Liberec zkusí přidat parkovací místa na sídlišti zjednosměrněním ulic

Dům Hokejka v Liberci, kde je přes 600 bytů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDům Hokejka v Liberci, kde je přes 600 bytů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle radnice přinese zjednosměrnění ulic stovky nových míst.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauriicio

Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.
Zjednosměrnění není ideální řešení, ale je sympatické vidět radnici která se nebojí „obětovat příjmy měšťáku z parkovacích pokut“.

Martin

Ještě taková perlička, na Broumovské město prodalo soukromému investorovi pozemek – poslední kus zeleně ke stavbě bytového domu o 96 bytech, i když tam budou podzemní garáže tak dopravní situace bude neúnosná. Takže asi tolik k moudrosti našich konšelů.

Odpadlik

Krátkozraké. Udělají to a za rok to bude zase plné a zas bude křik že málo. A už nebude cesty zpět.
Řešením je dle mého zpoplatnění parkovacích míst na obecním. Nic nedávat zdarma.

Jaaa

Ano, i parkoviště mají indukční efekt.

Frantík

Zpoplatnit parkovací místa „u domů“ a někde postavit parkovací dům, kde to půjde zadarmo.
Ne jak se někde plánuje parkovací dům, který je z ruky a zároveň placený.

Jan

Kdo a z čeho bude platit ten parkovací dům? Jedno místo tam vyjde na statisíce až pár milionů, to si musí zaplatit ten kdo tam bude parkovat, ne aby tam mělo pár lidí dotované kryté stání od celého města!

Polobrňák

Tak ono za posledních 30 let se neudělalo tolik zásadní infrastruktury pro MHD a navíc spousta firem se usídlila v místech, kde je obsluha MHD problematická. Takže pro velkou část lidí na sídlišti je prostě IAD nutnost a z toho taky pramení nedostatek parkovacích míst. Sídliště mají mnohdy prostory pro rozšíření parkovacích míst, ale městské okruhy a obchvaty jsou často nedodělané a těžko říct jestli další zatížení města ještě zvládnou.

Jaaa

Jj, radši betonová plocha než park.

Radši další urban sprawl než pořádné městské územní plánování.

No, vy v tom budete žít.

Raddie

Park vás do práce neodveze…

Jakub P

Kdyz jim vede dobra cyklostezka, ktera za tim parkem navazuje na dalsi rozumnou infrastrukturu, tak jo, odveze.

urma

30 km tam a zpet na kole? Nejsem zavodnik Tour de France.

Jakub P

Ono platí nějaký pravidlo, že to nikdo nesmí mít do práce míň než 30?

Ono by stačilo, aby na kole místo autem jezdila jen část těch, kdo to maj míň než 5, aby se městům významně ulevilo. Kola samozřejmě těžko převezmou všechny dopravní výkony aut. Ale můžou jich převzít překvapivě hodně. A i kdyby převzaly díky dobrý a bezpečný infrastruktuře jen ty dopravní výkony, u kterých je to úplně nejjednodušší, městům i lidem v nich by se citelně ulevilo.

sýr

Kubíku park má kola a motor? 😃 😃 😃 A na co jezdí park? Na psí hovínka? 😃 😃 😃

Jaaa

Práce je…

Karlos

Většina velkých sídlišť projektovaných za socialismu, má stejný problém. Auta stále přibývají, a na parkování chybí místa i po revitalizaci, která u nás před pár lety proběhla…rozšíření cest, a vydláždění „hluchých“ míst, ovšem na úkor zeleně. Hokejka a okolní sídliště Ruprechtice je ještě starší, úzké cesty prakticky podle vyhlášky parkování ani neumožňují. Je to prostě vzhledem k situaci tolerováno. Nemluvě o případě nutnosti zásahu záchranných složek.

SaulGoodman

Ale jde to do jisté míry řešit. U nás postupně ty ulice rekonstruují, často je právě dělají jednosměrné a vytvářejí tam parkovací místa i bez větších zásahů do zeleně. Většinou tam naopak sází další stromy a tak.

