Liberec čeká po necelých 30 letech oprava terminálu, dopravnímu podniku nevyhovuje

Terminál MHD v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTerminál MHD v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Terminál podle návrhu Patrika Kotase je třetí nejvytíženější zastávkou MHD v ČR.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Caprad

Já nechápubten hate na Kotase. Mně se ty jeho stabvy líbí – má to styl, není to šedé a bezduché. Třeba i trať na Barrandov se mi celkem líbí a jaký je to kontrast proti pokračování do Slivence, které je v provedení ultrasocka.

Hans N.

Vzpomínám si na dobu výstavby, kdy se staří bardi řemesla děsili toho, co to tam roste (arch. jako Hubáček, Technik a další – mluvil jsem s nimi tehdy osobně, žádné JPP).
Podoba stavby bude vždy hodnocena subjektivně líbí/nelíbí. Jim vadila filozofie umístění stavby, kdy Kotas zničil zažitou rovnou linii prostoru/náměstí Terminálem přepůlil (linii Kavárna/Palác Nisa-Annahof, tedy česky: linii Soukenné náměstí+Fügnerova kopírující koleje na Jablonec). Kotas ten dlouhý vzdušný prostor zničil. Územní plány města a studie přitom od 50. let „volností“ prostoru počítaly. Volností myslím podobu bulváru a stavbami okolo, ne uprostřed.

MiNo

Proč to nenavrhoval Hubáček?

MiNo

Sice budu jeden z mála, ale nevadí mi to. Tuhle Kotasovu stavbu jsem vždycky obdivoval. I s vozovnou. Přijde mi hezky výrazná, monumentální. Ale co jsem slyšel, tak už v době výstavby terminál kapacitně nevyhovoval. Je to spíš problém tehdejších zadavatelů.

Jiří Urban

To je pro mě asi největší problém Kotasovy filosofie. Za mě by veřejnjé stavby měly „zapadnout“ a zvláště na sebe neupozorňovat. On si myslí přesný opak a nacpe tam agresivní červenou a prosklenou železnou konstrkuci do centra žulové, zděné a trámové německé architektury.

MiNo

Nevidím důvod, proč by taková stavba na sebe nemohla upozornit. Tehdejší zadavatel to mohl klidně shodit. Ale neudělal to.

TrBus

To bude tím, že to bylo projektované jako průjezdná zastávka vyjma tramvaje do JBC. Nakonec tam končí/začínají některé linky, takže ani není kde ty vozy odstavit.

Pampelishka

Bylo by dobré, kdyby Kotas už nikdy nic nenavrhoval

Jmeno

Pan Kotas po sobě zanechal celkem dost věcí k předělání

Martin1

Raději bych uvítal stržení této hrůzy a postavení zcela nového terminálu. Tento byl před 30 lety „trochu zajímavý“, ale to bylo tak asi všechno.

David

Bylo by fajn to udělat jednou, pořádně, a třeba tak aby to místu dodalo šmrnc.

Od poslední velké rekonstrukce (2008) se tam snad každý rok opravuje/rekonstruuje něco, ale působí to spíš jak látání největších děr a terminál jako celek upadá a už moc dobře nepůsobí.

Luďa

Fugnerku zachrání jedině demolice a stavba funkčního terminálu

Stoupa

Fugnerka je podle mě stejně odporná jako autobusák na Černém Mostě.

Martin

Myslíte architekturou pana Kotase, nebo přítomností různých existencí ? To první by šlo změnit dle návrhu pana průvodčího zde v diskuzi, s tím druhým babo raď.

Pan průvodčí

I když se jich úplně nezbavíte, lze některými prvky znepříjemnit dlouhodobý pobyt závadovým osobám, jako třeba dělící tyče na lavičkách, žádné parapety, krátké sedací plochy z chladných a perforovaných materiálů, minimum zákryt a míst, na které by nebylo odkudkoliv vidět, v noci třeba vysokofrekvenční zvuky, silné LED osvětlení ve studené bílé barvě a tak podobě. V tomhle stylu je zařízeno třeba Berlínské centrální BUS nádraží a exotů je tam i v noci minimum.

Jiří Urban

U vchodu do Fóra se před časem srocovali pochybné existence a provozovatel to řešil hlasitou klasickou hudbou z reproduktoru u dveří. Je to zvláštní, ale tento typ lidí klasickou hudbu nesnese.

Padre

No jo,ale co když se vám tam začnou srocovat filharmonici?

Jan T.

