Liberec začíná řešit provoz trolejbusů. Mohou být alternativou tramvají do Rochlice
Finální rozhodnutí o dopravě na největší liberecké sídliště má padnout po 22 letech debat letos.
Požadavky Evropské unie na nízkoemisní a bezemisní městskou hromadnou dopravu přinutily Liberec začít řešit i možné zavedení trolejbusů. Město zadalo první studii, která má ověřit provoz parciálních trolejbusů na lince 12 z Fügnerovy na největší liberecké sídliště Dobiášova ve čtvrti Rochlice.
Radní včera schválili dodatek ke smlouvě s Václavem Brejškou, který pro město zpracoval ověřovací studii na tramvajovou trať do Rochlice. O jejím budování se ve městě mluví od roku 2002, zatím ale nepadlo žádné finální rozhodnutí, zda ji postavit, nebo ne.
Zpracovatel studie má nyní ověřit, zda by namísto tramvají nebylo možné rochlické sídliště obsloužit parciálními trolejbusy. Ty mají přitom stejnou kapacitu jako kloubové autobusy, které nyní na sídliště jezdí. Právě kvůli kapacitě se začalo mluvit o tramvaji.
Podle Lenerta by ale nasazením trolejbusů mohlo dojít k rozšíření kapacity, protože by jezdily částečně po vyhrazeném pruhu a zkrátily by se tak jízdní doby. Studie má porovnat náklady na různá řešení obsluhy sídliště v Rochlici.
K zadání ověřovací studie na tramvajovou trať došlo poté, co se zastupitelům nezdály vysoké náklady na vedení trasy tramvajové trati a demolice některých budov. Nová studie přišla jen s mírně levnější verzí, řádově se ale od původního projektu neliší. I to je důvod, proč tramvaje nemají u současného vedení velkou podporu.
„Tramvajové tratě jsou drahé,“ řekl náměstek primátora Jiří Šolc. Ilustruje to na příkladu trati do Horního Hanychova, která na přelomu tisíciletí prošla kompletní opravou a nyní se řeší její generální oprava za půl miliardy korun.
Tramvajová trať pod Ještěd je ve špatném stavu, v jednom úseku mohou tramvaje jet pouze 10 km/h
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou současně musí řešit, jak zvýšit podíl nízkoemisních a bezemisních vozidel. První testy elektrobusů ve městě přitom zatím neukazují příliš dobré výsledky. Řešením tak mohou být právě trolejbusy. Podle Lenerta je proto možné, že by se začaly řešit trolejbusy i na další linky. „Je to řešení, kterým jdou i jiná města,“ dodal náměstek Vojtěch Prachař.
Po desítkách let debat o budoucnosti dopravy do Rochlice slibuje náměstek Lenert, že finální rozhodnutí padne letos na podzim v zastupitelstvu.