Letiště v Českých Budějovicích je hotové. Na velká letadla si ale počká
Děťátko se narodilo, teď bude třeba jej vychovat. Těhotenství přitom bylo těžké. Tak charakterizovala jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) přestavbu
Děťátko se narodilo, teď bude třeba jej vychovat. Těhotenství přitom bylo těžké. Tak charakterizovala jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) přestavbu českobudějovického letiště. Hned poté přestřihla pásku u nového terminálu, jehož stavba začala v prosinci 2017. Terminál vyšel na 525 milionů korun.
„Jednou, za pět, možná za deset let všichni ocení, že letiště tady je. Kdyby se to rozhodnutí před lety neudělalo, tak by se tento velký areál rozparceloval a Budějovice by navždy ztratily šanci mít letiště,“ řekla Stráská.
Letiště bylo od loňského léta zavřené pro provoz, od úterý už se zde opět létá. Úřad pro civilní letectví povolil zkušební provoz menších letadel s rozpětím křídel do 24 metrů. Létají zde malá vrtulová letadla, ultralighty a vrtulníky. Letiště počítá s tím, že na podzim spustí osvětlení a budou jej moci využívat i malé tryskáče.
Cílem ovšem je takzvaný velký mezinárodní provoz, celá přestavba se prováděla proto, aby do/z Budějovic mohly létat stroje o velikosti Airbusu A320 či Boeingu 737. K tomu ale ještě povede dlouhá certifikační cesta. Hejtmanka věří v plný provoz před koncem roku 2020, v tiskové zprávě pak je uveden rok 2021. Předchozí odhady letiště přitom mluvily už o letní sezoně příštího roku.
Do spuštění velkého provozu bude nový terminál polykat peníze. Podle místopředsedy představenstva letiště Roberta Kaly nejsou náklady dopředu známy, nepůjde prý o desítky milionů. Otázkou rovněž je, jak se bude provoz na letišti řídit. Letiště má zatím s ŘLP dohodu o takzvaném systému AFIS/IFR. To v praxi znamená, že ŘLP doškolí dispečery letiště tak, aby ŘLP z Prahy navedlo letadla před letiště, kde by je převzali místní dispečeři. V okamžiku dosednutí už by měli letoun pod kontrolou oni a řídili by jejich pohyb na letišti. Podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy začne státní podnik školit pět budějovických řídících na podzim. ŘLP je také ochotno v případě velkého nárůstu provozu zajišťovat v budoucnu věžovou službu.
Podle Kaly letiště jedná s aerolinkami i cestovními kancelářemi a vidí zájem o lety na jih Čech. Konkrétní ale zatím nikdo nebyl. K uživení přitom letiště potřebuje alespoň 80 tisíc cestujících ročně.
První etapa modernizace někdejšího vojenského letiště byla zahájena v prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Skončila v roce 2010 a vyšla na 60 milionů. Před druhou etapu, jejíž součástí byla i výstavba terminálu, se kraj musel vypořádat s neudělením evropské dotace. Miliardový projekt proto zmenšil na polovinu. Druhá etapa začala zbudováním nových inženýrských sítí, přístupových silnic a vrátnice, uskutečnila se oprava ranveje. Tyto práce vyšly na 121 milionů, terminál pak na zmíněných 525 milionů.