Liberecký kraj chce od obcí dvakrát více za veřejnou dopravu než dosud
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Poplatek se nezvyšoval od roku 2005, nově ho mají v plné výši platit i města s vlastní MHD.
jo,to už ať se domluví s Arrivou či Landerbahnem,je to tam samý soukromník,dráha už tam má malé slovo..
Kraj vybral všechnu dopravu v kraji podle nejnižší nabídky, když už má hotovo a ušetřil, tak si dvakrát zvýší výběr od obcí. Aneb jak si zajistit 200% navíc na jiné výdaje.
Každopádně dávalo smysl, zvýšit platbu obcím před výběrem nových dopravců, za což by dostali obce adekvátní moderní dopravní obsluhu. protože by bylo následně na o něco dražší nabídky, ale za tu cenu by se nasadili nové stroje (vlak/autobus).
Liberecký kraj byl jeden z prvních, který naopak nasazoval moderní vozy. Je logické, že pokud se poplatek nezvyšoval od roku 2005, tak se téměř po dvaceti letech zvýší. Na tom není nic neobvyklého ani nepochopitelného.
Že by někoho napadlo konečně udělat standardem nejakou „základní boudu“ na každé zastávce, to né. Když chcije nebo tak tak kam se lidi schovají, zejména pri náhlé změně počasí. I ten pes má nejakou „boudu“. Takže cestující jsou stále něco méně než zvířata, protože každý zvíře má nějaký přístřešek kam se může schovat.
Omyl. Ta „standardní bouda“ je antivandal ŽPSV. Když jsem je počítal naposledy letos na jaře, bylo jich v síti 129 a od té doby určitě přibyly další. K tomu je potřeba přidat 21 přístřešků z PREFy Žatec a 5 ks z N. Bydžova. Ale to jsou jenom betonové boudy, o kterých vím. Na některých tratích jsou unifikované dřevěné nebo plechové přístřešky a staré čekárny z dob císařpána a ČSD se taky všude nezbouraly – často došlo k jejich vykuchání a případně částečné demolici, aby na nich a v nich nebylo co zničit, a slouží dál. Takových jsou řádově určitě desítky.… Číst vice »
Zapomněl jsem napsat to hlavní – je řeč o zastávkách v síti Správy železnic. Omlouvám se.
Pokud jde o autobusové zastávky, toto je od nepaměti starost obcí. Některé na to mají a starají se, jiné jen nechávají dožívat, co přežilo z dřívějška.
U nás v Prostějově se před pár lety postavil nový prostorný terminál u lázní, zastřešený, se záchody a malým občerstvením. Je nejen pro mhd ale i pro všechny příměstské linky směr západ. Zrušily se všechny zastávky v jednosměrce Hliníky, kde stávaly hromady lidí na chodníku v dešti, sněho a větru. Teď chtějí postavit podobný na Újezdě, který taky nahradí ty pseudozastávky v Lidické. Petice, bouře protestů, nepotřebujeme to, je to obludné a hlavně zbytečné. I proti plánované peronizaci a podchodizaci nádraží jsem četl dost negativních komentů, nikdy jsme perony neměli, tak proč, podchody jsou doupě feťáků a bezďáků. Jsme divné… Číst vice »
Nejste, podobné pseudoargumenty jen v jiném kontextu se velmi často objevují i v diskuzích na tomto serveru.
Nelze se divit, ře se cestujícím nelíbí, když je někdo chce honit do podchodů jen proto, že si někdo umanul řídit dálkově i nevelké odbočné stanice, aby mohl zaměstnance, kteří dosud hlídali bezpečnost cestujících v kolejišti bez náhrady zrušit: třeba právě ve zmíněném Prostějově lze kolejiště v pohodě upravit tak, že bude pohodlné a přitom bezpečné i bez podchodu – stanice je na to dlouhá dost.
DOZ s existencí podchodu nijak nesouvisí.
