umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě Dopravci Železnice

Liberecký kraj zdraží výrazně jízdné, v některých relacích až o 30 %

Jednotka 814 Regionova v Josefově Dole. Foto: Jan Sůra
Jednotka 814 Regionova v Josefově Dole. Foto: Jan Sůra

Cestující v Libereckém kraji čeká od 1. listopadu nepříjemné překvapení. Za jízdu veřejnou dopravou zaplatí více, v některých případech až o 30 %. Zlevní naopak jízda z Liberce do jizerskohorského Bedřichova.

Kraj ohlásil zdražení tarifu IDOL už v létě, kdy ještě nezveřejnil nový ceník. Nový tarif přináší ve většině relací zdražení o pět až deset korun na jednu cestu, což znamená v průměru zvýšení cen o 20 – 25 %. V některých případech ale ceny stoupnou i o třicet procent. Například při jízdě z Liberce do Mníšku na bezkontaktní čipovou kartu Opuscard dosud cestující platili 20 korun, nově bude jízdenka stát 26 korun. Kompletní nový tarif je na stránkách IDOL.

Tarif IDOL zdraží po šesti letech. Kraj vysvětluje změnu růstem nákladů a snahou o udržení současného rozsahu dopravy.

„V příštím roce totiž stoupnou náklady na dopravu oproti letošku o přibližně 60 milionů korun. Růst nákladů vyplývá z nových dopravních smluv, především v železniční dopravě, do kterých se teprve nyní plně promítl podstatný nárůst mezd a ostatních nákladů z posledních let,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Navrhovaná změna pokryje podle Půty přibližně polovinu zvýšených nákladů na dopravu, zbytek doplatí kraj.

Nový tarif přinese i zcela nečekaná zjištění: nově bude levnější často jezdit vlakem na jízdenku Českých drah než na krajský tarif. Například z Liberce do Frýdlantu vyjde nově na tarif IDOL jízdenka 50 korun (42 při platbě Opuscard), s ČD na 47 korun. V případě integrované jízdenky ji ale lze využít ještě pro MHD v Liberci.

Na stejné úrovni zůstávají síťové jízdenky, zlevní naopak jízdenka z Liberce do Bedřichova. Nově radní rozhodli o tom, že Bedřichov bude v tarifním pásmu Liberce, pro cestu do oblíbeného východiska pro výlety do Jizerských hor tak bude stačit dvacetikorunová jízdenka namísto stávajících 25 Kč.

Veřejná doprava v Libereckém kraji přijde podle odhadů v letošním roce bezmála na 737 milionů korun a bude zhruba o 15 milionů dražší než loni. Z toho přes 406 milionů představují náklady na železniční dopravu a zbytek je doprava autobusová. Navíc kraj přispívá dalších 18 milionů korun na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

Další důvod pro reformu VÚSC a zrušit ty malé a nesmyslné kraje. NUTS II je lepším řešením.

Lubir

Někdo, a to cestující, bude muset zaplatit ty šrotové krámy z bývalé NDR – pro mladší generaci = z bývalé Německé demokratické republiky, kdy současné vlaky dovezené z Německa šly již tehdá do šrotu a dnes se povozíte v „západních vlacích“ bývalého socialistického bloku, resp DR, železnice tehdejší NDR téměř po celém libereckém kraji – no je také jistá nostalgie

dopravák

No, nevzpomínám si, že by DR někdy běžně provozovala třeba nějaká Desira nebo podobná aspoň částečně nízkopodlažní vozidla …

Divočák

Takže se na železnici v LK vysoutěžila dražší varianta dopravní obslužnosti od 1.12. navzdory příjmům z kompenzací za skupiny „sociálně slabých“ studentů a 65+ ?

Jenda

Jakou pointu mám mít Váš příspěvek?

Petr Nick

Paradox růstu příjmů z nárůstu objemu přepravených cestujících díky dotační politice státu versus nutnost zvyšovat tarify ? Úlitba slevou na rekreační lince do Bedřichova?