Ono totiž mnohdy ty původní prostranství mají různá hluchá místa, divné ostrůvky asfaltu po kdoví čem, zbytečně chodník na obou stranách úzké ulice, zbytečně široké křížení a podobně. Takže když se to udělá nějak s rozmyslem, tak jde mnohdy rozšířit místa i bez nějakého radikálního zasahování do zeleně.

Karlos

Jednosměrná úprava dopravy, pokud to situace umožňuje, určitým řešením je. U nás to provést nešlo, jelikož se stejnou cestou vracíte, nikam nevede. Jediná možnost byla rozšíření cest mezi bloky, a vytvoření pruhů pro parkování. Tím se ale kapacita nezvedla, jen se zlepšila průchodnost právě kvůli hasičům, odvozu odpadů, a pod. Ty přibyly jen využitím ostrůvků zeleně. Samozřejmě se vysadila zeleň nová, dál od domů, aby za pár let spíš nepřekážela.

Petr

Město Liberec nedalo v Ruprechticích do silnic a chodníků v posledních třiceti letech v podstatě ani korunu. Problém jen bobtná. A tak tam lidé parkují, kde se dá. Blokují jeden jízdní pruh nebo trvale devastují zeleň. Návrh páně Šolce je v lecčems nesmyslný. Např. zjednosměrnění ul. Vrchlického je totální úlet. To je hlavní tah. Ale boční ulice z ní odbočující, ať klidně zjednosměrní. Teda to měl udělat už před deseti lety. Sídliště bylo v šedesátých letech projektováno na jedno auto na tři rodiny 😀 dnes je to spíš naopak. Ale mělo postavené parkovací domy (kryté garáže), které však Liberec po… Číst vice »

Jindra

Marně přemýšlím nad mínusy. Petr má pravdu. Stačí se kouknout do místních novin, jak město slibovalo revitalizaci Ruprechtic v roce 2003 , pak ticho a vlna 2010, 2020 a teď. Neudělalo se, ale nikdy nic. Ani ty blbé jednosměrky, tam nedokázalo zavést.

Vojta

A co cyklisti, budou moct oficiálně do těch protismĕrů?

Diskuzník

Doufejme, že ne. Jednosměrka je jednosměrka a měla by platit pro věechny účastníky silničního provozu ať už v autě, na kole nebo na koloběžce. Cyklisti v protisměru jsou zlo. Hlavně jsou nebezpeční sami sobě, protože ne každý řidič je v protisměru může čekat, i když to na konkrétním místě třeba je povoleno.

Jakub P

Naopak je to casto bezpecnejsi, protoze cyklista vidi styl jizdy protijedouciho auta a na bezohledny hovado ma vetsi sanci se pripravit, nez kdyz k nemu stejny hovado najede zezadu.

Frantík

Když je to jednosměrka, dá se držet uprostřed.

Jakub P

Což neřeší idiota schopnýho vám brnknout nárazníkem o zadní kolo, protože jste pro něj obtížnej hmyz, kterej překáží na ulici, která mu přece celá patří. Nebo vám těsně za zády začít tůrovat motor / zkoušet klakson. V úzký ulici je fakt o dost příjemnější míjení v protisměru, než předjíždění po směru.

Zbyněk

Každý řidič má povinnost sledovat dopravní značení. A cykloobousměrka je značena dodatkovou tabulkou na začátku i na konci.

https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Mobilita/Cyklodoprava/TP-179-%E2%80%93-Navrhovani-komunikaci-pro-cyklisty

Kernteriér

Nakopat do prdele. Bez znalosti zmíněných oblastí si troufám tvrdit, že by se cyklistům nic nestalo, kdyby jeli vedlejší ulicí.

