Liberec čeká po necelých 30 letech oprava terminálu, dopravnímu podniku nevyhovuje
Terminál MHD v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Terminál podle návrhu Patrika Kotase je třetí nejvytíženější zastávkou MHD v ČR.
Terminál podle návrhu Patrika Kotase je třetí nejvytíženější zastávkou MHD v ČR.
Ty obří svítící hodiny. Dokonalá Koťasovina.
Já nechápubten hate na Kotase. Mně se ty jeho stabvy líbí – má to styl, není to šedé a bezduché. Třeba i trať na Barrandov se mi celkem líbí a jaký je to kontrast proti pokračování do Slivence, které je v provedení ultrasocka.
Což o to, ono to pohledné asi je, tedy spíše bylo. Jenže je to strašně náročné na údržbu a nákladné na provoz. I stanice metra Střížkov nebo Rajská Zahrada je celkem fajn, ale ty náklady spojené s provozem jsou úplně jinde.
Problémem Kotasových realizací nejsou jen náklady spojené s provozem, ale i údržba těch objektů – jako by si neuvědomoval, že bezúdržbový stav ve skitečnosti neexistuje.a třeba i velké skleněné plochy je třeba občas umýt. Na pohled hezké jeho návrhy jsou, ale kdo se chytí do jeho tenat, ten si později užije.
Možná líbí, ale uživatelsky je to peklo. Úzké chodby, malé záchody, miniaturní kanceláře, nefunkční a nepravidelná klimatizace. Původně bez okapů, které se museli dodělat. Staniční sloupky neodpovídají normě. Příšerné ozdobně-bezpečnostní koule, které se nedožitých kolaudace. GO nutná po 30 letech atd.atd.
Ano, kontrast je to každopádně.
Mě by se na tom místě líbilo třeba něco jako terminál Walthamstow v Londýně. Rozměrem i stylem podobné, ale do očí nebijící. Možná jen trochu světlejší vzhledem k dnešní okolní zástavbě.
https://en.wikipedia.org/wiki/Walthamstow_bus_station
Třeba několika metrová konstrukce z oceli držící jednu zářivku.
Chcete něco od Kotase, nebo chcete asi tak čtyřnásobek tratí, kde si autor nehoní své ego a statní či městskou pokladnu?
Jo a kdyz jsme u téhle stavby, tak ta je (u Kotase zvykem) nepřehledná, složitá a celkem nebezpečná
Jsou to prostě čistý devadesátky. Takže vizuálně záleží dost na vkusu, jestli se ta velkorysost líbí, nebo jestli to připadá moc. Mně se ty kotasoviny v době vzniku líbily, ale to jsem byl desetiletý dítě… Teď mi ta jeho díla, která znám, připadají naprosto příšerný. Ale třeba se mi za 20 let budou zase líbit. Jestli je do tý doby teda nezlikvidujou. Což je další stránka věci, protože udržovat to musí být za trest. A praktické ty stavby podle recenzí odborníků taky moc nejsou. Dneska frčí minimalismus a strohost a podle mě je to dobře…
Vzpomínám si na dobu výstavby, kdy se staří bardi řemesla děsili toho, co to tam roste (arch. jako Hubáček, Technik a další – mluvil jsem s nimi tehdy osobně, žádné JPP).
Podoba stavby bude vždy hodnocena subjektivně líbí/nelíbí. Jim vadila filozofie umístění stavby, kdy Kotas zničil zažitou rovnou linii prostoru/náměstí Terminálem přepůlil (linii Kavárna/Palác Nisa-Annahof, tedy česky: linii Soukenné náměstí+Fügnerova kopírující koleje na Jablonec). Kotas ten dlouhý vzdušný prostor zničil. Územní plány města a studie přitom od 50. let „volností“ prostoru počítaly. Volností myslím podobu bulváru a stavbami okolo, ne uprostřed.
Proč to nenavrhoval Hubáček?
Už nevím jestli byla otevřená soutěž nebo byl na přímo osloven Kotas (terminál, vozovna). Mám pocit, že to druhé. Navíc v té době byl arch. Hubáček už pán v letech, takže by se těžko účastnil. Zmíněná reakce architektů se týkala hlavně jejich chápání Dolního centra, tedy směrů, proudů, tras atd.
A Hubáček neměl nějaký ateliér? Nějaké nástupce, které by si vychoval on sám?
