Liberec kupuje lanovku na Ještěd, proti nebyl žádný zastupitel
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd před nehodou. Foto: České dráhy
Město počítá s prodloužením lanovky ke konečné tramvaje.
Město počítá s prodloužením lanovky ke konečné tramvaje.
Já bych udělal soutěž na výběr toho konzultanta.
Nebo snad soutěž na výběr konzultanta pro soutěž na výběr konzultanta?
Mají rozpadající se desítky let steré tramvaje ,drahou mhd ,vlakové i autobusové nádraží jak v 70 letech minulého století ,ale budou raději investovat do nepotřebné lanovky a po její dostavbě řešit ,že na vrcholu je moc lidí ,jak to omezit
To,jestli je lanová dráha na ještěd potřebná nebo nepotřebná,přenechte Liberečákům ,Ano,mají v Liberci tramvaje řady T3,ale v dobrém stavu.Vám se asi rozpadá logické uvažování.
100 lidí se nahoře najednou vyvalí ven, jo? No to bude výlet jak noha.
A? To není ani plný Regioshark.
Tak na takovou zátěž je snad Ještěd stavěn ,ne? Kdyby s tím nepočítali tak tam místo vysílače mohli postavit stánek s buřtama,vedle TOIku a bylo by vystaráno.
Proč se tomu furt říká „tramvaj“? To snad jednou někde někdo řekl a všichni se toho chytli, ne?
V angličtině se totiž ‚Aerial tramway‘ používá pro úplně každou visutou kyvadlovou lanovku. Takže je mi jasný, kde se to vzalo, ale je to nesprávné označení.
Správně se tenhle typ lanovky nazývá Funifor.
Je na to někde slovníček…?
Pořádně není.
Doppelmayr má na svých stránkách lanovky přehledně rozdělený do kategorií.
Jelikož to je jedna ze 2 firem, který v současnosti staví lanovky a zároveň vyrábí snad všechny typy, tak ten přehled je velmi užitečný.
Druhá firma je Leitner, ale ta v současnosti nedělá Funifory ani Funitely (ty už se nedělají nové vůbec)
Snad to pomůže 🙂
Co je to za newspeak design and build? To je snad každá stavba napřed design a potom build. Bez designu postavíte tak max, psí boudu.
Nebo, že vynechají nějaký mezikrok typu úplatek?
Nebo jako SŽ na Smíchově, design maji, ale stavět nebudou?
Tady jde o to, ze kazda lanova draha je vyroba primo pro konkretni misto.
Že si prováděcí firma zpracuje zároveň i dokumentaci.
Ono by se mělo specifikovat, že zadavatel zpracuje dokumentaci pro územní povolení. A podmínky územního povolení včetně dalších podmínek zadavatele jsou ty vychozi podmínky v kterých se soutěží stavba. Prováděcí firma tak má možnost volit některá technická řešení s navazujicim technologickym řešením.
Ostatně v případě lanovky je to asi to nejlepší řešení jak to soutěžit.
„dokumentaci pro územní povolení“
Zatím jsem se setkal jen s územním řízením (rozhodnutím) a stavebním řízením (povolením) a ani nový zákon nezná slovní spojení „územní povolení“.
Máte tedy na mysli, že Územní rozhodnutí dodá zadavatel?
… a zbytek vč. stavebního povolení a prováděcí dokumentace je na dodavateli.
Většina stavebních a infrastrukturních projektů u nás vznikne tak, že objednatel si objedná studi, dokumentaci pro povolení stavby a dokumentaci pro provedení stavby. To je ten design. Na základě této dokumentace pak vysoutěžen zhotovitel, jenž tu stavby postaví. To je ten build. Design and build je výběrové řízení kde se zároveň soutěží návrh i jeho realizace.
Klobouček vedení ČD za takový kšeft. Prodat za 40 mega něco, co má zápornou hodnotu, to je bomba.
Tak pokud je 40 milionů záporné číslo, tak to má zápornou hodnotu… 🙂
Ty pozemky urcine nemaj zapornou hodnotu.