Petr-666

stačí popřemýšlet, co asi roste rychleji – počty cestujících nebo mzdy pracovníků v dopravě

Desper

Například z Liberce do Frýdlantu vyjde nově na tarif IDOL jízdenka 50 korun (42 při platbě Opuscard), s ČD na 47 korun. V případě integrované jízdenky ji ale lze využít ještě pro MHD v Liberci.

Ta papírová použít na MHD nepůjde. Kartičky Forever

Vojtěch Pařízek

Hej stejně jako máš opusku tak CD maj in kartu kde tě to vide min než 47 Kč no a na tu kartu jet po Liberci nejde

Vít Jůza

Stoupne počet těch ,kterým se vyplatí krajská roční síťovka za 10000.

Jenda

Kupuji ji třetím rokem a je to super, protože už pak neřeším kam za kolik po kraji pojedu což je v podstatě bonus k tomu, že ji používám pro cesty do práce. Navíc i pro cesty ven z kraje dokupuji jízdenky jen z posledního místa, kde mi konči IDOL, takže úspora je i v mezikrajské dopravě.

Vojtěch Pařízek

Ta už není je jen 3 mesicka

Sitgestravel

No ten Bedrichov je zmena k lepsimu.

PetrD

Pěkná pálka, v MSK je jízda ve vlaku pres elektronickou jízdenku na odisce levnější asi o čtvrtinu oproti beznemu tarifu cd. Platí se 9Kc + 1Kc/1km , stejná tarifikace je i pro autobusy. Jediny minus je, ze se tato jízdenka da koupit jenom na odisku a jenom u pokladny(i ve vlaku) pred jizdou.

libor

ufff, ještě že jezdím autem 😉 nafta pořád stejná cena +-…

Radek

Tak doufám, že je ještě napadne zakázat ČD tarif…

Jenda

Nebude zakázán tarif ani jednoho z železničních dopravců, protože z jejich jízdenek (včetně ČD) prodaných na trasy v LK bude kraj dostávat podíl.

Petr

Chtělo by to porovnat s tarifem TR10.

Martin Nosek

někde je IDOL levnější, někde ale o dost dražší .. hodně lidí však má IN25 či IN50 .. to v IDOLu nemáte jinou možnost než obyč.

Honza

Po sesti letech?! To si myslim je naprosto v poradku takove zdrazeni. Procentualne to samozrejme vypada hrozne, ale ciste korunove je to rozumne zdrazeni, skoro bych rekl, ze i relativne male.

Pavel

Pekny den, tak si rikam, nebyla chyba nezdrazovat kazdy rok o par procent? 20-30 % je opravdu znat. Byt narust cen prubezny, tolik to neboli.

noerf

Pavel: růst ceny o 20 – 30 % za šest let, je 3 – 5% ročně. Na druhou stranu odpisy vozidel jsou zpravidla rovnoměrné, ceny nafty a elektřiny při dlouhodobých smlouvách rostou mírně, takže mimo mzdových nákladů, které šli nahoru není takové zvýšení normální. Také by bylo zajímavé zjistit, jak se vyvíjí počet cestujících.

Asdf

A úředníků.

Petr-666

odpisy vozidla za dobu opisování poskládají jen a pouze jeho historickou cenu v době pořízení – při rostoucích cenách tedy nestačí na nákup nového coby náhrady starého = na ten rozdíl ceny si musíte vytvořit zdroje mimo odpisy

V. K.

Souhlasím. To, že vlaky skokově zdraží může mít negativní vliv na počet cestujících, kterým to bude připadat hodně (i když opravdu není). Drobné zdražení každý rok nebo dva by se ztratilo.

Jan Pytela

Ale ten samotný proces zdražení taky něco stojí (vyměnit všechny cedule v kraji), na ceny si musí zvyknout zaměstnanci i cestující. Ale jinak je pravda, že až na babišslevy se s cenami VHD pěkně dlouho nehýbalo…

Halamus

Průběžný nárust bolí více, jen opticky to pro většinu lidí vypadá lépe, protože lidé zapomínají.

Vít Jůza

2018 se naopak zlevňovalo, ale ne tolik.