aspoň jako Babiš a ten má policejní doprovod.
Pokud je to majetkem rakouských drah, tak asi nelze zazlívat lichtejnštejnskému daňovému poplatníkovi, že to nechce sponzorovat.
Prý to povede ke zlepšení spojení obou zemí, tedy Rakouska a Švýcarska, co z toho bude mít daňový poplatník Lichtejnštejnska? Víc hluku a starostí. Také třeba nechtějí příměstské vlaky plné ne vždy solidní klientely, jak to bývá kolem velkých aglomerací a průmyslových zón.
Výrazný pokles aut se čekat též nedá, protože většina stejně hromadnou dopravou nepojede, tak jako jinde.
Tak holt zopakovat, dokud to nevyjde. Jak s Lisabonskou smlouvou….
Ale oni to jen nechtějí platit. Ne že by to nechtěli. Sice jsou nejbohatší na světě, ale proč by jim nemohli trať zaplatit rakušáci, že jo.
Jestli náhodou nejsou nejbohatší na světě právě proto, že dobře vědí, za co smysl peníze utrácet má a za co ne, že.
Když vědí, že to za ně zaplatí druzí, byli by blbí, aby vytáhli z kapsy jeden Frank.
A proč nechtějí tedy utrácet peníze za lepší životní prostředí, častější veřejnou dopravu, z aúlevu od přetížených silnic..???
Fakt by mne zajímaly důvody obyvatel, proč hlasovali proti.
Možná je klíč v této větě: „Řada lidí dojíždí do Lichtenštejnska za prací.“ Místní nejspíš problém s parkováním ani s dojížděním nemají a neprojevují zájem platit cizincům dojíždění do Lichtenštejnska za prací.
Jako důvody se uvádějí: pouze malá část dojíždějících používá vlak, takže není nutné rozšiřovat železniční spojení. Byly také obavy, že Rakušané začnou trať více využívat pro nákladní dopravu. Diskuse byla i o železničním přejezdu v Schaanu, kde prý jsou už teď závory dole každou hodinu 15 minut, což by se přidáním dalších spojů nezlepšilo.
Ten duvod je jeste mnohem prostejsi, lichtenstejnsko ma hranici na Rynu, a podel hranice vede jak dalnice, tak zeleznice, ke ktere se da snadno dostat z celeho Lichtenstejska, tato trat je odbockou pres knizectvi do Rakouska a zas vede podel silnice 16… z obou stran knizectvi jsou mesta, ktere trat propojuje, ale na svycarske a rakouske strane…
z jakého dúvodu jsou dole závory 15min? jako nonstop 15min, nebo celkově 15min?
Provoz je tam celkem hustý. Osobáků je sice jen 8 párů, ale jezdí tudy i Railjety Rakousko-Zürich a nákladní doprava.
Klasika. Máme blbou železnici, takže lidé jezdí auty, a proto nebudeme železnici vylepšovat. A náklady? Každý chce přeci hlavně kamiony. Šňůry kamionů. 🙂 Jo, ty akorát nejezdí tudy, nýbrž za kopcem, kde nám neškodí…
Přetíženou silnici v Lichtenštejnsku bych chtěl fakt vidět. Dálnice ze severu na jih tam vede… přes Švýcarsko 😉
Nicméně hlavní tranzitní silnice z většiny Rakouska do Švýcarska vede přes Lichtenštejnsko a ani to není dálnice – je to dvoupruhová silnice vedoucí obcemi.
Prostě význam jak té silnice, tak té železnice (která je rovněž hlavní spojnici Rakouska a Švýcarska) Lichtenštejnsko vysoce přesahuje.
presneji pres jednu mensi obci a jedno mesto…
Většina provozu mezi Rakouskem a Švýcarskem probíhá přes Lustenau/Au a Höchst/St.Margarethen, čili asi 20 km daleko. Kdo by se plácal přes hory, když ta zajížďka není zas tak dlouhá…
No, Vaduz bývá ve špičce docela ucpaný, loni jsem tam chlemtal pivko na lavičce na vyhlídce nad městem a jenom koukal, jak jsou hlavní tahy města narvané :).
Tak si udělejte výlet. Jednou jsem udělal chybu a vyhnul se švýcarské dálnici a jel přes Vaduz. Znovu tuto chybu dělat nebudu.
Přetížené silnice? Jako že v Lichtenštejnsku? Byl jste tam někdy? Přes celé Lichtenštejnsko vede jedná silnice, taková lepší okreska. Komu to nevyhovuje může přejet přes most na druhou stranu Rýnu a jet po švýcarské dálnici. Ne že by tam nebyl žádný provoz, ale přetížené silnice, to vážně ne.
Když je trať rakušáků…
Skvělý nápad, jak to dělat u nás? Nechat na moudrém lidu na vesnici rozhodovat o tom, jestli chtějí VRT.
Škoda, že to u nás není. Zatracený Senát.
Takže na vesnici jsou podle tebe samí b*bci. Zkus tam vyrazit a říct jim to do očí.
Buď umíš běhat rychleji než Usain Bolt a nebo ti způsobí hodně těžký úraz, pane inteligente.
Komu tykáš, ty vidláku? To si zkoušej u vás v kravíně. Ne na honoraci z Prahy!
Fakt si myslite, ze nekoho zajima to Vase zaprdene malomesto v zatacce smerem na Berlin? OMG, paty to nevytahlo z malomesta, slama tomu trci z bot, ale bude si hrat na mistra sveta 🙂
To jste minul stodolu zevnitř. Luděk S. je z Prahy.
Typický příklad b*ba, proto nemají pražáky nikde rádi i když i mezi nimi jsou normální lidi. Lůůůďa to fakt není.
Ale ja psal o te jejich slavne Prahéé… 🙂 Brno, pokud vím, lezi v zatacce smerem na Viden…
Doporučuji návštěvu ústavu v Bohnicích, máš to kousek.
„Takže na vesnici jsou podle tebe samí b*bci“
—-
Ne samí, ale statisticky je jich tam samozřejmě více. Než, že by se tam snad více rodili, ale když je někdo chytrý a schopný, práci tam s vyšší pravděpodobností nenajde, a odstěhuje se do města.
Blbci navíc sedí vždycky vlevo.
Máte problém s demokracií?
Já? Vždycky!
Na Senát nešahej nebo ti urvu šulína i s koulema.
Co mate proti VRT, vlastne co mate proti usporam casu pri dojizdeni mezi mesty? Myslite, ze ma kazdy potrebu travit cestovanim tolik casu?
Hledej Luděk Sosna, SŽDC, VRT a ministerstvo dopravy a dojde ti koho tento profil věrně paroduje.
Ne, jen se ta úspora řeší na prvním místě silnicí, železnice přichází s křížkem po pohřbu. Nejvýše tak dojde k tomu, že bude jezdit sem tam ještě větší množství lidí a věcí, s odpovídajícími nároky na prostor a energii.
Tak jim (a většině ostatních) ta VRT k ničemu není, pokud jim neuleví od důsledků dálnice (která se už vždy staví jako první). A státu v tom případě také ne. Chybí jasná vize efektivní dopravy, všechna se už jen množí, namísto usměrnění.
Jasná vize…to zavání potřebou zpracovat nějakou studii…
Vždyť vize je jasná. Plzeň – Karlovy Vary v nočních špičkách sedmivozové Pendolino a přes den dvouvozove Pantery.
200km/h náhodný výstřel, aby klopidlo mohlo ušetřit 45s, když to projede plným tahem a následně plným bržděním..