Letectví Letiště Taxi

Letiště Praha začalo hledat nové provozovatele taxislužby, rozhodnou i emise CO2

Taxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Taxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Vítěz koncesního řízení získá pětiletou smlouvu.

Letiště Praha začalo vybírat, kdo bude mít dalších pět let právo vozit cestující přímo od terminálů. Součástí nové soutěže je i změna konceptu provozu taxislužby, hlavní změnou bude hlavně objednávání vozidla.

Letiště oznámilo zahájení koncesního řízení v tiskové zprávě. Dosud taxislužby na letišti provozují společnosti Taxi Praha a Fix, kterým letos končí smlouva. Řádné koncesní řízení bude vyhlášeno z důvodu končící platnosti stávající smlouvy. S vybraným dodavatelem Letiště Praha uzavře smlouvu na pět let. Spuštění nového konceptu taxislužby pro cestující se plánuje od ledna příštího roku.

„V novém výběrovém řízení na provozovatele taxislužby reagujeme na požadavky cestujících a inovace osobní přepravy. Zavádíme trendy, které budou mít pozitivní vliv jak na spokojenost klientů využívajících taxi, tak na obchodní vztahy mezi letištěm a poskytovatelem, ale i na samotné řidiče,“ řekl Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.

Podle něj standardně využívá taxislužbu více než pětina cestujících. Novou koncepci konzultovalo Letiště Praha napříč trhem, inspirací byly i zkušenosti z jiných zahraničních letišť.

Hodnocení řidičů i pevná cena

Mezi požadavky letiště bude možnost objednávky digitální formou, ať už prostřednictvím kiosku nebo svého mobilního telefonu bez nutné instalace aplikace. Jízdu mohou objednat přímo u personálu taxislužby na přepážce v příletové hale obou terminálů. Na základě rezervace tak bude každý zákazník již před nástupem do vozidla vědět, kolik za cestu do cílové destinace zaplatí. Předem stanovená cena jízdy nejen v rámci hlavního města, ale i po celé České republice bude již konečná a v průběhu jízdy se nezmění. Zároveň může zákazník vždy zaplatit i bezhotovostně.

Novinkou bude možnost hodnocení jízd, Letiště Praha tak chce mít zpětnou vazbu od cestujících. Provozovatel bude na základě smluvních podmínek garantovat požadovanou kvalitu služeb, bezpečnost provozu, vozový park složený z automobilů se stářím maximálně do pěti let, čistotu vozidel a u řidičů reprezentativní vystupování a alespoň základní znalost angličtiny.

Podle aktuální poptávky bude taxi operátor přizpůsobovat počet dostupných vozů na letišti, aby zajistil dopravní obslužnost a cestující mohli služby využívat bez delšího čekání. Na přání zákazníka zajistí dispečer taxislužby pro rodiny s dětmi i autosedačku. Podmínky spolupráce zahrnují i možnosti přepravy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace.

Letiště Praha počítá s obratovým nájemným z každé jízdy. Na pražském letišti budou řidiči i nadále využívat zázemí i parkování v prvním jízdním pruhu přímo před terminály. V příletových halách pak bude mít vítězný dodavatel umístěné přepážky a kiosky, kde si cestující budou moci svou jízdu také objednat.

Novinkou v koncesním řízení je i hodnocení nabídek podle emisí CO2. Podle Letiště Praha je to z důvodu směřování k uhlíkové neutralitě. „Budoucí poskytovatel taxislužby tak představí i svou koncepci a přístup k životnímu prostředí. Lépe bude hodnocena nabídka toho uchazeče, který dokáže efektivně obsazovat vozy zákazníky v obou směrech, tedy na letiště i do centra. Hodnotit se bude také modernizace vozového parku, včetně předpokládaného zavádění elektromobilů do flotily na letišti,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Nechápu, proč rovnou nepožadují elektrická auta, pro taxíky ideální. Na oplátku by letiště mělo zajistit vybudování nabíječek na štaflech.

Leinad

Takže opět monopol.
Chápu že Letiště chce svoje podmínky a standard, ale nestačilo by dávat „licenci“ každé firmě která to splní?

David

Nebo mít typy poplatků za vjezd…a ne jen jako parkovací karta na 15 minut u terminálu.

Pak si můžou dávat jinou cenu klidně podle emisí.

U těch pristavenych taxi to byla vždycky kovbojska (nejde karta, ta cena už je v eur, to si dojedete). Zlatej Uber a služby přes dispečink.

Pořád nevidím, co z toho má zákazník…jen nějakej solich a úplatky na využívání něčeho státního.

Dřív jsem lítal cca týdne.

PetrN

A cena pro koncového zákazníka samozřejmě v hodnocení není, co? To totiž nevypadá v dnešní ekomagordobě dost cool 🤦‍♀️…. Takže pro normálního člověka, který nechce za cestu z/na letiště zaplatit další cenu letenky opět nezbyde, než jet slavnou 119 a metrem.. Inu, ať žije pokrok 🙂

Petr

No muzete jet uberem, kdyz vam autobus neni dost dobrej, ale na taxi jste moc velkej skrt.

Leinad

Nejen Uber, i jiné taxi trefí na adresu letiště. Ale nebudou v taxipruhu/na štaflu, zastaví kousek dál od terminálu.

