Liberec začíná řešit provoz trolejbusů. Mohou být alternativou tramvají do Rochlice
Autobus Solaris Urbino 18 v zastávce Zelené Údolí v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Finální rozhodnutí o dopravě na největší liberecké sídliště má padnout po 22 letech debat letos.
Myslím si, že pravá ruka neví, co dělá levá. Proč se s provozem trolejbusů nezabývalo město v době přechodu z metrového na širokorozchodnou trať? Kolik stála trať z Lidových sadů do Horního Hanychova, kolik peněz se utopilo v rekonstrukci trati Liberec – Jablonec? Řekl bych, že při dnešním uvažování o trolejbusech jsou tyto rekonstrukce tramvajových tratí jen vyhozením peněz z okna.
V Liberci nedávno probíhaly zkoušky dvou elektrobusů..Jak se osvědčily v náročném terénu myslím není zcela známo.A tak asi vše vyřeší všelék pro MHD,parciální trolejbus s přepravní kapacitou drahé tramvaje,uhánějící ve vyhrazených jízdních pruzích…Tak počkáme na rozhodnutí do podzimu a pak už jen realizace…..a možná i pod Ještěd a do Lidových sadů.Očekáváme další kotrmelce????
V pohodě, nejsou prachy, tak se bude flikovat, jak se dá
A autobus bez tykadel ve vyhrazeném pruhu jet nemůže?
Vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy či trolejbusy v Liberci…jsem občanem Liberce a liberecký patriot a proto se mi tato úvaha zdá být poněkud nešťastná.(nerealizovatelná
Podle mě je nejklíčovější, jaký podíl tramvajových tratí je neblokován automobilovými zácpami, pak dává tramvaj smysl i v menším městě (50-150 tisíc), když se soustředí na obsluhu hustých sídlišť, centra a velkých továren.
Jinak nejméně nákladné jsou samozřejmě skoro vždy autobusy, a výdělečně jim uvolňovat místo městským mýtným na auta, třaba vybíraným přez kamery za průjezd klíčových křižovatek ve špičkách.
Slyšel jste něbo četl někdy něco u vyhrazených pruzích pro MHD + vybranou další dopravu? Taková řešení totiž mohou fungovat dobře i v mnohem větších než padesátitisícových sídlech i bez potřeby tramvají.
Kdyby mělo jít o úplnou novostavku tramvajového systému, neměl by dnes Liberec nárok ani náhodou a do Jablonce n/N. by mohla existovat jen řádně zmodernizovaná železnice s možná několika dalšími novými zastávkami, ale určitě ne separátní meziměstská TT.
Sice s Vámi zcela souhlasím, ale zároveň přemýšlím, máme někde v ČR dedikovanou silniční infrastrukturu pro autobusy/trolejbusy? (Jinou než pár metrů „bus lajny“ do nichž se stejně cpou auta)
„Nárok“? Podle čeho se to měří? Souhlasím, že meziměstský úsek podél železnice je navíc, to ano, ale existuje už i něco jako tramvlak, co by mohlo pokračovat dále do měst. Na široké silnice a kolony aut nárok mají?
V městském provozu nejsou placeny žádné poplatky za používání dopravní cesty autobusy a trolejbusy.I tento fakt je třeba brát v úvahu.
Nakonec se budou. Dohadovat dalších 30 let a pak zjištěn že tam možná udělají metro nebo nadrazi
zástavka už tam v podstatě je, akorát se nevyužívá zrovna jako MHD
Na původní variantu tram. trati přes sídl. Broumovská se už zapomnelo? Nebyla už tehdy zcela naprojektovaná včetně výkupu pozemků?
Také mě ta trasa nepřijde špatná, vyhne se Horákovce a na Žižkově se nemusí bourat. Navíc z větší části povede po samostatném tělese.
Pokud by stát dotoval MHD např. 50 % k zaplacenemu jízdnému, tak ať se každé město rozhodne, čím bude jezdit a s jakými náklady. Bohužel v tuzemsku se dotace vyplácí podle „důležitosti“ města, takže tramvajové provozy jsou nejnákladnější a současně „důležití“ obyvatelé mají nejlevnější MHD absolutně, taky ve výši dotace na obyvatele nebo ujetý km.