Martin

Koukám správný čech, sice to tam neznám, ale vím to nejlíp, že?
Jedna z ulic, která tam volá po zjednosměrnění je dlouhá 650m, jízda vedlejší ulicí – 1700m, k nutno jet po hlavní silnici 🙁

MaT

Tak se aspoň na tu mapu prosím nejdřív podívejte, ju? Obecně na umožnění průjezdu cyklistům i v opačném směru stačí málo. Kde se na to ale nemyslí, vede to akorát k tomu, že pak ti cyklisté jezdí po chodnících (to Vám přijde jako lepší řešení?), nebo jezdí v protisměru i když se to tam nesmí. Nebo si fakt myslíte, že se tam cyklistům, co tam třeba bydlí v nějakém vchodě, bude chtít objíždět při cestě domů skoro 400metrový panelák kolem dokola jen kvůli tomu, přijeli zrovna z druhé strany, než tam někdo určil jednosměrku? Ideálně někdo, kdo do na místě… Číst vice »

Frantík

Pokud bude uhýbací povinnost na jejich straně (což samozřejmě dává smysl, když to mají jednodušší)…

Zbyněk

Vyhýbací povinnost? Podle vaší logiky bude na okreskách mít povinnost při vyhýbání autobus s autem uhýbat výhradně osobák?

Kebab

To tak víceméně je už teď.

Nádražàk

Hlavně dvě auta na rodinu plus služební a nejlíp pořádnou dodávku. Pak se nedivím, že se nedá parkovat na každým sídláku.

SaulGoodman

No faktem je, že normy na počet parkovacích míst v době výstaveb panelákových sídlišť počítaly se socialistickou realitou, kde auto bylo luxus. Také nebylo úplně výjimkou, že se tahle venkovní prostranství nedokončila do podoby, s níž počítal projekt a posléze se pak parkovalo tak jako divoce, kde to šlo.

Takže i kdyby neměl leckdo dvě auta, tak by to nestačilo stejně. U nás jsou všude modré zóny a druhé auto je zpoplatněno výrazně více, ale přesto je míst v panelákové zástavbě také nedostatek a při rekonstrukcích ulic se to řeší právě mimo jiné transformací ulic na jednosměrné.

Rochličák

Souhlasím. Stavět obrovská parkoviště a ještě bez regulačního poplatku je ekonomicky a urbanisticky neobhajitelné. Akorát tam budou občané odkládat své druhé a třetí vozy. Zjednosměrnění okolních ulic určitě nevyřeší extrémy typu právě Hokejky, ale obecně je rozumnou cestou ke zřízení modrých a jiných zón umožňujících dostupné parkování pro rezidenty (případně zásobování a návštěvy), ale zároveň omezující nežádoucí privatizaci veřejného prostoru.

Jindra

Rochličáku, plný souhlas. Váš názor je fundovaný. Mám dojem, že jste zaměstnán či zainteresován v oboru DOPRAVA. Díky.

Jakub P

Jo, zpoplatnit rozhodne, delat infrastrukturu tak, aby co nejvic lidi auto nepotrebovalo, jednoznacne. To by mel byt samozrejmej zaklad. Ale u extremu typu velkych sidlist to dost mozna bez urciteho narustu parkovacich mist nepujde ani tak a pokud to jde zjednosmernenim a snizenim rychlosti bez asfaltovani dalsich ploch, jeto ta lepsi verze.

Rochličák

Ze strany státu by to určitě mělo být o tom nezatěžovat novou výstavbu ve městech příliš přísnými normami na parkování a ze strany samospráv zpoplatnit ty, kteří mají aut více a jezdí s nimi málo, nebo s nimi nejezdí vůbec, ale zabírají prostor. Dává mi to zprava i zleva větší smysl než regulovat dopravu skrze stáří vozů a emise, protože to pak akorát dopadá na ty, kteří se třebas o svůj vůz vzorně starají, jen si holt nemohou dovolit nový.

