Autobusy Doprava ve městě

Liberec musí kvůli kloubovým autobusům upravit zastávky

Karosa B941 ve vozově libereckého dopravního podniku. Foto: DPMLJ
Karosa B941 ve vozově libereckého dopravního podniku. Foto: DPMLJ

Liberec musí kvůli kloubovým autobusům, které začal od letošního roku využívat dopravní podnik, stavebně upravit autobusové zastávky MHD. Pro delší autobusy je problém do nich zajet a ve většině případů zastávky neumožňují bezpečný nástup či výstup. Náklady na úpravy odhaduje radnice na deset milionů korun.

Kloubové autobusy jsou o šest metrů delší než standardní dvanáctimetrové vozy, které dopravní podnik dosud převážně využíval. „Současné zastávky ve většině případů bezpečné nastupování a vystupování z kloubových autobusů neumožňují a řada z nich je navíc poškozená intenzivním provozem,“ uvedla mluvčí radnice Jana Kodymová.

Zastávky se budou podle náměstka primátora Jiřího Šolce (Starostové pro Liberecký kraj) opravovat postupně. „Předpokládám, že bychom mohli začít v příštím roce, podle toho, jaké finanční prostředky budeme mít,“ řekl. Zastávky by podle něj měly vypadat jednotně. Jejich podoba by měla vzejít z urbanisticko-architektonické studie, kterou si město nechá zpracovat.

Jako jedna z prvních by se měla dělat zastávka u radnice. Její součástí je i meteobudka, která částečně zasahuje do silnice. Kvůli ní nemohou kloubové autobusy zajet až k rohu chodníku. „Lidé, kteří mají zhoršenou pohyblivost, tak musejí z chodníku sestoupit na vozovku a teprve pak na ten vysoký schod do autobusu,“ uvedl primátor Jaroslav Zámečník (SLK). Dodal, že kvůli tomu dostal i několik stížností.

Liberec chce odstranit na zastávkách i nedostatky, jež nesouvisí s kloubovými autobusy. Na některých zejména chybí přístřešky chránící cestující před deštěm či sněžením.

ČTK

29
Diskuze

avatar
6 Komentáře
23 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
xxyyKarel z HKPřemekMartinAnonym ze severu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel z HK
Host
Karel z HK

V Hradci Králové je stejný problém s krátkými zastávkami již mnoho let zejména na Slezském Předměstí (Alessandria, Škola SNP). Taky se tam kloubáky nevejdou, kdyby v takové zastávce zajel i 12m vůz těsně k hraně, tak si při výjezdu ze zastávky urazí zrcátko o označník. Ale v HK, na rozdíl od Liberce i jiných měst, tohle nikdo (DP ani město) neřeší… Celá nízkopodlažnost se takto zbytečně znehodnocuje.

Přemek
Host
Přemek

Je to poučný příběh šetření v minulosti na nepravém míst v důsledku absence strategického myšlení.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Konecne. Kdyz jsem to tu psal, tak jsem dostal minusy.

Přemek
Host
Přemek

Ne každý ví, co dělá a píše 🙂

Václav
Host
Václav

Jen mi trochu vrtá hlavou, že tak velké město dosud vystačilo s krátkými autobusy.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Vystacilo, protoze Lbc je sice krajske mesto ale docela male. Vystacili jsme si, dokud autobusy mely normalni interval pro velke mesto. Ted jezdi linka 25, ktera ma na kazdem konci velke sidliste ve spicce po ctvrthodone, coz je i na velkomesto velikosti Liberce malo.

xxyy
Host
xxyy

Velkoměsto 😀 😀 😀 😀 😀

A.R.
Host
A.R.

To je mi stejně záhadou i v Pardubicích. Zvlášť teď by se jim kloubáky hodily, když dochází k rušení některých spojů.

Přemek
Host
Přemek

Ušetřilo se několikrát: za krátké zálivy zastávek, za velkou parkovací, údržbářskou a opravárenskou kapacitu v garážích a za o něco nižší spotřebu kraťasů. K tomu jako bonus lepší manévrovatelnost a jízdní vlastnosti (rozhodne lze u kraťase lépe ustát případný smyk). Jenže když naroste počet cestujících, kraťasy přestanou stačit a rázem to vyžaduje zvýšené náklady infrastruktury, kterou je nutno upravit.

Jarek
Host
Jarek

A to jako navzdory všem dotacím na autobusy musí v Liberci používat nějaké vysokopodlažní vraky z Prahy? 🙂

PetrB
Host
PetrB

Jediné dotace, které se dnes poskytují jsou pouze na elektromobilitu (tedy elektrobusy, tramvaje, trolejbusy, metro). Tak by mě zajímalo jaké dotace máte na mysli…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že případné CNG busy by musely najíždět stovky kilometrů ročně naprosto zbytečně do Jablonce na čerpačku. A to do doby, než se u soudu vyřeší ta patálie s nevýhodnou exkluzivní smlouvou.

