Liberec kupuje lanovku na Ještěd, proti nebyl žádný zastupitel

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy

Město počítá s prodloužením lanovky ke konečné tramvaje.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Mají rozpadající se desítky let steré tramvaje ,drahou mhd ,vlakové i autobusové nádraží jak v 70 letech minulého století ,ale budou raději investovat do nepotřebné lanovky a po její dostavbě řešit ,že na vrcholu je moc lidí ,jak to omezit

Jindra

To,jestli je lanová dráha na ještěd potřebná nebo nepotřebná,přenechte Liberečákům ,Ano,mají v Liberci tramvaje řady T3,ale v dobrém stavu.Vám se asi rozpadá logické uvažování.

Jaaa

100 lidí se nahoře najednou vyvalí ven, jo? No to bude výlet jak noha.

Jiří Kocurek

A? To není ani plný Regioshark.

Padre

Tak na takovou zátěž je snad Ještěd stavěn ,ne? Kdyby s tím nepočítali tak tam místo vysílače mohli postavit stánek s buřtama,vedle TOIku a bylo by vystaráno.

Ondřej

Proč se tomu furt říká „tramvaj“? To snad jednou někde někdo řekl a všichni se toho chytli, ne?

V angličtině se totiž ‚Aerial tramway‘ používá pro úplně každou visutou kyvadlovou lanovku. Takže je mi jasný, kde se to vzalo, ale je to nesprávné označení.

Správně se tenhle typ lanovky nazývá Funifor.

hroch.obojzivelny

Je na to někde slovníček…?

vladki

Co je to za newspeak design and build? To je snad každá stavba napřed design a potom build. Bez designu postavíte tak max, psí boudu.
Nebo, že vynechají nějaký mezikrok typu úplatek?

vladki

Nebo jako SŽ na Smíchově, design maji, ale stavět nebudou?

rzc

Tady jde o to, ze kazda lanova draha je vyroba primo pro konkretni misto.

Jiří Kocurek

Že si prováděcí firma zpracuje zároveň i dokumentaci.

zyx

Ono by se mělo specifikovat, že zadavatel zpracuje dokumentaci pro územní povolení. A podmínky územního povolení včetně dalších podmínek zadavatele jsou ty vychozi podmínky v kterých se soutěží stavba. Prováděcí firma tak má možnost volit některá technická řešení s navazujicim technologickym řešením.

Ostatně v případě lanovky je to asi to nejlepší řešení jak to soutěžit.

Jiří Kocurek

„dokumentaci pro územní povolení“

Zatím jsem se setkal jen s územním řízením (rozhodnutím) a stavebním řízením (povolením) a ani nový zákon nezná slovní spojení „územní povolení“.

Máte tedy na mysli, že Územní rozhodnutí dodá zadavatel?
… a zbytek vč. stavebního povolení a prováděcí dokumentace je na dodavateli.

vlachjan

Většina stavebních a infrastrukturních projektů u nás vznikne tak, že objednatel si objedná studi, dokumentaci pro povolení stavby a dokumentaci pro provedení stavby. To je ten design. Na základě této dokumentace pak vysoutěžen zhotovitel, jenž tu stavby postaví. To je ten build. Design and build je výběrové řízení kde se zároveň soutěží návrh i jeho realizace.

TnM

Klobouček vedení ČD za takový kšeft. Prodat za 40 mega něco, co má zápornou hodnotu, to je bomba.

Michal M

Tak pokud je 40 milionů záporné číslo, tak to má zápornou hodnotu… 🙂

rzc

Ty pozemky urcine nemaj zapornou hodnotu.

TnM

Ty snad, mozna. Plus se k tomu bude asi vazat nejaka „licence“ na lanovku, takze stavba nove bude jednodussi.
Ale zas naklady na demolici neceho, co je neprovozovatelna ruina…

Michal M

Parametry budou natolik jiné, že musí být i nové územní řízení.

Vlastimil Kocurek

ČD nemusela být nutně vlastníkem těch pozemků pod lanovkou.

LudaL

Nemusela ale je. 33 000 m2, takže to vychází na 1150 Kč/m2 což je na turistický centrum asi ok.