Ty snad, mozna. Plus se k tomu bude asi vazat nejaka „licence“ na lanovku, takze stavba nove bude jednodussi.
Ale zas naklady na demolici neceho, co je neprovozovatelna ruina…
Parametry budou natolik jiné, že musí být i nové územní řízení.
ČD nemusela být nutně vlastníkem těch pozemků pod lanovkou.
Nemusela ale je. 33 000 m2, takže to vychází na 1150 Kč/m2 což je na turistický centrum asi ok.
Díky za informaci
Tak takový kšeft má vždy dvě strany,
Osobně oceňuji že na tuto cenu ČD prostoupily, osobně to považuji za odpovídající cenu zbylého majetku. Dovedu si představit že v určité době by se to snažily spojovat cenu do nesmyslných výšek. To že to ČD dnes neumějí využít, je věc druhá.
„Kyvadlový provoz dvou menších kabin nahradí jedna velkokapacitní kabina zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.“
Neví někdo, jak to funguje? Musí to být docela zápřah na motory, když to potahne jen jednu kabinu bez protizavazi.
Já bych počkal, jak zrovna tenhle nápad dopadne… jestli se to má postavit, bude to muset financovat TMR a lanovka pro 100 lidí je na dopravu lyžařů dost nevhodná.
Proč nevhodná?Ve Francii jezdi lanovky pro 100 lidi v lyžařských střediscích úplně v pohodě.I dvoupatrové.
Tady je spíše nevhodný kus neupravovaného svahu pod lanovkou, kde se s lyžováním kvůli ochraně přírody nepočítá.
Já bych rozhodování zastupitelů zrušil a nechal bych to čistě na občanech.
Tak to bychom se brzo vrátili do doby kamenné.A na Ještěd by se jezdilo v dřevěné kárce tažené oslíkem.
jen to ne…
Proč ne? Pokud se tváříme, že zastupitelská demokracie funguje, tak přece zastupitelé hlasují přesně podle vůle voličů, kteří je zvolili. Čili v tom není rozdíl, jen zjednodušený proces.
No, (alespon pro mě) je přímá demokracie no-go zejména proto, že cca polovina populace je celkem hloupá, a nikoli bezvýznamná část populace jsou vyloženě tupci. A nepřímá demokracie má tendence trošku eliminovat to, že se do dané instituce dostanou vyložení hlupáci (dobře, např. Turek v Europarlamentu je vyjímka – potvrzující pravidlo 😀 )), takže i tu tupější část populace zastupují lidi, kteří sice mají názory, se kterými nemusíme souhlasit, ale vyloženě hloupí nejsou (jo, jsou tam vyjímky, ale třžeba i ten Okamura není hloupej – ten jen přijal jazyk těch, kteří ho volí). I proto jsem proti jakýmkoli snahám o… Číst vice »
Když byste byl skutečně chytrý a moudrý člověk, tak si tyto amatérské sociologické rozbory necháte pro sebe nebo do hospody.
Děkuji, beru to kompliment a potvrzení toho, že mám pravdu.
Nehodnotil jsem vůbec jestli máte nebo nemáte pravdu, ale způsob vyjadřování : „část populace jsou vyloženě tupci „je nemorální, protože inteligence je z větší části vrozená, a ten člověk s tím nemůže nic moc dělat. Přesto může žít normálním životem v rámci svých možností.O nic jiného mi nešlo.
Být obyvatelem Liberce, tak bych jásal štěstím, že si město z mých peněz koupí starou nepojízdnou lanovku na totální rekonstrukci.
Nejste obyvatelem Liberce. Tím to bude
Teď jste na to kápnul. To je ono!
Rovněž nejsem obyvatelem Liberce, ale je to jejich věc. V Praze lanovku jednu mají, druhou chtějí, v Brně taky lanovku chtějí. Dokonce i Krupka má lanovku tak proč by neměl mít lanovku Liberec? Obzvláště pokud vede na Ještěd jenž je ikonou Liberce.
V Praze máme lanovek více – pozemní na Petřín, sedačkovou v ZOO a něco mezi lanovkou a výtahem na Smíchově (papírově snad už výtah, ale působí to dojmem lanovky).
