Liberecký kraj přidá 295 milionů korun na silnice, pokročí příprava nového napojení průmyslové zóny

Průmyslová zóna Liberec Jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrůmyslová zóna Liberec Jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ke stavbě silnice se zavázal stát v době vlády Miloše Zemana, stále nestojí.

Dalších 295 milionů korun přidá Liberecký kraj na rekonstrukce a opravy svých silnic druhé a třetí třídy a mostů. Část peněz je určena na rozvoj cyklodopravy a také na výkupy pozemků potřebných pro plánovanou výstavbu druhé přístupové silnice do liberecké průmyslové zóny Jih. Ne všechny pozemky se už podařilo vykoupit, je tam ještě několik problematických výkupů, řekl na dotaz ČTK náměstek hejtmana pro ekonomiku Zbyněk Miklík (Piráti).

Nová komunikace má zajistit napojení zóny na silnici I/35 a odlehčit přetížené ulici České mládeže, která je dnes jedinou přístupovou cestou do průmyslové zóny od průtahu městem. V zóně jsou dvě desítky firem, hlavně dodavatelů autodílů, které zaměstnávají tisíce lidí. Ulice České mládeže kapacitně nestačí, denně po ní projede až 17 000 aut. Nová silnice by podle odhadu mohla nejméně třetinu zátěže převzít, náklady se odhadují na 300 milionů korun. Proti silnici jsou ale obyvatelé Doubí, petici proti stavbě v minulosti podepsalo přes 800 lidí.

Slib z dob premiéra Zemana

„Chceme mít v letošním roce územní rozhodnutí, očekáváme ho v prvním pololetí a pak bychom rádi podepsali memorandum s ministerstvem průmyslu a obchodu, respektive s vládní agenturou CzechInvest o tom, kdo kolik z té silnice následně zaplatí. Protože my jsme se zavázali, že budeme projektovat a až vyprojektujeme, tak budeme s vládou jednat o nějaké podpoře. Byl to závazek vlády postavit tu silnici, memorandum s firmou Denso tehdy podepsal premiér Miloš Zeman,“ doplnil hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

S výstavbou druhého napojení se počítalo už koncem 90. let, kdy průmyslová zóna o rozloze 125 hektarů vznikala. V roce 1999 stát sliboval, že se na výstavbě druhého napojení zóny bude finančně podílet, to se ale nestalo. Pro průmyslovou zónu je druhá silnice nezbytná, dlouhá by měla být zhruba 1,4 kilometru a počítá s ní už i územní plán města. Radnice v minulých letech prověřovala zhruba deset tras, odborníci vybrali variantu, která je nejlepší, co se týče zásahu do krajiny, osobního vlastnictví i technického řešení.

Peníze na opravy silnic a výkupy pozemků mohl kraj přidat díky vyšším příjmů z daní v loňském roce. Podle Miklíka získal kraj navíc proti návrhu rozpočtu přes 800 milionů korun, více než polovinu ale zapojil už loni v listopadu do rozpočtu na letošní rok. Rozdělení dalších 397 milionů z daňových příjmů budou zastupitelé schvalovat 31. ledna. Peníze navíc půjdou i do školství, kultury a památkové péče nebo do sociální oblasti. Přes 93 procent těchto peněz půjde podle Miklíka do investic.

Tagy Liberecký kraj průmyslová zóna Liberec Jih
9 komentářů