Sial se transformoval do podoby akciové společnosti, která existuje dodnes. V raných devadesátkách se dokončovala rekonstrukce Veletržního paláce, kterou měl ateliér na starosti a tehdy tam ještě působil Jiří Suchomel, který kdysi působil ve školce Sialu. Ateliér dnes pořád existuje a má za sebou i práci na celkem velkých domech, zejména na Liberecku a v Praze. Ale je to takový střední proud, nic speciálního.
Sice budu jeden z mála, ale nevadí mi to. Tuhle Kotasovu stavbu jsem vždycky obdivoval. I s vozovnou. Přijde mi hezky výrazná, monumentální. Ale co jsem slyšel, tak už v době výstavby terminál kapacitně nevyhovoval. Je to spíš problém tehdejších zadavatelů.
To je pro mě asi největší problém Kotasovy filosofie. Za mě by veřejnjé stavby měly „zapadnout“ a zvláště na sebe neupozorňovat. On si myslí přesný opak a nacpe tam agresivní červenou a prosklenou železnou konstrkuci do centra žulové, zděné a trámové německé architektury.
Nevidím důvod, proč by taková stavba na sebe nemohla upozornit. Tehdejší zadavatel to mohl klidně shodit. Ale neudělal to.
To bude tím, že to bylo projektované jako průjezdná zastávka vyjma tramvaje do JBC. Nakonec tam končí/začínají některé linky, takže ani není kde ty vozy odstavit.
To ale není vina především Kotase: on je architekt, tedy výtvarník, takže navrhne podobu toho, k čemu byl vyzván, a nelze od něho očekávat, že bude řešit i nedostatky technických částí zadání – doba těch „starých bardů“, kteří obvykle prošli i praxí v provozu, pro který pak stavby projektovali, už byla zjevně jen minulostí (Kotas je ročník 1964 a VŠ absolvoval v rove 1988).
Bylo by dobré, kdyby Kotas už nikdy nic nenavrhoval
Pan Kotas po sobě zanechal celkem dost věcí k předělání
jj…otec maximalismu a nehospodárnosti
A zbytek ke zbouraní
Raději bych uvítal stržení této hrůzy a postavení zcela nového terminálu. Tento byl před 30 lety „trochu zajímavý“, ale to bylo tak asi všechno.
Taky se mi to nelíbí, ale ještě bych s tím počkal. Třeba to za 20 let budou lidi zase vidět jinak… I když samozřejmě, kdo má platit ty náklady a trpět v těch nepraktických prostorách…
Bylo by fajn to udělat jednou, pořádně, a třeba tak aby to místu dodalo šmrnc.
Od poslední velké rekonstrukce (2008) se tam snad každý rok opravuje/rekonstruuje něco, ale působí to spíš jak látání největších děr a terminál jako celek upadá a už moc dobře nepůsobí.
Fugnerku zachrání jedině demolice a stavba funkčního terminálu
Fugnerka je podle mě stejně odporná jako autobusák na Černém Mostě.
Myslíte architekturou pana Kotase, nebo přítomností různých existencí ? To první by šlo změnit dle návrhu pana průvodčího zde v diskuzi, s tím druhým babo raď.
I když se jich úplně nezbavíte, lze některými prvky znepříjemnit dlouhodobý pobyt závadovým osobám, jako třeba dělící tyče na lavičkách, žádné parapety, krátké sedací plochy z chladných a perforovaných materiálů, minimum zákryt a míst, na které by nebylo odkudkoliv vidět, v noci třeba vysokofrekvenční zvuky, silné LED osvětlení ve studené bílé barvě a tak podobě. V tomhle stylu je zařízeno třeba Berlínské centrální BUS nádraží a exotů je tam i v noci minimum.
U vchodu do Fóra se před časem srocovali pochybné existence a provozovatel to řešil hlasitou klasickou hudbou z reproduktoru u dveří. Je to zvláštní, ale tento typ lidí klasickou hudbu nesnese.
No jo,ale co když se vám tam začnou srocovat filharmonici?
Ti asi nikomu vadit nebudou
Liberec na tom pracuje https://www.facebook.com/watch/?v=4200092703552845
Je to moc povedený, pěkný, moderní a praktický terminál – to skutečně nemohu říci.
Nebylo by lepší tu nepovedenou Kotasovinu srovnat se zemí a postavit něco moderního, mininalistického, ale zároveň funkčního a už od základu energeticky šetrného ?
