Asi by měli vybrat dodavatele lanovky a s ním by paní designérka měla spolupracovat, aby návrh nebyl na vodě, ale byl technicky zrealizovatelný. Častokrát rozdíl mezi designovou studií a konečnou realizací nemile překvapí. A možná by bylo levnější použít standartní kabinu a řešit jen nátěr.
V.P.
1 měsíc
Kdo se ještě kromě vítězné designérky soutěže účastnil?
Nejde o soutěž, ale o zakázku malého rozsahu na služby (§ 27 ZZVZ) na výjimku ze směrnice RM (bez zadávacího řízení) formou poptávky směrem k uchazečům vybraným na základě průzkumu trhu a dohody na Poradě vedení. Předložené nabídky byly konzultovány s Czechdesignem.
Tak znova, není to „takzvaná tramvaj“. Je to typ lanovky zvaný Funifor od firmy Doppelmayr (který má tuhle technologii patentovanou).
Tramvaj je jen chyba v překladu z anglického „Aerial tramway“, což ale označuje obecně *všechny kyvadlové lanovky* (tedy zahrnuje i zavrhnutou variantu lanovky na Ještěd se 2 kabinami a i stávající lanovka na Ještěd je podle téhle terminologie „takzvaná tramvaj“).
Frantisek X
1 měsíc
Hm, takže koupili zbytky staré lanovky, které není v plánu ani použít, za 39 milionů korun. Pak zaplatí 2 miliony za studii, ale zvolí „design & build“, kde tato opět nemusí být vůbec použita. Zřejmě je Liberec bohatým městem, i když nemá pořádně ani na opravy a rozšíření tramvajové sítě. Vím, 41 milion to nevytrhne, ale…
Ano, to je fascinující. Když to bude design & build, tak si konstruktér lanovky (Doppelmayr) vybere kabiny od své dceřiné společnosti (CWA) a na nějaký český návrh nebudou zvědavý.
Design&Build automaticky neznamená, že má dodavatel volnou ruku. To jen v případě podchodu Strakonické investor (TSK) netrval na vybraném konceptu a řekl „hlavně ať je to levné“.
Koukám, že odborník promluvil.
Design and build neznamená vymysli, jak to má vypadat. Znamená to vyprojektuj a postav. Když budou mít arch. návrh, projektanti se ho budou muset držet (samozřejmě když bude vhodně sestavená smlouva).
Tento trend bude častější, zejména u dopravních staveb. Vyjde levněji soutěžit najednou projekt i stavební firmu, než zvlášť.
Zbytečně … záleží na smlouvě, jestli autorská práva přejdou na Liberec (a ten je hodí do koše, když si je zaplatil), nebo zůstanou autorce a ta bude svůj návrh moci použí i jinde, když se podaří.
Kontrolní otázka, pokud by jela nová lanovka 3x rychleji, než stárá, o kolik by byl delší interval? Co já vím, často mají kabinové lanovky takt 10, 15 min, i když cesta trvá třeba 2 min. Z důvodu, aby nejeli poloprázdné a lidi mohli komfortně nastoupit a vystoupit. Zase se tady rozumbraduje na základě doměnek.
Na to nejsou potřeba domněnky. Město Liberec to tak prezentovalo samo – velkokabina má dopravovat 500 lidí za hodinu, sto při jedné jízdě, tedy s návaly před a s pomalým výstupem po jízdě. Dvojkabinový systém by vozil 600 lidí za hodinu, 50 až 70 osob při jedné jízdě. jenže pozor! U dvojkabiny při jedné jízdě jedete zároveň nahoru i dolů!
Přepravní kapacita se udává v jednom směru. Je to teoretická max. kapacita, kdyby jela lanovka neustálé sem a tam. Čili to znamená, že dvojkabinovka zvládne třeba 9,5 jízd za hodinu, ta druhá jen 5. Proto poměr 500 ku 600
Jelikož bude v reálu jízdní řád třeba po 15 min. Tak máte poměr 400 ku 240.
Tady je porovnání jednotlivých typů: https://www.liberec.cz/cz/obcan/aktuality/zpravy-z-mesta/liberec-ma-sest-moznosti-obnovy-lanovky-jested.html
zrovna spadla při jízdě mimo JŘ..což bylo štěstí v neštěstí, protože díky tomu jela v kritickém směru prázdná, protože zvýšená poptávka byla jen ve směru opačném a tak jela 2x po sobě
Jan
1 měsíc
Protestují proti genderově difirencujícímu pojmu „designérka“. Rovnou soutěž zaručí pouze neutrální pojem „designéro“😎
Budou mi na to dobré stačit prsty jedné nebo obou rukou?
