lot
Autobusy

Liberecký hejtman vyzval ředitele úřadu, ať řeší odbor dopravy. Nenechám se vydírat mafií, vzkázal Půta

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Hejtman Libereckého kraje vyzval ředitele Krajského úřadu Libereckého kraje Reného Havlíka, aby začal řešit personální situaci na odboru dopravy. Důvodem jsou další informace z trestního řízení, které se týkají autobusové dopravy v kraji.

„Včera jsem na poradě uvolněných radních požádal pana ředitele, aby se hluboce zamyslel nad personální situací na krajském úřadu a na odboru dopravy, protože to je jeho přímá odpovědnost,“ uvedl hejtman na tiskové konferenci, jejíž záznam je na facebookovém profilu kraje. Vedoucí odboru může odvolat pouze ředitel úřadu.

Kraj včera informoval média o tom, že policie obvinila dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine z pletich ve veřejné zakázce. ČSAD Liberec patří již kraji, k trestné činnosti mělo dojít před vstupem kraje do firmy.

Odbor dopravy na krajském úřadu vede Jan Čáp. Jeho jméno se objevilo loni na seznamu lidí, kteří jeli za cizí peníze na fotbalový zápas FK Jablonec v Kodani. Zájezdy tehdy organizoval Jiří Vařil spojený s autobusovým dopravcem BusLine. Na případ tehdy upozornila Mladá Fronta Dnes. Čáp už loni odmítl, že by byl v nějakém střetu zájmů, když jeho odbor řešil soutěže na dopravce a jeden ze soutěžících ho pozval do Kodaně. „Možnost letět na zápas evropské ligy vyplynula z debaty při domácím zápase Jablonce nad Nisou, kde se tato možnost mezi návštěvníky diskutovala. Kdo konkrétně mi účast nabídl si s odstupem času nepamatuji. Podle mého názoru byl organizátorem zájezdu fotbalový klub Jablonec nad Nisou. Vylučuji, že by na mě kdokoli vyvíjel jakýkoliv tlak či cokoliv žádal, jednalo se o prosté využití možnosti účasti na fotbalovém utkání,“ řekl tehdy Čáp. Aktuálně je na dovolené.

Půta už dříve uvedl, že má podezření, že z kraje utíkají informace právě k lidem spojeným s BusLine. „Ze spisu jsem pochopil, kdo všechno pracoval pro BusLine a ne pro kraj. S velkou mírou pravděpodobnosti tato situace neskončila,“ uvedl Půta.

Trestní stíhání se týká situace z roku 2017, kdy kraj řešil požadavky na navýšení plateb dopravcům kvůli vládnímu nařízení o minimálních mzdách řidičů. Podle spisu se měl Jiří Vařil spojovaný se společností BusLine dohodnout s Petrem Wasserbauerem, tehdejším majitelem ČSAD Liberec na nabídce kraji. Všichni tři dopravci v kraji (ještě ČSAD Autobusy Česká Lípa) tehdy smlouvy vypověděli.

„Nicméně s Českou Lípou jsme se nakonec dohodli, zatímco ČSAD Liberec a BusLine cenu neustále šroubovaly. Nechtěli jsme na jejich praktiky přistoupit a soutěž jsme zrušili. Ale protože jsme byli v časové tísni, udělali jsme nové řízení bez uveřejnění, protože jinak hrozilo, že v kraji přestane jezdit čtyřicet procent autobusů. Teď se podle policejního spisu ukazuje, že Wasserbauer s Vařilem to měli připravené. Kraji tak vznikla škoda, protože BusLine tu pak jezdil za vyšší ceny, než které jsme považovali za adekvátní,“ řekl Půta. Kraj je připraven vymáhat škody soudně. Mluví o desítkách milionech korun.

Podle hejtmana Martina Půty se současný management ČSAD Liberec odvážil postavit „mafiánské struktuře ovládající veřejnou dopravu v kraji“. Kraj se tehdy rozhodl koupit ČSAD Liberec, aby si nenechal diktovat ceny od dominantního dopravce v kraji, společnosti BusLine.

Jméno Jiřího Vařila není v obchodním rejstříku s BusLine oficiálně spojeno. Policejní spis ho ale řeší. Uvedl to i předseda dozorčí rady ČSAD Liberec a frýdlantský starosta Dan Ramzer. „V dubnu 2017 jsem byl pozván jedním bývalým členem ODS na schůzku, která byla policií monitorovaná. Seděl tam pan Vařil a ptal se, jak by se mohl dostat k ČSAD Liberec,“ řekl Ramzer, který se omluvil, že na schůzce mluvil vulgárně.