Jarek
Host
Jarek

V Budějovicích loni nakoupili moc pěkné Solarisy. Po přečtení vašho příspěvku jsem si chvilku myslel, že si na ně vydělali prodejem kachních vajec a košíkářských výrobků, ale google odhalil, že 85% dostali z EU… 🙂

Jan Sůra
Admin

Dotace šly v posledních letech jen na CNG. A s plynem to Busline uVařil v Liberci moc hezky, že se ta dotace ve finále až tak nevyplatí. https://zdopravy.cz/dalsi-pozustatek-smluv-s-busline-tricetilety-byznys-na-plneni-autobusu-zacne-resit-policie-34407/

Martin
Host
Martin

Jako uzavrit takovou smlouvy na 30 let!!! To spis hranici s podvodem… a ted je otazkou jestli se to vubec podari vypovedet…
Na jednu stranu nejsme schopni udelat dlouhodoby plan tykajici se dopravni obsluhy na nekolik let dopredu a ve smlouvach nam litaji desitky let jen to hvizdne…

Jan Sůra
Admin

Když vám firma provozující zhruba třetinu výkonů vypoví smlouvu a město je zadlužené kvůli aréně, moc řešení není. Mimochodem, ta vyřazená Citara z Německa byl bez ironie skvělý nákup.

Jarek
Host
Jarek

Aha, to je nějaká nouzovka – v tom případě asi ok…

Jan Sůra
Admin

Ty z DPP měly být jen na výluky tramvají. Nicméně už se z nich stala běžná část vozového parku na normální linky.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Zas tak černě bych ti neviděl. Tak koupili 5 Karos. No a co? V Ústí se taky stále gemerálkují 15Tr, které mají schody. Když nemám.na nové, tak koupím staré, co ještě chvíli vydrží. Musíte to brát i z ekonomického hlediska… Navíc kolik % spojů obsluhují Karosy? 5%? 10%?

Paradoxem je, že v hodně krajích na příměstských linkách jezdí taky vysokopodlazní vozy, které jsou mnohdy v horším stavu než expražské Karosy. A nikdo si tady na to nestěžoval. Tak když by Liberec neměl kupovat na dobu přechodnou vozy se schodama, proč teda jezdí na přiměstě? Tady mi něco nehraje…

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Jo jenze jak dlouho bude ta prechodna doba, 20 let?

Petr-666
Host
Petr-666

Přechodnou dobou byla letní výluka tramvají do Lidových sadů a na ní od září navazující výluka Vratislavice – Jablonec (po dvou týdnech výluky zrušená, neb Jablonec nezačal kopat kanalizaci přes křižovatku u lázní) a od jara 2020 snad opět výluka Vratislavice – Jablonec, tentokrát dlouhá na roky, neb po ní už bude tramvaj na 1435mm v Jablonci skrz Dolní náměstí do terminálu. Pro tyto výluky jsou ke každému kloubáku alternativou jen dva nekloubáky se dvěma řidiči – proto se i „šroty“ drží a opravují co to jde.

Přemek
Host
Přemek

Dost těchto strojů prošlo repasí, takže asi jde právě o ty. Opravy jsou vcelku nenáročné včetně agregátů. Na doplnění desetiny chybějících je to OK. Pět let do zrezivění a ztráty způsobilosti provozu a pak snad něco novějšího a trvanlivějšího s nízkými LCC.

Oran Gutan
Host
Oran Gutan

Ve svý podstatě jsou to autobusy z Prahy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek
Oran Gutan
Host
Oran Gutan

Ve svý podstatě by to chtělo vyměnit spz, jak venku vidí pražáky tak auto trpí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Proboha naco? Pokud nějakého vymletého bezmozka nezastaví z dálky viditelné logo dopravního podniku, tak liberecká RZ tuplem ne. Až si říkám, jestli někdo takový může vzniknout přirozeně, nebo se k takové vymatlanosti musí dopracovat, např. mnohaletým braním pervitinu.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Delate si srandu, ale v Liberci je pervitin dost rozsireny. Tech jezdocich pernikaru neni malo. Netusim, co dela policii.

Přemek
Host
Přemek

Aha, konečně vysvětlení nadprůměrného výskytu silničních agresorů z Liberecka na silnicích a dálnicích…

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Ústecký Urbany taky mají pražskou SPZ a nikdo na to kecy nemá

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll