Libeňský most není nutné bourat, konstatoval švýcarský profesor
Libeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan Sůra
Pražský Libeňský most není nutné zbourat a má být opraven a zachován. Most má vysokou architektonickou i historickou hodnotu. Ve
ČKAIT není nezávislá odborná instituce, jejjí činnost je spjata s aktivním stavitelstvím a s podniky, které výstavbu provádějí. Od počátku jsem nesouhlasil s jejich v lepším případě zlobovaným, v horším s korupčním stanoviskem. Obnova a rekonstrukce vyžaduje mnohem širší a hlubší znalosti překračující hranice oboru stavitelství. Totoéž platí i pro stavitele dopravní infrastruktury v souvislosti s geologií, hydrologií a dalšími přírodovědnými obory. Jsem za rozhodnutí a kladnou oponenturu rekonstrukce rád, Libeňský most zaslouží, aby byl konečně ve stavu, kdy přečká nikoli jedno, ale více století.
ona nějaká profesní komora s povinným členstvím je nezávislá odborná instituce?
Ona je vůbec jakákoli profesní komora nezávislou institucí ? Třeba taková soudcovská, lékařská, exekutorská ?
tak tvrzeni v prvni vete bohuzel neznamena, ze nemuzou mit pravdu.
ostatne rekonstrukce, zvlast takovehoto nesmyslu, kde se bude postupne prichazet na dalsi a dalsi vicenaklady je spis v zajmu „stavebni lobby“ nez levnejsi stavba mostu noveho.
i kdyz se postavite na hlavu, tak ten nesmysl drzici pohromade silou vule prezije jen par desetileti navrch…
Tož to ti envím, ale na VUT se geologie učí. I na a Hydro je tam celá katedra/ústav. Pravda, neučí se tektonika ani vulkanismus. A na hydru se neučí To je stavařovi v ČR asi tak platné jako znalost mořských proudů.
Je vidět, jaký máte přehled, co stavařina skutečně obnáší.
Inspirace: https://nazory.aktualne.cz/v-belgii-zbourali-vzacny-goticky-most-nevesly-se-pod-nej-lod/r~14625aa4ba6711e9ab10ac1f6b220ee8/
Technicky tenhle most je starý 70 let 😉
Při bourání z klenby čouhaly „gotické“ roxory…
neverte kazdy blbosti…
https://pooh.cz/2019/08/10/v-belgii-nezbourali-vzacny-goticky-most-bouraji-repliku-z-roku-1940-puvodni-zbourali-uz-pred-skoro-80-lety/
Most by se měl zbourat a nahradit něčím co bude fungovat, jen čistě z důvodu že neplní svoji základní funkci a tou je doprava. Takle to je zase hra o to, kdy zo spadne.
Ti, co o věci nevědi odborně zhola nic, svými příspěvky pouze dehonestují sami sebe.
Díky za příspěvek, ale jako obyčejný občan země pražské chci jezdit bez omezení a ne po rozpadajícím se mostě… A že jich tu je. Jediný nový most a plně funkční je v Troji a ostatní jsou v dezolátním stavu. Libeňský most, který svému účelu už dávno přestal stačit, by se měl nahradit něčím co bude fungovat, a stačit pro současné užívání.
Jel jste po něm vůbec někdy, když máte představu, že „svému účelu už dávno přestal stačit, by se měl nahradit něčím co bude fungovat, a stačit pro současné užívání“? Pro většinu lidí z Prahy 7 je naopak „noční můrou“ obava obava, že místo dosavadní relativně poklidné komunikace tam IPR bude chtít mít něco podobného Argentinské ulici a Holešovičkám, a proto horuje za novostavbu zbytečně širokého mostu, aniž by byla skutečně potřebná!