Půta upozornil na fakt, že po BusLine při uzavírání smluv požadovali prokázání, kdo je skutečným majitelem. BusLine opakovaně tvrdí, že majitelem je Jakub Vyskočil. Podle Půty ale policie ve spisu tvrdí, že firmu ovládá jiná osoba. „Pozdravuju do Semil, chci říct, že nejsem žádnej atomovej vědec, ale rozhodně se nenechám panem Vařilem ani tou skupinkou bílých koňů vydírat,“ uvedl Půta v závěru tiskové konference.

BusLine včera ve vyjádření pro ČTK uvedl, že nikdo ze současného ani minulého vedení společnosti obviněn nebyl. Kauza se podle něj týká někdejší společnosti BusLine, která nyní působí pod názvem Witbystar. Ta již žádnou dopravní obslužnost nezajišťuje a od července 2018 není součástí skupiny BusLine, řekl Vyskočil. Vařil je podle něj jeho dopravně-analytický poradce. „Pokud mě někdo viní, že můj dopravně-analytický poradce Vařil měl vliv na mé rozhodování, a proto je tedy skrytým majitelem skupiny BusLine, pak je tedy majitelem skupiny BusLine i můj právník, můj daňový poradce, můj ekonomický ředitel atd., protože všichni tito lidé mají vliv na mé rozhodování,“ dodal Vyskočil.

Na napojení některých politiků ze Starostů pro Liberecký kraj, které vede Půta, už dříve upozorňoval jeho koaliční partner Změna pro Liberecký kraj. To nakonec vedlo k vypovězení koaliční smlouvy.

Mimořádná tisková konference k zajištění dopravní obslužnosti.

Posted by Liberecký kraj on Monday, August 3, 2020

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Nick

Tohle by se mělo řešit na poradě a ne přes média, vždyť je to jeden úřad..

Tuzemák

To se čte normálně jak detektivka. 😀 Proč mi u toho v hlavě pořád zní tohle:
…………….
Kujme pikle, kujme pikle, obvyklé i neobvyklé.
Kujme pikle, pikle kujme, snad se pikle s piklí ujme,
budeme pikliti za královské tititi.
Kujme pikle, kujme pikle, správná pikle lidi zvyklé.
Kujme pikle, pikle kujme, spekulujme, intrikujme,
lepšího nic není nad pořádný piklení.
Hledá vězně, však my víme a my jí to překazíme.
V tom vám musím odporovat my to budeme podporovat,
Vlákáme jí do sítí a budem dále pikliti.
……..

Peeetr

Je vidět, že než se domlouvat s takovými podnikateli, tak je pro krajské politiky snažší pořídit si vlastní dopravu, a odboráři v Česku jsou proti tomu celkově zlatí.

Axel

Neznám situaci u těch konkrétních firem. Ale jako častý busový+železniční cestující jsem si jistý, že není dobré, aby státem vlastněná dopravní firma měla monopol. Opakuji nejsem proto, aby státem vlastěná dopravní firma měla monopolní či dominantní postavení, protože pak si to odskáčem my – cestující. Říkám to proto, že je diametrálně odlišná situace pro cestující jezdící vlakem na trase Praha-Ostrava. A na tratích kde je k dispozici konkurenceschopná silnice, tak spousta lidí jezdí autem, protože si pamatují ty otřesné zážitky nerudného chování vůči cestujícím v hromadné dopravě. A bude trvat dlouho, než ti bývalí zákazníci hromadné dopravy zaregistrují, že situace… Číst vice »

Jan

Poukazování na nejlukrativnější trasu v republice není zrovna dobrý příklad. Tam kde jsou lidi ochotní platit se soukromníci nahrnou, ale zbytek už komerčně jezdit nebudou, to si musí objednat kraj nebo stát. A potom záleží jak se soutěž nastaví, aby z toho nevypadávali otřesy s nejnižší cenou jako Arriva, která má opakovaně potíže sehnat řidiče, protože jí na platy asi moc nezbylo. Nakonec na to doplatí zákazník, který chce jet přes hranice kraje, kde mu přestane platit integrované jízdné a bude si muset platit národní tarif nebo rozsekat jízdenky pro každého dopravce zvlášť. To je jedna z výhod státního dopravce.

Axel

Jezdím ve Zlínském kraji. Nástup Arriva s jejími vagony je velmi výrazné zlepšení oproti loňskému stavu…. Čím to asi tak bylo, že počet cestujících v lokálkových vagonech po Zlínském kraji každoročně klesal? Zatímco aut přibývalo tolik, že leckdy už nešlo ani projet, natož zaparkovat

Jaaa

Nevhodně trasovaná síť? Trend vývoje počtu cestujících se změnil? Máte k tomu nějaké zdroje?

