Liberecký kraj chce od obcí dvakrát více za veřejnou dopravu než dosud
Poplatek se nezvyšoval od roku 2005, nově ho mají v plné výši platit i města s vlastní MHD.
Liberecký kraj chce od příštího roku více než dvojnásobně navýšit poplatek, který hradí obce a města za zajištění dopravní obslužnosti vlaky a autobusy. Na pět let chce od obcí vybírat 200 korun na obyvatele každý rok. Dosud je to 90 korun. S razantním zvýšením poplatku, který se od roku 2005 neměnil, počítá Plán dopravní obslužnosti na roky 2024–2028.
„Chceme sjednotit výši příspěvku pro všechna města a obce v Libereckém kraji, a to včetně statutárního města Liberec, Jablonec nad Nisou a Česká Lípa. Navrhujeme proto zafixovat příspěvek na pět let ve výši 200 korun na jednoho obyvatele za jeden rok. Reagujeme tím na navyšování nákladů na dopravní obslužnost ve všech ekonomických aspektech, jako jsou cena vozidel, mzdy zaměstnanců či pohonné hmoty. Výrazně se také zvýšila kvalita a rozsah dopravní obslužnosti,“ uvedl statutární náměstek pro dopravu Jan Sviták.
Města s provozem MHD dosud platí méně než 90 korun na obyvatele, Liberec neplatí nic. To se má změnit. „Stejně tak, jako Liberecký kraj každoročně navyšuje částku do dopravní obslužnosti, letos je to už 1,1 miliardy korun, měly by i obce navyšovat adekvátně svůj finanční podíl,“ doplnil Sviták.
Standardy dopravní obslužnosti definují a garantují rozsah, dostupnost, ale i kvalitu veřejné dopravy. Z těchto standardů následně vycházejí také požadavky na dopravce v uzavíraných smlouvách o veřejných službách v přepravě cestujících. „Liberecký kraj jako jeden z prvních v republice ukotvil standardy dopravní obslužnosti v plánu dopravní obslužnosti. Města a obce tak ví, na jaký rozsah a kvalitu přispívají. Chceme samozřejmě stávající systém spolupráce s obcemi, kterým se rádi inspirovaly i jiné kraje, udržet i nadále rozvíjet,“ vysvětlil Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.