Např. v Třebíči jsou výpravčí i podchod (jak to, když výpravčí by to hlídali?).
Např. v Janovicích nad Úhlavou nejsou výpravčí ani podchod.
Takže přecházení přes koleje v dešti na věčné časy, v pětačtyřiceti tisícovém městě?
Standart u nás: vlak od Olomouce do Nezamyslic kolej šest vlevo(má jen sypaný poloperon), vlak z Nezamysic na Olomouc pětka vpravo(do pětky jsou aspoň betonové desky, ale ne ty moderní, tyhle pamatují Svobodu prezidentem), na dvojce Regina do Dzbelu spojená s Šukafonem do Červenky. Ve staničním hlášení jen os xxxxx do stanice Dzbel na koleji 2 vlevo. Ani na panelech nic o vlaku do Červenky, chudák cestující, který to tu nezná. Maminky s kočárky přelézající v dešti z jediného krytého nástupiště u budovy, z kterého nikdy nic nejelo, na pátou kolej, často v dešti, větru, prodírající se na úzkém poloperonu… Číst vice »
Liberecký kraj nejdražší krajské jízdné v ČR, o víkendu mnoho oblasti scela bez dopravní obsluhy….
Kdo nemá nemá auto, musí na nejbližší vlak / autobus třeba 15 – 20 km km pěšky, nebo stopem.
„Kdo nemá nemá auto, musí na nejbližší vlak / autobus třeba 15 – 20 km km pěšky, nebo stopem.“
Nepřehánějte. Ne každý bydlí někde u Ralska a ani tam takové vzálenosti nehrozí. Víte kolik je to 20 km? To je vzdálenost vzdušnou čarou z Liberce do turnova a 30 z Liberce do Zákup. A díky Bohu se tady i ty železnice v minulosti postavily, takže opravdu nikdo takové vzdálenosti na vlak nebo bus absolvovat nemusí.
Aby to bylo fér tak namátkou:
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15293065&timeboard=%7B%22l%22%3A%22670968%22%2C%22d%22%3A-1%2C%22v%22%3A%7B%22from%22%3A%222023-10-23T00%3A00%3A00%2B02%3A00%22%2C%22to%22%3A%222023-12-08T01%3A00%3A00%2B01%3A00%22%7D%7D&x=15.4800092&y=50.5650695&z=17
Omlouvám se, vzal jsem špatné vzdálenosti. Vy jste psal 15 nebo 20. No tak 15 je vzdušnou čarou z Vysokého n. Jizerou do Jablonce n. Nisou
Pěšky se jaksi nechodí vzdušnou čárou….
Možná jsem to přece jen trochu přehnal, ale do 10 km docházková vzdálenost o víkendu k veřejné dopravě v některých oblastech bohužel opravdi existuje. .
Stále platí, že tam kde vedou historicky koleje, mají i bezvýznamné malé vesničky víkendovou dopravu zajištěnou a tam kde jen silnice, mají obce často smůlu.
Úplně nejsmutnější je to v turistických oblastech, kde turistické značení odkazje na autobusové zastávky, kde ale víkendu vůbec nic nejezdí.
Mnoho oblastí bez obsluhy… Mnoho. Začněte vyjmenovávat. Uvidíme, jestli to bude opravdu „mnoho“. A rovnou k nim uvádějte ty docházkové 20km vzdálenosti. Ať se tu na váš účet pobavíme.
Aneb chybí nám peníze, tak to musí někdo zaplatit.
Řešení by bylo pravidelně valorizovat jízdné o inflaci a zvyšovat příspěvky obcí také pravidelne nikoliv jednorázově a zafixovat to na pět let dopředu.
A zaměřit se na stranu nákladů, soutěže na dopravce, efektivita provozu.