Erik

Člověče a proč třeba spousty lidí přešlo na trase Uherský Brod – Bojkovice do autobusu. Odpovím vám: kvůli totálně nespolehlivé Arrivě. Aspoň říkejte fakta, ne dojmy.

Axel

Já fakta napsal. Jezdím z/do Bojkovic a ve Starém Městě vysedám/přesedám.

M19

A soukromá firma mít monopol či dominantní postavení může? To na daňové poplatníky a cestující vliv nemá? To není o vlastnictví, to je o přístupu. Nebo jsou služby poskytované třeba SBB (Švýcarsko) špatné?

Axel

Jo, ale poměry ve Švýcarsku nejde zkopírovat, neboť pro zkopírování by bylo potřeba, aby zde žili Švýcaři.

Vemte si vyhazování peněz před 15-ti lety „Železnice je poezie svého druhu“ v době kdy vlaky ČD běžně vyjížděly za „zasranými“ toaletami.

Vemte si letošní událost = 112 milionů od ČD pro MAFRA (svěřenecký fond cca Andreje Babiše), v době, kdy řada vlaků jezdí bez wifi (a kvůli pokoveným sklům vagonu/Faradayově kleci vagonu a nebo kvůli kopcovitému terénu cestující s emailem v mobilu nemá signál se SIMkou)

Jaaa

Ale to je věc veřejné kontroly! Jako myslíte si, že soukromníci nebudou Babišovi cpát úplatky, aby mohli jezdit?

Axel

Vždyť ano, spousta cestujících si veřejně zkontrolovala jaké konkrétní služby/chování k cestujícím poskytují ČD. A spousta přesedla do aut. A jen pomalu si ČD a jiní železniční dopravci získávají zpět ztracenou důvěru. Přestože podle mého názoru je pro cestující mnohem častější, že cesta vlakem (popř. busem) je lepší než cesta autem. Tj. já reagoval na názor „Peeter“, že „pro krajské politiky snažší pořídit si vlastní dopravu, a odboráři v Česku jsou proti tomu celkově zlatí.“ No, kdyby odboráři byli co k čemu (v ČD), tak namísto výsměchu cestujícím s vyhazováním peněz na neefektivní reklamu: „poezie svého druhu“ by prosadili častější… Číst vice »

noerf

Všimněte si, že proti vedoucímu odboru dopravy panu Čápovi, je pouze zmínka, že jel na zápas Jablonce do Kodaně, takže také může být zproštěn obžaloby.
Dle mého je nejrozumnější vytvořit několik oblastí a ty soutěžit viz. jižní Čechy, kdy zde působí několik dopravců a kraj má snazší jednání, než když pokrývá jeden dopravce celý kraj.

Sitgestravel

Dobrej bordel je tam. Akorat me trochu nestimuju, ze Puta, ktery je stihan v nejake podivne kauze, kdy byl zprosten jen kvuli nepouzitelnym odposlechum (sic), se dal do takoveho hloubkoveho cisteni.

Greta

Čekal jsem, kdo zde vytáhne jako proti zbraní na hejtmana Půtu nesmyslné stíhání kvůli opravě kostela a dočkal jsem se. Takže jednak byl pan Půta zproštěn, jednak to nebylo jen kvůli odposlechům a jednak to s kauzou BusLine vůbec nesouvisí, pane obhájče kmotrů. Holt musí čistit Půta, když Kittner a ostatní jeho předchůdci jen špinili.

Erik

Tak teď je před volbama, takže každý tahá něco z klobouku. Po volbách si podají ruce a co jsme si, to jsme si. Je to jen politická špína a novináři na to skočí.

LiborV

Tady nejde úplně o volby, jako spíš o reakci na kroky policie. Když nic neudělá, tak se mu klidně může stát, že bude muset policii vysvětlovat proč nic nedělali na krajském úřadě, když o tom věděli. Víc než volby bych za výzvou udělat personální změny viděl pud sebezáchovy.

Erik

Je tady soud a ten rozhodne. O volby jde právě především. Tohle je před každými volbami. V každém kraji je nějaká ta kauza. A pak si podají ruce.

Sitgestravel

Nic na Putu netaham. Kosntatuju skutecnost. Zatim je zprosten nepravomocne a co jsem o tom cetl, tak dost nepresvedcive. Ale to je jedno. O tom, co se deje v dopravnich spolecnostech v LK, se vi dlouho. V DPMLJ jsoi taky stale lido, co ho pred tim pomahali tunelovat. Je to cele takove nepresvedcive.