Jezdil jsem po něm pravidelně do práce, tramvaje jezdící krokem, častá omezení automobilové dopravy. Nejsem příznivec, většího automobilismu v Praze, ale ten most nestačí dávno dnešním podmínkám, taky byl navrhován s ohledem na poměry v době stavby a ne dneska. Pokud chceme mít skanzen budiž, můžeme vyloučit tramvajovou trat, automobilovou dopravu a udělat z toho most pro pěší. Na to ještě par let stačit bude.
To, co kritizujete, je ovšem vyvoláno jen bídným technickým stavem neřádně udržovaného mostu, ne tím, že by jeho šířka a kapacita nestačila nejen současnému, ale i mnohem většímu provozu!
Většina obyvatel města bohužel nechápe, že funkční velkoměsto potřebuje nějak široké ulice a tak mají bojovníci „proti všemu novému“ silnou podporu. Budou s tím do budoucna velké potíže, hlavně v okrajových čtvrtích, kde se budují nové čtvrti napojené na vesnické půdorysy. Co ale dělat proti většině? Musíme to skousnout. Snad nějaké poučení, kdyby se lidu dostalo… Lidé často sami sobě blokují funkční dopravu, aby si pak stěžovali na bídu neprůjezdných ulic. Bude-li most trochu širší, než navazující ulice, dopravu v těch ulicích to nijak nezhorší (jak vykřikují odpůrci téhož) a aspoň na tom mostě bude klidněji.
Nesmysl: ten most z pohledu dopravy bohatě postačuje pro mnohem větší provoz, než jaký je tam únosný – a srovnávat to s novostavbami na okrajích města je už úplně „mimo mísu“: nikdo soudný přece nemůže chtít celou tu individuální dopravu z okrajů města dostávat do centra (ani toho širšího, jímž Holešovice jsou), když existuje funkční a i skutečně docela dobře fungující MHD!
ten most má šířku odpovídající navazujícím komunikacím, větší nepotřebuje. Jediný problém toho mostu je, že na něj století nikdo nesáhl a potřebuje generálku, ostatně jako většina ostatních mostů. Např. Hlávkův je také v dezolátním stavu.
Neříkám že tomu tak je, ale nemohl by to být úplný cyklus? Ulice se udělaly široké podle mostu (protože širší by stejně most „zaškrtil“) a most se dneska zpětně udělá široký podle ulic protože „to tak evidentně stačí“…? Stačí řekněme také na rozumně širokou cyklostezku apod?
Jako plně chápu že nikdo z okolí není nadšený výhledem intenzivnější dopravy „u nich“ ale to ještě zdaleka neznamená že s tím souhlasím…
Sorry, ale představa tranzitní dopravy z pěší zóny Palmovka a od Kauflandu na Švábkách do obytné zóny na Maninách je fakt kravina!
Myslíte to tak, že se jako udělá nový čtyřproudový most a podle něj se pak vybourá široký bulvár až k „městotvorné“ dálnici na Argentinské?
Na cyklostezku a spol. stačí v pohodě! A propos. „Krásný nový most“ v Troji za bratru 1,5 miliardy má cyklostezku kde???
Souhlas! A to navíc Hlávkův je soumostí z několika mostů… Překvapuje mě, že se o něm tak málo mluví, podle mě na tom Hlávkův bude dost podobně…
Tak proč něco píšete?
Aneb jak s Prahy a Ceska delat nadale skanzen za kazdou cenu, vzdyt je to jen „z nasich penez“ 🙁
Vetsi pravdepodobnost je, ze nejaky ten most v v cesku spadne, nez se to da do poradku. V havarijni stavu jsou desitky mostu a dukladou kontrolu by si zaslouzili prakticky vsechny, leckdy i par let stare.
