Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Libeňský most není památkou, rozhodlo ministerstvo. Otevřelo cestu k bourání

Libeňský most. Foto:Wikimedia Commons
Libeňský most. Foto:Wikimedia Commons

Ministerstvo kultury uznává architektonickou hodnotu Libeňského mostu, za kulturní památku jej ale neprohlásilo. Své rozhodnutí dnes dopoledne rozeslalo účastníkům řízení, kterými jsou město Praha, jeho dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Informaci o vydání rozhodnutí zveřejnilo ministerstvo na svém webu, výsledek přinesl server iDnes.cz.

Ministerstvo svým verdiktem dalo možnost pražskému zastupitelstvu hlasovat o dvou variantách: kompletní rekonstrukci nebo zbourání a výstavbě nového mostu. Zastupitelstvo o věci bude jednat zřejmě ještě týden. Obě varianty vyjdou na zhruba 600 milionů korun, údržba nového mostu by ale vyšla levněji. K bourání se přiklání například primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Tahanice o osud mostu běží už řadu let, čímž se most dostal do havarijního stavu a v polovině ledna musel být uzavřen pro veškerou dopravu. Dnešní rozhodnutí ministerstva není pravomocné, účastníci řízení se proti němu mohou odvolat do 15 dnů. To by řešení oddálilo o další měsíce. Pokud se odvolá někdo jiný než účastník řízení, nebude to mít odkladný účinek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš Janda
Host
Tomáš Janda

Mrzí mě, že se nikde neřeší, jaký most má být postaven na místě Libeňského. Pokud vím, je navržen nový most ve 4 pruhovém uspořádání vozovky. Proboha proč? Zatížení Libeňského mostu silniční dopravou klesá, most není na žádné páteřní trase. Jenom se tak dá utratit více za stavbu… Navíc se určitě neudělá architektonická soutěž a most bude mít architektonickou kvalitu mostu Barikádníků. I když se nemohu nyní dostat do Libně, tak doufám, že se podaří stavbu nového mostu změnit do přijatelnější podoby (rozuměj, nepůjde to tak rychle). Klidně ať se postaví replika.

Pavel
Host
Pavel

Pripada mi to zvlastni, ze neni nikde resena podoba noveho. Na jednu stranu mam stejne obavy, ze z toho vznikne neco a la betonovy dalnicni most vzor 1, na druhou stranu co se tyka rozsireni, tak to je fajn. Je potreba myslet aspon trochu do budoucna, coz vetsine stavajicich statnich i samospravnich instituci naprosto chybi. Zuzit to jde vzdycky, rozsirit (postavit) pouze jednou. Jestli ma jednoho dne existovat pokracovani v podobe JV obchvatu Holesovic a nejakeho tunelu pod Palmovkou, tak se to hodi. Ikdyby to melo ve vysledku slouzit jen jako zcela vyhrazeny pruh cyklistum, bruslarum, kolobezkarum, skejtakum, co ja… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

No nabízí se, podle mne, že by se udělala fasáda podobná tomu současnému, pokud se má spěchat, někde v Praze by snad měla být na železnici postavená nějaká předstíračka kdy je kolem nové konstrukce historizující fasáda s oblouky, nosnou funkci pak plní betonový vnitřek. Třeba to udělají podobně.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Cele je to hodne podezrele uz od zacatku. O moztu se vi, pomerne dlouho, ze je v havarijnim stavu. Byla proto navrzena „rekonstrukce“ mestem na 4 pruhove usporadani a doslova dano ultimatum P7 a P8, aby odsouhlasili rekonstrukci v teto 4 pruhe podobe, jinak se nebude most rekonstruovat. Po zjisteni, jaky typ rekostrukce se zvazuje, se P7 a pamatkari vyjadrili, ze nejde o rekonstrukci, ale o prestavbu noveho mostu a postavili se zamitave k projektu, P8 dala souhlas, nebot hrozilo, ze se most rekonstruovat nebude. Cele je to jeste zvlastni v tom, jak funguje IPR, ktere rozsireni mostu argumentuje jako… Číst vice »

Já
Host

Martin Růžička: To, že v současné době se (nejen) v dopravě znovu oživují komunistické plány na kdeco, není moc překvapení. Ten tlak je čistě lobbistický, dotčení lidé často jsou ještě starými strukturami a svoje „podnikatelské“ úsilí směřují na tyto projekty, účast na nichž si „zajišťují“ dlouho dopředu.

redakce
Člen

Čtyři jízdní pruhy na Libeňském mostu samozřejmě potřebné nejsou, ten požadavek je skutečně reliktem z vizí o „roštovém“ systému průtahů Prahou, který ovšem vznikl za naprosto jiného stupně automobilizace společnosti: i ve stávajícím stavu je most dost široký na to, aby dokázal převést přes Vltavu veškerou potřebnou dopravu, protože naši předkové stavěli tak, že jimi vytvořená díla jsou dobře použitelná ještě po mnoha desítkách let – pokud je ovšem někdo průběžně udržuje: bolševik údržbu (ne ale zásadní obnovy) dělal aspoň občas, postbolševik se na ni ovšem „vykašlal“ úplně a teď nadává na předchozí garnitury a to, že se mu kdeco… Číst vice »

Newsletter

Výběr editora