Petr
1 měsíc
Více by se mi líbily 2 kabiny místo jedné. Jedna je dobytčák, ze kterého bude horší výhled, protože přes ostatní lidi nebude vidět ven. Prodloužení až k tramvaji je OK.
Vždyť jste ten rozdíl sám napsal.
Nebo si to představte ještě jinak: když jede čtyřčlenná rodina osobním autem, sedí u okýnek s výhledem ven všichni. V plně obsazeném šedesátimístném autobuse jen polovina cestujících. A ve velkokapacitní stomístné kabině, kde naprostá většina míst bude ke stání, bude mít nějaký výhled z okna stěží třetina, možná ani ne čtvrtina lidí.
Tomáš
1 měsíc
To se zbláznili? Nepodívali se, jak zničila pražskou lanovku na Petřín, kde okopírovala pohřební vůz bývalé anglické královny?
Liberec snad závidí Praze devastaci šedým morem?
Takže nám chcete říct, že
a) okopírovala ten návrh za 10 dnů a daleko po termínu soutěže
b) okopírovala královnin pohřebák a schválně se na něj jela podívat do Británie roky před smrtí
A to se musí? Jindy se setkávám s odpovědí typu, že nemusím být kuchař, abych poznal špatně uvařené jídlo.
Proč některý design kritizovat můžeme a jiný zase ne?
Nevím, pana Tomáše sice neznám, ale přijde mi to od Vás jako zbytečně hloupá reakce.
Hodnocení desingu je za mě individuální záležitost a kdyby se k němu měli (směli) vyjadřovat pouze designeři, tak myslím, že by k tomu nebyl hoden zřejmě nikdo z diskutujících.
Snad je důležité oslovit výrobce.. a podle ceny a parametrů konečně začít budovat .. máme rok 2024 ale všechno trvá jak kdyby jsme měli jen dláto.
Na novinkách paní uvedla, že Ještěd je pro ni stejně přitažlivý jako nízko kolejky a tramvaje. Tak snad to dobre dopadne.
Tak aby to nedopadlo jako s tim podchodem na Strakonicke: https://zdopravy.cz/podchod-z-wishe-v-soutezi-vyhral-neotrely-navrh-na-strakonicke-ale-roste-neco-jineho-214859/
Asi by měli vybrat dodavatele lanovky a s ním by paní designérka měla spolupracovat, aby návrh nebyl na vodě, ale byl technicky zrealizovatelný. Častokrát rozdíl mezi designovou studií a konečnou realizací nemile překvapí. A možná by bylo levnější použít standartní kabinu a řešit jen nátěr.
Kdo se ještě kromě vítězné designérky soutěže účastnil?
Nejde o soutěž, ale o zakázku malého rozsahu na služby (§ 27 ZZVZ) na výjimku ze směrnice RM (bez zadávacího řízení) formou poptávky směrem k uchazečům vybraným na základě průzkumu trhu a dohody na Poradě vedení. Předložené nabídky byly konzultovány s Czechdesignem.
viz materiál pro jednání: https://podklady.liberec.cz/?controller=open&action=download&agend=rm&path=2024%2F2024-08-13+RM+16%2FDle+bod%C5%AF%2F061+Schv%C3%A1len%C3%AD+v%C3%BDjimky+ze+sm%C4%9Brnice+%C4%8D.+3RM+Zad%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD+ve%C5%99ejn%C3%BDch+zak%C3%A1zek+SML+na+zpracov%C3%A1n%C3%AD+Designersk%C3%A9+studie+kabiny+lanov%C3%A9+dr%C3%A1hy+Horn%C3%AD+Hanychov+%E2%80%93+Je%C5%A1t%C4%9Bd.pdf
Tak znova, není to „takzvaná tramvaj“. Je to typ lanovky zvaný Funifor od firmy Doppelmayr (který má tuhle technologii patentovanou).
Tramvaj je jen chyba v překladu z anglického „Aerial tramway“, což ale označuje obecně *všechny kyvadlové lanovky* (tedy zahrnuje i zavrhnutou variantu lanovky na Ještěd se 2 kabinami a i stávající lanovka na Ještěd je podle téhle terminologie „takzvaná tramvaj“).
