Liberecký kraj chce konec mýtného na silnici I. třídy, kamiony mu ničí jeho komunikaci
Kraj se neuspěšně snažil provoz kamionů na silnicích zakázat.
Liberecký kraj bude prostřednictvím Asociace krajů žádat o vyjmutí úseku silnice I/38 ze seznamu komunikací, na kterých se platí mýto. Jde konkrétně o úsek z Jestřebí na hranice se Středočeským krajem. Podle kraje kamiony objíždí úsek po silnicích II. třídy ve vlastnictví kraje, které poškozují.
„Proti zpoplatnění silnice jsme byli od okamžiku, kdy se tento plán na ministerstvu dopravy objevil. Zmíněný úsek z Jestřebí na hranici kraje totiž mohou řidiči, kteří se chtějí placení mýta vyhnout, objet po krajských silnicích, a tím je neúměrně zatěžovat,“ poukázal hejtman Martin Půta.
Nezpoplatněná trasa mezi Českou Lípou a Mladou Boleslaví po silnicích nižších tříd není o mnoho delší a pomalejší. Objížďka vede po silnicích II/268 z Mnichova Hradiště na Mimoň, II/262 z České Lípy na Zákupy a Nový Bor a II/270 z Mimoně na Jablonné v Podještědí. „Hlavním problémem této objízdné trasy je skutečnost, že vede zastavěným územím Mimoně, zčásti dokonce přímo centrem města,“ dodal Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy.
Liberecký kraj nechal zpracovat projekt na dopravní značení, které by zamezilo vjezdu nákladních aut na tyto silnice. „Policie České republiky jej však nepovolila na silnice umístit. Chtěla nejprve doložit průzkumem, že tranzitní doprava využívá objížďky po krajských silnicích. To jsme však doložit nemohli, protože právě tyto silnice procházely rekonstrukcemi s dopravními omezeními,“ popsal Sviták.
Rekonstrukce a omezení mají skončit letos. „Až budou opravy hotové a silnice průjezdné, chceme se znovu vrátit k otázce umístění zákazového dopravního značení,“ naznačil Sviták.
Dalším úsekem, kde se nově od 1. ledna 2020 platí mýtné, je silnice I/35 ve směru z Turnova na hranici kraje ve Ktové. Zde kraj o požadavku na odnětí povinnosti platit mýto neuvažuje. „V tomto případě zpoplatnění nepřineslo obyvatelům kraje ani řidičům žádné komplikace. K tomuto úseku totiž neexistuje adekvátní objízdná trasa,“ shrnul Sviták.