Liberec vybral designérku lanovky na Ještěd, oslovil tři studia

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy

Návrh má být hotový do konce roku.

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Oreo

Snad je důležité oslovit výrobce.. a podle ceny a parametrů konečně začít budovat .. máme rok 2024 ale všechno trvá jak kdyby jsme měli jen dláto.

Martin

Na novinkách paní uvedla, že Ještěd je pro ni stejně přitažlivý jako nízko kolejky a tramvaje. Tak snad to dobre dopadne.

Anonym
Martin

Asi by měli vybrat dodavatele lanovky a s ním by paní designérka měla spolupracovat, aby návrh nebyl na vodě, ale byl technicky zrealizovatelný. Častokrát rozdíl mezi designovou studií a konečnou realizací nemile překvapí. A možná by bylo levnější použít standartní kabinu a řešit jen nátěr.

V.P.

Kdo se ještě kromě vítězné designérky soutěže účastnil?

Rochličák

Nejde o soutěž, ale o zakázku malého rozsahu na služby (§ 27 ZZVZ) na výjimku ze směrnice RM (bez zadávacího řízení) formou poptávky směrem k uchazečům vybraným na základě průzkumu trhu a dohody na Poradě vedení. Předložené nabídky byly konzultovány s Czechdesignem.

viz materiál pro jednání: https://podklady.liberec.cz/?controller=open&action=download&agend=rm&path=2024%2F2024-08-13+RM+16%2FDle+bod%C5%AF%2F061+Schv%C3%A1len%C3%AD+v%C3%BDjimky+ze+sm%C4%9Brnice+%C4%8D.+3RM+Zad%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD+ve%C5%99ejn%C3%BDch+zak%C3%A1zek+SML+na+zpracov%C3%A1n%C3%AD+Designersk%C3%A9+studie+kabiny+lanov%C3%A9+dr%C3%A1hy+Horn%C3%AD+Hanychov+%E2%80%93+Je%C5%A1t%C4%9Bd.pdf

Ondřej

Tak znova, není to „takzvaná tramvaj“. Je to typ lanovky zvaný Funifor od firmy Doppelmayr (který má tuhle technologii patentovanou).

Tramvaj je jen chyba v překladu z anglického „Aerial tramway“, což ale označuje obecně *všechny kyvadlové lanovky* (tedy zahrnuje i zavrhnutou variantu lanovky na Ještěd se 2 kabinami a i stávající lanovka na Ještěd je podle téhle terminologie „takzvaná tramvaj“).

Frantisek X

Hm, takže koupili zbytky staré lanovky, které není v plánu ani použít, za 39 milionů korun. Pak zaplatí 2 miliony za studii, ale zvolí „design & build“, kde tato opět nemusí být vůbec použita. Zřejmě je Liberec bohatým městem, i když nemá pořádně ani na opravy a rozšíření tramvajové sítě. Vím, 41 milion to nevytrhne, ale…

Ondřej

Ano, to je fascinující. Když to bude design & build, tak si konstruktér lanovky (Doppelmayr) vybere kabiny od své dceřiné společnosti (CWA) a na nějaký český návrh nebudou zvědavý.

Kubrt

Když si zákazník ten originální design objedná a patřičně zaplatí…

Ondřej

Ano, musí to být lépe ošetřené než ten podchod pod Strakonickou.

Vlastimil Kocurek

Ale paní projektantka se už na peníze těší :):):) a jistě neřeší k čemu to bude užitečné.

LiborV

Pražskou lanovku vyrábí Dopoelmayer podle návrhu paní Marešové.

MMXA

Jak se říká, za peníze v Praze dům. Když to zákazník zaplatí, lze dělat i divy.

Elvis

Kupují se tisíce m2 pozemků pod lanovkou, vedené jako dráha včetně budov.

Jiří Kocurek

František se nechal slyšet, že se v ČR málo myslí lokálně.

Stále netuším, co má být to lokální myšlení, když on pro své myšlenky žádné místní znalosti nepotřebuje.

Juraj

Design&Build automaticky neznamená, že má dodavatel volnou ruku. To jen v případě podchodu Strakonické investor (TSK) netrval na vybraném konceptu a řekl „hlavně ať je to levné“.

