Liberec nasazuje záměrně co nejvíce autobusů na plyn, chce využít jeho nižší cenu ze staré smlouvy
DPMLJ vyčíslil nárůst nákladů na příští rok o 200 milionů korun.
Až o 200 milionů korun mohou příští rok stoupnout náklady na provoz liberecké MHD. Důvodem jsou končící smlouvy s dodavateli plynu a elektrické energie. Do soutěží na dodávku se Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) nikdo nepřihlásil a dopravci tak hrozí, že bude muset nakupovat energie za aktuální ceny na trhu.
Až dosud město doplácí DPMLJ ročně 360 milionů korun. Radní včera řešili materiál, který představuje odhadovaný nárůst nákladů příští rok o 200 milionů korun. Jen u plynu má jít o 74 milionů korun za rok, u elektřiny o 83 milionů korun. Další zvýšení nákladů přinese růst úroků a mezd.
Podle předsedy dozorčí rady Petra Židka aktuálně platí DPMLJ díky stávající smlouvě za stlačený zemní plyn 20 korun za kilogram, na trhu je cena čtyřnásobná. „Aktuálně se snažíme jezdit co nejvíce na plyn, protože nafta je dražší. Jde o to, aby se co nejvíce snížily náklady,“ dodal Židek. Podle něj může dojít na počátku roku k opačné situaci a bude jezdit naopak více autobusů na na naftu.
Radní uložili zpracovat scénář dalšího postupu. Zástupci stávající koalice deklarují, že nechtějí zdražovat jízdné ani omezovat rozsah MHD. Pravděpodobně tak město bude muset najít další zdroje, jak náklady navíc zaplatit.
DPMLJ bude muset přehodnotit i investiční plán, zejména nákupy nových autobusů. Podle náměstka pro ekonomiku Jiřího Šolce by mělo dojít alespoň k minimální obnově vozového parku a náhradě nejstarších autobusů.