Letiště Václava Havla překonalo hranici deseti milionů pasažérů
Boeing 737-800NG ve speciálním nátěru Prague loves you. Foto: Filip Koška / Letiště Praha
Nejsilnější proudy cestujících se pohybují mezi Prahou a italskými destinacemi, na druhém místě je Spojené království.
ČSA bych dokázal bázovat na své zahradě, což mě bolí u srdce
Každý by chtěl letět v jiný čas a nejradši by měl spojení 8x denně. Rozmazlenost a zbytečnost
Hlavně,že se podařilo splnit plán a snížit závislost letiště na ČSA.
Ty problémy ale nejsou primárně v letectví samotném. Problém je, že Česká republika je pouhou levnou montovnou a obory s větší přidanou hodnotou jsou vemi řídké. Významné firmy nejsou opravdu české. Česká republika nemá žádné zahraniční zájmy, naopak státy a města, která mají v Praze své zájmy to spojení ošetřené mají. Ani s turismem to není horké. Co dnes Praha nabízí? Štětky, chlast a vesměs nekvalitní jídlo. Pro takovou klientelu se nevyplatí zavádět letecké spojení. A opačně? Někdo z Čechů si zatím dovolenou v zahraničí dovolit může, ale to číslo bude prudce klesat, protože letos není příší rok. Ono se… Číst vice »
Dost to souvisí s inteligencí, většina populace není schopna jinde než v montovnách pracovat. A za poslední desítky let se ve školách učí jen mít na všechno názor, všechno okecat a hodně nahlas a sebevědomě se prosazovat. Chápaní psaného textu je nad síly většiny. Studenti 1. ročníku VŠ zjišťují, že neumí vytáhnout podstatné informace z knih, protože jim to doposud všechno zpracovali do bodů v powerpointových prezentacích. Generace narozená v 90. letech se nemusela nijak snažit, protože jich bylo málo, tak se dostali všude, nezažili ani nezaměstnanost. Teda zatím. Až budou ty montovny krachovat, protože končí doba levného plynu, to… Číst vice »
Takhle můžete najít nedostatky na všech generacích. U generace X je pro změnu zásadní problém neznalost cizích jazyků. Což je dnes problém už i na specializovaných dělnických místech, protože u mnoha strojů je ovládání v angličtině, případně němčině, stejně jako manuály. Nemluvě o případné komunikaci se zahraničními dodavateli či zákazníky, kolegy ze zahraničních poboček nebo školení od zahraničních lektorů.
To jsou právě ti, co nemohou pracovat jinde než v laciných montovnách. Sám jsem Husákovo dítě a absolvoval jsem normální základku v regionu, tentokrát ještě nebyly osmileté gymply. Tak vím, co je to za materiál.
Já bych neřekl, že je to jen problém Husákových dětí. To je problém i těch mileniánů – prostě všeobecný český problém. Ano, najdou se i mileniáni, kteří umí perfektně anglicky, případně jiný jazyk. Ale zpravidla to jsou absolventi humanitnách oborů, kteří jsou jinak v běžném životě nepoužitelní. Technik, aby mohl fugovat bez větších omezení, potřebuje dnes minimálně 2 cizí jazyky na vysoké úrovni. A není to o tom, zda má nějaký certifikát v úrovni alespoň B2, ale zda je v tom daném jazyce schopný vést jednání, argumentovat, bránit se pod tlakem a rozumět komplexním textům.
fakt maj milenialove problem s jazyky? zajimave tvrzeni, a ne uplne odrazejici realitu.
podle mě vy máte třeba problém s egem a pocitem neomylnosti
Na jednu stranou dobrá zpráva, že se překonalo aspoň 10 mil., ale na druhou stranu je hodně smutné, že v PRG je to oživení tak extrémně slabé. Počet cestujících je letos na úrovni regionálních evropských letišť u měst o velikosti +/- Brna s třetinovou infrastrukturou, která měla v roce 2019 tak 1/3 čísel co PRG, ale teď se vrátila na původní úroveň, dále BUD překonala 10 mil. už v říjnu. Obnovování linek nebo ohlašování nových se v PRG prakticky zastavilo (nepočítám lety s frekvencí 1x týdně A320/321 apod.). Z mého pohledu bych si rád přečetl nějakou analýzu nebo rozhovor na… Číst vice »
V Polsku založíte pobočku i kvůli Pobaltí. Budapešť je rozebrána Ryanairem a Wizzairem. Praze chybí ČSA v režimu před 15 lety. Se Smartwings lítají převážně koupáci od nás. Zároveň jsme oproti Budapešti obklopeni většími letišti jako Katovice z Ostravy, Vídeň z Brna, což ubírá Praze další cestující.
To s tím Polskem je pravda a je to také větší trh, ale z naší strany byla dříve aspoň snaha s tím něco dělat, teď už snad ani to ne. Praze chybí síťový dopravce, ale toho nemá ani ta BUD. Ryanair navíc BUD omezuje kvůli maďarské dani (ano, pořád tam má i po omezení větší provoz než v PRG). Z BUD je dnes více celoročních dálkovek než z PRG, i když to tak nebývalo a vždy měla tak minimálně o 1-2 mil. za rok méně. Ta další letiště v okolí souhlasím, navíc vzdát Moravu, aby se rychle a pohodlně dostala… Číst vice »
Asi těžko něco uděláte s tím, že jižní Morava má Vídeň blíž a severní zase Katowice. A samozřejmě tam bude vždycky mnohem větší nabídka. Prostě jsme malá země obklopená většími populačními centry.
