Liberec zvýší ceny parkování na dvojnásobek. Chce motivovat k jízdě MHD, kterou chce taky zdražit

Parkoviště v Pastýřské ulici. Foto: SMLParkoviště v Pastýřské ulici. Foto: SML

Cena v centru Liberce bude od ledna stejná jako v historickém centru Prahy.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Všechny ty nové prachy půjdou jen na další předražené parkovací automaty? Jeden by myslel, že se s toho budou stavět nová parkovací místa na okraji města, z kterých se právě bude dát pohodleně nastupovat do MHD.

Jan Sůra

A proč má řešit město parkovací problém těch, co v Liberci nemají trvalé bydliště a město z nich nic nemá? Proč jejich obec nezajistí kvalitní spojení do Liberce veřejnou dopravou?

Nikolaj M.

Rozporoval bych tvrzení, že z nich město nic nemá. Ti lidí tam obvykle chodí do práce, využívají služby – nákupy, restaurace a další… To vše podporuje místní podnikatele, ze kterých město už něco má.

A vnímám to spíš tak, že je zájem toho města nemít přeplněné centrum auty. Okolním obcím toto může být jedno.

Proč obce nezajistí dopravu… důvodů může být více současně.
Například proto, že z toho nic nemají. Nebo to jejich voliči nechtějí (případně neví, že to chtějí, většina lidí moc nechápe objednávku veřejné dopravy), nebo na to jednoduše malé obce nemají rozpočet.

tomas-6273

Bohužel velmi často u místních podnikatelů utrácí právě místní. Přespolní jezdí nakupovat do nákupních center, které naopak místní podnikatele likvidují. Jedině tak možná ty restaurace na oběd něco málo podpoří. Přespolní pak více městům generují náklady tím, že konzumují veřejné služby typu školek, škol i když na ně města nedostávají příspěvek do rozpočtu jako na obyvatele s trvalým bydlištěm apod.

Jan Sůra

Přesně tak, čerpat výhody života na venkově a života města současně.

Jan Sůra

Vaše představa, že auta v centru znamenají prosperitu, je úspěšně v mnoha městech vyvrácena.

Nikolaj M.

To jsem neřekl, případně tak nemyslel. Naopak jsem psal, že je zájem města nemít auta v centru.

Auta neznamenají prosperitu. Ale lidé (z města i z okolí) v centru ano.

Jan Sůra

Souhlas. Nicméně dopravní obslužnost kraje řeší kraj. A ten místo zlepšení dopravní obslužnosti staví v centru parkovací dům. Protože kraji vládnou mimoliberečtí, někteří s postižením trvale se držet volantu či řidítek (motocyklu).

Nikolaj M.

Na to se dívám tak, že v ideálním případě dělají to, co jejich voliči chtějí a k čemu jim dali mandát.

Bez ohledu na to, jestli to dává smysl nebo ne.

Samozřejmě je mi jasné, že to má od ideální situace daleko a ano, parkovací dům má stát někde, kde se dá snadno přestoupit na tramvaj do centra…

Jan Sůra

Marně v programu Starostů pro Liberecký kraj z posledních krajských voleb hledám informaci o parkovacím domě.

jal
Jan Sůra

ano, jeden z největších úletů současné vlády Libereckého kraje.

Martin Verner

Třeba proto, že zajišťování služeb pro obyvatele okolních obcí je v podstatě jediným odůvodněním disproporce v rozpočtovém určení daní ve prospěch větších měst?

Jan Sůra

Parkování není veřejná služba. Veřejnou službou je veřejná doprava, nikoliv uskladnění vašeho soukromého majetku.

Martin Verner

Zaparkovat ve městě, kam si přijedu něco vyřídit, po dobu, kdy to dělám, není „uskladnění soukromého majetku“. Uskladněním soukromého majetku je parkování „rezidentů“, které se ovšem podporuje.
Chápu, že je příjemné utrácet vyšší daňové alokace na úkor „vesničanů“ a současně jim maximálně bránit ve Vašem velkoměstě zavazet. Dělá to kdekdo a Praha jde příkladem. Ale není to ani morální, ani dlouhodobě udržitelné.

