Cestovní ruch Dopravci Železnice

Levné jízdenky zabraly. ČD přibývají cestující do zahraničí rychleji než po Česku

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Českým drahám se i přes konkurenci autobusových dopravců na dálkových linkách daří zvyšovat počet cestujících na mezinárodních dálkových spojích. Za loňský rok zaznamenaly nárůst o 3 %, cestujících v nich přibývalo rychleji než ve vnitrostátních vlacích. (loni růst + 2,6%). Za růstem stojí především nabídka akčních levných jízdenek do zahraničí i zrychlení některých relací.

S mezinárodní jízdenkou loni cestovalo ve vlacích Českých drah 4,9 milionu cestujících. „Cena železniční dopravy v zahraničí, hlavně v západní Evropě, je podstatně vyšší než u nás. Mezistátní cestování tak v kooperaci se zahraničními dopravci zpřístupňujeme hlavně prostřednictvím nabídky Včasná jízdenka Evropa,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro obchod Českých drah.

Včasné jízdenky bývají obvykle o několik desítek procent levnější, než klasické mezinárodní jízdné, které je často svoji výší naprosto nekonkurenceschopné s leteckou dopravou. České dráhy dnes nabízejí Včasné jízdenky Evropa ze všech významnějších železničních stanic v Česku do podobně významných stanic v okolních státech v Rakousku, Německu, Polsku a na Slovensku, a také do dalších zemí, jako je Maďarsko, Dánsko, Belgie, Nizozemí a do slovinské Lublaně a Mariboru.

Za cenu kolem pět set korun je dnes možné dojet z Prahy například až do Bruselu či na rakousko-švýcarské hranice. V kombinaci s akčními cenami jiných zahraničních dopravců tak lze cestu po Evropě pořídit často levněji než letadlem.

Štěpán ale připomíná i jiný faktor nárůstu počtu cestujících cestování vlakem na hlavních trasách zrychlilo. „Od loňského roku se zkrátila cesta z Prahy do Berlína na 4 hodiny a právě ve směru z Čech do Saska a dál do severního Německa jsme loni zaznamenali největší přírůstek mezistátních cestujících. Stejně dlouho, 4 hodiny, se jede do Lince, Vídně nebo Bratislavy. Rychlejší než v minulosti je také cesta do Budapešti, která dnes trvá 6 a půl hodiny,“ dodal Štěpán Současně připomněl, že jízdenka ČD pak platí za zvýhodněnou cenu i například v rychlovlacích ICE v Německu.

Příklady Včasných jízdenek Evropa
Praha – Krakov od 369 Kč Ostrava – Salcburk od 501 Kč
Praha – Varšava od 501 Kč Ostrava – Frankfurt od 562 Kč
Praha – Hamburk od 501 Kč Ostrava – Budapešť od 422 Kč
Praha – Frankfurt od 422 Kč Brno – Innsbruck od 764 Kč
Praha – Salcburk od 501 Kč Brno – Berlín od 896 Kč

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Válečník
Host
Válečník

Co je to za nátěr vagónů, nějaký nový? Nikde jsem ho nenašel!

Twix
Host
Twix

Ano ale jedná se o vůz MÁV Start nikoliv ČD 🙂

ukulele
Host
ukulele

Zpáteční Brno – Innsbruck za 1500Kč, to není špatný. Akorát je divný, že ten rj s Innsbrucku pokračuje až do Zürichu a vyhledat jízdenku z Brna do Zürichu přes Innsbruck nejde, i když se zadá průjezdný bod. Vždy to nabídne cestu přes České Budějovice. A to nechceš.

Zdeněk Hynek
Host
Zdeněk Hynek

ČD Vám prodají přes Innsbruck jízdenku maximálně do Feldkirchu, byť ÖBB vezou vlak až do Buchsu, zkrátka jen pro Rakousko, průjezd do Švýcarska přes Rakousko Vám e-shop neprodá, zajímavé je, že přes Německo ano. Také se stává, že když je někde výluka a ÖBB jeden vlak rozdělí na dva, tak také neuspějete, neboť NAD v e-shopu ČD není. A některé vlaky v něm pro jistotu nejsou vůbec, třeba některé vlaky výchozí z Petržalky.

