Lex D1 a D49. Poslanci schválili změnu zákona pro stavbu dálnice kolem Přerova, nemusí však pomoci
Narychlo schvalovaná novela nedává jistotu, že se brzy začne stavět D1 u Přerova. Stále běží i soudy o povolení.
Sněmovnou dnes prošla zrychleným způsobem novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, který má podle jejich představ zabránit mnohaletému zpoždění stavby dálnice D1 u Přerova a D49 z Hulína do Fryštáku jen kvůli prošlým kladným stanoviskům o vlivu stavby na životní prostředí.
Proti novele nikdo nehlasoval, poslanecký návrh šesti poslanců z koalice i opozice prošel hladce i přes výtky některých poslanců, kteří se ale nakonec jen zdrželi. Pro bylo 118 poslanců, jak ukazuje výpis hlasování.
Novelou poslanci do zákona doplnili jedinou větu, která se týká platnosti takzvaného závazného stanoviska. „Stanovisko musí být platné v době vydání rozhodnutí v navazujících řízeních v prvním stupni.“ Podle současné legislativy je platnost stanoviska pět let. Jsou přitom různé výklady tohoto zákona, jak dlouho může platit.
Poslanci přišli s novelou čistě kvůli dálnici D1 u Přerova a D49 z Hulína do Fryštáku, kde se rychle blíží doba, v které vyprší platnost stanoviska. Reálně tak hrozilo, že kdyby měla stavba pravomocné územní rozhodnutí, mohla by o něj přijít kvůli vypršení stanoviska EIA. „To znamená, že by se musela udělat úplně nová EIA a celý proces stavebního povolovacího řízení by se musel rozvinout znovu. To by v praxi znamenalo, že v případě D1 bychom mohli reálně očekávat její dokončení třeba klidně za pět, osm, i deset let,“ řekl poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Souhlas napříč koalicí a opozicí
Novela ale není všelékem a nepřinese rychlé zahájení stavby. „Ve vztahu k povolování D1 je EIA pouze dílčí téma, i odpůrci řeší jiná témata,“ říká David Fiala, ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Stavba D1 u Přerova stále nemá pravomocné stavební povolení. „Novela nám dává jistotu v jedné oblasti ohledně EIA. Stejně však čekáme na výsledek soudů. Jeden je o změnu územního rozhodnutí, druhý bude o zatím nepravomocné stavební povolení,“ dodal Fiala.
Ředitelství silnic a dálnic dosud reálně hrozilo, že stanovisko EIA propadne a bude ho muset získávat znovu. To je proces často i na několik let. Poslanci v textu důvodové zprávy připouštějí, že je už vysoce reálné, že stanovisko propadne. Návrh vysvětlují tím, že je z „celospolečenského hlediska zcela nezodpovědné ponechávat výklad nejasné platnosti závazného stanoviska na soudu v situaci, kdy v odborných kruzích o tom panují polemiky v tom směru“. Stavba D1 u Přerova má zatím nepravomocné stavební povolení, lze ale očekávat odvolání proti tomuto rozhodnutí.
Poslankyně Dana Balcarová (Piráti) upozornila na nestandardní proces projednávání. „U těchto staveb státní organizace ŘSD není schopna ani po více než dvaceti letech obstarat potřebná povolení. Poslanci předmětné novely v důvodové zprávě tvrdí bez jakýchkoliv důkazů, že za časové prodlevy odpovídají ekologické spolky. Přitom místní lidé, kteří jsou dotčeni důsledky předmětných staveb, pouze v zákonné lhůtě poslali úřadům své připomínky a úřady mají na vyřízení těchto připomínek dva až tři měsíce. Ve skutečně za časové prodlevy může ping-pong mezi investory a úřady, který trvá i celé roky a průtahy v rozhodování pak poškozují hospodářství i důvěru občanů ve stát,“ dodala Balcarová. Ta se nakonec při hlasování zdržela.