Liberec po 22 letech rozhodl, kudy povede novou tramvajovou trať na největší sídliště
Vizualizace tramvaje na ulici Dr. Milady Horákové u křžovatky s Košickou. Foto: Václav Brejška
Zastupitelé dnes poprvé jasně řekli, že tramvaj chtějí.
valbek chtěl vymístit tramvaj na vlastní těleso a křížení s již tak kolabující Košickou vyřešit mimoúrovně. Tím by tramvaj byla spolehlivá a rychlá, prostě sexy. Je mě ale jasné, že je politicky neprůchodné řešení s demolicí 6-10ti budov v ulici Na Žižkově. Histericky novináři a opozice hlásali snad o 60 budovách (započítali do kupy kůlny, garáže, psí boudy všech variant řešení). Úrovňové křížení Košické je podle mého názoru chyba tohoto líbivého městotvorného návrhu + s vykácením celého parku za krajem pro mostní rampu přes Nisu. Za mě, měli ty dvě řešení protnout v jedno společné. Tohle vychvalované dává tramvaj do… Číst vice »
Říká vám něco preference na křižovatkách?
Ano. Na křižovatce u Lomu je. A zrovna dnes tam tramvaj v 7:40 čekala dvě minuty na barvu. A přitom se tvoří kolona aut z Vratislavic a Broumovské, Kunratické, když se dobře dvě tramvaje potkají. Myslím si, že nemůžeme srovnávat intenzitu U lomu a na Košické/Horákové. Ta křižovatka je už dnes za hranou kapacity. Teď si připočtěte tramvaj ve špičce po 5 minutách? Jeďte se právě teť podívat na Nákadní a Košickou jaké je tam parkoviště i bez preference Tram. Že máme obchodní domy v centru a poddimenzovaný příjezd do města z průtahu, za to tram nemůže. Jen to zhorší.… Číst vice »
Nezlobte se,ale pan Sůra má stoprocentní pravdu.Podívejte se,jak se zlepšila zejména ve špočkách doprava na anenském náměstí.,Zámecké náměstí….I v nových tramvajových provozech jsou úseky,kde tramvajové těleso je vlastně součástí vozovky.A konkrétně na třídě Milady Horákové bude po úpravach dosti prostoru jak pro tramvaje tak pro silniční provoz.Nedělejte z křižovatky Košická strašáka,jsou v Česku podstatně frekventovanější se smíšeným provozem tramvají a automobilů.Opravdu nic nevíte o preferencí dopravních prostředků na křižovatkách?????
Prosím Vás,nedělejte z Křižovatky Košická neřešitelný labyrint.Dopravní specialisté si na rozdíl od Vás poradí.Jinak hezké svátky a P.F.2025
Znamená to taky že bude modernější vozový park? Předpokládám že bude potřeba více tramvají než má dpmlj teď. Nebo je tramvají dost?
Asi by byl nejmenší problém koupit nové tramvaje. Neznám moc kapacitu liberecké vozovny, tam by třeba mohl být větší problém, kdyby se tam nové tramvaje nemohly dostat.
„Asi by byl nejmenší problém koupit nové tramvaje.“
Jistě – mnohem větší problém by tptiž byl třeba sehnat na ten nákup peníze.
„Zásadním problémem obsluhy sídliště v Rochlici je nedostatečná kapacita autobusů, kterou nevyřešilo ani nasazení kloubových autobusů. V lokalitě bydlí 16 tisíc lidí. Stejně tak by nepomohly ani trolejbusy.“
V ústecké čtvrti Střekov také bydlí 16 tisíc lidí, a trolejbusy tam stačí.
Na pražské Dědině bydlí přibližně 10 tisíc lidí a tramvaj tam stačí.
A předtím tam stačily jen autobusy (kterých tam dodnes zůstalo stejně dost i po výstavbě tramvaje) …
A Havirov ma jeste vic obyvatel a je bez šaliny
Nová meziměstská trať Brno – Havířov? 😀
KÚ v Ostravě vymyslel tramvajovou síť v MSK. Vesměs na tělesech bývalých vleček. Havířov údajně nemá zájem
Pokud sahá moje paměť,uvažovalo se v minulosti v Havířově s trolejbusy,ale poté to jaksi vyšumělo.
Nechcete srovnávat panelákovou džungli v Rochlicích s téměř 17 tisici obyvateli s podstatně hustší zástavbou a počtem domů kolem 900 ks se Střekovem, který má cca 14 500 obyvatel, dvojnásobnou rozlohu a skoro 2 400 obytných domů ? Urbanisticky nemají tyto dvě oblasti prakticky nic společného. Střekov do jisté míry funguje jako samostatná jednotka s menší potřebou migrace obyvatel, Rochlice jsou jen noclehárnou s minimální občanskou vybaveností.
Berte ovšem v úvahu také intervaly: v Ústí nad Labem jsou ve špičkách pro kloubové vozy běžně čtvrthodinové (s proklady), takže v Liberci by na páteřních trasách mohlo větší nasazení článkových vozidel také ještě pomoci.
Chápu to správně, že se současná ulice Milady Horákové zúží pro auta a vmáčknou se tam dvoje koleje?
asi ano, akorát nevím, proč se tam dělala cyklostezka … ale ty chodníky tam jsou po stranách dost široké
V této souvislosti přemýšlím, proč vlastně DPMLJ přerozchodoval tramvajovou síť.
Teda otázka na pr vního apríla.