SaulGoodman

Vy byste je tam možná netahal, nicméně územní plány počítají s nějakým koeficientem parkovacích míst na byt, stejně jako jsou třeba koeficienty zeleně atd. To určí samospráva, ale zařizuje to developer, bez dodržení nedostane povolení. U panelákové zástavby ale byl developerem stát/město, takže logicky následné řešení nevyhovující stavu je na samosprávě.

Kernteriér

Budeš se stejnou horlivostí obhajovat nevýstavbu cyklostezek, protože je jen volbou cyklisty, jestli na tom kole pojede? A je jen jeho povinností jet podle silničního zákona…

Jaaa

Navrhuju totéž u dálnic.

Jakub P

Dobry cyklostezky mestum usetri a zprostredkovane vydelaj vic penez, nez stojej. Naopak parkoviste se zaplatej malokdy a pocet aut, ktery pritahujou, je pro mesto velmi draha zalezitost v mnoha ohledech.

M J

Tvl, jaký cyklostezky? Snad stojany na kola, ne?

ivan matula

cestující

beda

Ja jen nechapu, proc kazdy musi mit minimalne 2 az 3 auta, par metru se veze do obchodu, misto toho, aby poposel pesky. Zkratka lidi jsou moc pohodlni a lini. Kdyby kazdy nemel tolik aut, tak parkovacich mist by nebyl takovy drasticky nedostatek a do/z prace by se z velke casti dostali vlakem, nebo busem. Uz ted jsme v Cesku zahlceni auty a misto jizdy stojime v kolonach a to nemluvim o tom, ze v Cesku jezdi 2/3 zahranicnich kamionu skrz nas a kdyz se k tomu pridaji lidi v osobaku po jedne osobe, tak stojime pouze v kolonach. Mozna… Číst vice »

Tomáš V.

Ano, je to jen Váš názor. A to nejsem v žádném případě žádný fanatik, co by jezdil po Praze do práce autem.

Franta

V Praze neziji, ale jestli kazdy kdo jezdi po Praze autem je fanatik, je na tom Praha jeste huz nez jsem myslel.

Dash9

Zajímavá úvaha, ale nevím jestli by to v reálu něco vyřešilo.
Osobně do práce jezdím autem, protože cesta (50km) mi autem trvá 40 minut, kdežto autobusem 1,5h a nebo vlakem s dvěma přestupy 2h. Beru to vždy dveře – dveře.
Ale proti danění vlastnictví více než jednoho auta nic nenamítám, auto které používám nevlastním.

Leinad

A nějaká fyzická osoba vlastní víc než jedno auto?

MHD

Možná tak nějaký veteránista.

Kernteriér

Mám tři. Problém?

Jan

Pokud parkujete na vlastním pozemku nebo v placené garáži tak ne.

Leinad

Někdo má garáž a stejně parkuje venku na ulici. v tom nevidím nic špatného, dokud jsou zábory veřejného prostranství zdarma.
Osobně jsem pro to, aby se zvýšily parkovací poplatky.

Karlos

U nás chtěli zavést před asi dvěma lety poplatek na sídlištích za auto. Ne za místo. 500 ročně za jedno, myslím že dvojnásobek za druhé, a xxxx za třetí. Ale vznikl by problém, že ani tak by na vás místo nezbylo, i když zaplatíte. Ti co mají jedno, souhlasili, dvě i tři, byli logicky proti. Jak by řešili auta firemní netuším. Utichlo to dokud nebude míst dostatek, takže utopie.

MHD

V tom případě jste to zneužíval.

Kebab

V kolonách stojíme mj. hlavně proto, že dodnes nemáme hotovou ani základní dálniční síť a ani ta navíc už dnešním nárokům neodpovídá. Jakkoliv se s tím zbytkem dá souhlasit, tak to určitě není primární příčina…

Jaaa

Ale je… Silniční síť máme velmi vyvinutou. Mnohem vyvinutější než jiné druhy dopravy, které by situaci řešily líp.