X 1
Host
X 1

Ještě předloni jsem jezdil Přerov – Wien – Bregenz za 39 euro. Ale loňské výliky to rozsekaly. To pak bylo výhodnější jet Přerov – Praha – Cheb – Norimberk – Augsburg – Lindau – Bregenz. Stálo to o néco víc ale stále za akční cenu. Více přestupů ale zajímavé úseky, kde jsem ještě nebyl.

Hotmail
Host
Hotmail

Vtipné je ale, že se námáte jak dostat zpátky. Jako já koupim za 500Kč Praha-Brusel, ale zpět už přes internet nekoupím…leda tak za 100€

Martin
Host
Martin

Dostanete. Jen si to musíte správně zadat.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jde to koupit i zpět. Posledním EC Dresden-Praha. Případně o 2 EURa dráž přes Cheb každé 2h.

LKB
Host
LKB

Ano, mam vyzkouseno, ze je mozne koupit i jen listek na smer do CR – ze zahranici pres internet je to super.

Skoda, ze tyto listky CD prilis neinzeruji v cizich jazycich, ty ceny jsou na nas OK, ale pro cizince jsou extra cool :). Takze budme za ne radi a je treba je maeketingove vyuzit!

Radek Janata
Host
Radek Janata

Není mi jasné, proč by ČD tyto jízdnenky měly inzerovat v zahraničí.

Nemají z nich skoro nic (většina tržby jde do zahraničí) a vůbec existence těchto jízdenek je dána tím, že se DB, ÖBB smilovaly nad chudými Čechy.
Jakákoliv taková reklama by znamenala větší zneužívání ze strany německých a rakouských cestujících pro vnitrostání cesty a konec těchto nízkých cen.

LKB
Host
LKB

Radek Janata: Nesouhlasim, mensi cast trzeb jde za ceskou jizdu CD, dalsi cast JLV za jidlo, ktere si clovek koupi po ceste. Kdyz bude trasa pres CR v zahranici znamejsi, lidi zacnou jezdit AT – DE vice pres CR… Takze reklama ma smysl, jen musi byt spravne nastavena.

Vaclav
Host
Vaclav

I přes nárůst počtu cestujících na Berlínu tak nějak chybí spojení s Berlínem v 18:30 z Prahy a v 19:15 z Berlína do Prahy.

Martin
Host
Martin

Více odmítají DB. Ptal jsem se přímo na ministerstvu. Oni by spojení byli ochotni posílit, ale Němci nechtějí.

LKB
Host
LKB

A jaky uvadeji duvod?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Odhaduji, že ten, že směrem tam je ()resp. by mělo být teoreticky spojení přes Lipsko (s přestupem na ICE 500 = za nehoráznou cenu přes 2688 Kč.
A směrem do ČR to asi nechtěli ani Češi, když nedokázali udržet „Metropol“ ani z Drážďan.

X 1
Host
X 1

Hast du recht! Schade für uns.

Martin
Host
Martin

„Bohužel možné zavést další denní vlaky v relaci Praha- Berlín, byť by je Ministerstvo dopravy považovalo za účelné. Společnost Deutsche Bahn AG, která je provozovatelem vlaků EC na německém území, považuje stávající rozsah přeshraniční dopravy z hlediska svých obchodních zájmů za dostatečný, z toho důvodu je i poslední vlak z Prahy v 18:30 veden pouze do Lipska. Z hlediska vnitrostátních potřeb v relaci Praha- Děčín vnímá Ministerstvo dopravy stávající stav jako optimální, neboť v okrajových částech dne je z důvodu nižší přepravní poptávky vhodné objednávat spíše vlaky nižšího přepravního segmentu, což jsou v tomto případě vlaky rychlíkové linky R 20.“

Ondra
Host
Ondra

Má ten vyhledávač e-shopu ČD ještě mezery… např. Praha-Dusseldorf musíte dát ručně přes Dresden, abyste dostali cenu 501Kč, jinak eshop nabídne trasu s cenou kolem 4.500Kč

D.S.
Host
D.S.