Trojský most byl také „z našich peněz“ a rozhodně nemám pocit, že byly dobře investovány! Například sendvičová konstrukce vozovky, která byla použita, zadělává, podle toho, co o tom vím, na docela slušné problémy do budoucna. Ještě, že si stát ramusák schoval do hmotných rezerv… Možná se nám bude ještě hodit… 🙁
Bourat staré věci není problém, pokud máme jistotu, že nová stavba bude také architektonicky hodnotná. S ohledem na Dolínkovy vizualizace mostu z univerzálních dílů, nemluvě o Stuchlíkových fantaziích, chápu ten odpor Pražáků vůči bourání. Ale na druhou stranu – občas je potřeba pokročit, na místě různých domů v centru Prahy taky dřív stál nějaký s větší historií…
Ano, stál a kolikrát ho nahradil dům architektonicky méně kvalitní. Takže tohle opravdu není dobrý příklad.
Ještě, že takto nepřemýšleli v 16. – 18. století! 😉
Prakticky všechny dnes chráněné památky stojí na místě, kde už dříve něco stálo.
To je sice možné, ale stavba někomu patří a má plnit především nějakou primární funkci a ne především co nejlíp vypadat… to až jako bonus.
Most je mizerně postavený, úzký a zchátralý, jedním slovem hnusný. Jako Pražák nemám žádný odpor k jeho zbourání – už to mělo být hotové. Pravděpodobnost, že nový most bude po architektonické stránce lepší, nebo aspoň srovnatelný je vysoká. Trojský i Dvorecký most tu naději dávají, byť jeden vyšel moc draho a druhý je teprve v návrhu.
Tak jasně, Kotěrů nám tu po ulicích běhá, že bysme s nima mohli dláždit. A most je postavenej tak mizerně, že slouží 91. sezónu bez jediný opravy.
Aneb názor je jako díra do řiti – má ho každej.
Přesně tak! Trojský most bych dával za příklad nejdřív tak po 50. letech bezproblémového provozu! Na Dvorecký most jsem moooc zvědav. Počkejme si, až bude stát!
Který klasik řekl, že design má být především funkční ?
Le Corbusiére. Ale dost možná nebyl ani první, ani jediný.
no ještě pár let se budou hádat a posuzovat a najednou už opravitelný nebude….
To že jde opravit víme dávno, tak otázka nezněla. Otázka zní kolik to bude stát, a jak dlouho opravený most vydrží ve srovnání s novostavbou ať už repliky nebo nově navrženého mostu.
Tak při dnešní kvalitě stavbeních prací nový most by určitě vydržel méně, než ten současný. „Most z roku 1928 je ve špatném stavu a nikdy nebyl opravován.“
Líp už bylo, říkal to jakási starřecký filosof. Mno a všichni se po něm opičí, snad aby tak dosáhli jeho velikosti. Ech…
starořecký … píšu jak hottentot 🙁
Já to znám ze zpráv Rádia Jerevan:
Vaprós na Rádijo Jerevan: Skažítě pažálsta: Kagdá búdět lúčše ?
Atvěét at Rádijo Jerevan: Lúčše užé býlo :-).
Pokud si dobře vzpomínám, tak zrovna ten současný až zas tak kvalitně postaven nebyl…
No, jste-li pamětníkem jeho výstavby, tak přeji hlavně mnoho zdraví do dalších roků života …
Zbytečný komentář. O bezuzdném šetření a šlendránu při stavbě tohoto mostu je na síti dostatek informací.
CKAIT je především organizace branici ceske hnojiste pred zahranicni konkurenci projektantu. Zastoupení SUDOPu v nejvyssich organech mluví za sebe… Takze na jejich stanoviska je dobre ze Praha nehledi….
a jak snadné je pro českého projektanta působit na západě?
Dost jich tam působí, nebo projektují tady pro západní firmy, takže velký problém to asi nebude.
A pod vlastním razítkem, nebo pod jejich ?
Moment, podle zprávy z února je Brühwiler přece specialista na nýtované konstrukce a tohle je železobeton. 🙂 Ale jsem teda opravdu zvědav, co řekne o Výtoni.
A mimochodem by mě zajímal postup výpočtu statiky objektu, jehož většinu tvoří (v neznámém rozsahu) degradovaný železobeton se zkorodovanými výstužemi. Že by to za nějakých okolností šlo opravit nepopírám, otázka je, zda jsou ty okolnosti pravděpodobné.