Jan Sůra

Můžete přijet veřejnou dopravou. Můžete si vše vyřídit na dálku atd. Prostě jde o zábor veřejného prostoru, za který se platí.

glosátor

Myslel jsem, že jste chytřejší – nebo byste si možná měl změnit jmenovku na „provokatér“! Město totiž naopak téměř nic nemá z toho, žedovoluje svým občanům, aby „za pár šupů“ zabírali veřejné prostranství tím, že tam budou odstavovat své automobily: to totiž není parkování v pravém smyslu toho slova, ale de facto garážování bez garáže a na veřejném a nikoli vlastním pozemku. Kdo má na auto, měl by mít také na to, aby si je „ustájil ve vlastním chlévě“ a neobtěžoval tím ostatní. A město by se naopak mělo sakramentsky starat, aby přijíždějícím hostům vytvářelo co nejlákavější podmínky k návštěvě,… Číst vice »

Jan Sůra

Zaměňujete dva problémy: parkování občanů Liberce (ano, nezpoplatnění většiny ploch či zpoplatnění naprosto směšnou sumou je ještě větší problém než parkování v centru) a parkování návštěvníků města. Mít město jako jedno velké levné parkoviště nepřináší benefit nikomu, což v řadě měst na západ od našich hranic pochopili. Třeba k tomu jednou také dojdeme.

Kebab

Protože tím může ty lidi dostat do MHD, kterou město stejně platí, čímž se více využije a něco navíc se vydělá na jízdenkách, a především jejich auta pak nebudou zabírat místo v centru, přestože ti lidé (a jejich peníze) ve městě i tak budou (utrácet).

Jan Sůra

ano, teorii máte zvládnutou skvěle. a kde v Liberci je místo na P+R se stávajícím napojením na MHD?

Jan Sůra

šlo, ale to je max sto míst a pouze pro směr od JN, max Turnova, jinak dost pochybuji, že někdo od Chrastavy či Frýdlantu pojede až sem.

jal

Z toho směru, počítám, jich plno může zůstat u Géčka. Bus je taky MHD a zastávku tam má. Případně se dá postavit i nástupiště na trati.
Samozřejmě by bylo lepší, kdyby vlak použili už od Hrádku atd.

Jan Sůra

Géčko jsou komplet soukromé pozemky a už vidím, jak to jejich majitelé prodávají na P+R.

Frantisek

Sup sup na kolo – cyklostezky nemusi byt jenom v Praze

Jedlík

Zdražení MHD nebude tak čitelné 24 Kč na 28 Kč to jsou 4 koruny, ale z 24 Kč na 34 Kč to už je 10 Kč samozřejmě na 40 minut, se kterými se z jednoho konce na druhý téměř nedostanete.

Dachs

Na to, že Liberec absolutně nemá vyřešené parkovací kapacity, včetně návštěvnických cílů, jako je ZOO + (pěkná) Botanická, si docela vyskakují. Politická reprezentace Liberce nechce ve svém městě návštěvníky typu rodiny s dětmi? Ok. Nebo kde je od I/35 nějaké záchytné parkoviště s vazbou na tramvaje, poradí někdo? Libereckou MHD, a že mám toho projetého dost, za top ukázku kvality a příkladnosti nepokládám. Sorry. A tramvaje natřísklé i o víkendu, občas spatřeny boje dostat se do nich s kočárkem, občas jezdí dobrej skanzen…

Frantisek

Rodiny s dětmi musejí jezdit jen auty po I/35?

Gryf

Šolc, největší arogant od dob korytáře 🙂 Jinak že chybí místa není novinka. Vlastní parkoviště v centru nemá (zatím) nemocnice, tul, zoo ani jiné instituce.. město nebylo schopné vybudovat ani parkoviště u aut. a vlakového nádraží.. a v Pastýřské to pro jistotu snížíme na půlku, aby jich náhodou nebylo moc 🙂

A s tou MHD.. Šolc by ji měl někdy zkusit, nedá se do některých klíčových linek vůbec narvat, a třeba s kočárkem je to už úplné scifi.

Jirik

Ode mě ani korunku. Ono se vždycky najde ňáká ta hlína bez značky 🙂

Ares

Nejsem si jist, jestli Liberec má tak kvalitní MHD.

V.N.

