Liberec začal vybírat firmy, které promění poslední úsek tramvajové trati do Jablonce na 1 435 mm
Rozchod 1435 a 1000 mm na tramvajové trati Liberec - Jablonec nad Nisou ve Vratislavicích. Foto: Jindřich Berounský
Modernizace je rozdělena do čtyř úseků, součástí je i přiblížení tramvaje na stejnou úroveň k železnici v Proseči nad Nisou.
Tramvaji mezi LBC a JBC jezdím vyloženě parkrat do roka. Naposledy loni, ale o to více vnímám kvalitu jizdy třeba v porovnání s vlakem. Můžete mi někdo vysvětlit proč i přes neustále investice mate při jízdě pocit jako byste cestovali v minulém století? Do tramvaje sněžilo dveřmi, žádný tepelný komfort, rány od podvozku, …no zážitek jak na Balkáně. Dá se čekat ze se to bude teď zlepšovat?
. Vy máte pocit, že cestujete někde na Balkáně, my máme pocit, že si pouštíte fantazii z uzdy. Cestuji touto tramvají velice často i v zimním období a vaše pocity nesdílím. Ani mnoho dalších, kteři trvamvaj využívají. Máte opravdu bujnou fantazii.
…se vší úctou, kdo „vy“ máte pocit že v tom hraje roli má fantazie? Očekával bych přes přísun investic podobný kvalitativní skok jako na dráze při přechodu z 810 na ypsilonové pražce a „moderní“ vozy. Rozdíl nemůžete popřít. A to že do tramvají v zimě sněží dveřmi,…to také ne, to se s vámi klidně svezu 🙂 A prosím, v této diskuzi upusťte od svých koníčků a zájmů, které často vytvářejí jednostranný a neobjektivní pohled na věc.
Miliadry korun ztracene na zkraceni casu o 1-2 minuty.
Bohužel, nemáte ponětí, o co se jedná. Nejde o pouhé zkrácení jízdní doby.
vynasob ty 2 minuty poctem cestujicich, poctem jizd za den, mesic, rok …
Me by prislo fajn daleko vyrazneji zdvojkolejnovat a nikoli jen investicne konzervovat / modifikovat stavajici system vyhyben. A to jak tram Liberec – Jablonec nad Nisou, tak i vlaky. Pokud, jak nekdo dole psal, tram prepravi milion cestujicich, tak za to ta druha kolej opravdu stoji. Zachovavani jednokolejnych trati krome vlecek a manipulacnich useku mi prijde jako zbytecne riziko. A vite, kolik spokojenych cestujicich naindukuje do MHD rychla tramvaj? Viz napr. https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/nehoda-tramvaj-liberec-historie-20.html nebo i nedavna nehoda historicke tram. A Brno – Novy Liskovec.
Možná v blízké budoucnosti dojde ke zdvoukolejnění, ale pouze některých úseků. Problém je nedostatek prostoru.
Dávám tomu třicet let a bude se stavět zpět úzký rozchod jako obnova technické památky.
Proč? Metrový rozchod zůstal ve městě.
pravda, i ta splítka z devadesatých let bude za 30 let památka 🙂
Jaký byl důvod přestavět na normální? Dvorní dodavatel odmítal vyrábět úzké podvozky?
Kdo se svezl na této trati tramvají na metrovce a nyní na úseku z Fugnerovy do Vratislavic, může s klidným svědomím prihlásit, že jízdní vlastnosti tramvají na standardu jsou mnohem lepší. Díky za správné rozhodnutí.
Zajímalo by mě, kolik je mezi Vratislavicemi a Jabloncem výhyben dnes a kolik jich bude nově po rekonstrukci. A také jak to vypadá s potřebným prodloužením tramvaje v Jablonci do centra.
Od Vratislavice – Výhybna jsou další výhybny: Kyselka, Proseč nad Nisou – škola (dnes se zastávka jmenuje Za Tratí, škola je přestavěná na byty), Proseč nad Nisou Pošta (pošta tedy už také neexistuje), Proseč nad Nisou – výhybna, Zelené údolí a Brandl. Jestli jsem to dobře pochopil, tak Kyselka, a Škola a Pošta zůstanou, Proseč Výhybna se zruší a výhybna v Zeleném údolí se přestaví, Brandl zůstává. Ke křižování za obvyklého provozu dohází na Brandlu, u Pošty a pak Vratislavice výhybna. Prodloužení do centra je odloženo na nikdy. Jablonec se sice tváří že terminál neruší, nicméně aktuálně údajně přemýšlí, jak… Číst vice »
Žádný dopravní terminál s tramvají v Jablonci nebude nikdy. Možná autobusová stání v budoucnu dostanou nové přístřešky. Jablonec bude zachován jako dopravní skanzen.
Mě by to nijak nevadilo, lepší než prznit město něčím, co má 30 m a 27 tun v jinak úzkých ulicích
To, co by vám nevadilo, není rozhodující. Mně osobně nevadí ani vaše prostoduché příspěvky.
po půlroční výluce už bylo docela na čase řešit zhotovitele 😀
Protože to jsou dvě zakázky, Liberec-Vratislavice výh., a pokračování do Jablonce. První byla zadaná do veřejné soutěže 04/2022, druhá 11/2022, s termínem 20.12. Nic neobvyklého.