Plácáte nesmysly. MHD si každé město dotuje samo ze svého rozpočtu. Takže je to na místních samosprávách, kolik ze svého rozpočtu dají na veřejnou dopravu.
Já samozřejmě trolejbusům fandím, ale argumentovat častějším intervalem proti autobusům je poněkud směšné.
No, spise by melo jit o kapacitu, tramvaj je drazsi, ale take kapacitnejsi nez trolejbus…
Castejsi interval muze byt argument oproti autobusum, u kterych se vice setri, mimo spicku je casteji provoz vice utlumovan, u trolejbusu to neni tak markantni,…
Pozor, to je dvojsečná zbraň. Trolejbusy mám rád, tramvaje tiež. Liberec je malé mesto, mám obavy či bude mať dlhodobo financie na prevádzku oboch dráhových systémov MHD (trolejbusy a tramvaje). Už súčasný systém tramvají je podfinancovaný, stačí sa pozrieť na vozový park, ktorý tvoria rôzne modernizácie T3 a jeden jediný kus EVO2. Trolejbusy sú lacnejšie než tramvaje. Ak by sa vybudovala prvá linka, je riziko, že postupne, ako budú dožívať tramvajové trate, budú tieto rušené a nahrádzané práve trolejbusmi, čo určite bude akceptovateľnejšie než náhrada autobusmi. Tramvaje tak môžu z Liberca postupne zmiznúť do roku 2050. Možno aj skôr, keď… Číst vice »
ono to je nejen o financích, ale i o přístupu, proč Liberec třeba nevyužil dotace na nákup nových vozidel a místo toho cpe peníze do nekonečných generálek T3, což město stojí více peněz, než koupit nové tramvaje s dotací..Efektivita rekonstrukcí tramvajových tratí taky byla naprostou šíleností, za to by taky už mohla být min půlka vozového parku nová i bez dotací..
V případě nákupu nových tramvají je třeba vzít v úvahu i náklady na provoz, údržbu, cenu náhradních dílů atd. A k čemu vám budou nové tramvaje pořízené se slevou-dotací, když vás první údržba finančně zrujnuje.
tak eva si chtěl podnik montovat sám, tak předpokládám nějaké rozumné servisní zázemí by tam být mohlo a nebudeme si dělat iluze, že nekonečné prodlužování života T3 je nějaká levná záležitost, to je právě o tom přístupu umět bouchnout do stolu..je to asi jako dnes udržovat Š120 na denní provoz…ono je tam sice všechno jednoduchý a levný..ale ve skutečnosti to je drahý, protože četnost těch „jednoduchých a levných“ oprav je mnohem vyšší
Zrovna v tom meziměstském úseku má tramvaj mnohem menší smysl než ve městě, kde byste ji nahrazoval „autobusy s dráty“. Byl by to z hlediska efektivity značný paradox.
To není riziko, to je příležitost. Aneb SWOT analýza v praxi.
Bylo by to docela možné.V Liberci je taková zažitá dlouholetá tradice,že tratě se nechají dožít bez pravidelné údržby do stavu rozhodování “ co s tím“.Když se to povede protlačit,provede se velká a drahá generálka a opět se čeká řadu let do kritického stavu „co s tím“…
Turboknedloupravovač?
Tak snad Liberecký dopravní podnik ještě někde sežene nějaké 14Tr aby to ladilo k tramvajím. Další vyhozené peníze za studii.
Vozová skříň 14TRM.LF neexistuje ani jako novostavba.
Trolejbus ŠKODA 14Tr?
https://imhd.sk/transport/galeria-media/1386/Odesa-%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D0%B0/208384/
Pozor, ono to iba vyzerá, že by to malo nízkopodlažnú časť. V skutočnosti sú tam schody.
Kde chtějí stavět ty vyhrazené pruhy? To buď budou zanedbatelné, nebo se opět narazí na bourání (trasa do Rychlic). Předpokládám, že parciálnost bude především kvůli terminálu, kde mezi tramvajemi a tím co tam je s trolejemi ani neprojedou.
Úsměvné, dvacet let po rekonstrukci a prakticky bez údržby a pan Šolc se diví, že se to rozpadá? Myšleno tramvajová trať směr Ještěd
Tramvajové tratě jsou drahé, no mě zase přijde, že Syner aréna byla drahá, záleží na úhlu pohledu, pane Šolc. Ale zase Syrdovi kluci si mají kde hrát a to jde především v našem krásném Synerově.