Standardně vyhledávač nabízí časově nejkratší spojení.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Což je právě ta mezera. Většina lidí klidně pojede těch o 20% déle, když to bude stát 10x méně.

Navíc ta trasa, co e-shop ve výchozím nastavení najde, je za použití aurobusu Praha-Norimberk. To taky nemusí každému vyhovovat. Když už přišel na web ČD, dá se předpokládat, že rád jezdí vlakem.

Michal
Host
Michal

Ve vyhledávači si můžete vybrat, jakými dopravními prostředky chcete cestovat (ve výchozím nastavení jsou i lodě) i jakou odchylku od nejkratší trasy akceptujete.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Normální člověk to dělat nebude. Vypadne mu cena 4500 Kč a jde ke konkurenci.

Úvaha „je to moc drahý, takže zakážu autobus nebo nastavím přes Cheb nebo Dresden“ je něco, co nešotouše fakt nenapadne.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nesmysl – víte vůbec, kdo je to „šotouš“? Ale uznávám, že když maska vyhledávače nevnucuje sama minimálně při prvním použití zadání strategie, jakou chcete pro vyhledávání použít, tak to mnoho lidí, kteří vyhledávač nepoužívají pro hledání mezistátních spojení a jejich cen příliš často, nemusí napadnout.

noerf
Host
noerf

Rád bych viděl analýzu, jestli se to ČD vyplatí, nebo jako vždy zacvaká daňový poplatník.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hloupý nápad: vyplatí se to minimálně v tom, že ty vlaky stejně pojedou, ať už si tu levnější jízdenku někdo koupí, nebo ne, takže když si ji koupí, je aspoň nějaká další tržba, která by jinak nebyla.

Ondra
Host
Ondra

Za cenu 422Kč je pro trasu např. Praha-Frankfurt jeden spoj denně se dvěma přestupy, přičemž je povinný vlak Sp 5282 v úseku Cheb – Nürnberg Hbf. Jak bude postupováno v případě ujetí spoje z důvodu zpoždění vlaku na příjezdu z Prahy? Pro srovnání RJ bez přestupu za cenu 399Kč.

Martin
Host
Martin

Podmínka povinného vlaku je anulována a pokračujete dalším vhodným spojením.

Ondra
Host
Ondra

Ještě pro zajímavost: pokud bych vyjel z Prahy do Frankfurtu o hodinu dřív, kvůli rezervě na přestup, jízdenka bude stát 3.331Kč! Dalo by se pochopit, že jízdenky na spoje v určitých časech budou dražší v jednotkách procent, ale cena za osminásobek mi připadá zcela absurdní.

D.S.
Host
D.S.

Za 422Kč lze jet celý den ve 2h intervalu,jen je potřeba upravit ve vyhledávači trasování přes Cheb. Cenu 399Kč srovnáváte s jednorázovou Valentýnskou akcí, normálně je cena dvojnásobná.

Bankéř
Host
Bankéř

Navíc ty Valentýnské jízdenky nelze nijak stornovat.

Jarda V.
Host
Jarda V.

s RJ-CZ Praha Frankfurt 650 (storno 10%), Eurolines začíná na denním spoji za 360Kč noční 549Kč a když někdo najde kamaráda na cestu ze Slovenska do Prahy na RJ-SK se dá jet trasa Košice – Frankfurt za 19 euro s tím že za 10e necháte Business Košice – Praha jedete pod 300Kč. Flixbus přímo nejede ale s přestupem v Norimberku vyjde jízdenka na 500-600Kč. A nakonec kombinace ČD – včasná Evropa Praha -Norimberk a DB SparPrice- Norimberk – Frankfurt je za 10+19 Euro. Stále si myslím že dělení jízdenek a využívání akcí jednotlivých společností je výhodnější něž kupovat nějakou nadnárodní… Číst vice »

D.S.
Host
D.S.

Když se tím živíte, tak by jste měl vědět, že s ČD není problém jet trasu Praha – Frankfurt na jednu jízdenku za 422Kč, resp. 501Kč. Postačí k tomu se vyhledávači vyplnit přes Cheb, respektive přes Dresden v 6:32 z Prahy.