Ti asi nikomu vadit nebudou

Jiří Urban
Daniel Jablonecký

Je to moc povedený, pěkný, moderní a praktický terminál – to skutečně nemohu říci.

Pan průvodčí

Nebylo by lepší tu nepovedenou Kotasovinu srovnat se zemí a postavit něco moderního, mininalistického, ale zároveň funkčního a už od základu energeticky šetrného ?

Rico

V Liberci by to dopadlo tak, že vznikne x studií co by tam mohlo být postaveno, ale stejně nic nevznikne, viz. desítky let plákovaná trať do Rochlice…

Jiří Urban

Ten obludný terminál by tam vůbec nechyběl viz foto z roku 1995.

https://i.imgur.com/fRY5HPK.png

krtek

Ten terminál (ale vlastně asi všechny kotasoviny) je pro mě ztělesněním téhle fotky

https://1884403144.rsc.cdn77.org/foto/mcdonalds-mekac-mcdonald-otevreni-historie-vyroci-big-mac-dada-patrasova-felix-slovacek-karel-svobota/Zml0LWluLzQ1MHg0NTAvZmlsdGVyczpxdWFsaXR5KDg1KTpub191cHNjYWxlKCkvaW1n/5000508.jpg?v=0&st=pPCnD7CJlXEbAvrffAUqmyK-SsopQK2XLfWQxNRv4cY&ts=1600812000&e=0

Prostě fialový sako, bílý fusekle a mokasíny. Všechny jeho stavby mi připomínaj takový ty starší prodejny Baumaxu. Tohle snad nebylo hezký ani v dobovým kontextu. Když to postavili, bylo mi deset, a pamatuju se že už tehdy mi připadalo že to tam nějak nepatří

AFO

Kde se vzalo to opakované tvrzení o 3. nejvytíženější zastávce MHD v zemi? V Praze je zcela jistě mnohem více frekventovanějších uzlů, než Fügnerka…

MP22

A to ani nemusí jít o uzly ale obyčejné zastávky, např Vysočanská

Kubrt

Jak se liší obyčejná zastávka a uzel? Na té Vysočanské se protínají dva významné směry MHD s mnoha linkami, k tomu nádraží s několika železničními linkami, bus 375 do Brandýsa. To mi připadá dost jako uzel pro řadu přestupů.

Jan Tichavský

Záleží jestli se bere stanice metra jak zastávka, to by pak Praha měla výraznou výhodu, viz třeba Můstek s denní frekevencí přes 170 tisíc cestujících. Nad Libercem budou jistě Anděl a I.P.Pavlova. Další potenciální místa pak trpí spíš nedostatkem konkrétních dat než že by tam bylo málo cestujících, například Brno hlavní nádraží bude asi vytíženější než liberecký terminál MHD.

igor

Je to napsané blbě.
Spíš by to mělo být tak je je to po Praze a Brno, 3. dopravní sytém který má svoji nejvytíženější zastávku na 3. místě z nevytíženějších zastávek jednotlivých sytému.
To pak asi možná ano.

Daniel Jablonecký

To ani Ostrava nebo Plzeň nemají nic většího?

Jeffer

Vidíte, úspech. Namiesto hádky o to, ako to Kotas nešťastne navrhol, bude hádka o tom 3. mieste. 😉

Možno by to prešlo, keby sa celý trojuholník MMF (Muzeum-Můstek-Florenc) počítal za jeden uzol.

Martin

Hádky netřeba, je to blbě navržené a basta . Za prvé, stavba nerespektuje okolí, ze Soukenného náměstí brání výhledu na Anenský dvůr,který by měl přirozeně uzavírat koridor Fügnerky. Za druhé, složité na údržbu. Za třetí, zaměstnanci uvnitř trpí v zimě chladem a v létě horkem, bodejť ne, když pracují ve skleníku. PS jsem z Liberce a často se na TO musím koukat.

igor

Plzeň určitě ne, protože tam není centrální uzel, kam by se sjížděli všechny linky MHD z celého města.
Na Terminálech hlavní nádraží a CAN se sjíždějí regionální linky, ale řeč byla o MHD.

M M

Přijde mi, že i Olomouc hlavní nádraží by mělo být větší než Liberec Fügnerova, linek MHD tam jezdí rozhodně víc.

LiborV

Brno Hlavní nádraží je vytíženější. Ale není přes Libercem i Česká?

Ares

To snad ani v případě města velikosti Plzně není možné, víte kolik linek v takovém městě je? Proč se proboha mají sjíždět všechny na jedno místo?
Ano i Plzeň má vytížené zastávky kam se sjíždí více linek a jsou přestupní.