Letiště Praha uzavřelo smlouvu za 800 milionů s manažerem stavby nového terminálu
Letiště Praha, Terminál 2 a místo pro jeho rozšíření. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Manažer stavby má hlídat například náklady a soulad s legislativou nebo naplánovat zprovoznění terminálu.
Bla Bla Bla. Všude okolo se staví. Viz Katovice atd…chce to už konečně kopnout a stavět
Využívá se ještě T3? Kdysi odtamtud létaly nějaké chartery, ale to už je hodně let zpět. Bývala tam i nějaká restaurace. Ale co je tam teď?
Terminál pro business jety
OK, díky. Kolik jich tak může být za týden? Jestli se to Letišti vůbec vyplatí.
Když tam ještě sídlil Hroch (-18 let), tak jsem tam občas jezdil pro jídlo, které nám na objednávku uvařili. Ale už tenkrát tam bylo víc personálu, než zákazníků.
Jinak tyhle konzultační/poradneské „služby“ pro veřejný sektor jsou obvykle nekonečnou studní na zbytečné utopení peněz. Jejich přínos je těžko měřitelný, plný nic neříkajících a neměřitelných buzzwordů („minimalizace rizik“‚) a zároveň kritika lehce odpálkovatelná („na takový projekt přece potřebujeme zkušeného mezinárodního partnera, bez kterého to nejde“).
Téměř miliarda za tohle, no nevím.
Veřejný sektor?? Letiště je normální firma a navíc, veškerý rozvoj si platí že svého, takže pochybuji, že by jen tak vyhazovali peníze…
Evidentně jste se v poslední době na letišti nepohyboval. 😉
Je to státem vlastněná firma. Co se z ní vyvede na „konzultace“, se neodvede do státního rozpočtu.
S dovolením bych ale upozornil, že tohle nejsou nějaké šedé konzultace, ale smlouva na de-facto řízení směrování projektu tak aby byl v souladu s veškerými požadavky a nevím kolik jste v životě četl předpisů a nařízení, ale to vše z zkoordinovat a udělat bez chyb je práce pro kopec lidí na několik let. Také za to ponesou odpovědnost počítám, na rozdíl od konzultantů.
Jestli na to letiště nemá své lidi s danou kvalifikací a stavební odborností, tak je to asi jediná možnost. Podívejte se do smlouvy, ke které se dá z odkazu v článku dostat.
Vzdyt ta smlouva je nalinkovana v clanku 🙂 A jak ja ji ctu, tak je to prevazne projektove a procesni rizeni plus stavebni dozor. Tj. nic nenormalniho na stavbe za 1.5G euro.
Když to je těžké. Chybí dlouhodobá koncepce rozvoje, není už ani pořádně místo na rozšiřování, protože jsme si to okolo nechali zastavět domkama a skladama, takže pokud bychom z toho měli mít opravdové mezinárodní letiště hodné země s 10,5 miliony lidí, tak asi jedině to postavil na zelené louce někde jinde.
Tak zrovna na Ruzyni je místa ještě celkem dost. Ale jinak se to na letištích dělává i tak, že se zboří málokapacitní terminál a na jeho místě se postaví kapacitnější.
Nedělal bych z toho takové drama. Místo na druhou dráhu je, místo na docela znatelné rozšíření terminálu také je.
A Představa, že bude Praha někdy dělat čísla jako 50 milionů, je v příštích sto letech spíš iluzorní, takže další růst netřeba.
A kdyby došlo na tu stavbu na zelené louce – ono těch míst, kde v současnosti postavit letiště na zelené louce není. A kdybyste už dostatečnou plochu někde v okolí Prahy našel, tak tam stejně nic nepostavíte, protože NIMBY vás to postavit nenechá.
Dovolím si nesouhlasit. Místo na rozšiřováni je. Jednak rekonstrukce počítá s přípravou na nový prst, který byl navrhovaný před pandemií a jednak je místo směrem jihovýchod – paralelně s novým prstem mezi drahami. Možností kam se rozšiřovat je spousta, ať by to měl být nový terminál z druhé strany nebo ostrovní část terminálu 2 – ve světě nic neobvyklého. Nové místo u nás je dost utopie…
No teda představa, že dalších minimálně 8 let bude ta kapacita stejná (když už teď to v terminálech bývá ve špičkách na hraně)…ehm. Tady Praze solidně ujíždí vlak.
Stačí se podívat po okolí, kde všude se rozšiřuje nebo v blízké budoucnosti bude…Kodaň, Katovice, Krakov, Stockholm, Vídeň, Zurich…
Proto také lidé z východu letí raději z PL a lidé z jihu raději z Vídně.
(Ti odtamtud létají především proto, že tam mají lépe dostupné spojení, které potřebují. Na tom nevidím nic, co by jakákoliv kapacita terminálu řešila.)
Tak hlavním důvodem, proč lidi létají z PL a Brna je hlavně v tom, že to mají jaksi blíž. Reálně Brňáci (a obecně z jihu Moravy) nemají důvod jezdit do Prahy, když cesta do Vídně je pro ně kratší, a nabídka Vídně je taková jaká je. No , a Ostraváci totéž o Polsku. „Plnost terminálu“ s tím nemá nic moc společného – ačkoli papírově je terminál na hraně své teoretické kapacity, tak „reálný feeling“ z letiště není tak divoký a v porovnání s velkými letišti á-la Mnichov, Amsterdam, Frankfurt apod. se tam člověk cítí ještě pořád celkem v pohodě. Nicméně,… Číst vice »
Na Arlandě i kdyby udělali vše ze zlata, je to jedno z nejhorších letišť v Evropě. Lituji kohokoliv, tam musí letět. Aspoň jsem ušetřil peníze, když jim trvalo hodinu mi udělat kafe 😀
Bude to pro Schengen nebo non-Schengen nebo obojí (jako F a G gaty ve Vídni)?
Ne, ale 4 widebody gaty umožní přílet ze schengenu a odlet do non-schengenu (viz ten plánek v článku červený puntík = schengen, modrý puntík = nonschengen), další 4 gaty na konci prstu C budou najednou jen schengen a nebo jen non-schenegen podle potřeby a 2 gaty v C umožní přílet z non-schengenu a odlet do schengenu.
Přitom se v minulosti mluvilo o tom, že se od dělení schengen/nonschengen upustí a přejde se na dělení dle leteckých společností.
Já jsem tedy jen občasný uživatel letiště jako cestující, ale možná právě proto mi při velikosti PRG přijde dělení schengen/nonschengen lepší než podle společností. Nejsme na CDG, Schipholu nebo ve Franfurtu…
*Frankfurtu
V květnu tohoto roku měla být představena podoba (vizualizace) rozšíření terminálu a my stále čekáme 🙂