PetrN

Kde jsem psal, že jsem na taxi skrt? Jen se pozastavuju nad tím, že je v dnešní době zelená ideologie důležitější, než zájem konečného zákazníka.. Za mě je to prostě zvrácené

Facepalm

Ne, to jen vy jste tak blbej, že nedokážete pochopit, že ekologický chování je v zájmu zákazníka. Doporučuju, abyste se šel uklidnit tím, že zatopíte pellahvema, nebo tak něco.

Raddie

Tzv. ekologické chování je jen v zájmu těžařů dotací 💵

Katka

Cena za km je určena vyhláškou hlavního města Prahy u všech poskytovatelů.

Leinad

Maximální cena. Aspoň podle mých zkušeností s Liftago při objednání mimo špičku téměř vždy přijdou i levnější nabídky, ve špičkách taky často chodí.

Facepalm

Jak se dalo čekat, slovo „ekologie“ jako vždy zafungovalo coby spolehlívý indikátor idiotů s hlavou pevně vrostlou do řiti.

Aleš Kortus

Elektromobil na taxi?! Jo klidně, když letiště postaví na stanovištích 5 superchargerů. Jinak je na taxi elektromobil nesmysl. To se dostanou hodně rychle do stavu, že jim dispečer řekne, že auto přijede za hodinu, protože má polovinu aut v zásuvce.

Jan

Auta si můžou dobíjet přes noc, to stačí klidně na deset jízd po městě. A stejně většinu doby čekají na zákazníka, to se mohou dobíjet i pomalu. Stačí přívést kabel k jejich stanovištím a vůbec mít u každé lampy dobíjecí bod.

Willy

Nemyslím si, že typický denní nájezd taxíku je více než 400km, takže bude stači pomalé noční nabíjení. A pokud by nájezd byl větší, v Praze je rychlonabíječek celkem dostatek a žádný řidič nejezdí celý den bez půlhodinové pauzy.

Gale

Sloty budou taky „přidělovat“ podle emisí?
To asi ne, co…

Facepalm

Jednoho dne určitě ano.

T2zdopravy

Mně jako člověku, který za normálních okolností zajíždí na letiště taxíkem 2x týdně, dříve chybělo, aby auta měla polohovatelné zadní sedačky. Často byla s řidiči složitá až drzá diskuze, jestli mohu jet vpředu, protože ty jejich škodovky se vzadu polohovat nedají (roomstera tam nikdo neměl). Také se vyplatilo se dopředu ptát, jestli berou karty. Povinnost sice je, ale jeden prostě odmítl a málem na mě fyzicky zaútočil.

Jenda

Já si na letiště vždycky volám prověřený dispečink, protože letištní taxikáři jsou fakt hnus. Jednak mám podobnou zkušenost s kartou jako vy (nakonec mi terminál podal, ale schválně tam nastavil o dvě stovky vyšší cenu a asi doufal, že si nevšimnu), několikrát jsem zažil záměrnou jízdu delší trasou, a jednou se mnou taxikář schválně „zabloudil“ v jednosměrkách, i když jsem mu zcela jasně dal pokyn, kudy má jet, a taxametr vesele naskakoval. Sice nejsem z lidí, co by se neuměli ozvat, na druhou stranu fakt hádky nejsou moje hobby, abych to musel podstupovat každou cestu z letiště. Myslím, že jediná… Číst vice »

Jirka

Zrovna u taxíků EV smysl dává. Pohybují se převážně po městě, hodně najedou a během čekání na nového zákazníka mohou dobíjet.

Jan

Přesně tak. Pro elektrifikaci jsou ideální taxíky a rozvážkové služby po městě, teprve poté se to vyplatí zavádět pro běžné soukromé jízdy do práce nebo na nákup a zpět.

Pražec

CO2 jako reklama dobrý, na některý lidi to opravdu zabírá, mohlo by to mírně zvýšit zisk.

„…včetně předpokládaného zavádění elektromobilů do flotily na letišti“
Jako fakt? Tohle už zní jako vtip, aby se, samozřejmě z klimatických ohledů, mezi tryskáči proháněly elektromobily.

Willy

S ohledem, že většina taxíků zajíždí a pohybuje se v centru města, je zohlednění EV při výběru naprosto legitimní.

Pražec

Špatně pochopil pojem „flotila na letišti“, myslel jsem, že by se to týkalo i ostatních automobilů ve službách letiště (nejen taxi).

Což nic nemění na faktu, že pro pořizování elektromobilů letiště argumentuje emisemi CO2, které nemají s lokální kvalitou ovzduší lautr nic společného.

A holedbat se klimatickou šetrností několika autíček je v případě letiště pokrytectví a greenwashing. (při tom, kolik CO2 dělají letadla)

Willy

Píše se také: „poskytovatel taxislužby tak představí i svou koncepci a přístup k životnímu prostředí“

Olin

Plný souhlas. .O.

Jan

Letadla už jim tam lítají stejně, tak aspoň ušetří znečištění z aut. Máte pravdu, elektrifikací se zlepší ovzduší významně, nejenom z CO2. Taky bych rád lítal elektricky, ale vývoj letadel je poněkud pomalejší a nákladnější. Nicméně po Evropě by to šlo zařídit celkem brzo. Stačí si postavit moderní baterkárnu jako má Tesla Gigafactory.

Facepalm

Aneb taková ta logika omezenýho českýho burana „a protože problém je i jinde, nemá smysl ho řešit tady“. Holt jednou se někde začít musí, sestimsmiř.