cargo

Liberecký hejtman vyzval ředitele úřadu, ať řeší odbor dopravy. Nenechám se vydírat mafií, vzkázal Půta

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan SůraNové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Hejtman Libereckého kraje vyzval ředitele Krajského úřadu Libereckého kraje Reného Havlíka, aby začal řešit personální situaci na odboru dopravy. Důvodem

Hejtman Libereckého kraje vyzval ředitele Krajského úřadu Libereckého kraje Reného Havlíka, aby začal řešit personální situaci na odboru dopravy. Důvodem jsou další informace z trestního řízení, které se týkají autobusové dopravy v kraji.

„Včera jsem na poradě uvolněných radních požádal pana ředitele, aby se hluboce zamyslel nad personální situací na krajském úřadu a na odboru dopravy, protože to je jeho přímá odpovědnost,“ uvedl hejtman na tiskové konferenci, jejíž záznam je na facebookovém profilu kraje. Vedoucí odboru může odvolat pouze ředitel úřadu.

Kraj včera informoval média o tom, že policie obvinila dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine z pletich ve veřejné zakázce. ČSAD Liberec patří již kraji, k trestné činnosti mělo dojít před vstupem kraje do firmy.

Odbor dopravy na krajském úřadu vede Jan Čáp. Jeho jméno se objevilo loni na seznamu lidí, kteří jeli za cizí peníze na fotbalový zápas FK Jablonec v Kodani. Zájezdy tehdy organizoval Jiří Vařil spojený s autobusovým dopravcem BusLine. Na případ tehdy upozornila Mladá Fronta Dnes. Čáp už loni odmítl, že by byl v nějakém střetu zájmů, když jeho odbor řešil soutěže na dopravce a jeden ze soutěžících ho pozval do Kodaně. „Možnost letět na zápas evropské ligy vyplynula z debaty při domácím zápase Jablonce nad Nisou, kde se tato možnost mezi návštěvníky diskutovala. Kdo konkrétně mi účast nabídl si s odstupem času nepamatuji. Podle mého názoru byl organizátorem zájezdu fotbalový klub Jablonec nad Nisou. Vylučuji, že by na mě kdokoli vyvíjel jakýkoliv tlak či cokoliv žádal, jednalo se o prosté využití možnosti účasti na fotbalovém utkání,“ řekl tehdy Čáp. Aktuálně je na dovolené.

Půta už dříve uvedl, že má podezření, že z kraje utíkají informace právě k lidem spojeným s BusLine. „Ze spisu jsem pochopil, kdo všechno pracoval pro BusLine a ne pro kraj. S velkou mírou pravděpodobnosti tato situace neskončila,“ uvedl Půta.

Trestní stíhání se týká situace z roku 2017, kdy kraj řešil požadavky na navýšení plateb dopravcům kvůli vládnímu nařízení o minimálních mzdách řidičů. Podle spisu se měl Jiří Vařil spojovaný se společností BusLine dohodnout s Petrem Wasserbauerem, tehdejším majitelem ČSAD Liberec na nabídce kraji. Všichni tři dopravci v kraji (ještě ČSAD Autobusy Česká Lípa) tehdy smlouvy vypověděli.

„Nicméně s Českou Lípou jsme se nakonec dohodli, zatímco ČSAD Liberec a BusLine cenu neustále šroubovaly. Nechtěli jsme na jejich praktiky přistoupit a soutěž jsme zrušili. Ale protože jsme byli v časové tísni, udělali jsme nové řízení bez uveřejnění, protože jinak hrozilo, že v kraji přestane jezdit čtyřicet procent autobusů. Teď se podle policejního spisu ukazuje, že Wasserbauer s Vařilem to měli připravené. Kraji tak vznikla škoda, protože BusLine tu pak jezdil za vyšší ceny, než které jsme považovali za adekvátní,“ řekl Půta. Kraj je připraven vymáhat škody soudně. Mluví o desítkách milionech korun.

Podle hejtmana Martina Půty se současný management ČSAD Liberec odvážil postavit „mafiánské struktuře ovládající veřejnou dopravu v kraji“. Kraj se tehdy rozhodl koupit ČSAD Liberec, aby si nenechal diktovat ceny od dominantního dopravce v kraji, společnosti BusLine.

Jméno Jiřího Vařila není v obchodním rejstříku s BusLine oficiálně spojeno. Policejní spis ho ale řeší. Uvedl to i předseda dozorčí rady ČSAD Liberec a frýdlantský starosta Dan Ramzer. „V dubnu 2017 jsem byl pozván jedním bývalým členem ODS na schůzku, která byla policií monitorovaná. Seděl tam pan Vařil a ptal se, jak by se mohl dostat k ČSAD Liberec,“ řekl Ramzer, který se omluvil, že na schůzce mluvil vulgárně.

Půta upozornil na fakt, že po BusLine při uzavírání smluv požadovali prokázání, kdo je skutečným majitelem. BusLine opakovaně tvrdí, že majitelem je Jakub Vyskočil. Podle Půty ale policie ve spisu tvrdí, že firmu ovládá jiná osoba. „Pozdravuju do Semil, chci říct, že nejsem žádnej atomovej vědec, ale rozhodně se nenechám panem Vařilem ani tou skupinkou bílých koňů vydírat,“ uvedl Půta v závěru tiskové konference.

BusLine včera ve vyjádření pro ČTK uvedl, že nikdo ze současného ani minulého vedení společnosti obviněn nebyl. Kauza se podle něj týká někdejší společnosti BusLine, která nyní působí pod názvem Witbystar. Ta již žádnou dopravní obslužnost nezajišťuje a od července 2018 není součástí skupiny BusLine, řekl Vyskočil. Vařil je podle něj jeho dopravně-analytický poradce. „Pokud mě někdo viní, že můj dopravně-analytický poradce Vařil měl vliv na mé rozhodování, a proto je tedy skrytým majitelem skupiny BusLine, pak je tedy majitelem skupiny BusLine i můj právník, můj daňový poradce, můj ekonomický ředitel atd., protože všichni tito lidé mají vliv na mé rozhodování,“ dodal Vyskočil.

Na napojení některých politiků ze Starostů pro Liberecký kraj, které vede Půta, už dříve upozorňoval jeho koaliční partner Změna pro Liberecký kraj. To nakonec vedlo k vypovězení koaliční smlouvy.

https://www.facebook.com/libereckraj/videos/925261064603901

Tagy BusLine ČSAD Liberec Liberecký kraj
21 komentářů