Autobusy

Liberecký kraj chce založit vlastního dopravce, pokud mu nevyjde nákup ČSAD Liberec

Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec
Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Zastupitelé Libereckého kraje budou v úterý řešit nový plán, jak řešit autobusovou dopravu. Poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zarazil plány na nákup ČSAD Liberec, kraj chce založit po vzoru Ústeckého kraje svého dopravce na zelené louce.
Jeho vznik už odsouhlasila minulý týden Rada kraje. Kraj chtěl původně kvůli urychlení procesu raději koupit funkčního dopravce, než ho budovat zcela od základů. Po nedávném verdiktu ÚOHS se ale nakonec zdá, že rychlejší cestou bude založení vlastní firmy.

Autobusová doprava nás bude letos stát 320 milionů korun. Více jak 60% nákladů dopravců dotuje kraj. Pořád trváme na tom, abychom měli autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou. Proto je naším cílem založení vnitřního dopravce,“ řekl hejtman Martin Půta.

Jde o boj mezi krajem a především společností Busline, která z balíku peněz na autobusy v kraji dostává nejvíce peněz. K zakázkám se dostala bez soutěže, vypsané tendry zrušil antimonopolní úřad. Vztahy kraje a firmy jsou na bodu mrazu. „Nové rozhodnutí nelze očekávat dříve než v řádu několika měsíců a nemusí být pro Liberecký kraj příznivé,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Marek Pieter.

Napjaté vztahy jsou patrné i v tiskové zprávě kraje, která kritizuje i model vytvoření dopravního podniku v České Lípě. Tam se rozhodli založit dopravní podnik s Buslinem. „Liberecký kraj preferuje model města Jablonec nad Nisou, tedy se 100% vlastněnou obchodní společnost, před modelem města Česká Lípa, kde město plánuje vlastnit jen 20% společnosti a 80% bude ve vlastnictví společnosti ze skupiny BusLine,“ uvádí zpráva.

Do pravomocného rozhodnutí ÚOHS nemá nově zřízená společnost podnikat žádné nevratné kroky ani uzavírat dlouhodobé smlouvy. Vlastního dopravce založil zatím z krajů jen Ústecký kraj, postupně má převzít provoz veškeré autobusové dopravy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Standa
Host
Standa

Zdravím, celý život od roku 1975 jsem pracoval v dopravě, osobní doprava i přesto, že byla vždy dotována, je prodělečná, každoroční vzniklé finanční ztráty byly dorovnávány zisky z nákladní dopravy, nechápu kdo vymyslel mít vlastní dopravu, náklady na naftu, maziva, servisy, pneumatiky, sklady, účetní, mzdy, uklízečky,soustružníka, truhláře, čalouníky, lakýrníky, kantýnské, vlastní vrátné ne Security, ty by si rozhodně ne málo „ukrojily“ , osobní oddělení, ostatní kancelářské, dílenské mechaniky, mzdy a polovina dotací bude fuč, ale nejhlavnější bude sehnat řidiče osobní přepravy, ty nejsou, firmy hledají úporně přes 10 let, jediná možnost je jako na firmách v Praze, Ukrajinci, Rumuny a… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

Jsem pracoval v čsad a vím jaké praktiky zavádí dnešní majitelé po republice. Píši ruce pryč, kupte si autobusy a nebudete vědět co s penězma.

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Docela vyděračský. Buďto nám to prodejte a nebo si neškrtnete…

petr.r
Host
petr.r

A obráceně ano?

noerf
Host
noerf

Když budu soutěžit jednotlivé linky nebo nějaké skupiny linek, můžou si vybrat v rámci kraje několik dopravců, takže v případě výpadku jednoho dopravce, jej dokáží ostatní dopravci alespoň částečně nahradit. Když nastaví podmínky tak, že je splní jedna konkrétní firma, tak se poté nemohou divit, ze si s nimi dělá co chce.

Aslanex
Host

Přesně jak píše Noerf. Nevidím ani problém v tom, aby se taková podmínka zapsala přímo do výběrového řízení – třeba, že se nesmí účastnit dopravce, který už provozuje přes 40% dopravy v kraji.