Jiná otázka je, co se stane, pokud některé města či svazky obcí řeknou, že si zajisti dopravu sami, protože to bude levnější.
zvyšovat jízdné, tak to můžou rovnou zrušit..už tak je to drahé, nebo jezdit autem moc levné, jak se to vezme
Nesouhlasím s navýšením o inflaci. Teď jsme jeli dva, já s In25 z Říčan do Budějovic za 465 Kč. To už je trochu moc a zase plánují navýšení o téměř 10%.
Ta částka požadovaná „na hlavu“ (= na osobu) je tak trochu „na hlavu“ (= nesmyslná) v situacích, kdy jde o turisticky atraktivní cíle/obce – je oprávněné, aby tam spojů jezdilo hodně, ale většina cestujících nejsou tamní obyvatelé.
Turistická přeprava patří do základní dopravní obslužnosti jak?
Tak provoz parních vlaků také něco stojí a pokud je jejich provoz integrován do systému veřejné dopravy…
Ale ono nejde zdaleka jen o parní vlaky (ty jsou financovány snad i z docela jiného šuplíku než z dopravní obslužnosti), ale např. o vlakové spoje do Harrachova-Mýtin, vedené moderními Spidery.
P. S. Na předřečníkovu hru s „otázkou“, do které si dosadil přívlastek, který v diskutovaném kontextu vůbec není používán, nehraju.
Nebylo to myšleno nikterak zle. V takovém případě bych byl sám proti sobě ; – )
Vyjádřil jsem se nepřesně, měl jsem na mysli „před-předřečníka“.
Základní platí kraj, ne obce.
Turistická přeprava je pro lidi co živý celý region….
V PIDu ve středních Čechách musí obce platit okolo 400 Kč/obyvatele za rok.
Příbram to uhádala z cca 250Kč/obyvatel na cca150Kč/obyvatel
Nechápu, proč má každá obec platit za obyvatele stejnou částku, když Liberecký kraj nezajistí každé obci stejnou dopravní obslužnost, když někde je o víkendu interval dvě hodiny a jindy 4 autobusy za den, tam kde přijedou 4 autobusy by buďto měli platit míň, nebo by musel LK intervaly do všech obcí sjednotit.
No tak třeba kam vedou koleje jezdí méně autobusů a opačně.
Kam vedou koleje, tak bus zrušit.
Nikoliv. Bus může jet z takového místa tam, kam tyto koleje nevedou.
Může, ale nejezdí, ťřeba z Habartic do Frýdlantu jedou zítra 4 autobusu, z Černous do Frýdlantu vlak každé dvě hodiny. Za co si teda v Habarticích, Bulovce, atd. platí 400 na hlavu, když tam v reálu nic nejede? To není použitelné ani na výlet. Být starostou těchto obcí, nic takového jim nezaplatím, protože mě stejně nemají jak vytrestat, myslím 3 páry denně do každé obce má kraj nařízeny zákonem.
Ty 4 spoje ale jsou stav platný pro neděli.
V pracovních dnech tam těch spojů jezdí o dost víc.
Nařízené zákonem možná jsou 3 spoje v pracovních dnech, ale určitě ne ve dnech nepracovních (resp. pokud by byly, pak by takový Kraj Vysočina před 10+ lety porušoval zákon snad všude; a i dnes nadále na většině míst).
Postačí bryčky a zbytek si dojdou pěšky. Přeci nemůže být veřejná doprava mimo koleje.
Daň za nesmyslný taktový jízdní řád, který extrémně navyšuje počet vzduchovozičů a plýtvání prostředky. Před érou internetu v mobilu to ještě mělo něco do sebe (i když to bylo primárně vymyšleno po ropných šocích v západní Evropě hlavně na rekrutaci nezkušených cestujících, co už celou generaci jezdili auty), ale dnes je to prostě totálně zastaralá, primitivní a drahá metoda sestavování jízdních řádů dotované dopravy.