Koukám, že liberecká politická garnitura je také pořádný materiál. Místo toho, aby řešili problémy města způsobem, se kterým bude spokojený alespoň někdo, řeší je způsobem, se kterým nebude spokojený vůbec nikdo. Takže je jisté, že až pojedu na třídní schůzku mému synovi, bude mě tato schůzka stát pouze jenom na parkovném nějakých 200-300 Kč. Použití příměstské dopravy, konkrétně linky 345 je nemožné. To bych si mohl už v práci vzít půl dne dovolené. Kdyby alespoň na kraji Liberce postavili nějaké parkoviště a odtud dokázali prostřednictvím MHD lidi, směřující do centra Liberce rychle rozvézt. Zámečníka sleduji od doby, kdy odmítal realizovat… Číst vice »

Radek

Parkování je třeba privatizovat a deregulovat tak, aby v něm mohly fungovat tržní principy. Tím, že města nesmyslně dotují cenu parkování, tak o žádném trhu nemůže být řeč. Ve výsledku není spokojený nikdo, systém je zoufale neefektivní. V kapitalismu veřejný sektor buduje infrastrukturu, soukromé statky uspokojuje trh. A parkování je zkrátka soukromý statek, který může stavět/pronajímat/prodávat developer, stejně jako třeba bydlení. Vydražme všechna veřejná stání (ať už na pronájem nebo prodej) a nová ať staví soukromí investoři. Kdo chce parkovat, ať je mu to umožněno za tržní cenu.

V.N.

Co to je tržní cena ? Na sreality.cz jsem našel pozemek v centru Liberce, který majitel nabízí k pronájmu za 33 Kč/m2/měsíc. Dle této logiky jsou již nyní všechna parkoviště v centru Liberce super zisková.

Radek

To je právě ten problém, nikdo vlastně neví, co a kolik je tržní cena, protože ji určují politici. Těch 33/M2/měsíc dělá na stání 5000/stání/rok. Nevím, kolik se platí v Liberci, ale modré zóny v Brně jsou 200/stání/rok.

peter

No v Liberci ako nerezident budete platit az 80 Kc/hod. Takze v Liberci im bude stacit aby za rok bolo to stanie obsadene nejakych 65 hodin a najom je zaplateny.

Radek

Výborně. Proto bych to nechal na trhu a nemusíme se pak donekonečna dohadovat o tom, jaká cena je nebo není adekvátní. Nejspravedlivější je zkrátka tržní cena a pokud se to někomu nelíbí, ať zvoní klicema proti kapitalismu.

Ares

Jojo, vydražme městské pozemky, super nápad. Ne děkuji.

Radek

Však můžeme dražit jen nájem, vždyť u některých nájmů to tak města dělávají. Kdo chce mít parkování tak si jej zaplatí a nebude se to dotovat z peněz těch co ani auto nemají. Win win pro všechny.

Radek von Riechenau

Dle vaší logiky ale taky platí: kdo chce mít VHD, tak si ji zaplatí a nebude se to dotovat z peněz těch co do VHD jak je rok dlouhý nesednou.
Win win pro všechny 😛

Radek

Jo, souhlasím. Vlastně mě pořád udivuje, že ve výsledku je to často pravice, která trh v parkování odmítá. Samozřejmě že by to výrazně zdražilo parkování, ale je to zkrátka jediný efektivní systém jak lidem, kteří chtějí a potřebují parkovat to parkování umožnit.

Jirik

Přesně a bez chyby!

glosátor

Jste stejný jako hloupí a zlovolní liberečtí rádoby politici: nesmyslně pletete dohromady dvě rozdílné kategorie parkování, totiž parkování nahrazující garážování a parkování v podstatě jen krátkodobé a sloužící k vyřízení záležitostí, které osádka vozidla potřebuje nebo chce někde vyřídit. Parkování nahrazující garážování je zlo, které by mělo být co nejdráže zpoplatněno jakožto trvalý zábor veřejného prostoru = pro ně jednoznačně platí, že když chce někdo mít auto, měl by si pro ně pořídit (a za své vlastní peníze) i své vlastní „bydlení“. Pro „skutečné parkování „, které není faktickou náhradou garážování, naopak platí, že by mělo být součástí veřejných služeb… Číst vice »

Radek

A proč by i cena toho krátkodobého parkování neměla být určována tržními mechanismy? Vždyť žijeme v kapitalismu. A co je to přijatelná cena? Kdo ji určí? Nějaký úředník/politik? Zaprvé to zní jak hesla ze socialismu a za druhé to je zjevně neefektivní a nefunkční systém.

glosátor

A kde jsem (podle vás) napsal, že by cena krátkodobého parkování nemohla být tržní?
A pokud jde o „přijatelnost“ ceny, pro tu je podstatné podrobnější rozčlenění podle délky zaparkování: hodina jako nejkratší doba pro nejnižší platbu je příliš dlouhá a v mnoha případech by její značná část zůstávala nevyužitá, nebo by řidič zbytečně blokoval parkovací místo („když už jsem si to zaplatil“), ačkoli by už třeba nutně parkovat nepotřeboval a mohl by své další zájmy řešit jinak.

