Letiště Praha uzavřelo smlouvu za 800 milionů s manažerem stavby nového terminálu
Letiště Praha, Terminál 2 a místo pro jeho rozšíření. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Manažer stavby má hlídat například náklady a soulad s legislativou nebo naplánovat zprovoznění terminálu.
Když to je těžké. Chybí dlouhodobá koncepce rozvoje, není už ani pořádně místo na rozšiřování, protože jsme si to okolo nechali zastavět domkama a skladama, takže pokud bychom z toho měli mít opravdové mezinárodní letiště hodné země s 10,5 miliony lidí, tak asi jedině to postavil na zelené louce někde jinde.
Tak zrovna na Ruzyni je místa ještě celkem dost. Ale jinak se to na letištích dělává i tak, že se zboří málokapacitní terminál a na jeho místě se postaví kapacitnější.
Nedělal bych z toho takové drama. Místo na druhou dráhu je, místo na docela znatelné rozšíření terminálu také je.
A Představa, že bude Praha někdy dělat čísla jako 50 milionů, je v příštích sto letech spíš iluzorní, takže další růst netřeba.
A kdyby došlo na tu stavbu na zelené louce – ono těch míst, kde v současnosti postavit letiště na zelené louce není. A kdybyste už dostatečnou plochu někde v okolí Prahy našel, tak tam stejně nic nepostavíte, protože NIMBY vás to postavit nenechá.
Dovolím si nesouhlasit. Místo na rozšiřováni je. Jednak rekonstrukce počítá s přípravou na nový prst, který byl navrhovaný před pandemií a jednak je místo směrem jihovýchod – paralelně s novým prstem mezi drahami. Možností kam se rozšiřovat je spousta, ať by to měl být nový terminál z druhé strany nebo ostrovní část terminálu 2 – ve světě nic neobvyklého. Nové místo u nás je dost utopie…
No teda představa, že dalších minimálně 8 let bude ta kapacita stejná (když už teď to v terminálech bývá ve špičkách na hraně)…ehm. Tady Praze solidně ujíždí vlak.
Stačí se podívat po okolí, kde všude se rozšiřuje nebo v blízké budoucnosti bude…Kodaň, Katovice, Krakov, Stockholm, Vídeň, Zurich…
Proto také lidé z východu letí raději z PL a lidé z jihu raději z Vídně.
(Ti odtamtud létají především proto, že tam mají lépe dostupné spojení, které potřebují. Na tom nevidím nic, co by jakákoliv kapacita terminálu řešila.)
Tak hlavním důvodem, proč lidi létají z PL a Brna je hlavně v tom, že to mají jaksi blíž. Reálně Brňáci (a obecně z jihu Moravy) nemají důvod jezdit do Prahy, když cesta do Vídně je pro ně kratší, a nabídka Vídně je taková jaká je. No , a Ostraváci totéž o Polsku. „Plnost terminálu“ s tím nemá nic moc společného – ačkoli papírově je terminál na hraně své teoretické kapacity, tak „reálný feeling“ z letiště není tak divoký a v porovnání s velkými letišti á-la Mnichov, Amsterdam, Frankfurt apod. se tam člověk cítí ještě pořád celkem v pohodě. Nicméně,… Číst vice »
Bude to pro Schengen nebo non-Schengen nebo obojí (jako F a G gaty ve Vídni)?
Ne, ale 4 widebody gaty umožní přílet ze schengenu a odlet do non-schengenu (viz ten plánek v článku červený puntík = schengen, modrý puntík = nonschengen), další 4 gaty na konci prstu C budou najednou jen schengen a nebo jen non-schenegen podle potřeby a 2 gaty v C umožní přílet z non-schengenu a odlet do schengenu.
V květnu tohoto roku měla být představena podoba (vizualizace) rozšíření terminálu a my stále čekáme 🙂