Opravit nebo alespon natrit lze v podstate cokoli, otazkou jsou naklady a zivotnost takoveho reseni. U natirani bude nizka zivotnost u opravy budou dost vysoke naklady. V krajnim pripade se za par let poplacame po ramenou, ze mame krasny opraveny most, ktery bude z vetsi casti replikou puvodniho, ktera vsak bude mit kvuli zachovani nekterych puvodnich casti v porovnani s opravdovou replikou nebo novym mostem vyrazne nizsi zivotnost.
Asi tak.
Jde dokonce o prostý beton a kamenivo v něm je z koryta řeky, hodně se šetřilo. Na Vašem sdělení to ale nic nemění a plně s ním souhlasím.
Vzorky betonu z nitra konstrukce se odebíraly, takže jakási představa o míře jeho degradace existuje.
Vždycky je tu možnost neodhalených místních vad. Ty žádné vrty neodhalí :-(.
Jasně. Osobně nejsem zastánce opravy.
No na jednom se schodli. Jestli se s tím mostem nebude nic dělat spadne.
A nidko nebude muset rozhodovat, pod nic se podepisovat a všichni budou happy :-).
A kolik za to frajer dostal?
Tolik kolik bylo potřeba, aby se most nezboural, ale jen rekonstruoval.
Jinými slovy – expertní posudek s předem známým výsledkem ?
Tak jasně, že nejdřív hledli experta, který má předem daný názor a pak mu zadali vypracování nezávislého posudku.
Fakt ste takovej mamlas, že si myslíte, že profesor z techniky v Laussane by napsal posudek na objednávku a riskoval tak kariéru?
A co se mu stane ?
Fakt ste takovej mamlas, že si myslíte, že profesor z techniky v Laussane by napsal posudek na objednávku a riskoval tak kariéru?
Kdo ho za to potrestá ? Koho ve Švýcarsku zajímá nějaký most v Praze ?
Fakt ste takovej mamlas, že si myslíte, že profesor z techniky v Laussane by napsal posudek na objednávku a riskoval tak kariéru?
No to je radost. Jsem moc zvědavý, jestli se náhodou nepřijde na to, že vyšehradský železniční most se dá taky opravit.
S trochou stesti se na to nestihne prijit do doby, nez budouci osazenstvo na magistratu (s druhou trochou stesti) rozhodne o jeho nahrazenim necim, co odpovida paterni trati. Uz takhle jako Prazak sve mesto vnimam jako skanzen, velmi nemoderni, vemi silne orientovany proti jakekoliv progresi vpred.
Zdá se že Hitlerem slibované srovnání se zemí by dle vás Prahu posunulo v urbanistice kupředu. Pravda , asi výši ji neoblibili miliony turistů.
A Vy si uvedomujete, že súčasná „úžasná“ podoba Prahy je výsledkom jednej z najväčších asanácii Európy prelomu 19. a 20. storočia? Pri ktorej zmizlo napr. veľmi hodnotné židovské ghetto?
Jojo, Karlův most toho je důkazem. Ou.
I ten vznikl necitlivou asanací hodnotného Juditina mostu, který přeci stačilo jen opravit :-)).
Koukám, že mezi hipstery není drsná pravda příliš populární :-).
To rozhodně není pravda, v jiných městech se konaly podstatně větší asanace, proto v těchto městech také nejsou historické čtvrti za jakými se jezdí do Prahy. Pražská asanace zůstala nedokončená (naštěstí), třeba v Paříži byli důkladnější.
JJ, barona Haussmanna tam dodnes proklínají. Tedy kromě těch, kdo bydlí v jeho domech místo středověkých barabizen :-)).
Bohužel je fakt, že třeba Varšava je na tom oproti Praze dopravně líp – viz celkem šikovný čtyřkolejný diametr mezi Západním a Východním nádražím. Vlak na letiště na rozdíl od nás už pár let mají a teď docela rychle staví druhou linku metra (zrovna letos se prodlužuje z původních 7 stanic o další 3+3).
