Infrastruktura Silnice

Liberecký kraj dokončil opravu silnice s povrchem z nanovláken

Opravená silnice z Jablonce nad Nisou na Dolní Černou Studnici. Foto: Liberecký kraj
Opravená silnice z Jablonce nad Nisou na Dolní Černou Studnici. Foto: Liberecký kraj

Cesta po krajské silnici III/2879 z Jablonce nad Nisou do Dolní Černé Studnice je od tohoto týdne pohodlnější. Společnost M-Silnice dokončila pro Liberecký kraj opravu zhruba kilometrového úseku, na kterém použili speciální technologiii s nanovlákny.

Silnice byla už ve špatném stavu. V povrchu byly díry, systém odvádění vody nefungoval, popřípadě úplně chyběl. Krajnice byly stržené a chyběla svodidla. V rámci rekonstrukce došlo k rozšíření opravovaného úseku silnice na šest a půl metru.

„Při této rekonstrukci jsme použili speciální technologii recyklace za studena s použitím výhradně hydraulických pojiv s příměsí nanovláken a bez použití asfaltových složek. Použité materiály jsou šetrnější k životnímu prostředí a zároveň pevnější, díky čemuž vydrží silnice v dobrém stavu déle. Nebude se tak muset opravovat často a ušetříme tím peníze, které můžeme využít na jiné rekonstrukce,“ uvedl náměstek hejtmana pro rezort dopravy, investic a veřejných zakázek Jan Sviták.

Zakázku za 24,6 milionů korun bez DPH získala společnost M-Silnice.

Úpravou prošla i křižovatka této silnice se silnicí III/28717. Vyrostl zde nový ostrůvek a po úpravě je průjezd křižovatkou snazší. „Křižovatka je nyní pro řidiče bezpečnější,“ zmínil Jan Sviták.

V současné době se při úplném uzavření provozu pracuje na rekonstrukci navazujícího úseku silnice III/28741 z Dolní Černé Studnice na Pěnčín. Část dlouhá 330 metrů bude opravená nejpozději do konce října letošního roku, pokládání nového povrchu začne 23. října. „Opět se tu využije technologie recyklace za studena,“ zmínil náměstek. Kraj získal na tuto akci dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 85 procent.

17
Diskuze

avatar
2 Komentáře
15 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
Jiří KocurekjozkaPřemekKubrtQěcy Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pedro
Host
Pedro

Hlavně dejte vodorovné značení zase pouze na krajnice. Ať je česká úchylárna kompletní. :-/

Qěcy
Host
Qěcy

Ano, dáme. Obdobně bje tomuni v Rakousku a Německu. Střední pruhy se i tam dělají pouze u vozovek s dostatečnou šířkou pruhů.

Přemek
Host
Přemek

A má to smysl. Ti, co se bez středové čáry neobejdou, by měli vrátit řidičáky. Sám vím, po které straně se jezdí a kolik prostoru musím nechat protijedoucím, podle profilu silnice poznám, zda lze bezpečně předjíždět či nikoli. Spousta držitelů řidičského oprávnění s tím má obrovské problémy…

jozka
Host
jozka

Ti, co se neobejdou bez stredove cary jsou v kontextu bezpecnosti jeste celkem profici. Je tu totiz jeste pomerne silna skupina polovodicu, kteri ji dokonale ignoruji.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pokud se šofér bez středové čáry nedokážě vyhnout s protijedoucím, tak to není šofér, ale mamlas. Ani v Německu není dělící čára všude, stejně tak ve Francii.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Nebylo by dobré objasnit laikům (čti: v problematice tápajícím trubkám – jako já) výhody tohoto řešení, případně aspoň nastínit princip? Děkuji

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Také se přidávám k dotazu.

Jonáš
Host
Jonáš

U kategorie S 6,5 jsou vodící proužky pouze u krajnice. I tak je šířka jízdního pásu jen 2.75 m. Oba jízdní pásy na silnici tak mají celkovou šířku 5,5 m a pokud je šířka vozovky mezi vodicími čárami menší než 6 m, jízdní pruhy se nevyznačují.
Zdroj: http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_133.pdf
strana: 25, kap. 3, odstavec 3.1

Silnice
Host
Silnice

Zjednodušeně řečeno, nejedná se o nový asfalt, ale rozfrézování a recyklace starého na místě s použitím různých příměsí a pojiv.
např. https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/inzenyrske-stavby/doprava/rekonstrukce-vozovek-recyklace-za-studena

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

,,Díky hlavní myšlence a výhodě této metody nedochází k žádnému odtěžení stávajících konstrukčních vrstev, jejich odvozu a ukládání na skládky, což se v konečném důsledku promítá v efektivním vícenásobném využití přírodních surovin a je tak docilováno snižování energetické náročnosti a zlepšování užitných vlastností vozovek. Tím tak především nedochází k plýtvání nerostnými surovinami ani nadměrnému zatěžování přírody, včetně skládkování nepotřebného materiálu.“ (zdroj: odkaz diskutujhícího „Silnice“).

Ten článek je pro mě přínosný. Díky za něj! 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Čili asfaltové složky použity, ale ty staré?

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně. Použije se drť ze starého asfaltobetonu (kamenivo obalené asfaltem) a jako nové pojivo se přidá trochu cementu – proto „recyklace za studena“ – nedochází k pojení zahřátím (a ztuhnutím) živice (jako u klasického asfaltobetonu), ale hydratací cementu (jako u běžného betonu). Vláknitá složka pak zvyšuje odolnost vůči křehkému lomu, tady použili nanovlákna, ale používají se i celulózová vlákna (rozvlákněný sběrový papír).

Přemek
Host
Přemek

Kamenivo obalené asfaltem není beton, pokud není součástí cementová směs. Jinak OK.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pán odborník na stavebnictví promluvil, slyšeli jste slovo Přemkovo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Asfaltov%C3%BD_beton

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Díky!

AAA
Host
AAA

Bude to dražší, ale zase to méně vydrží

Přemek
Host
Přemek

Nechcete dělat ministra dopravy, když jste takový profesionál?

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll