Liberec převezme od Českých drah lanovku na Ještěd a zajistí její obnovu
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy
České dráhy nechtějí investovat do obnovy ještědské lanovky, která si vyžádá zhruba 300 milionů korun.
Takže od tramvaje lanovkou až na sjezdovku bude brzy realitou?
Jeseto, kolik nekvalitnich vlaku od Skoda Transpirtation cestujicim za tech 300 mega koupis?
„České dráhy byly kdysi tím, kdo lanovky stavěl po celém Československu, jak v Čechách, tak na Slovensku jsme provozovali několik lanových drah…. „. Pane Ješeto, České dráhy určitě lanovky po celém Československu nestavěly, protože v době Československa žádné České dráhy neexistovaly. Byly to Československé státní dráhy.
no jo, ale ceske drahy jsou povazovany za jejich nastupce.
Samozřejmě se myslí právní předchůdce. Když se řekne dopravní podnik v Praze v kontextu 30. let minulého století, také se myslí elektrické dráhy hlavního města Prahy, neboť dopravní podnik hl. m. Prahy neexistoval.
Tak ať se to městu podaří, třeba i pomocí nějakého soukromého (i několikrát zde zmíněného) investora.
Jak už jsem napsal v minulosti, očekávám prodloužení ke konečné tramvaje, systém oběhový nebo i kabinkový.
Ať nedělají kabinovou lanovku. Ať radši udělají pisoárovou lanovku.
Skvělý nápad.
ČD opět jako vždy nechtějí do něčeho investovat. Jen se čeká na dotace…
Myslíte, že obnovu lanové dráhy lze označit slovem investice ?
Investice je něco do čeho, když vložíte peníze tak se Vám časem tyto prostředky několikanásobně vrátí. Obávám se, že to není tento případ.
V tom případě by se už České DRÁHY měly opravdu přejmenovat.
Sám by jste se měl přejmenovat.
A jaké dráhy ty České dráhy ještě provozují kromě té na ONJ?
Přes dceřinku zkušební okruh. A v depech budou mít několik desítek drah jeřábových.
Lanovka = lanová dráha, takže vše je OK. Kdyby ji provozovala SŽ, tak bych tenhle výkřik pochopil.
A když už teď nebudou provozovat ani tu lanovou dráhu tak jaké OK?
A když se někdo jmenuje Singer, tak nesmí hrát na bicí, ani vyrábět šičí stroje?
A TMR potichu čeká, až všichni postupně zjistí, že na tu investici stejně nemají ani peníze, ani zkušenosti, a nakonec se toho za hubičku radši zbaví..
Miluji lidi co přesně vědí co bude. A i kdyby, tak co, tohle není ZDO, ale komerční služba pro pohodlí výletniků. Není jediný důvod, proč by to měl provozovat veřejný sektor.
To je přesně řečeno, takové akce by žádná státní společnost provádět neměla.
– tmr nema zkusenosti: viz co vam prvni padne do oka na www. tmr.sk
– tmr nema penize: vse vyse uvedene zrejme vybudovali brigadnicky v akci z…?
spis je mnohem pravdepodobnejsi verze, ze romanero je osel.
Zkuste si přečíst pořádně na co odpovídáte. Nebudete za osla sám. To co tvrdíte, tvrdíte vy, ne ten Nick, na který jste odpovídal.
mate pravdu a romanerovi se omlouvam.
Škoda, čekal jsem, že tam nasaděj 810.
No, ta má kabinu pro 55 SEDÍCÍCH cestujících, to by byl pěkný nárůst kapacity. A závěsné zařízení by k tomu jistě v PARSu taky svedli :o)))
A má to záchod!
Záchod v lanovce 😆 Nechtěl bych pod ní chodit.
*PLESK*
Škoda, že jim trvalo rok, než se vyžvejkli…
Budiž. Labutí píseň zde České dráhy už zazpívali. Město Liberec provozovatel ?
Aby to nedopadlo jako areál Vesec !
Dodnes dluhy, chátraní a rozpaky …
drahy – zazipivaly. ceho vy jste doktor?
… zazpívaly. Čeho vy jste doktor
…
… no tak sem se zpletl. Vám se to nykdi nestalo ?
V četině bi mělo bít jen jedno I. Dvě I nedávají smisl, protože je vislovujeme obě stejně. Je to akorát historickí relikt. Třeba v polštině se dodnes víslovnost I a Y rozlišuje, ale v češťině už dávno ne. A psaní jazik je zde pro záznam mluveného jazika a ne obráceně. Jedno I mají třeba jihoslovanské jaziki.