To vydírání obcí krajem totálně ničí motivaci na efektivitu. To už by bylo daleko spravedlivější navyšovat cenu jízdenek pro cestující, které by ještě zvýraznilo, které spoje se nevyplácí.
Účelem ZDO nebo obecně VHD není, aby se vyplácela.
Zapamatovatelnost jízdního řádu je jen jednou z několika výhod taktového JŘ. Další výhodou jsou pravidelné vazby v příslušných stanicích (při netaktu by byly jen náhodné či by bylo potřeba, aby ten netakt měl vždy shodné – tedy shodně náhodné – časové rozestupy u všech sbíhajících se vlaků), mj. právě i možnost optimalizace oběhů vlivem stále stejných obratů atd. A nikde není psáno, že netaktový JŘ by byl dotačně levnější než taktový. Navíc, takt je i v rychlíkových spojích v tomto kraji (objednává MD), jakož i v přilehlých krajích (vč. Saska). O to logičtější je, aby i vlaky objednávané Libereckým krajem… Číst vice »
… a speciálně co se týče Libereckého kraje, tak na části tratí tam je ten 1h takt (s posílením ve špičce na 30min.) determinován i infrastrukturou, s ohledem na umístění křižovacích stanic – a to na trati z Liberce jak na Frýdlant, tak i na Tanvald, jakož i na Žitavu.
Urychleně informujte třeba Švýcarsko, že to mají úplně blbě.
Švýcarsko má jaksi zcela nesrovnatelné příjmy, takže si to můžou dovoli, zvláště když autobusy a naftu kupují za podobné ceny.
A co např. bohaté Norsko a jejich řídký netakt dálkových vlaků?
Tam je tedy úspora jaká? 🙂
P. S. polemika z vaší strany ale je o taktu obecně, tedy např. 2h taktu Os vlaků coby proklad rychlíků (vizi t-030 nebo 086) či samonosném (bez prokladu další vrstvou) 1h taktu celodenně, s posílením na 30 min. (viz t-036, 037 nebo 089).
Tzn. střídmý stav na hony vzdálený od švýcarských základních 30min. celodenně (leckde posílených i na 15min. přinejmenším v pracovních dnech).
ČSAD Liberec jsem využil jednou. Nutno říct, že je fajn, že v té prdeli, kterou jsem navštívil, jezdil autobus i o víkendu téměř každou hodinu. Jen mě překvapilo, že autobus neměl Wi-Fi. A tak si říkám, že Wi-Fi v buse je fajn, ale já bych víc ocenil hustší interval než pár náhodných výstřelů, jak je v mém MSK na západ od Opavy zvykem
Čekáááám na signál ten však nepřichází a tak čekám dál 🙂
Proč by měl jezdit bus každou hodinu třeba tady?
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15272777&x=17.7534242&y=49.9964833&z=15
Když nejezdí ani tady
https://mapy.cz/zakladni?source=pubt&id=15267339&x=15.2756799&y=50.5235964&z=15
Má LK nějak nastavený „bezdoplatkový“ rozsah dopravní obsluhy pro obce, co se nechtějí zapojit?
„Výrazně se také zvýšila kvalita a rozsah dopravní obslužnosti,“ uvedl statutární náměstek pro dopravu Jan Sviták. Aneb já si o kvalitě a dopravní obslužnosti Libereckého kraje myslím své. Není horšího integrovaného dopravního systému na planetě Zemi a dost možná, že konkurenci nemá ani ve vesmíru mezi jinými civilizacemi.
a co třeba IDOK?
Myslíš IDSOK? Ale jsou i horší, třeba na Vysočině nebo v jižních Čechách…
„Není horšího integrovaného dopravního systému na planetě Zemi…“ Vy jste asi nebyl v Jižních Čechách, co? I když tam jsou vlastně nejlepší na celé Zemi, protože mají letiště integrované do krajského dopravního systému… 😀
IDOL měl a má sví mouchy, ale že by byl nejhorší? To si nemyslím, po posledních změnách se dost zlepšil, lze už používat i jiné druhy nosičů (bankovní karta, inKarta, Lítačka, aplikace v mobilu), papírové jízdenky jsou přestupní. Těch pozitivních změn je docela dost. I ta aplikace po posledním upgrade je už podstatně stabilnější.