Hm, takže koupili zbytky staré lanovky, které není v plánu ani použít, za 39 milionů korun. Pak zaplatí 2 miliony za studii, ale zvolí „design & build“, kde tato opět nemusí být vůbec použita. Zřejmě je Liberec bohatým městem, i když nemá pořádně ani na opravy a rozšíření tramvajové sítě. Vím, 41 milion to nevytrhne, ale…
Ano, to je fascinující. Když to bude design & build, tak si konstruktér lanovky (Doppelmayr) vybere kabiny od své dceřiné společnosti (CWA) a na nějaký český návrh nebudou zvědavý.
Když si zákazník ten originální design objedná a patřičně zaplatí…
Ano, musí to být lépe ošetřené než ten podchod pod Strakonickou.
Ale paní projektantka se už na peníze těší :):):) a jistě neřeší k čemu to bude užitečné.
Pražskou lanovku vyrábí Dopoelmayer podle návrhu paní Marešové.
Jak se říká, za peníze v Praze dům. Když to zákazník zaplatí, lze dělat i divy.
Kupují se tisíce m2 pozemků pod lanovkou, vedené jako dráha včetně budov.
František se nechal slyšet, že se v ČR málo myslí lokálně.
Stále netuším, co má být to lokální myšlení, když on pro své myšlenky žádné místní znalosti nepotřebuje.
Design&Build automaticky neznamená, že má dodavatel volnou ruku. To jen v případě podchodu Strakonické investor (TSK) netrval na vybraném konceptu a řekl „hlavně ať je to levné“.
Koukám, že odborník promluvil.
Design and build neznamená vymysli, jak to má vypadat. Znamená to vyprojektuj a postav. Když budou mít arch. návrh, projektanti se ho budou muset držet (samozřejmě když bude vhodně sestavená smlouva).
Tento trend bude častější, zejména u dopravních staveb. Vyjde levněji soutěžit najednou projekt i stavební firmu, než zvlášť.
Jenomže TSK… Takže levné.
A už vědí, kdo jim to zafinancuje?
Aby to Anička nemalovala zbytečně, když se zjistí, že prachy jsou jen na nejlevnější obežné kabiny. 🙂
Zbytečně … záleží na smlouvě, jestli autorská práva přejdou na Liberec (a ten je hodí do koše, když si je zaplatil), nebo zůstanou autorce a ta bude svůj návrh moci použí i jinde, když se podaří.
Tak hlavně aby se Anička neinspirovala svým nejoblíbenějším designem. To by na Ještěd mohla jezdit lanovka ve tvaru robertka.
Kabina bude jedna, sama, nebude mít na koho pomrkávat 🙁
Na lidi ve stanicích, na pěší pod sebou anebo na návaznou tramvaj by mohla. 🙂 („Počkejte, vezu vám lidi!“)
1 kabina = dvojnásobný interval, to čekající potěší… Kolikrát bude narváno 100 lidmi? Při stříhání pásky papaláši?
Kontrolní otázka, pokud by jela nová lanovka 3x rychleji, než stárá, o kolik by byl delší interval? Co já vím, často mají kabinové lanovky takt 10, 15 min, i když cesta trvá třeba 2 min. Z důvodu, aby nejeli poloprázdné a lidi mohli komfortně nastoupit a vystoupit. Zase se tady rozumbraduje na základě doměnek.
Na to nejsou potřeba domněnky. Město Liberec to tak prezentovalo samo – velkokabina má dopravovat 500 lidí za hodinu, sto při jedné jízdě, tedy s návaly před a s pomalým výstupem po jízdě. Dvojkabinový systém by vozil 600 lidí za hodinu, 50 až 70 osob při jedné jízdě. jenže pozor! U dvojkabiny při jedné jízdě jedete zároveň nahoru i dolů!
Přepravní kapacita se udává v jednom směru. Je to teoretická max. kapacita, kdyby jela lanovka neustálé sem a tam. Čili to znamená, že dvojkabinovka zvládne třeba 9,5 jízd za hodinu, ta druhá jen 5. Proto poměr 500 ku 600
Jelikož bude v reálu jízdní řád třeba po 15 min. Tak máte poměr 400 ku 240.
Tady je porovnání jednotlivých typů:
https://www.liberec.cz/cz/obcan/aktuality/zpravy-z-mesta/liberec-ma-sest-moznosti-obnovy-lanovky-jested.html
Tak zrovna původní lanovka na Ještěd jezdila podle JŘ a ne podle potřeby, takže o horší intervaly bych se fakt nebál.
To není tak úplně pravda. Sice měla svůj oficiální JŘ, ale v případě potřeby vyjížděla i mimo, tedy podle potřeby.