Ale angličtina, francouzština mají dvě i/y.
Rozloučíme se s poslední lanovkou pod ČD, ktera už nejezdí. Byla to pěkná historie.
Kdyby ta historie pod CD byla o necelych 30 let kratsi, a lanovka by byla predana jako sesterska na Cernou horu (coz ostatne bylo pripravovano, proto město vlastni pozemky okolo lanovky), tak by pravdepodobne byla ta historie bez lonske cerne kanky a dnes by lanovka byla jiz modernizovana.
Pouhopouhá spekulace.
že by Liberec modernizoval sám od sebe lanovku? Takhle dobrej vtip už jsem dlouho nečetl a nebo, že by snad údržba probíhala lépe než pod ČD? Možná by to stálo se zajít podívat třeba do útrob bazénu..pravděpodobně ho už pak nikdy nebudete chtít navštívit..vůbec nevím, kde chtějí vzít peníze na lanovku..
Dost možná by ji Liberec rekonstruoval při příležitosti SKI 2009, kdy peníze zpočátku tekly proudem a postavily se sedačky Skalka a Černý vrch. Patrně by došlo i technicky i morálně zastaralou kabinou. Minimálně s cílem zvýšit její kapacitu.
By mě zajímalo, jak si představují nastavit komerční jízdné u projektu, do kterého nejprve nacpou 300 mega. Lanovka ČD už jezdila de facto za spotřebu elektřiny a lidské práce, veškeré investice byly účetně dávno odepsané a do nákladů nevstupovaly. I tak byla zpáteční jízdenka ke konci provozu pro obyčejného člověka za 170 Kč. Buď na tom ČD dost rýžovaly, anebo to odpovídalo nákladům a nové jízdné odpovídající vynaložené investici bude astronomické. Anebo jiná možnost – Liberec to zadotuje, zdroje se vždy najdou, že?
Komerční jízdné na lanovkách je běžně i kolem 500 Kč, tak bych čekal nějak tak.
Já bych taky neopomíjel, že ta nová lanovka patrně bude mít větší kapacitu.
A kdo by tam jezdil? Já rozhodně už z principu ne, protože tak vysokej kopec to není a za pětikilo by to nestálo.
Lanovka na Ještěd, stejně jako i většina jiných lanovek, není nezbytnou důležitou dopravou, je to jen a jen nabídka pohodlí pro turisty. Takové jízdné by rozhodně mělo být v komerční výši, není žádný důvod k dotaci na jízdné.
Investice odepsané právě nebyly. V roce 2019 dostala nový pohon.
ono se údržba dělala zadarmo? Ale jinak ano Čd na lanovce vydělávaly, ale tak to je snad v pořádku, že když něco provozují, tak je to ziskové..u čd to není obvyklé já vím..
A kde ctihodný primátor vezme těch 300 mio na obnovu ? Nejspíše úvěr, proč ne, už dnes platí Liberec lehce přes 100 mio ročně na úrocích z půjček.Když shořela chalupa, tak ať shoří i plot … Kdyby se radši staral o bazén, kde oprava bude stát 1 mld či tramvaj do Rochlice.
Hovořil explicitně o PPP, v ideálním případě koncesi. ČD na té havarované lanovce prý měly docela vývar, ale vzhledem k možným konfliktům z hlediska technických norem, životního prostředí a památkové péče je to konstrukční řešení ještě dost otevřené. Od přípravy území po dokončení projektové dokumentace ke stavbě to bude ještě veliké dobrodružství, aby se ten strategický partner ochotný podstupovat léta riziko opravdu našel, ale minimálně pro ty provozovatele služeb nahoře je důležité se o to pokusit.
Město využije pozice majitele pozemků, aby podoba horni stanice neohrozila možnost zápisu vysílače do UNESCO. Dolni stanice je politickou deklarací, ta bude ta,k, aby se to hodilo TMR do zapojení do lyžařského areálu. Jedině využití lyžaři tu novou lanovku zaplatí. Investorem bude jistě TMR možná s nějakou hezkou dotací na rozvoj regionu. Město by si podle mě mělo nechat pozemky, ale jestli to dopadne nevíme.
Je to asi jedním z možných scénářů. Akorát teď probíhají drobné třenice s TMR, zdalipak si do zadání změny územního plánu (separátní od té pro lanovou dráhu) nepropašovalo nějaké zábory lesa nad rámec dřívějších dohod.
o stavbu nove lanovky se nebude starat primo mesto liberec, ale – zcela logicky – firma provozujici lyzarsky areal a x lanovek okolo.