Souhlas, Idolka už začala fungovat bez problémů.
no idolka pořád stojí dost za ***, ale v nouzi se to použít dá..ale ty aktivace jízdenek to je kravina na desátou..protože na to musí být telefon online..
Byl jsem opravdu její silný kritik, ale za poslední více než měsíc bez jediného problému. Aktivace jízdenek je běžná i v jiných aplikacích, netuším, v čem je problém.
no za mě kravina ve smyslu, že si můžu nastavit aktivaci na určitý čas, ale v tom čase musí být telefon online, takže když du na výlet do místa, kde není signál, jsem si sice koupil jízdenku dopředu, ale aktivace už neproběhla, naštěstí řidič pro to měl pochopení a nechal mě jet, ale to je docela problém a na některých místech blbě řešitelný. Řesení je zadat čas aktivace do systému a možnost jízdenku zobrazit i bez aktivace v mobilu (takže jízdenka by byla v systémech aktivní a mobil jí dokázal zobrazit v offline režimu)
zrovna IDOL je vcelku funkční, není nejlepší, ale určitě ne nejhorší, horší je určitě Jihočeský, Vysočina, Pardubický a Karlovarský….
V jižních Čechách není pořád NIC.
Děkuji. A drobný dotaz. Co si mám představit pod pojmem dopravní obslůužnost za kterou obce platí za každou duši? Děkuji.
Zkrátka jestli jde třeba oVHD nebo to je i údržba silnic atd.
Pouze VHD
Děkuji mnohokrát. V tom případě vlastně obce platí i za lidi , kteří třeba vůbec VHD nevyužívají.
Ano. Stejně jako například lidé dbající o své zdraví platí ze svého pojištění léčbu kuřákům a alkoholikům.
Rozumím. Aby bylo jasno já s tím problém nemám. Když VHD nevyužiji třeba já využije ji někdo jiný. Tak to je. Navíc ani ten kdo jí nevyužívá nikdy neví, kdy tu potřebu může mít a proto je naprosto v pořádku, že je VHD zajištěna.
Na cigarety a tvrdý alkohol jsou obří daně, a nejvyšší výdaje státu nejsou na zdravotnictví, ale zcela jasně na důchody, které jsou primárně ovlivňovány délkou dožití.
Obří část výdajů na zdravotnictví jde neekonomicky do posledního roku života, a je skoro jedno jak moc člověk žil „zdravě“. Největší pálky bývají na dlouhodobou léčbu rakoviny. Ale jelikož transplantace plic se dělají jen pokusně tak tam moc peněz nejde.
Tudíž kuřáci jsou pro stát zlaté slípky, a alkoholici pokud zvládají pracovat také.
To je největší mýtus a blábol, najděte si jakékoliv studie k tomu, jaké škody přináší konzumace alkoholu a kouření celé ekonomice. A jen bych rád připomněl, že žijeme v zemi, kde část chlastu není zdaněna vůbec.
Začít můžete zde: https://www.vlada.cz/cz/ppov/protidrogova-politika/media/naklady-spojene-se-zavislostmi-stoji-cechy-kazdorocne-desitky-miliard–navrh-ke-zvyseni-spotrebnich-dani-je-krok-spravnym-smerem-174977/
Spíš by mě zajímalo, proč stát nenacpe peníze do kampaní o cigaretách a alkoholu. Myslím, že by mu i plno „vyléčených“ v propagaci pomohlo.
Na druhou stranu, poplatek, co se nezvyšoval od roku 2025, by ještě mohli nějakou dobu ponechat, třeba do roku 2025 🙂