Ivan_pha

Koukám, že odborník promluvil.
Design and build neznamená vymysli, jak to má vypadat. Znamená to vyprojektuj a postav. Když budou mít arch. návrh, projektanti se ho budou muset držet (samozřejmě když bude vhodně sestavená smlouva).
Tento trend bude častější, zejména u dopravních staveb. Vyjde levněji soutěžit najednou projekt i stavební firmu, než zvlášť.

Petr Drozda

Jenomže TSK… Takže levné.

Michal M

A už vědí, kdo jim to zafinancuje?
Aby to Anička nemalovala zbytečně, když se zjistí, že prachy jsou jen na nejlevnější obežné kabiny. 🙂

Jiří Kocurek

Zbytečně … záleží na smlouvě, jestli autorská práva přejdou na Liberec (a ten je hodí do koše, když si je zaplatil), nebo zůstanou autorce a ta bude svůj návrh moci použí i jinde, když se podaří.

Luboš

Tak hlavně aby se Anička neinspirovala svým nejoblíbenějším designem. To by na Ještěd mohla jezdit lanovka ve tvaru robertka.

P_V

Kabina bude jedna, sama, nebude mít na koho pomrkávat 🙁

Frantisek X

Na lidi ve stanicích, na pěší pod sebou anebo na návaznou tramvaj by mohla. 🙂 („Počkejte, vezu vám lidi!“)

jva

1 kabina = dvojnásobný interval, to čekající potěší… Kolikrát bude narváno 100 lidmi? Při stříhání pásky papaláši?

Elvis

Kontrolní otázka, pokud by jela nová lanovka 3x rychleji, než stárá, o kolik by byl delší interval? Co já vím, často mají kabinové lanovky takt 10, 15 min, i když cesta trvá třeba 2 min. Z důvodu, aby nejeli poloprázdné a lidi mohli komfortně nastoupit a vystoupit. Zase se tady rozumbraduje na základě doměnek.

Jiřik

Na to nejsou potřeba domněnky. Město Liberec to tak prezentovalo samo – velkokabina má dopravovat 500 lidí za hodinu, sto při jedné jízdě, tedy s návaly před a s pomalým výstupem po jízdě. Dvojkabinový systém by vozil 600 lidí za hodinu, 50 až 70 osob při jedné jízdě. jenže pozor! U dvojkabiny při jedné jízdě jedete zároveň nahoru i dolů!

Elvis

Přepravní kapacita se udává v jednom směru. Je to teoretická max. kapacita, kdyby jela lanovka neustálé sem a tam. Čili to znamená, že dvojkabinovka zvládne třeba 9,5 jízd za hodinu, ta druhá jen 5. Proto poměr 500 ku 600
Jelikož bude v reálu jízdní řád třeba po 15 min. Tak máte poměr 400 ku 240.
Tady je porovnání jednotlivých typů:
https://www.liberec.cz/cz/obcan/aktuality/zpravy-z-mesta/liberec-ma-sest-moznosti-obnovy-lanovky-jested.html

Juraj

Tak zrovna původní lanovka na Ještěd jezdila podle JŘ a ne podle potřeby, takže o horší intervaly bych se fakt nebál.

Martin1

To není tak úplně pravda. Sice měla svůj oficiální JŘ, ale v případě potřeby vyjížděla i mimo, tedy podle potřeby.

Jiřik

Nikoliv! Když byl nával, jezdila stará lanovka podle potřeby bez ohledu na jízdní řád – jakmile se naplnila, už odmávli odjezd.

kix

zrovna spadla při jízdě mimo JŘ..což bylo štěstí v neštěstí, protože díky tomu jela v kritickém směru prázdná, protože zvýšená poptávka byla jen ve směru opačném a tak jela 2x po sobě

Jan

Protestují proti genderově difirencujícímu pojmu „designérka“. Rovnou soutěž zaručí pouze neutrální pojem „designéro“😎

Frantisek X

K vyvážení je ale jinde uvedena paní Marešová jako autor. 🙂

zdeněk

co Liberec dělá to dobré jest 😀

Petr Drozda

Budou mi na to dobré stačit prsty jedné nebo obou rukou?