…pardon, 2021…ujíždím na dvojkách 🙂
A musí kvůli tomu vznikat ostrovy bez tramvají? Když už se to dělá zvlášť, co takhle ten první úsek udělat jako splítku?
První etapa do Vratislavic se připravovala už v r 2015, takže byla méně náročná. Druhá do Jablonce ovšem potřebuje několik zásahů do trasování, navíc v obtížnějším terénu. Proto bude o hodně delší, ačkoliv je to úsek o něco kratší. Dost to ovlivnil i přístup radních v Jnc.
Má smysl do té trati vůbec investovat? Nebylo by lepší ušetřené peníz dát do optimalizace železnice co cede hned vedle?
Nebylo, protože nevede „hned vedle“.
V úseku Jablonec – Liberec je (využitelný) souběh obou tratí v podstatě minimální. možná tak od Proseče po Kyselku. Pak si každá trať „vede svou“. Ať už výškově nebo směrově.
Zase jeden, co se není místní, jen se letmo podíval do mapy.
Dále by to bylo o něčem jiném, kdyby byla trať prodloužena v Jablonci na bus terminál. Ale jistému kavárníkovi by to asi kazilo kšefty, nebo nevím proč je proti a píšou se ptice.
Je přesvědčen, že má na víc,než vařit kávu. Tak se možná chce zviditelnit.
Klidně bych tu petici podepsal
Nikdo vám nebrání, „odborníku“.
Bohužel projekt Regiotram Nisa neprošel.
Že nějaké dvě tratě vedou vedle sebe, neznamená, že se musí jednat o souběh. Tramvaj i vlak mají zcela jiný charakter dopravní obsluhy.
Ano. Když bude chtít jet do Jablonce člověk od nádraží, může si vybrat. Když třeba z Kristiánova či Harcova, určitě nepojede vlakem. Když z Vratislavic, Vesce nebo Doubí, tak určitě nepojede autobusem. Cenově to na jednotlivou jízdenku vychází dost nastejno. Tramvaj obsluhuje víc Liberec, autobus víc Jablonec, vlak obvykle pokračuje dál, jezdí svižně, ale méně často. Takže bych také nemluvil nutně o souběhu a potřebě integrace typu Regiotramu, spíš o potřebě elementárních přestupních vazeb a provázanosti s územním plánováním, jsou to všechno rozvojové osy nějaké intenzity a potenciálu. V Liberci se řeší, jak moc a na jak dlouho a zda… Číst vice »
Nebylo, ani ve vtipu. Navíc by ty peníze rozhodně nestačily na elektrizaci a zřízení odpovídajících zastávek.
Výhoda tramvaje je v tom, že je proti vlaku lehká a levná. Na pořízení i na provoz. Takže provozem železnice místo tramvaje by se prodělávalo podruhé.
Třeba proto, že tramvaje Lbc-Jnc přepraví ročně skoro milión cestujících ?
VEDLE jsou vaše úvahy. Ale určitě nejste zdejší a tak vás chápu.
Bude se také řešit nějaký přestup na jabloneckém dolním nádraží, kde nikdy zastávka tramvaje nebyla? Přijde mi to škoda, kromě toho na sídliště je to kousek do kopce.
Zastávka tramvaje „Brandl“ (docházková vzdálenost na Jbc dolní 200 m) vždycky byla a bude. S kopcem do sídliště se nic udělat nedá.
Dá, ale byl by to nonplusultrablbý nápad urychlovat. Nechme to přirozenému vývoji – za „pár“ miliónů let ho voda změní na říční sedimenty.
Cca 250 m mezi Brandlem a dolním nádražím je moc?
Jestli je to moc nebo málo, záleží na každém jednotlivci. Ale taky bych se přimlouval za nějakou těsnější přestupní vazbu.
Zastávka na dolním by se dala posunout o cca 100 m směrem do centra. Výhybna Brandl se asi z prostorových důvodů posunout pod nádražní budovu nedá.
No vzhledem k tomu že tramvaj projíždí přímo u nádražní budovy, tak mi to skoro jako moc přijde. I když uznávám že přesunout se už dávno mělo do vlakové nástupiště spíš než tramvaj.
A pod tou budovou by se dalo postavit nástupiště? A skrz budovu se asi nějaké schodiště najdou, jen rampa (nebo výtah) by ale představovala dobrou finanční zátěž. A co se týče bezpečnosti, tak zastávka pro tramvaje by byla do silnice – není prostor. Aby byla zastávka jednostranná, tak by se musely používat obousměrné tramvaje (DP má vůbec nějaké, kromě historických?).
Vlaková zastávka je daleko od civilizace, bylo by fajn ji přemístit k přejezdu v Plynární. Tím by byla i blíže zastávce tramvaje.
Bojkotovat ekologickou elektrickou meziměstskou tramvaj v roce 2021, to už je docela hodně za čarou.
Jací ovčané, takoví radní….