Kebab

Vždyť je to vidět v každé mapě Evropy. Jednoznačně poznáte, kde končí civilizace a začíná východ, právě podle toho, že při pohybu mapou ze západu na východ najednou téměř zmizí zelené dálnice. Ten zlom je právě na hranici ČR s Rakouskem a Německem, zanedlouho bohužel i na naší hranici s Polskem. Velmi vyvinutá síť vypadá jinak.

MaT

Zelená dálnice? Co to je? Jako že po ní jezdí jen elektromobily? Nebo to má zatravněný povrch? Nebo aspoň středový pás? Nebo jako že někde v nějaké jedné konkrétní mapě je ta dálnice kreslená zelenou čarou a jiné silnice jsou jinými barvami? Pokud ta druhá možnost, tak sorry, ale existuje tolik různých map a jejich zobrazení, že mi prostě ta Vaše věta o nějakých zelených dálnicích přišla tak nějak úplně blbá. 🙂 Zeleně jsou ty dálnice tak možná na mapy.cz, ale třeba v Google Maps jsou žluté, jako ostatní silnice. Na OpenStreetMap třeba zase červené… Myslíte, že mapy.cz používá mimo… Číst vice »

Raddie

Tak začneme nadměrná auta zabavovat, soudruhu?

Kalanis

Ok, to půjdou v prvním kole všechna SUV.

Kalanis
Jiří Kocurek

A možná spolu s tím zavést v křižovatkách přednost zprava, kde to ničemu navedí. Lidi pak začnou jezdit obezřetněji a plynuleji.

Karlos

Pravidlo přednosti zprava, kde není označení, platí všude, i na sídlišti, na parkovišti supermarketu…jen to lidi tak nějak neví…já jedu rovně a hotovo 😂

Kebab

Proto zóny s předností zprava nemám rád. Co je mi platné, že já to pravidlo znám, když nevím, jestli ho znají i ostatní?😃

Kernteriér

Jak mám vědět, že řidič ví, co znamená červená na semaforu? S touto logikou můžeme zrušit autoškolu, když podle tebe neučí, co mají.

Kebab

U semaforu je procento neználků přece jen výrazně nižší😃

Jakub P

To, ze na to clovek nespoleha, ale jede pomalu a obezretne, co kdyby tu prednost nedostal (krome toho, ze ji musi taky na vetsine krizovatek jinym davat) prave vede k tomu, ze se v tech zonach jezdi pomalu a tedy bezpecne i pro ty, kdo zrovna jdou pesky nebo treba jedou na kole. Nizka rychlost je klicova podminka pro to, aby sla auta bezpecne pustit do prostoru, kde se pohybuji lide bez nich. A zony prednosti zprava s uzkymi ulicemi tu nizkou rychlost vynucujou pomerne ucinne, nejspis i o dost lip, nez radary.

Kebab

Pomalu, to většinou ano. Bezpečně? Na to už bych si rozhodně nevsadil, tato místa nijak nevyhledávám ani na kole, ani pěšky, ze stejného důvodu, jako v autě.

Jakub P

Pomalu je klicova soucast pro bezpecne. I kdyby byl pocet nehod stejny nebo dokonce mirne narostl, coz se prechodne, nez si ridici zvyknou, ze tam ta zona je, stat muze (byt ty nizky rychlosti a idealne i upravy zpusobujici tlak na vyssi pozornost ridicu davaj o dost delsi cas na reakci), nasledky jsou pri rychlostech pod tricet a pri padesatce a vic naprosto nesrovnatelne.

MaT

Ano, ta větší bezpečnost souvisí právě s tou rychlostí. Když už se nějaká nehoda stane, tak ty následky jsou daleko méně vážné. U aut jen odřené plechy, pokud jde o střet auto vs. cyklista nebo auto vs. chodec, tak ta druhá strana z toho daleko častěji také vyjde bez následků…

Kebab

To je možné, já se ale přece jen raději nehodám vyhýbám úplně, proto si vybírám pokud možno přehlednou trasu bez předností zprava.

MaT

Tak. A líp, než retardéry…