Infrastruktura Silnice

Libereckého „sněhuláka“ odlehčení od dopravy nečeká. Ministerstvo odmítlo další sjezd k obchodům

Jeden z kruhových objezdů v liberecké průmyslové a obchodní zóně Sever. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jeden z kruhových objezdů v liberecké průmyslové a obchodní zóně Sever. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Liberec plánované druhé dopravní napojení průmyslové a obchodní zóny Sever nedostane do připravovaného nového územního plánu. Důvodem je nesouhlasné stanovisko ministerstva dopravy. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) se bude město dál do budoucna snažit, aby druhé napojení vzniklo.

Příjezd k průmyslové a obchodní zóně v Růžodole patří k nejrušnějším a hlavně nejkomplikovanějším v pátém největším městě v zemi. Křižovatku, které se přezdívá sněhulák, tvoří tři na sebe navazující kruhové objezdy. Tento dopravní uzel je napojený i na průtah městem a denně tudy projedou tisíce automobilů. Kolony jsou tam na denním pořádku.

O vytvoření druhého napojení severní zóny se v Liberci mluví roky. V plánu je vést ho za Globusem k nové čerpací stanici ve Stráži nad Nisou a tam napojit na průtah městem, který je zároveň silnicí první třídy. To je také důvod nesouhlasného stanoviska ministerstva dopravy. Ministerstvo argumentuje podle primátora tím, že mít tak blízko sebe nájezdy odporuje normám pro silnice první třídy.

Město s verdiktem ministerstva nesouhlasí

Vedení radnice ale tento argument uznat nechce. „Uvažují (ministerstvo) v takzvaném extravilánu, to znamená, jako kdyby se tato silnice nacházela za městem. My naopak tvrdíme, že tato komunikace protíná město,“ uvedl primátor. Míní proto, že takové pravidlo by v jejich případě platit nemělo. „Mělo by se vnímat, že je to tepna města,“ řekl. Vzhledem k tomu, že nový územní plán chce radnice schválit ještě letos, nebudou podle Zámečníka trasu pro druhé napojení zóny do připravovaného návrhu zakreslovat. „Budeme ale dál bojovat, aby se to v budoucnosti stalo,“ dodal.

Pouze jedno dopravní napojení má i druhá průmyslová zóna v Liberci – Jih, a ani pro ni kapacitně nestačí. V jejím případě se ale s druhým napojením počítá v již platném územním plánu. Měla by to být od průtahu vedoucí dvoupruhová silnice dlouhá 1,4 kilometru. Projekt je ve fázi příprav. Nová silnice by měla odlehčit přetížené ulici České mládeže, která je též napojená na průtah městem. Proti výstavbě druhého napojení jsou obyvatelé Doubí, přes jejichž území by měla vést. Nesouhlasnou petici podepsalo přes 800 lidí. Obávají se, že silnice zničí poslední klidovou zónu bez aut v jejich čtvrti.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Petice proti sjezdu v Doubí – ukázkové ne za mým dvorkem, týká se to 4 RD, kterým to povede za plotem, dále není obytná zóna. Naproti tomu každodenní zácpy v ulici České mládeže při střídání směn.

Tonda

Zvlastni , ze jim nevadi napojeni na dalnici bez navadeciho pruhu od letadla a jeste tam.dovoli vjezd nakladakum a busum!!

A. Mikulka

No to je světová ostuda, srovnatelná jen se slovenskou D2.

Vašek

JJ, ty „pitomé“ normy o rozestupu křižovatek… Můžete mi říci, proč musí být ty křižovatky tak daleko od sebe? To pak dopadá jak výjezd od Olomouce na Prostějov, kde vedou stovky metrů souběžně dvě dvoupruhové silnice, a jelikož je to křižovatka, tak ještě musí být osvětlené… Opravdu ekologie jak sviňa (zábor půdy, osvětlení, které je vidět na desítky kilometrů daleko…).

Gejza

Škoda toho papežského přístupu MDČR. Máme kapacitní průtah, ale nemůžeme ho použít k vyřešení problému s kapacitou místních komunikací, protože by byla nová MÚK cca kilometr od sousedních MÚK. Přitom MÚK se silnicí I/14 a MÚK s ulicí Košická jsou od sebe vzdáleny jen 700 m.

