Liberecký kraj zdraží obcím dopravní obslužnost více než dvojnásobně, nově musí platit i města s MHD

Nové polepy na autobusech v Libereckém kraji. Foto: Liberecký krajNové polepy na autobusech v Libereckém kraji. Foto: Liberecký kraj

Příspěvek se od roku 2005 neměnil.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

No ať klidně platí, ale ať kvalita odpovídá ceně.

Petr Novák

Říkejte si co chcete, ale pro mě je pořád děsivé, že kraje vůbec můžou chtít účtovat po obcích něco, co by měly platit samy. Obce mají povinnost platit pouze MHD. Nic jiného. Pokud MHD nechtějí, nikdo je nemůže nutit za veřejnou dopravu platit, protože to, podle zákona, má dělat kraj (regionální autobusy a vlaky) a stát (dálkové vlaky). Bohužel, systém je nastavený tak, že kraje si mohou vymyslet různé nadstandardy a jiné voloviny, které nikdo nikdy ani pořádně nerozklíčuje a bohužel jim to prochází. Opravdu jen čekám, až s něčím takovým přijde i stát a začne vybírat za nadstandardní obsluhu… Číst vice »

Martin Prager

To se mýlíte, stát (prostřednictvím kraje) má za povinnost zajistit pouze základní dopravní obslužnost. Mohlo by se tedy klidně stát, že některé obce (s ohledem na počet jejích obyvatel) by se busu nebo vlaku – přeženu-li to – dočkali jen v úterý, sedmnáctého a za úplňku. Podívejte se, prosím, co znamená „základní dopravní obslužnost“ … Pokud někdo má jinou potřebu, musí si prostě připlatit. To je fér. -:)

Petr Novák

To se právě mýlíte vy! Základní dopravní obslužnost už v zákoně mnoho let není, právě proto, že si ji kraje vykládali tak, jako vy. Kraje prostě mají povinnost zajistit veřejnou dopravu na svém území. Tečka. Zákon nikde neříká nic o základní obsluze a nadstandardu. To jsou všechno konstrukty jednotlivých krajů, které si je určují tak, jak se to zrovna hodí jejich kase. Jak vidíme i na tomto konkrétním příkladu, kdy se kraj najednou rozhodl zpoplatnit něco, co doposud platit nechtěl a ani to pořádně nezdůvodnil. A bohužel to těm krajům prochází. A já opravdu nechápu proč jim to prochází. Ono,… Číst vice »

Frantík

Pokud se třeba nedokážu v neděli večer dostat z vesnice domů veřejnou dopravou, má povinnost mi ji kraj zajistit? Pokud by každé podobné žádosti bylo vyhověno, dalo by se rozumět vašemu argumentu. Jenže tomu tak není, čili kraj nějakou obslužnost zajišťuje, bohužel není definováno kolik toho má být. Takt 2 hodiny? 4 hodiny?

Frantík

Tak ale lidi z toho města jezdí občas i do vesnic, ne? Nicméně rozumím, že autobus do té vesnice musí jet aby nabral místní, a tedy by stačilo, aby obyvatelé měst „přispěli“ jízdným.

Pepa z Depa

To je jak za krále Klacka

Jarda

taxi busem bych to nazval už teď, vždyť to staví u každyho patníku….

Martin

Myslel jsem, že je to taková tichá dohoda, města s MHD nepříspívají kraji na krajskou obslužnost a kraj zas nepřispívá městu na vnitroměstskou MHD, tj linky jezdící jen na území města. Ale možná je to již jinak.

Gryf

To bych chtěl vidět ty obyvatele Reichenbergu, co pravidelně využívají krajské busy a vlaky.. vešly by se na prsty jedné, nebo obou rukou? 😉

Frantisek

Oni nikdy nejezdí do okolí? 🙂

Gryf

Kam, a čím? Rozsah spojů a destinací je v případě třeba vlaků dost omezený. A autobusům by pomohl nový centrální terminál, takže tak za nějakých 40, 50 let by to rozhodnutí možná dávalo smysl, ale ne teď 🙂

Laborec425

Omezený? Přestěhoval jsem se do ČB ze severu a věřte, že v Liberci jezdí hodně vlaků a často a pravidelně proti tomu, co se děje na jihu Čech (zpoždění na některých linkách v 90% z veškerých jízd, netakt, intervaly i 3-4 hodiny, nenavazování přípojů o pár minut, totálně narvané busy ve špičce, atd. atd.)