Diví se i náměstek Lenert…
.
Jestli odklepnou trolejbusy, tak přeji šťastnou ruku při výběru výrobce..
O ruku vůbec nejde. Jde o to, co, a zejména za jakou cenu, dodavatelé (výrobci) nabídnou. A vyhraje samozřejmě ta nejlevnější nabídka ruka neruka.
Tak tedy další tříčlánkový?
To by znamenalo náklady na úpravy silniční sítě asi jako polovinu výstavby tramvajové tratě.
Pane Sůro, je dneska apríl nebo jste něco pil? Za mě dobrá zpráva že nebudu muset jezdit do Brna kvůli kombinaci TT+T+Autobusům. Liberec by mohl být druhá Plzeň DPMLJ Tramvaje, Trolejbusy, Autobusy s Elektrobusy woow, ale musím se zeptat jak víte že Trolejbusy se mají do Liberce a celkově Libereckého kraje vrátit? Nic proti Trolejbusům kór na Baterie nemám, ani Elektrobusům jen se ptám jestli real?
Trolejbusy se mají do Liberce vrátit? Už tam byly? Kdy?
Nekrmte to 🙂
Já jen, že pokud někdo pil a poté psal, tak pan Sůra to není 😉😃
Pájo ale já nikoho nenapadám. Naopak sem rád za kombinovanou dopravu Trolejbusy s Tramvajemi stejně jako Plzeň. Náhodou tohle je více než jen dobrý článek, ale i odkryté tajemství že Liberec DPMLJ budou zavádět Trolejbusy(Parciální), vozový park DPMLJ bych u tramvají omladil alespoň o vozy Škoda 03T Astro-Anitry které již dneska Brno, Olomouc a Ostrava vyřizují. Liberec potřebuje rozvinou MHD ať už jsou to ojetiny(nízkopodlažní tram,bus,T-bus). T3Wany už jsou nedostačující a chce to něco jako EVO1(2x-souprava) či Škoda 03T, nebo z jiných měst ojeté vozy VarioLF. Kdyby DPO vyřazoval vozy VarioLF3 jednosměrné i obousměrné hned bych je bral na linku… Číst vice »
Jezdi do Budapešti. Tam máš k tomu i metro, zubačku, pozemní lanovku a S-Bahn.
Tak tak,v Praze chybí ta zubačka..ale co není,může časem být.
Ve městech jako Liberec trolejbusy dávají mnohem větší smysl, než tramvaje, které jsou tam spíš z historických než racionálních důvodů. Je mi jasné že dnes už to nikdo neudělá, ale v Liberci (a v Olomouci také) měl být ten malý, brutálně podudržovaný a rozpadající se tramvajový provoz na začátku 90. let zlikvidován, a nahrazen právě trolejbusy.
Na začátku 90.let by zaručeně někoho napadlo nahradit tramvaje autobusy.
Zaručeně napadlo, ale nestalo se tak.
Zato se stalo koncem 60 let, takže to nejspíš napadlo někoho tehdy – ještě neznal ropnou krizi ani napadení Kuvajtu.
To sice jo, ale v devadesátkách doba trolejbusům zdaleka nepřála tak jako dnes.
Jak to přliblížit … Při lehkém případu státního bankrotu nepřála ani autobusům, vlastně skoro ničemu.
PS: Težký případ s hyperinflací měli v SSSR, tam nebylo ani na chleba.
Tak napady byly ruzne, ale ruseni nenastalo. Naopak, Liberecka i Olomoucka sit v 90. letech vzkvetaly, po upadkovych 80. letech
Nezdá se to, ale olomoucká síť narostla od revoluce skoro o třetinu původního rozsahu.
Dnešní trolejbusy nabízejí mnohem víc než nabízely před 30 lety. Určitě to stojí za zvážení i v dalších městech od cca 50 tis. obyvatel.
Již 20 let umí trolebusy jezdit mimo troleje a být přitom nízkopodlaní. Jižní Svahy… jsou docela příkré, pokud jde o terén v Liberci a okolí.
Mimo troleje umějí běžně jezdit od čtyřicátých let minulého století. V sedmdesátých k bateriím přibyl diesel a dnešní se obejdou bez něj. Stahování a nasazování sběračů z kabiny taky fungovalo už v sedmdesátých letech. Ono je dost rozdíl v tom, co nabízela (směla nabízet) Škoda Ostrov a co konkurence.