Petr

Více by se mi líbily 2 kabiny místo jedné. Jedna je dobytčák, ze kterého bude horší výhled, protože přes ostatní lidi nebude vidět ven. Prodloužení až k tramvaji je OK.

Vlastimil Kocurek

Dobytčák ??? Jako že by tam jel zemědělec i s krávou. V pohodě.

kix

můžete mi vysvětlit ten rozdíl? Dvě kabinky jestě proti sobě, tak místo jízdy nahoru a pak dolů se jede souběžně..ale lidí jede v jednom směru stejně

Jiřik

Vždyť jste ten rozdíl sám napsal.
Nebo si to představte ještě jinak: když jede čtyřčlenná rodina osobním autem, sedí u okýnek s výhledem ven všichni. V plně obsazeném šedesátimístném autobuse jen polovina cestujících. A ve velkokapacitní stomístné kabině, kde naprostá většina míst bude ke stání, bude mít nějaký výhled z okna stěží třetina, možná ani ne čtvrtina lidí.

Tomáš

To se zbláznili? Nepodívali se, jak zničila pražskou lanovku na Petřín, kde okopírovala pohřební vůz bývalé anglické královny?
Liberec snad závidí Praze devastaci šedým morem?

Jiří Kocurek

Královna zemřela 9/9/2022
Soutěž na petřínskou lanovku ukončena 19/9/2022

A teď to hlavní: Zájemci o účast v soutěži mohou svou žádost podat do 1. listopadu 2021

https://www.archiweb.cz/n/souteze/vyzva-pro-designery-z-celeho-sveta-mezinarodni-soutez-na-novou-podobu-vozu-lanovky-na-petrin

Takže nám chcete říct, že
a) okopírovala ten návrh za 10 dnů a daleko po termínu soutěže
b) okopírovala královnin pohřebák a schválně se na něj jela podívat do Británie roky před smrtí

Michal M

Možná myslel Alžbětu nebo Viktorii. 😀

člověk

A to nebyla nadsázka?

Michal M

Problém je spíš zamoření Prahy pitomci.

Jan Sůra

Mohli bychom se pokochat někde vašimi designerskými výkony? Díky.

BND30

Tomáš maximálně namaloval návěst zdvihni sběrač u nich v domě v průjezdu a tam ho za to ocenila po hřbetě paní správcová.

Jan Sůra

Naposledy se rozplýval nad krásou nového interiéru Emirates, což zhruba vypovídá o jeho smyslu pro vkus.

Luboš

No tak nakreslit stávající lanovku na Petřín, zaoblit jí rohy a zvětšit prosklení by zvládl i student i prvního ročníku střední školy designu.

Jan Sůra

Vy jste se hlásil do soutěže?

Michal Bartoníček

A to se musí? Jindy se setkávám s odpovědí typu, že nemusím být kuchař, abych poznal špatně uvařené jídlo.
Proč některý design kritizovat můžeme a jiný zase ne?

Jan Sůra

Srovnávat vaření a design…poslužte si.

Šťoural

Nevím, pana Tomáše sice neznám, ale přijde mi to od Vás jako zbytečně hloupá reakce.
Hodnocení desingu je za mě individuální záležitost a kdyby se k němu měli (směli) vyjadřovat pouze designeři, tak myslím, že by k tomu nebyl hoden zřejmě nikdo z diskutujících.

Jan Sůra

Naprostý souhlas. Ale ona není povinnost se k designu vyjadřovat (a k čemukoliv jinému), když mu nerozumím.

Michal Bartoníček

To by se tu k němu pak nevyjadřoval skoro vůbec nikdo. 😄 Viz nové hlavní nádraží nebo Kotasovy stavby. 😄

Michal M

Ale pan Tomáš nehodnotí design, on jen blbě žvaní.

Jiřik

Když už jsme u toho, pane Štourale: váš „desing“ měl být původně „design“, nebo „dresing“? 🙂

Ivan_pha

Zničila? Místo hranaté krabice bude konečně něco s ladnymi tvary a nápadem.

Jiřik

A přitom nové tvary otevřeně navazují na ten předešlý design ČKD Tatra z 80. let. Evoluce, nikoliv revoluce.