A to je přesně to, co píšu v prvním příspěvku, nemusel jsem čekat dlouho 🙂 1) Nejsme malá země, i když to hodně lidí rádo tvrdí. V Evropě jsme 13. v počtu obyvatel. Jenom máme šílený dluh ve vnitřní infrastruktuře, který se časem prohlubuje, a nemáme vizi. Takový polský CPK by se u nás proto nikdy nemohl zrealizovat, i když geograficky na to máme ideální polohu. 2) KTW nejsou pro PRG srovnatelné letiště, to je právě to malé regionální letiště pro point to point linky. PRG je charakterově úplné jiné letiště, pro něj mají být srovnání právě spíš VIE, WAW,… Číst vice »
No, já jsem taky čekal ten argument, že jsme ve skutečnosti velká země… Kupodivu, zrovna ty země, se kterými se srovnáváme, jsou o něco větší. Navíc píšu o okolních populačních centrech těsně za hranicemi (což máme celkem štěstí, že tam jsou). Jenom taková katowická metropolitní oblast má asi 5 milionů obyvatel. Vídeňská je taky větší než pražská. A je to tam prostě blíž. Zajímavé, že máme ten obrovský dluh na infrastruktuře a přesto je to spojení do větší Vídně z Brna (také zčásti po našem území) o tolik rychlejší než do menší Prahy. Zřejmě to nějak souvisí s menší vzdáleností…… Číst vice »
Malí jednoduše nejsme, to ukazují čísla. V Polsku to také všichni nemají nejblíž do Varšavy, ale LOT si je tam už na ten přestup přiveze. Stejně jako Austrian nějakou část lidí do Vídně, i když třeba z Innsbrucku je to blíž do Mnichova. Maďarsko má opravdu tu výhodu, že má jenom Budapešť kromě malé části, co to má blíž do Vídně. Ale jinak musí všichni jezdit do Budapešti. Sasko už zčásti přirozeně z PRG létá, protože má do ní dobré spojení. Chci tím říct, že jde o kombinaci kvalitního spojení a atraktivitu destinace, PRG má jen to druhé. Jinak k… Číst vice »
Celé Čechy už právě nejsou aglomerace… To by musely vést ty vaše rychlodráhy úplně všude. A zejména Středočeský kraj trpí na nízkou hustotu obyvatelstva kromě oblastí těsně u Prahy. No nic, tak sněte, že se z vašich nízkých daní někdy něco postaví.
Mimochodem i ta Budapešť je o dost větší než Praha, ale tím se nenechte rušit. Jednou jsme prostě velicí a je to.
Ad vaše 1)…nic jako CPK by opravdu u nás vzniknout nemohlo, protože u nás a) se neuvažuje v dlouhodobém horizontu, b) zničili jsme si ČSA (instalace Tvrdíka, Kalouskův prodej…), c) názor, že letecká doprava nemá rozvíjena z veřejných peněz, že vše vyřeší privát nebo zahraniční společnosti… Je zajímavé, že v Polsku to dělají přesně naopak a ještě jim tleskáme za to, že zavedou linku z OSR…
Je tu víc problémů, ale mimo jiné se projevil i kolaps ČSA. Všichni vykřikovali, jak je hned někdo nahradí, ale stalo se tak minimálně. Amsterdam, Paříž dřív 3x denně KLM/AF a 3x denně ČSA. Teď jsou ČSA pryč, AF/KLM frekvence nenavýšily. A takových destinací je spousta. Ve srovnání s Budapeští je u nás určitě problém, že jsme byli hodně spojení s Ukrajinou, Ruskem a Asií. To je několik milionů pasažérů, co nám chybí. No a taky tolik Čechů nežije v zahraničí, to jsou třeba v Polsku skupiny, které cestovaly i za největšího covidu.
Naprostý souhlas, ty frekvence jsou dnes velký problém. Abych mohl letět ve vyhovující den nebo čas je dnes už dost komplikované. Třeba Řím kvůli konci Alitalia a ČSA a tomu, že ITA sem nelétá, nejde už moc dobře využít na přestupy, dříve to bylo ideální. Navíc v PRG Ryanair/Wizzair a částečně Eurowings létají do podobných míst vždy pár minut po sobě uprostřed dne, posledními večerními lety jsou tato místa už většinou nedostupná. Těch problémů je teď v PRG mnoho, ale zatím nevidím světlo na konci tunelu a ostatní nám ujíždějí.
Otazka je jestli je ta frekvence skutecne nedostatecna, kdyz jeden dopravce, kterej ty linky lital zkolaboval a ostatnim se na ne vubec nechce.
to je otázka, kterou by si (nebo jeji podobnou variantu) mel položit (a zkusit si odpovědět) kazdy snílek, který sní o dálkovkách z prahy a pravidelných letech do kdejaký p***ele.
a to co je tady zmineno , je odpovedi na vetsinu techto fantasmagorií. 🙂