LKB
Host
LKB

Jak jste spravne napsal, CD na tomto trhu konkuruji autobusovym dopravcum. No ja radsi dam penize CD, nez platit Flixbus, ktery subjektivne odsuzuji.

-TR-
Host
-TR-

Je to sice všechno hezké, ale vůbec se neřeší výpalné, které musí cestující platit, když si kupuje jízdenku na poslední chvíli. Mezinárodní tarif NRT totiž nepředstavuje součet základního vnitrostátního jízdného v jednotlivých zemích, ale odvíjí se podle jiných ceníků. Třeba ceník NRT ČD představuje takřka dvojnásobek obyčejného jízdného. Stejnou praxi uplatňují i zahraniční železnice. V e-shopu rovněž nelze zakoupit nabídky jízdenek MPS, které jsou cca na úrovni obyčejného jízdného ČD. Opět špatně. Za cestu Znojmo – Wien (přes přechod Šatov/Unterretzbach) mi e-shop ČD nabízí cenu 580 Kč. Ale jízdenka MPS EuRegio stojí 259 Kč, je tedy o polovinu levnější! A… Číst vice »

Martin
Host
Martin

MPS do Rakouska on-line nejde kvůli ÖBB, aby za to nejezdili lidi v AT.

Petr
Host
Petr

„Rychlejší než v minulosti je také cesta do Budapešti, která dnes trvá 6 a půl hodiny.“ Tam je to ovšem pouze díky tomu, že se přesunula konečná z nádraží Keleti na Nyugati, které je ze slovenských hranic blíž 😀 A za těch 6 a půl hodiny to i tak zvládají jenom ve snu.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Nejsmutnější na tom je, že to modernizací na slovenské a maďarské straně jde stáhnout výrazně pod šest hodin a stále se nic neděje..

itelv
Host
itelv

Absolvoval jsem cestu Praha-Budapešť a zpět o víkendu a pravdou je, že rychlé železniční spojení končí Břeclaví. Zvlášť v Maďarsku to je železniční historie. Přes Budapešť se až na Nyugati jede krokem. I tak ale 6,5 hodiny to +- bylo.

Petr
Host
Petr

Já jsem do Budapešti jezdíval každý měsíc v roce 2017 a včas jsem nedojel ani jednou. Od té doby už tam nepotřebuju tak často a když, tak letecky, protože mě přestalo bavit být masochista a letadlo je leckdy levnější, obvykle srovnatelné. Nicméně za rok 2017 jsem včas nedojel ani jednou. Nejmenší zpoždění bylo půl hodiny, spíš ale víc. Když jsem se jednou zakecal s personálem v restauraci, tak říkali, že oni už včasný dojezd neočekávají. Jestli se to od té doby změnilo, tak jsem za stávající cestující rád, ale mně bude trvat, než do toho vlezu znovu.

LKB
Host
LKB

Pokud vim, Madarsko intenzivne zrekonstruovalo koridor Budapest – Gyor – Wien a jezdi pres nej svoje vlastni zahranicni spoje na zapad (velmi nasledovanihodne u CR – Bavorsko) – z nejakeho duvodu, ktery nevim, Praha – Brno – Bratislava – Budapest jezdi pres Nove Zamky a Komarno, coz je koridor na slovenske strane, ale ne na madarske strane (pres Vac). A i ta rychlost rozhodne neni 160 km/h. Myslim, ze je na case, aby MDCR iniciovalo mezivladni smlouvu CZ SK HU, aby byla moznost tam v ramci CEF Connecting Europe Facility pripravit koridor podobny, jako se pripravuje Rail Baltica.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

1) Nikoli přes Komárno, ale přes Štúrovo …
2) Po „maďarském koridoru“ (kudykoli přes Komárom) by cesta z ČR do Budapešti trvala (bohužel) výrazně déle než přes Štúrovo, zejména když se v Budapešti konečně už zase jezdí opět na/z Nyugati pu.

LKB
Host
LKB

Pardon, spletl jsem se, myslel jsem Bratislava – Nove Zamky – Sturovo – Vac – Budapest.

Jsem predtim nepsal postavit novou trasu pres Komarno, ale predelat stavajici trat Budapest – Vac – Nove Zamky na 200 km/h koridor!

Partneři



CSCARGO