Jindřich
Cestující, teď ale doma

Spíše než sněhulák to je intim vložka.

Karel

Sněhulák se to pojmenovalo dle původně tří vedle sebe položených kruháků.
Viz: https://mapy.cz/letecka-2006?x=15.0351130&y=50.7758810&z=18

Jan Hojsák

Jojo, tKhle vypadal dříve. Odtud to pojmenování. To jsem byl ještě malé pískle. 🙂

Filo

No, ani v tomto stavu ten prostřední nebyl kompletní kruháč. Spíš to byl takový falus toho u trati… Jinak na mapě z 2003 je vidět stav ještě před, kdy tam byla jen MUK na I/35 a pod tratí nebyl průjezd, nebylo kam…

Rochličák

Osobně by mi dávalo větší smysl zaústění plánovaného průmyslového obchvatu severně do MÚK Svárov, ovšem tam stojí v cestě machnínské golfové hřiště a dál než do konceptu ÚP se tato varianta, pokud se nepletu, nedostala.

Jirka
Rochličák

Nevím technicky, jak by to bylo takhle blíž potoku. Je snaha nechávat kolem silnic i potoků zelené pásy. A vycházím z variant územního plánu, které byly řešeny.

Jirkw

Notno říci, že bohužel. Obchvat Liberce pod Ještědem je již jen torzem a i kdyby se zázračně postavil dle současných plánů, již nebude a nemá plnit původně zamýšlený účel. V Liberci a celém Libereckém kraji prostě je veškerý koncept dopravy úplně na*****, bez vize a myšlenky, všechno se bastlí, šetří se a ruší se plány. Žádná vize, žádná práce pro budoucnost.

Rochličák

Jak se to vezme. Pro někoho je torzem už ten průtah z 80. let. A neumím si moc představit variantu, která by obsahovala přeložku průtahu v režii ŘSD. Teoreticky řešit západní obchvat jako německou dálnici. Ale to už je dneska víceméně pasé, takže to spadlo všechno na město. A ano, nemusí a neměla by tam být dálnice. Ale také by to mělo mít nějaké parametry z hlediska technické proveditelnosti a z hlediska atraktivity pro nákladní dopravu, pro níž to je zamýšleno především. V něčem se mi dokončovaný územní plán líbí, v něčem ne. Centrum řeší urbanisticky i dopravně v rámci… Číst vice »

Filo

No… a teď kolik je lidí, co jedou do zóny sever od Chrastavy? Ta křižovatka je skoro vždy zacpaná ve směru Sousedská – Letná. Lidi z Pavlovic, co chtějí jet ke Globusu stojí v koloně na první kruháč, kerý je ale zacpaný, protože z něj nelze najet na ten další podlouhlý, protože na něj jako první najede souvislý proud aut co přijíždí od tunelu a chce taky ke Globusu, mezi ně se vklíní auta od globusu směrem na chrastavu . možná by trochu pomohlo spojit do jednoho i ten třetí kruháč, co by odstranil i tyhle kolizní body… ale zase… Číst vice »

Divočák

Přesně, jenže na golf chodí radní

Filo

Sněhulák už dávno není sněhulák. Při směru od Pavlovic je původně druhý a třetí kruháč propojený do jednoho velkého, který má tvar spíš fazole. Tím se odstranily kolizní body při přejíždění z druhého na třetí kruháč a opačně (nutnost dávat přednost při nájezdu na další kruháč) ale to samo o sobě nestačí, protože ty stejné kolizní body zůstaly mezi tím prvním s tou novou fazolí. Mimo to ve směru na prahu vznikla nová nájezdní větev, takže z fazolokruháče lze na Prahu odbočit dvěma cestami, kdo jede od Pavlovic tak než dojede k odbočce ke Globusu a kdo jede od GLobusu… Číst vice »

Jiří Šrámek

Opravte si, prosím, chybu v textu, která je dost matoucí. „Sněhulák a plánované napojení jsou od sebe vzdáleny asi čtyři kilometry…..“. Kdyby to skutečně byly 4km, problém s vybudováním nové komunikace by nebyl.