Vlastimil Kocurek

Díky za informaci

Vlastimil Kocurek

Tak takový kšeft má vždy dvě strany,

zyx

Osobně oceňuji že na tuto cenu ČD prostoupily, osobně to považuji za odpovídající cenu zbylého majetku. Dovedu si představit že v určité době by se to snažily spojovat cenu do nesmyslných výšek. To že to ČD dnes neumějí využít, je věc druhá.

Jan Čech

„Kyvadlový provoz dvou menších kabin nahradí jedna velkokapacitní kabina zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.“

Neví někdo, jak to funguje? Musí to být docela zápřah na motory, když to potahne jen jednu kabinu bez protizavazi.

Michal M

Já bych počkal, jak zrovna tenhle nápad dopadne… jestli se to má postavit, bude to muset financovat TMR a lanovka pro 100 lidí je na dopravu lyžařů dost nevhodná.

Padre

Proč nevhodná?Ve Francii jezdi lanovky pro 100 lidi v lyžařských střediscích úplně v pohodě.I dvoupatrové.

Pako

Tady je spíše nevhodný kus neupravovaného svahu pod lanovkou, kde se s lyžováním kvůli ochraně přírody nepočítá.

Jeníček

Já bych rozhodování zastupitelů zrušil a nechal bych to čistě na občanech.

Padre

Tak to bychom se brzo vrátili do doby kamenné.A na Ještěd by se jezdilo v dřevěné kárce tažené oslíkem.

Air Traveller

jen to ne…

hroch.obojzivelny

Proč ne? Pokud se tváříme, že zastupitelská demokracie funguje, tak přece zastupitelé hlasují přesně podle vůle voličů, kteří je zvolili. Čili v tom není rozdíl, jen zjednodušený proces.

Air Traveller

No, (alespon pro mě) je přímá demokracie no-go zejména proto, že cca polovina populace je celkem hloupá, a nikoli bezvýznamná část populace jsou vyloženě tupci. A nepřímá demokracie má tendence trošku eliminovat to, že se do dané instituce dostanou vyložení hlupáci (dobře, např. Turek v Europarlamentu je vyjímka – potvrzující pravidlo 😀 )), takže i tu tupější část populace zastupují lidi, kteří sice mají názory, se kterými nemusíme souhlasit, ale vyloženě hloupí nejsou (jo, jsou tam vyjímky, ale třžeba i ten Okamura není hloupej – ten jen přijal jazyk těch, kteří ho volí). I proto jsem proti jakýmkoli snahám o… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Když byste byl skutečně chytrý a moudrý člověk, tak si tyto amatérské sociologické rozbory necháte pro sebe nebo do hospody.

Air Traveller

Děkuji, beru to kompliment a potvrzení toho, že mám pravdu.

Vlastimil Kocurek

Nehodnotil jsem vůbec jestli máte nebo nemáte pravdu, ale způsob vyjadřování : „část populace jsou vyloženě tupci „je nemorální, protože inteligence je z větší části vrozená, a ten člověk s tím nemůže nic moc dělat. Přesto může žít normálním životem v rámci svých možností.O nic jiného mi nešlo.

hroch.obojzivelny

Být obyvatelem Liberce, tak bych jásal štěstím, že si město z mých peněz koupí starou nepojízdnou lanovku na totální rekonstrukci.

Jaroslav Smetana

Nejste obyvatelem Liberce. Tím to bude

hroch.obojzivelny

Teď jste na to kápnul. To je ono!

Trumway

Rovněž nejsem obyvatelem Liberce, ale je to jejich věc. V Praze lanovku jednu mají, druhou chtějí, v Brně taky lanovku chtějí. Dokonce i Krupka má lanovku tak proč by neměl mít lanovku Liberec? Obzvláště pokud vede na Ještěd jenž je ikonou Liberce.

platamond

V Praze máme lanovek více – pozemní na Petřín, sedačkovou v ZOO a něco mezi lanovkou a výtahem na Smíchově (papírově snad už výtah, ale působí to dojmem lanovky).

hroch.obojzivelny

Já netvrdím, že tam lanovka nemá být. Ale veřejné prostředky města pocházející z daní obyvatel fakt nemají být používány jako kapitál pro rozjíždění rizikových podnikatelských projektů.

