Letiště Praha po letech tvrdé kritiky zpřísní podmínky pro směnárny. Omezí jim marži
Cestující si stěžovali zejména na velmi nevýhodné kurzy, kdy na jednom euru tratili i několik korun.
Po mnoha letech intenzivní kritiky na neférové praktiky směnáren na pražském Letišti Václava Havla se vedení státní firmy rozhodlo podmínky nájemcům zpřísnit. Tomu současnému vyprší dlouhodobá exkluzivní smlouva za několik měsíců, nový koncesionář už bude muset přijmout upravená pravidla.
Cestující si stěžovali zejména na velmi nevýhodné kurzy, kdy směnárna dávala za euro například 18 korun v době, kdy oficiální kurz ČNB kolísal okolo 27 korun. Korunové rozdíly za eura oproti běžným nabídkám pak přetrvávaly dlouhodobě. To se má nyní díky určení maximální kurzové marži změnit.
Nájem za pět let přes miliardu korun
Současný koncesionář Interchange má na letišti na směnárny a směnárenské automaty dlouhodobou smlouvu. Za pět let za obchodní prostory společnost zaplatila letišti miliardu a 380 milionů korun.
„Stávající smlouva skončí v listopadu 2023,“ uvedla mluvčí letiště Klára Divíšková. Letiště již zahájilo na nového provozovatele koncesní řízení a požadavky zveřejnilo ve Věstníku veřejných zakázek. Předpokládaná hodnota koncese je téměř 9,5 miliardy korun. Lhůta pro podání nabídek je do 7. července.
Nově se obchodní model podle letiště změní tak, že se u tří stěžejních měn zastropují podmínky směny v porovnání ke středovému kurzu ČNB na maximálně 15 procentech. “Nastavené kurzovné je na spodní hranici napříč evropskými letišti,” uvádí mluvčí Divíšková.
Podle člena představenstva Letiště Praha Jakuba Puchalského při přípravě tendru vycházeli z rešerše napříč jinými mezinárodními letišti, aby si ověřili podmínky nabízených kurzů.
V rámci koncese letiště požaduje, aby nový provozovatel měl zkušenost s provozováním směnárenské činnosti a výplatami vratek DPH minimálně na třech mezinárodních letištích a smluvně byl ošetřen takzvaný spread pro euro, dolar a britskou libru.
„V našem případě jde o rozdíl nabízeného kurzu ke středu kurzu ČNB. V případě rezervace měny online a vyzvednutí měny na letišti činí strop obchodování pro zmíněné tři měny dokonce jen pět procent, což by mohlo být zajímavé zejména pro tuzemské cestující,“ dodává Puchalský.
Bez obav z konkurence
Stejně jako dosud bude mít nový provozovatel na letišti zajištěnou exkluzivitu a nemusí se tak obávat konkurence. “Exkluzivitu bude mít operátor na směnárenské služby a bankomaty v neveřejném prostoru obou letištních terminálů,” uvádí mluvčí.
Novinkou budou podle letiště smluvní pokuty ve výši 10 tisíc korun za každé porušení kurzového stropu. V případě soustavného porušování pak bude mít Letiště Praha právo smlouvu vypovědět.
“Nový provozovatel bude mít také nad rámec zákona povinnost vyřídit storno transakce ve veřejné části, pokud byla transakce provedena v neveřejné části letiště, do které již klient nemá přístup,” popisuje mluvčí Divíšková.
Od roku 2019 v Česku totiž platí novela zákona, podle které je každá směnárna povinná do tří hodin od výměny peněz přijmout vaši reklamaci a částku vrátit zpět.
„Nemohli jsme nic dělat“
Letiště v minulosti na kritiku neférových kurzů reagovalo tím, že mu zákony neumožňují kurzovní marži ani poplatky nijak regulovat. Uzavřená smlouva vzešlá z výběrového řízení podle něj nejde vypovědět.
„Je to jednoduché. Letiště chce dvacet tři milionů měsíčně nájem. Firma musí nějakým způsobem vydělávat a my musíme mít takhle malinké kurzy,“ citovala v minulosti jednoho z letištních směnárníků televize Nova.
V boji proti nevýhodným kurzům se v minulosti angažovala i tehdejší ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Dohodla s vedením letiště umístění cedulí s aktuálním kurzem centrální banky. Ty však byly podle cestujících nevýrazné a šly snadno přehlédnout.
Česká národní banka směnárnu na letišti v minulosti pokutovala pouze za nedostatečnou informovanost klientů o tehdy požadovaném transakčním poplatku ve výši 27 procent. Pokutu udělila v roce 2015.