Já netvrdím, že tam lanovka nemá být. Ale veřejné prostředky města pocházející z daní obyvatel fakt nemají být používány jako kapitál pro rozjíždění rizikových podnikatelských projektů.
Město má možnost podržet si nad kontrolu nad územím, aby tam nevzniklo něco, co tam vzniknout nemá. Ale samotnou stavbu lanovky spojenou se smlouvou o provozování na X let by už měl dostat soukromý investor.
A víte jak je Ještěd turisticky navštěvovaným mástem? Věřím, že se městu ta investice bohatě vrátí. No a kdyby někdo frflal může město občanům Liberce vystavit bezplatné jízdenky aby mohli nahoru jezdit lidé za odpočinkem. Třeba na večerní procházky. Lanovkou nahoru a dolů pěškobusem.
Města to u podobných zájmových objektů často dělají…
Ano…a pak jim chybí peníze na takové věci, jako je udržení chodníků ve schůdném stavu.
A na co chodníky, když tam všichni jezdí autem? 🙂
Konečně moderní uvažování, zrusíme chodníky! 😀
A víte že jo? Nechat Ukrajince obsadit, tak té munice potřebujeme více a ruská nám padá na hlavy.
Doporučuji vám se dovzdělat v tom, jaké má u nás prezident skutečné pravomoci. Pak vám snad dojde, jak velký nesmysl jste napsal, navrch k tomu, že to sem nepatří.
Bohužel jsem obyvatel Liberce a nelíbí se mi to, slušně řečeno. Město nemá prachy na základní opravu dopr.infra a koupí si lanovku?
A není snad ta lanovka součástí základní dopravni infrastruktury Liberce?
Ta lanovka bude Liberci za 10 let celkem slušně vydělávat. Proč si asi ČD nechali jako jedinou lanovku právě tu na Ještěd ? Protože to byl zlatej důl na peníze.
Takových 600 milijakešů.
A k věci by něco nebylo než řešit jak kdo píše ?
Jedničkari utíkají do Prahy!
Jste vedle jak ta jedle. Jednoho mám doma a ten se tedy rozhodně do Prahy nechystá.
Líbí se mi, že místo nějakého technického řešení vzdáleného dohledu bude činnost čerpadel hlídat hajnej, kterému tam za tímto účelem bude zřízena kancelář.
“ dva se zdrželi, proti nebyl nikdo“
Nechápu proč se dva zdrželi. Pokud by byli všichni pro budou tak i hlasovat, no ne?
Nekoukal jsem kdo se zdržel, ale možná mu 40 míčů za vrak přišlo moc (vím, jde hlavně o pozemky, ale sloup, technologie, budovy jsou asi ničemu).
Nemáme k ruce odhad od odhadce. Měli ho na radnici, doufám.
Na jakém základě byl založen předpoklad, že návštěvnost se po stavbě nové lanovky zvedne z 250 na 500 tisíc lidí ročně? Stará lanovka nestíhala přepravu nebo přibyly nové atrakce?
Tak jestli ještě více omezí auta, nebo tam chtějí mít větší davy… Těžko říct.
Zdrojem větších objemů by mohla být výrazně lepší integrace do skiareálu, tzn. přírůstek výkonů bude v zimní sezoně.
Byl jste někdy na Ještědu?
Byl, dokonce v zimě.
Tak to jste si musel skvěle od horní stanice zalyžovat l.
Přesně tak. Na černo s trochou adrenalinu mezi obřími balvany a zakrslými stromy. S rizikem odchytu a zaplacení slušného penále za lyžování v přísně chráněném území. Navíc jen pár dní v roce, kdy je jakžtakž dost sněhu.
No já tam byl na běžkách. 🙂
Nicméně uvidíme, jak to celé dopadne. Myslíte, že to město samo ufinancuje?
Asi na tom, že rapidně klesne hodnota koruny :-), protože navrhovaná cena jízdenky nahoru za 399,- tomu při dnešních cenách nejde myslím moc naproti.
Když se na to podíváte z druhé strany ,tak jsou jen dvě dvoustovky…a ještě dáte korunu dýško..:-)