Nikoliv! Když byl nával, jezdila stará lanovka podle potřeby bez ohledu na jízdní řád – jakmile se naplnila, už odmávli odjezd.
zrovna spadla při jízdě mimo JŘ..což bylo štěstí v neštěstí, protože díky tomu jela v kritickém směru prázdná, protože zvýšená poptávka byla jen ve směru opačném a tak jela 2x po sobě
Protestují proti genderově difirencujícímu pojmu „designérka“. Rovnou soutěž zaručí pouze neutrální pojem „designéro“😎
K vyvážení je ale jinde uvedena paní Marešová jako autor. 🙂
co Liberec dělá to dobré jest 😀
Budou mi na to dobré stačit prsty jedné nebo obou rukou?
Více by se mi líbily 2 kabiny místo jedné. Jedna je dobytčák, ze kterého bude horší výhled, protože přes ostatní lidi nebude vidět ven. Prodloužení až k tramvaji je OK.
Dobytčák ??? Jako že by tam jel zemědělec i s krávou. V pohodě.
můžete mi vysvětlit ten rozdíl? Dvě kabinky jestě proti sobě, tak místo jízdy nahoru a pak dolů se jede souběžně..ale lidí jede v jednom směru stejně
Vždyť jste ten rozdíl sám napsal.
Nebo si to představte ještě jinak: když jede čtyřčlenná rodina osobním autem, sedí u okýnek s výhledem ven všichni. V plně obsazeném šedesátimístném autobuse jen polovina cestujících. A ve velkokapacitní stomístné kabině, kde naprostá většina míst bude ke stání, bude mít nějaký výhled z okna stěží třetina, možná ani ne čtvrtina lidí.
To se zbláznili? Nepodívali se, jak zničila pražskou lanovku na Petřín, kde okopírovala pohřební vůz bývalé anglické královny?
Liberec snad závidí Praze devastaci šedým morem?
Královna zemřela 9/9/2022
Soutěž na petřínskou lanovku ukončena 19/9/2022
A teď to hlavní: Zájemci o účast v soutěži mohou svou žádost podat do 1. listopadu 2021
https://www.archiweb.cz/n/souteze/vyzva-pro-designery-z-celeho-sveta-mezinarodni-soutez-na-novou-podobu-vozu-lanovky-na-petrin
Takže nám chcete říct, že
a) okopírovala ten návrh za 10 dnů a daleko po termínu soutěže
b) okopírovala královnin pohřebák a schválně se na něj jela podívat do Británie roky před smrtí
Možná myslel Alžbětu nebo Viktorii. 😀
A to nebyla nadsázka?
Problém je spíš zamoření Prahy pitomci.
Mohli bychom se pokochat někde vašimi designerskými výkony? Díky.
Tomáš maximálně namaloval návěst zdvihni sběrač u nich v domě v průjezdu a tam ho za to ocenila po hřbetě paní správcová.
Naposledy se rozplýval nad krásou nového interiéru Emirates, což zhruba vypovídá o jeho smyslu pro vkus.
No tak nakreslit stávající lanovku na Petřín, zaoblit jí rohy a zvětšit prosklení by zvládl i student i prvního ročníku střední školy designu.
Vy jste se hlásil do soutěže?
A to se musí? Jindy se setkávám s odpovědí typu, že nemusím být kuchař, abych poznal špatně uvařené jídlo.
Proč některý design kritizovat můžeme a jiný zase ne?
Srovnávat vaření a design…poslužte si.
Nevím, pana Tomáše sice neznám, ale přijde mi to od Vás jako zbytečně hloupá reakce.
Hodnocení desingu je za mě individuální záležitost a kdyby se k němu měli (směli) vyjadřovat pouze designeři, tak myslím, že by k tomu nebyl hoden zřejmě nikdo z diskutujících.
Naprostý souhlas. Ale ona není povinnost se k designu vyjadřovat (a k čemukoliv jinému), když mu nerozumím.
To by se tu k němu pak nevyjadřoval skoro vůbec nikdo. 😄 Viz nové hlavní nádraží nebo Kotasovy stavby. 😄
Ale pan Tomáš nehodnotí design, on jen blbě žvaní.
Když už jsme u toho, pane Štourale: váš „desing“ měl být původně „design“, nebo „dresing“? 🙂
Zničila? Místo hranaté krabice bude konečně něco s ladnymi tvary a nápadem.
A přitom nové tvary otevřeně navazují na ten předešlý design ČKD Tatra z 80. let. Evoluce, nikoliv revoluce.