TrBus

Budějce mají hned po Praze nejhorší dopravní provoz. Takže autobus mířící do/z Budějc chytne zpoždění hned na kraji města či hned při odjezdu z aut. nádr. (ve špičce prac. dní 15 min. – 20 min., mimo ni v prac. dny cca. 10 min.), vlaky dostávají zpoždění, protože Os čekají na R. Např. R z Brna má zpoždění téměř pravidelně, R z Prahy pomalu také, Os od Velenic chytne zpoždění jen kvůli tomu, že čeká ve Velenicích na vlak z Rakouska a pod. Když zmiňujete zrovna sever Čech, tak tam osobní vlaky na rychlíky nečekají (např. linka DÚK U1 má v… Číst vice »

původní Jakub P

Tipuju, ze nasobne min, nez ostatni obyvatele kraje. Nulova platba asi ne, ale nizsi sazba by mi pro vetsi mesta s vlastni MHD prisla logicka.

Vojta

No tak já třeba využívám na cesty k rodičům trať do Hrádku určitě 1x nebo 2x do měsíce, celou zimu bus do Bedřichova nebo vlak do Josefova Dolu, Kořenova nebo Harrachova, v létě zase vlak Oldřichov, Hejnice nebo Bílý Potok na začátek výšlapu po Jizerkách,… Dobře, není to pravidelné každodenní cestování do práce či škol, ale rozhodně ne na prsty jedné či dvou rukou …

Tomáš z MB

A kolik Vás je celkem, jaký tvoříte podíl? Analogicky: maminka a tatínek nevyužili PID asi 40 let, já ji užiji 2-4 měsíčně … proč by na ni měla přispívat Ml. Boleslav stejným tarifem jako Bakov nad Jizerou, odkud se jezdí za prací, vzděláním i zábavou do MB či Mnichova Hradiště odhadem nejméně z 75 %?

MartinS.

Ale ve Středočeském kraji to tak není. Tam přece kraj stanoví standardní dopravní obslužnost a města a obce si přispívají za nadstandard. Pouze u MHD by se mělo přispívat, pokud je integrována do PID (viz Kladno).

Tomáš z MB

Vím, proto v mém textu JE PODMIŇOVACÍ způsob!
V uvedeném kraji by to bylo cosi jako vztah Liberce a Smržovky či Hodkovic.

jal

“ nemusely být vázány na předem určenou trasu, zastávky a jízdní řád.“

Opusťme zastaralou koncepci vyspělejšího světa a poučme se u u třeba našich arabských přátel s jejich koncepcí hromadné dopravy- Až bude dost lidí, tak se jede a zastavuje se podle požadavků. Na co stavět nákladné zastávky a přístřešky, když jde zastavit v každém místě na silnici, i označeném zákazem stání.
Provozovatelé hromadné dopravy by poté mohli i zdobit svá vozidla podobně v těchto zemích a ne fádnim krajským jednotným dyzajnem..

původní Jakub P

No ony dnesni technologie umoznuji veci drive nemozne. Proc je jako doplnek nevyuzit tam, kde by mohly byt uzitecne. Jasne, ze na hlavni linky je to blbost. Ale pro pokryti oblasti, kde by o klasicke lince s vyssi frekvenci nikdo ani neuvazoval…

Frantík

Hlavně je problém dneska co musí být všechno uděláno co se týče normální linkové zastávky. U taxíků (a tedy i taxibusů v určitém rozsahu) by mohla stačit klasická pravidla pro zastavení, tři metry atd. Tedy po požádání si vyhlídne řidič místo kde lze bezpečné zastavit a tam to udělá.