Rozdíl mezi vozidly minulého století a současnými je obrovský. Jezdit trolejbusem na dieselový APU bylo vždycky extrémně nevýhodné na spotřebu. Jednalo se o řešení vhodné pouze na překlenutí krátkých úseků bez troleje, jinak by se vyplatilo nasadit autobus. S příchodem lithiových baterií se situace úplně obrátila. Dnes můžete trolejbus provozovat na trati, kde trolej tvoří jen určité úseky a jinak jezdíte bez drátů.
A rozdíl mezi východem a západem v tom tentokrát fakt není.
Škoda Ostrov tuto možnost někdy dřív nabízela? Ne, ona ani neměla vhodný agregát k zástavbě do karoserie, která by bez úprav stejně praskala. Opravy rámů občas potřeboval i „nesmrtelný“ Sanos. Generátor nebyl jedinou možností, duobusy s plnohodnotným agregátem a převodovkou ale ideální taky nebyly. Spousta váhy navíc.
Každopádně vidět vozy z toho „prohnilého západu“ nasazovat sběrače z kabiny a pak po návratu domů v dešti přesazovat byl dost deprimující zážitek. Bez natrolejovací stříšky to mimochodem Škoda neumí dodnes?
Sanos rozhodně nebyl nesmrtelný, naopak hnil více, než 14/15Tr. Ale podniky si je musely udržovat, protože náhrada se sháněla těžce, Ostrov nestíhal.
Samozřejmě. Trolejbus už dávno není synonymem pro vozidlo 9Tr.
Dnešní trolejbus mají,stejně jako ty předchozí,přepravní kapacitu stejnou jako autobusy….
Naopak, rušení tramvají byla absolutní kravina. Města jako Budějovice, Ústí, Hradec tramvaje mají mít.
Viz třeba Olomouc, která desítky let řeší potřebu nové tramvajové vozovny, na kterou ovšem nemá peníze. Výsledkem je stav kdy je vozový park odkázaný na čtyřnápravové tramvaje, protože nic složitějšího nelze ve 125 let staré vozovně udržovat.
Pro malá města a TRAM provozy jsou nekloubové vozy s možností spřahování do dvouvozových souprav praktičtější než článkové vozy – když se porouchá či potřebuje na pravidelnou údržbu článkový vůz, tak ztrácíte kapacitu dvou sólo vozů, ale souprava dvou sólo vozů nemusí jít do dílen naráz, ale může po jednom voze a ten druhý buď jezdí na spojích samostatně či v soupravě s jiným! V tzv. mimošpičkové časy – večery a celé víkendy/svátky je pro cestující lepší více častěji jedoucích spojů o menší kapacitě než méně spojů s dvojnásobnou kapacitou – Olomouc kolem 20. hodiny pracovních dní soupravy rozpojuje, což… Číst vice »
Ano,plný souhlas.Zhruba před šesti lety se objevila podobná rozvaha v několika číslech vysoce odborného magazínu Tramways And Urban transport.
To běžte vysvětlit do Plavna nebo Frankfurtu nad Odrou (obě města hluboce pod 100.000 obyvateli) jak jsou hloupí, že si pořizují článková vozidla.
Takový,zde na diskuzi zvaný Kamul by jim vysvětlil, že mají tramvajový provoz zrušit…
Zejména delšího.
a síť bude poloviční, ne.li třetinová, takto je město, vyjma Hradce, celé obslouženo. Kde je tam poptávka po přepravě převyšující interval 5 min s kloubovými vozy, což je ekvivalent T3?
Vždyť za tu cenu do Rochlice by se postavil kompletní systém po městě…
Ekvivalent T3. Áno, dobytčák so schodmi a sitzlami 1+1. Porovnávať moderný kĺbový trolejbus s T3 v roku 2024? OK, v prípade diskusie o Liberci je to možno namieste, ale porovnávať by sa malo niečo moderné, aspoň na úrovni EVO, resp. EVO2. Prečo? Lebo do T3 sa možno podarí narvať toľko ľudí ako do kĺbového trolejbusu, ale za akú cenu? Komfort, pohodlie nástupu/výstupu? A existujú aj dvojkĺbové trolejbusy. Ak ani tie nebudú pri päťminútoom intervale stačiť, potom sa môžeme baviť o ťahaní koľajníc a nasadení tramvají o dĺžke 32 metrov v intervale 6 minút, čím sa posilní kapacita, ušetria vodiči a… Číst vice »
Budějovice?
