Cestovní ruch Infrastruktura Letecké společnosti Letectví Letiště Zprávy

Letiště Praha zvýšilo poplatky za hluk, nejvíce v noci. Nově letadla zaplatí i za start

Letiště Praha. Autor: Letiště Praha
Letiště Praha. Autor: Letiště Praha

Pražské letiště Václava Havla s příchodem letního letového řádu koncem března výrazně změnilo systém poplatků za hluk. Dopravci vesměs zaplatí více peněz, při nočním pohybu jim sazba vzroste násobně. Doposud byly platby ve dne i v noci stejné. Letiště také nově zavedlo hlukový poplatek za vzlet, když dosud si účtovalo pouze přistání.

„Chceme zmírnit hlukovou zátěž v okolí letiště v noční době a nastavit spravedlivější přístup, který zohlední velké rozdíly v hlukových vlastnostech letadel. Více tak zaplatí dopravci za hlučnější letadla nebo za noční provoz,“ uvedl šéf letiště Václav Řehoř.

Nový systém má dopravce motivovat k nasazování tišších letadel. I proto letiště nově rozšířilo počet hlukových kategorií z pěti na 14. „Děje se tak s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu rovněž v rámci velké skupiny „tišších“ letadel,“ zdůvodňuje letiště.

Příklad změny hlukových poplatků (zdroj Letiště Praha):

Letadlo XY disponující konkrétními hlukovými vlastnostmi by do 25. března 2018 po přistání zaplatilo hlukový poplatek 993 korun nezávisle na tom, jestli přistálo v noci či ve dne. Za odlet by nezaplatilo vůbec žádný hlukový poplatek. Jde o letadlo z horší skupiny tišších letadel.

Od 25. března 2018 mohou nastat dle nové metodiky hlukových poplatků tři možnosti:
1. Přistane a vzlétne ve dne: na příletu nově zaplatí 616 korun dojde tedy ke snížení hlukového poplatku z důvodu realizace pohybu v méně problémové denní době, přibude však k tomu ještě poplatek na vzletu ve stejné výši.
2. Přistane v noci a vzlétne ve dne nebo naopak: celkem tedy zaplatí 1540 korun – dojde tedy ke zvýšení hlukového poplatku za realizaci jednoho z pohybů v noční době
3. Přistane i vzlétne v noci: celkem zaplatí 2 464 korun – v tomto konkrétním případě jde cca o 2,5 násobné zvýšení hlukového poplatku za realizaci obou dvou pohybů v noční době

Dovětek letiště:
Není možné určit přesné navýšení či snížení v procentech, jelikož se mění celá struktura hlukových poplatků. Namísto pěti hlukových kategorií jich je nově čtrnáct. Letadla jsou do nich rozdělena podle přesně stanovených hlukových vlastností a jejich hodnoty se mohou měnit doslova stroj od stroje. Při posouzení navýšení poplatků tedy musíme brát v úvahu konkrétní stroj, nelze posuzovat obecně. Obecně však lze říci, že k největšímu navýšení dojde u hlučných letadel, která létají v noci. V těchto případech může být poplatek za noc až šestkrát vyšší než poplatek za denní pohyb.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nebyl by nějaký aktuální článek, který by osvětlil poplatky v letecké dopravě a strukturu ceny letenky?

    • Pan Šindelář do článku sice nedal odkaz na oficiální zdroj, jen pár vyjádření Letiště pro tisk, ale poplatky si můžete spočítat podle ceníku Letiště Praha, a. s.: https://www.prg.aero/sites/default/files/obsah/staticke-stranky/5150/soubory/resource2.pdf

      Například 568 Kč za odlétajícího cestujícího, nebo 1110 Kč přistávací poplatek za nejmenší letadla do 5 tun MTOW (případně 10 575 Kč za padesátitunové letadlo) a spoustu dalších poplatků za to či ono… Mají tam i nějaké slevy pro nalákání nových dopravců.

  • Výše těch poplatků je tak směšně nízká, že dopravce naprosto nebude motivovat k nějakým změnám.

    • Já si to nemyslím – podle toho, co jsem stačil v posledních letech vnímat, jsou letadla při přistáváních i startech nějaká tišší než v minulosti (a rozhodně to není jen přibývajícím věkem pokračující degradací mého sluchu), takže nějaký tlak na snižování hlučnosti letadel (a to třeba i kvalitnějším výkonem práce pilotů) asi vyvíjen je.

    • Spíš důsledek přirozené obměny, ale určitě z jiných důvodů než kvůli pár stovkám za hlukový poplatek, leda že by to byly částky v €

    • ten poplatek neni v teto konkretni vysi. Jedna se o jednotkovou sazbu za kazdou zapocatou tunu mtow (maximalni vzletova hmotnost) daneho letadla.

      Clanek by mel byt doplnen, toto je matouci.

    • Omlouvam se za dezinformaci… nejsou za tunu. Prekoukl jsem se.

  • Srovnání s tím, kolik letiště platí konečným příjemcům hluku, by nebylo?

    • „Konečným příjemcům hluku“ (tedy přímo občanům tím hlukem zasaženým) letiště samozřejmě neplatí nic, ale nějaké „bonusy“ dostávají obce ležící v dosahu přistávacích a vzletových tras (na což letiště nezapomíná upozorňovat ve svých propagačních materiálech, občas zdarma doručovaných do dopisních schránek obyvatel dotčených obcí) …

    • Využití hlukového poplatku je čímsi omezeno (není to obyčejný příjem letiště). Z těchto peněz se platí různá kompenzační opatření v OHP (ochranné hlukové pásmo letiště). Před pár lety z něj například měnili okna v Horoměřicích (ve zkolaudovaných obytných místnostech každému, kdo si řekl, protože celá obec leží uvnitř OHP).

      Takže poplatek je nejen regulační, ale částečně i kompenzační. Ovšem bydlet v OHP je dvojsečné. Ve starém baráku vám sice vymění okna za nová, méně průzvučná, ale v novostavbě naopak musíte Vy mít štempl, že vaše nová okna vás dostatečně ochrání před leteckým hlukem. Venkovní hluk v OHP pak může vesele překračovat limity 60 dB ve dne a 50 dB v noci (ekvivalentní hladiny).

      Izofony najdete třeba v článku v novinách METRO: http://www.metro.cz/snazime-se-vyvracet-myty-rikaji-hlukari-z-letiste-praha-p2o-/praha.aspx?c=A171109_144900_metro-praha_lam

Newsletter

Partneři


Výběr editora