Aby nesmyslně utratili, co šlo, a teď nemají ani na nová vozidla …
Držím palce aby sa to podarilo! Považujem to za oveľa zmysluplnejšie než úvahy o zavedení trolejbusov v Liberci.
Klidně i ty trolejbusy, ale na jiné lince, třeba směrem ke krajské nemocnici a TUL. Bohužel Liberec, ač je krásné město (hlavně měšťanská čtvrť mezi centrem a ZOO), tak je to takové město bez urbanismu s minimem ulic, které by byly tak uspořádané, aby tam šlo stavět tramvajové tratě. Takže si myslím, že další rozvoj elektrické trakce už bude v režii trolejbusů či elektrobusů. Možná snad ještě zaokruhovat tramvaj z Rochlic k Textilaně.
Zaokruhování rochlické tramvaje se nabízí jako velmi logické, třeba při využití těch prostředků uspořených díky úspornějšímu řešení TT po ulici Dr. Milady Horákové. Ale chtít teď po rekonstrukci kolejové sítě tramvají montovat do tak malého města jako je Liberec ještě další jinou drážní dopravu, N.B. vyžadující jiné napájecí napětí než tramvaje, je nápad hodně nemoudrý: lepší je dál rozšířovat tramvaje tam, kde to lze a má to (i ekonomický) smysl, jinak postačí elektrobusy a případně hybridy. A asi by se uživilo i větší zapojení železnice (vybudovat nové další zastávky a zřídit „(pří)městské linky“ v prostoru od Stráže a Mchnína až… Číst vice »
Že by se blýskalo na lepší časy? Tomuto projektu hodně fandím.
Ověřovací studie hýr:
https://drive.google.com/file/d/1rBLTx4bBrO8l3doGQ7RiUkE4c6V0Jamk/view?usp=drivesdk
Konečně smysluplný obrázek, který jinak u textu výrazně chybí …
Nejdříve by mělo město pořešit přeplněný dopravní terminál na Fügnerce a odstavnou plochu pro autobusy. Autobusy přeplněné nejezdí, a když už tak kvůli neustálým zpožděním. S tím hlukem jsi nejsem jistý, neustále cinkání se obyvatelům pod okny líbit nebude. Další otázkou je, kde na to město vezme soupravy? Smyčka na Fügnerce kapacitně stačit nebude.
smyčka má být u výstaviště
Třeba v Liberci platí nějaké jiné zákonitosti, ale já tedy u tramvají „neustálé cinkání“ nepozoruji. V Praze se třeba už hezkou řádku let zvoní pouze v případech, kdy by jiné vozidlo troubilo.
To je dobrá i špatná zpráva zároveň..tramvaje budou, ale kolony v kterých bodou poskakovat, zůstávají..resp. se ještě mohou zhoršit v oblasti u Košické..
S kolonami aut se da pracovat, treba Pariz je v poslednich letech dukazem, jak to jde.
Ale v Cechach to zatim nikde neproslo.
Bylo jedno město na západě Čech, kde kolony denodenně zdržovaly přibližně 20 tisíc cestujících co jeli přes samé centrum města v trolejbusech. I usnesli se zastupitelé, že tomu učiní přítrž a na třídě, slove Americká, najednou už trolejbusy jezdí bez zpožďování… takže ne, milé děti, už to v Čechách prošlo. A co je ne příběhu nejkrásnější, navrhovatelé byli ze stran, tvořící dnes družinu SPOLU…
Áno, presne tak. A podotýkam, že sa to podarilo aj v iných mestách, mimo Čiech. Kde je vôľa, tam je cesta.
Spíš aby cesta nebyla, ne? Pak se z cesty stane silnice … a budou chtít na šířku dvou povozů, aby na sebe potahy nemusely čekat. Později i na mostě.
No… vzhledem k tomu, že po Americké denně jezdím, tak bych jen podotknul, že zrovna Plzeň se svojí totální ignorací nastavených pravidel, není úplně dobrý příklad. Běžně tam vidím projíždět auto městské policie bez majáků (už to je špatně, ale budiž) a za nimi třeba 10-15 aut, bez jakéhokoliv respektu. Stání v druhé řadě je zase běžný jev ve spodní části Americké. Takže ano, situace se zlepšila, ale rozhodně to nefunguje tak, jak by mělo a například jízdní doby se ve špičce už před delším časem v tichosti vrátily do stavu „před uzavírkou“
Ono to je trochu komplikovanější, z Resslovky např. jiná cesta, než na Americkou nevede. Ale policie tam stojí dost často a vypadá to tam jako u mýtné brány (Já už mám dvěm pokuty ztama)
to sice ano, ale na rovinu si přiznejme, že příjezd do 100tis města je v Liberci silně poddimenzován a zavádět tam tramvaj mě nepřijde úplně nejlepší řešení, naopak by bylo fajn v rámci výstavby tramvaje tu křižovatku kompletně přestavět a zkapacitnit, protože tohle místo je prostě špunt..i když ono další následuje hned o kousek dále a pak zase dále, když si srovnáme podobně veliký Hradec Králové (záměrně uvádním tyhle dvě města, protože je dobře znám), tak tam je dopravní kapacita na úplně jiné úrovni
V tom případě je lépe pracovat na zkvalitnění veřejné dopravy z okolí – zde má Liberecko, ale i Královéhradecko (z některých směrů) ještě značné rezervy.
V Hradci mají Gočárův okruh a je to vyřešené trolejbusy.
Ale i tam mají třeba křižovatku „U Koruny“ …
Na samotné Horákové (teplarna-kosicka) kolony nebývají. Pokud tedy zrovna není uzavírka na dálnici z/do JBC