Tam se jim to stavělo, když za ně asanaci provedli Němci :-(.
Naneštěstí se ovšem obávám, že váš výhled je dost optimistický a na to, aby to dopadlo takto dobře, bude potřeba výrazně víc toho, čemu se říká štěstí, než jen pouhá trocha.
No ty modernismy, co se staví, třeba Pankráce, to Prahu posouvá hodně dopředu, ale je to dost hnus.
Jakto Pražák vnímám naopak to, že si mnozí v Praze nějak stále neuvědomují, že Praha je na světě vyhlášená právě svojí historií a památkami a ne nějakou moderností. To nikdy nebyla a nikdy nebude pražská doména. Moderních měst je po celém světě hromada a Praha jim nikdy nebude konkurovat. A turisti do Prahy nejezdí za modernou.
Pokud v Praze nebude fungovat doprava stejně turisti nepřijedou
Sice jich přijede bezmála 8 milionů za rok, ale tím si nebudeme kazit mozkový pochod, že.
Takže má Praha skončit jako mrtvý skanzen pro turisty, který bude muset platit lidem za předstírání normálního života od 11 do 19 hodin jako v Krumlově ?
To už v centrum Prahy podstatě je, ne?
Holešovice zatíme ne …
Xaver: Máte pravdu, ale historický je Karlův most, nikoliv Libeňský, jehož stáří je méně než 100 let Nemám nic proti zachování historie, ale lidé také musí někde žít a nějak se přepravovat, takže zůstanou zachovány historické čtvrti, které jsou architektonickým skvostem a zbytek můžeme rekonstruovat či bourat a stavět znova.
Hostorická hodnota nemá žádnou souvislost se stářím. Pokud tenhle elementární fakt nedokážete pojmout, je zhola zbytečné, abyste rozvíjel jakékoli další myšlenky. Mimochodem, ona půlka Svatovítský katedrály taky není ani 100 let stará, stejně jako třeba Betlémská kaple nebo většina pražskejch mostů- Popíliť!
Hm, v architektuře se vyznám lautr pendrek, ale tak nějak bych navrhoval se zamyslet jak dlouho bychom rádi zachovali Libeňský most? Protože pokud odpověď zní „napořád“ (nevím, třeba je fakt takto hodnotný) tak by se snad asi mělo začít tím že na něm zakážeme provoz kromě pěšího (aby se nadále neničil) a někde blízko vedle postavíme nový který převezme dopravní zátěž (no, pokud budeme chtít být puristy tak možná spíš tunel, aby neničil výhled). Nahodit na to teď betonovou desku a trochu to pošolichat samozřejmě bude fungovat na nějakých řádově dalších 50 let, ale nezachová to most (navíc v původní… Číst vice »
V poslední době mám dost nepříjemnej pocit, že turisté jezdí do Prahy za pivem a zelenejma koloběžkama…
Ano do Prahy jezdí turisti, aby viděli Libeňský a vyšehradský železniční most.
Tak jasně, kdo by se jezdil dívat na jedinej stojící kubistickej most na světě, žejo…
Česká kubistická architektura je světově unikátní (všude jinde si kubismus „vystačil“ zejména s výtvarným uměním) a ano, skutečně sem láká nemálo turistů. To, že jsme takovej skvost nechali dojít do totálního zchátrání, místo abysme z něj udělali prvotřídní atrakci, je barbarství na úrovni hodně rozvojový země. To my radši naženem tůristi na Starý Město a prodáme jim ruský čepice a trdelník.
Hlavně, že tu má aktuálně půlka pronároda plnou hubu vlastenectví a národní hrdosti….
A koho zajímá nějaký český kubismus ? Kdo se zastaví U černé matky boží nebo Na Výtoni ?
A co Tančící dům nebo Expo 58 ? To je vzduch ?