Liberec otočil a zavede letos opět sdílená kola. Každý by se nám smál, vysvětluje náměstek
Město počítá s podobným počtem stanovišť a kol jako loni.
Projekt sdílených kol sice loni nenaplnil očekávání vedení Liberce, přesto ho bude radnice dál podporovat. Jedním z důvodů je to, že Liberec chce patřit mezi klimaticky neutrální města. Provozovatele bikesharingu bude hledat na letošní i příští rok. V zakázce bude jako maximální výše podpory od města částka 3,4 milionu korun na dva roky. Novináře dnes o pokračování projektu informoval náměstek primátora Adam Lenert (ANO).
„Věřím tomu, že se podaří vysoutěžit levněji,“ řekl Lenert. Podmínkou bude 60 stanovišť na vymezených místech a provoz 150 kol. Liberec chce standardní kola, ne elektrokola, jejichž provoz by podle Lenerta vyšel na 7,5 milionu korun. Loni bylo ve městě k půjčení 150 kol na 55 místech.
Liberecká radnice se loni do projektu sdílených kol zapojila loni po čtyřleté odmlce. Kolo si za čtyři měsíce od léta do podzimu ve stotisícovém městě půjčilo skoro 2 000 lidí, kteří absolvovali kolem 7 750 jízd. Devadesát procent výpůjček kol trvalo do 15 minut, kdy ji za uživatele platilo město, což vycházelo zhruba 100 korun za jednu jízdu. To bylo podle Lenerta pro město dražší, než čekalo.
Vedení města navíc očekávalo, že o sdílená kola bude vyšší zájem, a i proto to spíše vypadalo, že projekt dál podporovat nebude. Město spustilo provoz kol až během prázdnin, ve většině měst přitom provoz začíná na jaře, v některých je celoroční. Proti podpoře sdílených kol byl dlouhodobě náměstek primátora Petr Židek (ODS), který ale tento týden kvůli obvinění v korupční kauze rezignoval.
Dlouhé vyhodnocování
„Změna názoru to ale není. My jsme to vyhodnocovali, možná nám to trvalo trošku déle, ale koukali jsme na všechny aspekty. Nekoukali jsme jenom na to přepočítání, na cenu za jednu jízdu,“ uvedl Lenert. Jedním z důležitých aspektů je podle něj podpora ekologické dopravy, neboť Liberec patří mezi 100 měst, které se účastní takzvané mise Evropské unie zaměřené na vznik klimaticky neutrálních měst.
Nenaplnila očekávání / přidáme další. Liberec a Jablonec se rozchází v přístup ke sdíleným kolům
„Městu, které by nepodporovalo sdílená kola v rámci 100 klimatických měst, tak by se mu asi každý smál,“ uvedl Lenert. Podle něj je to zároveň cesta, jak pomoci lidem při cestování po městě na krátké vzdálenosti.
Do projektu bikesharingu ale nebudou zahrnutá sídliště. „Pokud bychom chtěli zapojit i liberecká sídliště, tak těch kol by tady nemohlo být jenom 150, ale kolem 340,“ řekl primátorův náměstek. To by podle něj znamenalo vyšší finanční náklady.
Předpokládá, že letos by sdílená kola mohla být v Liberci k dispozici v průběhu června. Na jejich provoz zkusí radnice získat dotaci od Libereckého kraje, podle Lenerta mají od něj příslib, že dotační program vypíše. „My bychom měli získat milion korun, pokud bude vypsán,“ dodal náměstek.