Letiště Praha uzavřelo smlouvu za 800 milionů s manažerem stavby nového terminálu

Manažer stavby má hlídat například náklady a soulad s legislativou nebo naplánovat zprovoznění terminálu.
Letiště Praha učinilo další krok směrem k zásadnímu rozšíření Terminálu 2, které bude fakticky znamenat stavbu nového terminálu. Po loňské smlouvě na projektové práce aktuálně uzavřelo smlouvu s manažerem stavby. Funkci zastane česko-nizozemské sdružení firem INVIN, Contract Management a Hill International. Hodnota kontraktu, který byl zveřejněn v registru, je 778 milionů korun bez DPH.
„Tyto projekty vyžadují specializované technické znalosti a zkušenosti s řízením stavebních investic v řádu miliard korun. Jedná se o komplexní a vysoce odbornou službu pro účely záměrů na rozšíření Terminálu 2 a výstavby Centrální bezpečnostní kontroly v Terminálu 1, která bude probíhat za plného provozu letiště – tedy v prostředí s vysokými nároky na bezpečnost, koordinaci a minimalizaci dopadů na cestující,“ zdůvodnila nutnost výběru manažera stavby mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Smlouva s manažerem stavby zahrnuje vedle technického dozoru investora také kontrolu kvality projektové dokumentace, optimalizaci nákladů stavby, řízení rizik a harmonogramu stavby, zajištění souladu s legislativou a certifikacemi (např. LEED), řízení procesů ORAT (Operational Readiness and Airport Transfer), kontrolu nákladů a kvality v průběhu celé realizace, plánování, jak bude stavba uváděna do provozu nebo koordinaci s dalšími probíhajícími projekty v areálu Sever.
„V současné chvíli počítáme s tím, že modernizace Terminálu 2 bude probíhat v letech 2029 až 2033. Co se týká realizace Centrální bezpečnostní kontroly Terminálu 1, tam se počítá také s realizací mezi roky 2029 do 2033 na základě vývoje projektu modernizace Terminálu 2. Tyto dva projekty jsou úzce propojeny,“ doplnila mluvčí.
Podle ní se náklady na celou modernizaci odhadují v současných cenách na 37 miliard korun. V této sumě jsou zahrnuty i další modernizační projekty, jako je například nové parkoviště.
Rozšíření Terminálu 2 bude mimo jiné zahrnovat osm nových kontaktních stání pro širokotrupá letadla (případně možno využít pro 16 úzkotrupých).
Jak již dříve uvedl šéf letiště Jiří Pos, letiště novou kapacitu potřebuje, neboť „dlouhodobě udržitelná kapacita stávajících terminálů je zhruba 17 milionů cestujících ročně“. Pražské letiště loni odbavilo 16,4 milionu cestujících, letos míří k překonání rekordu z roku 2019, který činí 17,8 milionu. „Nejde ani tak o celkový objem cestujících v daném roce, kritickým ukazatelem je průchodnost v provozní špičce,“ doplnil Pos.