Radek

Tak v tom případě nevím, vůči čemu se ohrazujete nebo v čem nesouhlasíte, protože se mi zdá , že navrhujete podobné řešení jako já – deregulaci. Já říkám, zaveďme tržní ceny parkování. Toť vše. A je samozřejmé, že pak někdo bude ochoten za pár minut zaplatit vyšší cenu za stání než ten kdo chce parkovat celý den (relativně vyšší, nikoli absolutně). Což dnes ani není umožněno, současný systém nedává žádnou preferenci tomu, kdo opravdu nutně potřebuje zaparkovat před tím, kdo si odstaví na ulici auto na týden v modré zóně jako rezident.

Radek

Jinak příště než začnete někoho urážet zkuste si o tom něco nastudovat. Ekonom a člen NERVu Aleš Rod to dobře vysvětluje ve svém článku zde: https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/parkovani-neni-narok-ale-ryze-ekonomicky-statek-ktery-musi-byt-radne-zpoplatnen-1396784

glosátor

Vy jste se snad urazil? Proč? Jestliže podle vás nemám pravdu, proč to nevysvětlíte?
A pokud jde o to, co napsal Rod, nejsem s tím ani zdaleka ve všem v rozporu – a hlavně oba shodně tvrdíme, že jde o zábor veřejného prostoru a je třeba řádně posuzovat konkrétní účel, pro jaký je ten prostor zabírán. A to, aspoň podle toho, co a jak je v textu o cenách za parkování v Liberci popsáno, libereckým politikům zjevně příliš nedochází.

Petr M.

Vyženou tím další procento lidí tvořící skupinu zákazníků pro malé obchody v centru.

Jenda

Nebo právě naopak že, když tam bude pohyb příjemnější 🙂

Jirik

Proč by tam měl bejt příjemnější pohyb? 😀

Frantisek

Pohyb koho? Lidi co ziji v okoli? A ti tam ted chodi/nechodi nakupovat proc? A kdyz tam nezaparkuji lidi z okraje mesta, tak si jako presednou na MDH a udelaji si na namesti celodenni vylet misto toho, aby zaparkovali nekde u obchodaku?

6.5mio lidi s ridicakem a 6.5 mio aut se proste musi brat v uvahu.

Petr

Jasně, zákazník co nemá 40 korun na parkování, je spása pro malý obchody v centru.

Fsp

tak on je třeba i má, ale to neznamená že je touží utratit navíc jen pro lásku k malému obchodu

Martin1

Chtějí podpořit MHD a zároveň plánují jízdné zdražit. Jaksi ne úplně logické, že? Představa, že po nárůstu cen budou zástupy na MHD, je poněkud zvláštní a směšná.

V.N.

A to dost razantně zdražit.

kix

To radši nemusí zvyšovat o tolik cenu a nechat automaty bez platby kartou..možnost hotově v automatu, či přes sms a nebo aplikaci – právě tou kartou, mi přijdou dostačující, chytrý mobil má dnes skoro každý a kdo ne, ten většinou má u sebe i tu hotovost či může odeslat sms (akorát ta bývala o dost dražší, což bylo/je dost nefér)

Pat

No a kde jinde to auto v Liberci zaparkovat, když ne v centru? Nenapadá mě žádné kapacitní parkoviště na kraji Liberce nebo u nádraží.
Většinou využívám parkoviště ve fórum, kde je nějaká doba zdarma.

M19

Tak vás se to většinou týkat nebude.

Profesor

Aneb jak vyriskat prachy co nejvíc a za nic

glosátor

Jistě: zdražíme parkování a zároveň i jízdné v MHD. Geniální.

Podle mě to povede k tomu, že lidé začnou po městě víc jezdit auty a parkovat tam jen krátkodobě, protože se jim to vyplatí víc než platit za parkování a ještě i za použití MHD

Trumway

Tak hlavně aby šly parkovací automaty. Rád zaplatím,ale musí fungovat. Kdo má pak volat správci.