Liberec po 22 letech rozhodl, kudy povede novou tramvajovou trať na největší sídliště
Zastupitelé dnes poprvé jasně řekli, že tramvaj chtějí.
Po letech odkladů a váhání řekli liberečtí zastupitelé poprvé jasné ano pro výstavbu nové tramvajové trati v krajském městě a její trase. Povede z centra města přes Dobiášovu do Zeleného Údolí a obslouží tak největší liberecké sídliště.
Pro pokračování příprav bylo 22 ze 34 přístupných zastupitelů napříč všemi stranami. Zejména hnutí ANO 2011 se ukázalo jako nejednotné, část prosazovala místo tramvají trolejbusy. Dnešní rozhodnutí znamená, že město ustanoví projektový tým a začne připravovat projektovou dokumentaci ke stavbě. Přípravy potrvají ještě čtyři až pět let. Liberec na dnešní zastupitelstvo nechal dva důležité dopravní projekty, schvaluje se ještě lanovka na Ještěd.
O tramvaji do Rochlice se mluví od roku 2002. K posunu v přípravě došlo poté, co město nechalo přepracovat zpracovat novou studii na vedení trasy architekta Václava Brejšku. Jeho verze, na rozdíl od zpracované společností Valbek, je levnější a počítá s menším objemem bourání budov.
„Tramvajová trať umožní komfortnější přepravu osob a zvýší kvalitu dopravní obsluhy sídliště,“ konstatuje schválený materiál pro zastupitele.
Autobusy nestačí
Zásadním problémem obsluhy sídliště v Rochlici je nedostatečná kapacita autobusů, kterou nevyřešilo ani nasazení kloubových autobusů. V lokalitě bydlí 16 tisíc lidí. Stejně tak by nepomohly ani trolejbusy.
Brejška se ve svém návrhu zaměřil na nejnáročnější úseky plánované trati, což byly především mosty a podjezdy. Například v ulici Dr. M. Horákové, ulici Košická nebo v úseku v ulici Dobiášova. Úpravou prošly i návrhy řešení pro cyklisty a chodce. „Šlo mi o to, aby navrhovaná trasa maximálně kultivovala veřejná prostranství v území, kterým by měla procházet,“ uvedl Brejška.
Původní verze počítala s demolicí řady obytných domů nebo tunelem pod Košickou ulicí. „Není nutné dělat nesmyslný tunel pod křižovatkou s Košickou. Není nutné kvůli tramvaji vybourat řadu domů podél ulice Na Žizkově. Je to levnější, je to politicky průchodné,“ popsal výstupy studie od Jindřich Felcman za Zelené.
Nově počítá návrh s integrací tramvajové trati do uličního profilu v ulici Dr. Milady Horákové. To umožní například zřízení zastávky Košická před křižovatkou se stejnojmennou ulicí, kde bude možný přestup mezi tramvajovými a částí autobusových spojů. „Je nutné zachovat prostupnost územím pro pěší a cyklisty, což je v návrhu řešeno konzolovou lávkou nad pravým břehem Nisy, která klesá na úroveň parku pod přemostění, po kterém je vedena tramvajová trať,“ vysvětlil Brejška.
Většina trasy v silnici
Tramvaj vede většinu trasy v silnici. K velkým změnám oproti původní verzi dochází v oblasti ulice Na Žižkově. Původní plán počítal s umístěním trati do samostatného tělesa včetně demolice některých domů.
„Alternativní návrh umisťuje tramvajovou trať do profilu ulice Na Žižkově, která má stísněné šířkové poměry i značné stoupání, ale tramvajovou trať zde lze umístit, v případě zajištění části soukromých pozemků podél jižního okraje ulice lze navíc zachovat komfortní šířku chodníků. Dle v současnosti platné legislativy, týkající se ochrany obyvatelstva před hlukem jsou splnitelné i hlukové limity, jejichž dodržení musí být zajištěno i technickým provedením kolejového svršku, popřípadě také dopravně-organizačními opatřeními. Výsledkem je trať, která se organicky přizpůsobuje stabilizovanému území,“ popisuje Brejška.
Třetím úsekem, který prošel změnou, je závěrečná část na sídlišti Rochlice. Z návrhu zmizelo přemostění ulice Dobiášova a nově je umístěna tramvajová smyčka nad Vratislavickou ulici (nad současnou zastávkou autobusů Zelené Údolí).
Odhadované náklady jsou 1,284 miliardy korun, tedy o zhruba 180 milionů korun méně než počítal původní návrh Valbeku.