Tam dokázali zrušit trolejbusy, tramvaje a posléze trolejbusy opět budovat. 😃
A v Hradci je zrušili kdy?
Nechápu, za co máte ty mínusy. Liberec je v základních parametrech srovnatelný se Zlínem, kde na trolejbusech založili celou MHD a dodnes se jí mohou chlubit.
Trochu nelogické přirovnání.Ve Zlíně nikdy nejezdily tramvaje a v porovnání s Libercem má zcela jinou geografickou konfiguraci.Jinak zlínské trolejbusy jsou OK.
Smyslem předchozího příspěvku je, že město dané velikosti trolejbusy obsloužit lze. Nic víc, nic míň.
Geograficky jsou města různá, pro každý DP se dělá zvláštní nastavení vozu. To je běžné.
Ve Zlíně zakládali MHD o několik desetiletí později a hlavní poslání viděla firma Baťa celkem jasně. Tehdy byl módní trolejbus a Baťové se rádi chlubili tehdy moderním Zlínem. Navíc za druhé světové války by stavbu tramvajových tratí nepovolily okupační orgány. I pro trolejbus bylo nutno vyjednat výjimku, ale trať z Vizovic musela jejich OZVD přestat budovat také. Po letech supluje trolejbus i spojení se světem, použitelné nádraží je až v Otrokovicích.
Akorát že vůbec. Liberec je 5. město v ČR, Zlín je až 11.
Ehm… Co se týče velikosti (lidnatosti) měst v ČR, tak markantní rozdíl je mezi prvními čtyřmi místy v tabulce, dál už je to jen takové přeměřování pro potěchu místních patriotů…
Nojo, ale zdejší MHD obsluhuje mimo jiné i sousední Otrokovice. Tabule konec jednoho města a začátek druhého jsou na dohled. Jasně, v Liberci zase Jablonec….
V sousedním Německu je stále dost tramvajových provozů ve městech menších jak Olomouc a Liberec.Tak neváhejte a poskytněte těmto provozovatelům Vaše vysoce odborné úvahy.P.S.Asi dobře vědí,proč svoje tramvajové provozy udržují v dobré kondici nebo jim chybějí odborníci Vašich kvalit.
Ikdyž jsem velký příznivce tramvají,jsou města srovnatelná s Prahou také bez tramvají.Hamburgem projela poslední tramvaj v roce 1978,Kodaní v roce 1972.Madrid i Barcelona tramvaje také zrušily…Ale trolejbusy se neobjevily a ani nejsou v plánu..,
Co teprve kdyby s tímhle nápadem přišli před 50 lety, kolik by se ušetřilo 🙂
To je docela trefné, a nemuselo to být ani před 50 roky, ale před ještě kratší dobou = než začali definitivně hloupnout se změnou rozchodu TT. Přijít teď, když do kolejové sítě postupně nafutrovali ty těžké miliardy Kč s představou o jejím dalším rozšiřování, s nápadem na zavedení dalšího systému závislého na jiné dopravní cestě, je docela velká drzost hodná procesu před trestním soudem a následného několikaletého pobytu tvůrců té situace v teplákách: to už by jedině museli chtít postupně v průběhu nejbližších cca 10 roků přejít kompletně na (parciální) trolejbusy v celé MHD a tramvaje zachovat jen v úseku… Číst vice »
No to by byl paradox – tramvaje vesnicemi, autobus na baterky (a občas pod dráty) městem – alespoň z hlediska kapacity, byť uznávám, že na vesnici není potřeba tak často vozidla zastavovat a rozjíždět, čili těžší „vadí“ méně.
Vaše názory opravdu zasluhují označení Kverulant.Toto je již třetí pokus zavést v Liberci trolejbusy.Předešlé pokusy,v padesátých a počátkem osmdesátých let byly smeteny ze stolu a naopak od dopravních expertů dostala zelenou tramvaj.Sučasné úvahy👎🏾 typu Kamul jsou fantas magory. Naopak lze dát 1* příspěvku od Knedlo.👍👍👍