Liberecký kraj zařadí parní vlaky do integrované dopravy, smlouva pokryje čtyři tratě
Nová smlouva má přinést železničním spolkům jistější financování a podpořit cestovní ruch.
Liberecký kraj se dohodl s několika železničními spolky na systémové podpoře provozu historických vlaků. S podporou kraje ve výši kolem sedmi milionů korun ročně mají jezdit historické vlaky na zubačce z Tanvaldu do Kořenova a dál do Harrachova, z Martinic do Rokytnice nad Jizerou, z Turnova do Jičína a Semil. Už letos bude v nostalgických vlacích částečně platit tarif integrované dopravy Libereckého kraje IDOL.
Provoz bude oficiálně zastřešovat nově založená společnost Zubačka provoz, která patří Železniční společnosti Tanvald. Obecně prospěšná společnost, která stojí za historickými vlaky na zubačce, nemůže ale sama mít licenci pro provoz. Proto založila novou firmu. Zastřeší i jízdy Klubu přátel železnic Českého ráje, který jezdí s nostalgickými vlaky z Turnova.
„Víme, že zájem veřejnosti o tyto jízdy je obrovský. Jsme prvním krajem, který tuto podporu železničních spolků řeší systémově,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana. V letošním přechodném období bude dotace tři miliony korun. Podle hejtmana Martina Půty by smlouva až do roku 2028 měla současně přinést podporu turistického ruchu. „Vnímám to také jako symbolické ocenění práce aktivních členů místních spolků, kteří se výrazně podílejí na připomínání historie železniční dopravy,“ dodal Půta.
Příští rok 65 provozních dní
Kraj se navíc se spolky dohodl, že nostalgické vlaky budou integrovány do systému veřejné dopravy a bude na nich platit IDOL. Letos se to bude týkat pouze majitelů časových jízdenek, příští rok pak budou v těchto vlacích platit všechny jízdní doklady IDOL se speciálním nostalgický poplatkem. „Díky nové smlouvě má kraj právo každoročně určovat a upravovat rozsah aktivit a podpory s ohledem na jeho rozpočtové možnosti. Pokud bude zájem o akce velký, může rozsah objednaných služeb rozšířit,“ dodal Sviták.
Zatímco letos se smlouva bude týkat jen devíti provozních dnů, už příští rok jich má být jen na zubačce 65. Zájem je přitom i o spolupráci s polskou stranou. Letos má jet parní vlak z Kořenova až do Szklarske Poręby.
I nadále bude pokračovat podpora některých speciálních projektů železniční nostalgie. Kraj například přispěl na opravu parní lokomotivy 312.3629, která bude jezdit mezi Kořenovem a Harrachovem.
Dosud převážně volnočasová sdružení aktivních občanů mají smlouvou získat stabilní financování. To jim umožní lepší plánování provozu, opravy techniky a další rozvoj po všech stránkách náročné organizace všech činností.