Město má možnost podržet si nad kontrolu nad územím, aby tam nevzniklo něco, co tam vzniknout nemá. Ale samotnou stavbu lanovky spojenou se smlouvou o provozování na X let by už měl dostat soukromý investor.

Trumway

A víte jak je Ještěd turisticky navštěvovaným mástem? Věřím, že se městu ta investice bohatě vrátí. No a kdyby někdo frflal může město občanům Liberce vystavit bezplatné jízdenky aby mohli nahoru jezdit lidé za odpočinkem. Třeba na večerní procházky. Lanovkou nahoru a dolů pěškobusem.

Michal M

Města to u podobných zájmových objektů často dělají…

Nemel

Ano…a pak jim chybí peníze na takové věci, jako je udržení chodníků ve schůdném stavu.

MaT

A na co chodníky, když tam všichni jezdí autem? 🙂

Jirka

Konečně moderní uvažování, zrusíme chodníky! 😀

Jiří Kocurek

A víte že jo? Nechat Ukrajince obsadit, tak té munice potřebujeme více a ruská nám padá na hlavy.

El Barto

Doporučuji vám se dovzdělat v tom, jaké má u nás prezident skutečné pravomoci. Pak vám snad dojde, jak velký nesmysl jste napsal, navrch k tomu, že to sem nepatří.

pavel-5657

Bohužel jsem obyvatel Liberce a nelíbí se mi to, slušně řečeno. Město nemá prachy na základní opravu dopr.infra a koupí si lanovku?

Padre

A není snad ta lanovka součástí základní dopravni infrastruktury Liberce?

Pan průvodčí

Ta lanovka bude Liberci za 10 let celkem slušně vydělávat. Proč si asi ČD nechali jako jedinou lanovku právě tu na Ještěd ? Protože to byl zlatej důl na peníze.

Bobek

Takových 600 milijakešů.

Trumway

A k věci by něco nebylo než řešit jak kdo píše ?

Roman

Jedničkari utíkají do Prahy!

Trumway

Jste vedle jak ta jedle. Jednoho mám doma a ten se tedy rozhodně do Prahy nechystá.

Pájin

Líbí se mi, že místo nějakého technického řešení vzdáleného dohledu bude činnost čerpadel hlídat hajnej, kterému tam za tímto účelem bude zřízena kancelář.

Trumway

“ dva se zdrželi, proti nebyl nikdo“

Nechápu proč se dva zdrželi. Pokud by byli všichni pro budou tak i hlasovat, no ne?

Hans N.

Nekoukal jsem kdo se zdržel, ale možná mu 40 míčů za vrak přišlo moc (vím, jde hlavně o pozemky, ale sloup, technologie, budovy jsou asi ničemu).

Jiří Kocurek

Nemáme k ruce odhad od odhadce. Měli ho na radnici, doufám.

sadsadsf

Na jakém základě byl založen předpoklad, že návštěvnost se po stavbě nové lanovky zvedne z 250 na 500 tisíc lidí ročně? Stará lanovka nestíhala přepravu nebo přibyly nové atrakce?

Frantisek X

Tak jestli ještě více omezí auta, nebo tam chtějí mít větší davy… Těžko říct.

Michal M

Zdrojem větších objemů by mohla být výrazně lepší integrace do skiareálu, tzn. přírůstek výkonů bude v zimní sezoně.

Jan Sůra

Byl jste někdy na Ještědu?

Michal M

Byl, dokonce v zimě.

Jan Sůra

Tak to jste si musel skvěle od horní stanice zalyžovat l.

Pako

Přesně tak. Na černo s trochou adrenalinu mezi obřími balvany a zakrslými stromy. S rizikem odchytu a zaplacení slušného penále za lyžování v přísně chráněném území. Navíc jen pár dní v roce, kdy je jakžtakž dost sněhu.

Michal M

No já tam byl na běžkách. 🙂
Nicméně uvidíme, jak to celé dopadne. Myslíte, že to město samo ufinancuje?

Václav R

Asi na tom, že rapidně klesne hodnota koruny :-), protože navrhovaná cena jízdenky nahoru za 399,- tomu při dnešních cenách nejde myslím moc naproti.

Padre

Když se na to podíváte z druhé strany ,tak jsou jen dvě dvoustovky…a ještě dáte korunu dýško..:-)