V Liberci by to dopadlo tak, že vznikne x studií co by tam mohlo být postaveno, ale stejně nic nevznikne, viz. desítky let plákovaná trať do Rochlice…
Ten obludný terminál by tam vůbec nechyběl viz foto z roku 1995.
https://i.imgur.com/fRY5HPK.png
Ten terminál (ale vlastně asi všechny kotasoviny) je pro mě ztělesněním téhle fotky
https://1884403144.rsc.cdn77.org/foto/mcdonalds-mekac-mcdonald-otevreni-historie-vyroci-big-mac-dada-patrasova-felix-slovacek-karel-svobota/Zml0LWluLzQ1MHg0NTAvZmlsdGVyczpxdWFsaXR5KDg1KTpub191cHNjYWxlKCkvaW1n/5000508.jpg?v=0&st=pPCnD7CJlXEbAvrffAUqmyK-SsopQK2XLfWQxNRv4cY&ts=1600812000&e=0
Prostě fialový sako, bílý fusekle a mokasíny. Všechny jeho stavby mi připomínaj takový ty starší prodejny Baumaxu. Tohle snad nebylo hezký ani v dobovým kontextu. Když to postavili, bylo mi deset, a pamatuju se že už tehdy mi připadalo že to tam nějak nepatří
Kde se vzalo to opakované tvrzení o 3. nejvytíženější zastávce MHD v zemi? V Praze je zcela jistě mnohem více frekventovanějších uzlů, než Fügnerka…
A to ani nemusí jít o uzly ale obyčejné zastávky, např Vysočanská
Jak se liší obyčejná zastávka a uzel? Na té Vysočanské se protínají dva významné směry MHD s mnoha linkami, k tomu nádraží s několika železničními linkami, bus 375 do Brandýsa. To mi připadá dost jako uzel pro řadu přestupů.
Záleží jestli se bere stanice metra jak zastávka, to by pak Praha měla výraznou výhodu, viz třeba Můstek s denní frekevencí přes 170 tisíc cestujících. Nad Libercem budou jistě Anděl a I.P.Pavlova. Další potenciální místa pak trpí spíš nedostatkem konkrétních dat než že by tam bylo málo cestujících, například Brno hlavní nádraží bude asi vytíženější než liberecký terminál MHD.
Je to napsané blbě.
Spíš by to mělo být tak je je to po Praze a Brno, 3. dopravní sytém který má svoji nejvytíženější zastávku na 3. místě z nevytíženějších zastávek jednotlivých sytému.
To pak asi možná ano.
To ani Ostrava nebo Plzeň nemají nic většího?
Vidíte, úspech. Namiesto hádky o to, ako to Kotas nešťastne navrhol, bude hádka o tom 3. mieste. 😉
Možno by to prešlo, keby sa celý trojuholník MMF (Muzeum-Můstek-Florenc) počítal za jeden uzol.
Hádky netřeba, je to blbě navržené a basta . Za prvé, stavba nerespektuje okolí, ze Soukenného náměstí brání výhledu na Anenský dvůr,který by měl přirozeně uzavírat koridor Fügnerky. Za druhé, složité na údržbu. Za třetí, zaměstnanci uvnitř trpí v zimě chladem a v létě horkem, bodejť ne, když pracují ve skleníku. PS jsem z Liberce a často se na TO musím koukat.
Plzeň určitě ne, protože tam není centrální uzel, kam by se sjížděli všechny linky MHD z celého města.
Na Terminálech hlavní nádraží a CAN se sjíždějí regionální linky, ale řeč byla o MHD.
Přijde mi, že i Olomouc hlavní nádraží by mělo být větší než Liberec Fügnerova, linek MHD tam jezdí rozhodně víc.
Brno Hlavní nádraží je vytíženější. Ale není přes Libercem i Česká?
To snad ani v případě města velikosti Plzně není možné, víte kolik linek v takovém městě je? Proč se proboha mají sjíždět všechny na jedno místo?
Ano i Plzeň má vytížené zastávky kam se sjíždí více linek a jsou přestupní.
Však nikdo ale netrvrdí, že centrální uzel ve 200 tisicové Plzni má být.
Liberec je hruba stotisícový a takový centrální uzel má i díky jinému rozlození města, a proto je tam pravděpodobně větsí fregvence než na nevytiženější zastávce v Plzni.
Ostrava je docela decentralizovaná, velká zátěž není nikde na jednom místě. I uzlové body jako například Svinov jsou rozložené na více zastávek (mosty nahoře pro tramvaje a busy MHD, další busy dole pod mosty, dálkové autobusy před nádražím, vlastní nádraží Ostrava-Svinov). Anebo Frýdlandské mosty (tramvaje nahoře na mostech, autobusové nádraží vedle, smyčka trolejbusů na náměstí Republiky, kousek dál opačným směrem nádraží Ostrava-Střed, a vlastně k uzlu patří i zastávky Karolína a Don Bosco).