Liberecký kraj chce založit vlastního dopravce, pokud mu nevyjde nákup ČSAD Liberec
Zastupitelé Libereckého kraje budou v úterý řešit nový plán, jak řešit autobusovou dopravu. Poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Zastupitelé Libereckého kraje budou v úterý řešit nový plán, jak řešit autobusovou dopravu. Poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zarazil plány na nákup ČSAD Liberec, kraj chce založit po vzoru Ústeckého kraje svého dopravce na zelené louce.
Jeho vznik už odsouhlasila minulý týden Rada kraje. Kraj chtěl původně kvůli urychlení procesu raději koupit funkčního dopravce, než ho budovat zcela od základů. Po nedávném verdiktu ÚOHS se ale nakonec zdá, že rychlejší cestou bude založení vlastní firmy.
„Autobusová doprava nás bude letos stát 320 milionů korun. Více jak 60% nákladů dopravců dotuje kraj. Pořád trváme na tom, abychom měli autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou. Proto je naším cílem založení vnitřního dopravce,“ řekl hejtman Martin Půta.
Jde o boj mezi krajem a především společností Busline, která z balíku peněz na autobusy v kraji dostává nejvíce peněz. K zakázkám se dostala bez soutěže, vypsané tendry zrušil antimonopolní úřad. Vztahy kraje a firmy jsou na bodu mrazu. „Nové rozhodnutí nelze očekávat dříve než v řádu několika měsíců a nemusí být pro Liberecký kraj příznivé,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Marek Pieter.
Napjaté vztahy jsou patrné i v tiskové zprávě kraje, která kritizuje i model vytvoření dopravního podniku v České Lípě. Tam se rozhodli založit dopravní podnik s Buslinem. „Liberecký kraj preferuje model města Jablonec nad Nisou, tedy se 100% vlastněnou obchodní společnost, před modelem města Česká Lípa, kde město plánuje vlastnit jen 20% společnosti a 80% bude ve vlastnictví společnosti ze skupiny BusLine,“ uvádí zpráva.
Do pravomocného rozhodnutí ÚOHS nemá nově zřízená společnost podnikat žádné nevratné kroky ani uzavírat dlouhodobé smlouvy. Vlastního dopravce založil zatím z krajů jen Ústecký kraj, postupně má převzít provoz veškeré autobusové dopravy.