Letiště Praha opraví za 150 milionů pentagon, chystá i výstavbu nové pojezdové dráhy

Pentagon, aneb křižovatka pěti pojezdových drah. Pramen: Letiště PrahaPentagon, aneb křižovatka pěti pojezdových drah. Pramen: Letiště Praha

Letiště Praha připravuje velkou investici do dráhového systému, když hodlá opravit takzvaný pentagon v centrální části letiště. Jde o jedinou

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Pro čtenáře, kteří nemají v hlavě celý dráhový systém v Ruzyni, by se hodil plánek. Tady jeden je: https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-adc.pdf Tři věci mi nejsou úplně jasné, předem dík za odpovědi:

1) Pentagonem je míněno křížení drah A, B, B, D a G na detailu HS3?
2) Nová pojezdová dráha TWY J bude RET (rapid exit taxiway) ze směru 06?
3) „Nová dvouhektarová manipulační plocha před hangárem G.“ Hangár G už někde stojí, nebo je to ten, co se má teprve budovat vedle hangáru F?

Y.K.

Ad 1), podle mě ano, podle věstníku veřejných zakázek.
Ad 3) Hangár G by měl být vedle F (na jeho severovýchodní straně), souběžně s ulicí co jezí autobusy

Matěj

1) dle fotky by to měl být HS3, ale je tam víc takových adeptů
2) ano, 06, bude navazovat na stávající twy J, ze směru 24, většinou vyjíždíte C nebo D, dříve to většina JETů nedá

Přemek

Až bude postaveno (pokud bude postaveno), bude i co na tom startovat a přistávat? Copak správa letiště nevnímá jasné signály již existujícího krizového vývoje navzdory osvobození letecké dopravy od daně z paliv?

Adam

Doufám, že na pojezdové dráze nebude nic přistávat …

Přemek

Ono se hovoří i o paralelní VPD, neb tam je kapacitní limit. Pojezdovky pouze řeší logistiku na zemi (zjednodušeně odstranění fronty u jedné kasy zavedení více kas). Takže opět platí, co jsem uvedl – nebude-li co vzlétat a přistávat, nebude i co by pojíždělo.

Martin V.

Nemáte pocit, že sám sobě odporujete?
„Ono se hovoří i o paralelní VPD, neb tam je kapacitní limit…. nebude-li co vzlétat a přistávat, nebude i co by pojíždělo.“

Jen tak

1) tady je řeč o pojezdovém systému 2) letiště nemůže plánovat podle toho, jaký je výhled na příštích pět let, ale jaký bude výhled v dalších desetiletích. vzhledem k tomu, že papírování kolem každý postavený psí boudy trvá déle, než běžná ekonomická krize, je takovéto strategické stavby plánovat bez ohledu na krize 3) létat se bude pořád, chvíli méně, pak zase více – krize začínají, a pak zase končí … před peti lety byla krize, a kde jsme teď? lámeme rekordy. kdyz prijde krize, tak to zcela nepochybně spadne na nějakou úroven, ale po krizi to zase vyleze výš a… Číst vice »

Ludwig

Myslíte, že lidé přestanou cestovat? Letiště určitě uvažuje v horizontu 20ti a více let. Neměl bych strach, že cestování bude na ústupu. Možná se změní způsoby přepravy, ale letecká doprava bude vždy hrát zásadní úlohu. Nemalujte čerta na zeď…

Janina

Tak ano. Ekonomika v EU vstupuje do recese a počet přepravených leteckých cestujících již stagnuje a před koncem roku přejde do záporných čísel. Může trvat dalších x let, než se vrátíme k dnešním objemům. Ale letiště se neplánuje na 3 roky dopředu. A v Praze dochází v dlouhodobém průměru k nárůstu počtu cestujících při zvětšujícící se kapacitě jednotlivých letadel. Zároveň se kromě nového povrchu 24/06 moc v posledních 10 letech neinvestovalo, takže překvapivě hodně věcí se blíží době životnosti. Strategicky je výhodné realizovat větší opravy a investice do infrastruktury právě v době krize a útlumu dopravy, kdy částečné uzavírky při… Číst vice »

mikiqex

Jak se přepravuje záporný počet cestujících?