Libeňské soumostí se už staví. Pro TSK jde o nejsložitější projekt, pro opozici oslava neschopnosti

O rekonstrukci zchátralé stavby se mluví přes 20 let.
Praha oficiálně zahájila kompletní přestavbu Libeňského soumostí. První etapa rekonstrukce spojení mezi oblastí Palmovky a Holešovicemi se týká 300 metrů dlouhé části dvoukilometrového soumostí mezi Voctářovou a Štrochovou ulicí. Vyjde na 425 milionů korun, hotovo by mělo být v prvním kvartálu roku 2027.
Zahájení bylo pouze ceremoniální, dělníci na stavbě už delší dobu pracují, k demolici původního mostu došlo loni a stavba získala povolení letos v lednu.
O rekonstrukci zchátralého mostu se mluví přes 20 let. Už loni na něm kvůli špatnému stavu musel být zrušen provoz tramvají, předpolí hlavního mostu jsou podepřená.
Praha v minulosti vysoutěžila firmu na jeho rekonstrukci, poté však rozhodla, že místo ní bude hlavní část mostu přes Vltavu stržena a nahrazena tvarovou replikou.
Vysoutěžený kontrakt však podle ředitele TSK Filipa Hájka zůstává v platnosti, pouze se k němu budou přidávat nové stavby, se kterými se nepočítalo. Jde například o podchod navazující na Vojenovu ulici, který si prosadila Praha 8, či samotná stavba mostu přes Vltavu. Půjde o minimálně pět nových objektů. Celé soumostí by mělo být podle Hájka hotovo do roku 2030.
Kromě nyní zahájené stavby má TSK stavební povolení zatím pouze na dočasný náhradní most, který bude sloužit v průběhu stavby mostu přes Vltavu. U dalších staveb do konce letošního roku stále poběží projektování, povoleny by měly být příští rok v srpnu. „Je to ultrasložitá stavba, nejsložitější projekt, který kdy TSK měla,“ uvedl Hájek již dříve na setkání s novináři.
Autorem přestavby soumostí je architekt Petr Tej. „Těším se na stavbu. Návrh vznikl na motivy původního Janákova mostu. Pod nyní budovanou částí, kde dříve tekla Vltava, vznikne piazzeta, tedy náměstí s kavárnami a obchody, které propojí obytnou a kancelářskou zónu,“ řekl Tej.
Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře
„Přestáváme vymýšlet vzdušné zámky a začínáme opravdu stavět. Už brzy si budeme moci užít i upravené okolí pro chodce a cyklisty,“ řekl při ceremonii náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Toho ostře kritizoval jeho předchůdce ve funkci Adam Scheinherr, který opravu mostu prosazoval dlouhodobě a úsilí o zachování kubistické konstrukce stálo na začátku jeho politické kariéry. „Je ostuda, že po více jak roce od výluky se na Libeňáku začíná něco dít až teď. Předal jsem poprvé v historii mostu připravený projekt i se zhotovitelem, ale vedení města se rozhodlo ho měnit, zbržďovat a v důsledku několikanásobně prodražit,“ uvedl Scheinherr.
Nyní budovaná část se podle něj měla i podle původních plánů bourat a hned začít stavět. „Místo toho jsme se rok dívali na suť. Tohle není pokrok, ale oslava neschopnosti,“ dodal Scheinherr.
Libeňský most z roku 1928 od významného architekta české moderny Pavla Janáka stavbaři dosud nikdy neopravovali. Soumostí tvoří šest mostů. Janák je mimo jiné rovněž autorem části nedalekého Hlávkova mostu, několika vil ve Střešovicích nebo Škodova paláce či Hotelu Juliš v Praze 1.